Vad krävs för att man inte skall bli av med a-kassan?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Vad krävs för att man inte skall bli av med a-kassan?

Post by lagu2653 »

Vad krävs för att man inte skall bli av med a-kassan om man blir arbetslös? Nu tvingas man ju söka jobb i hela landet från första arbetslöshetsdagen. Man kan ju inte söka alla jobb som utannonseras i hela sverige på Platsbanken varje dag. Det hinner man väl inte. Så hur många jobb om dagen måste man söka och hur många av dem måste vara i andra län än ens eget? A-kassan är max 680 kr/dag vilket innebär att man måste ta alla jobb med en lön över 13311 kr/mån. (90 % av 680 Finns det något jobb med en lägre lön än det?) Man borde få 6 månader på sig at hitta ett jobb i ens egen bransch. Det finns gott om folk som har varit arbetslösa i 3 år eller mer som de kan sätta pressen på istället för att tvinga en datakonsult från Stockholm att ta ett jobb som korvgubbe i Kiruna på första arbetslöshetsdagen.

(Jag skulle kunna maila AF men vet inte om de svarar på mail. De är nog ganska överbelastade.)
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Heh, förra våren/sommaren sökte jag 54 jobb. Mer än hälften av dessa var sända papperskopior. Att söka jobb kan vara ett helvete, särskilt när man bara letar efter tillfälliga anställningar under en begränsad tid.

Jag blev inte antagen till något, trots 3 års arbetslivserfarenhet och akademisk utbildning (examen kommer inte förrän Hösten 2008).

Är riktigt drygt att bo i ett rövhål som Örebro när det gäller arbetsmarknaden. Känns skapligt skönt att lämna staden och landet, och slippa de genomtänkta byråkratiska system som finns här. Om inte annat för lite omväxling. XD
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
okim
Posts: 43
Joined: 2006-11-30 11:44:25

Re: Vad krävs för att man inte skall bli av med a-kassan?

Post by okim »

lagu2653 wrote:Vad krävs för att man inte skall bli av med a-kassan om man blir arbetslös? Nu tvingas man ju söka jobb i hela landet från första arbetslöshetsdagen. Man kan ju inte söka alla jobb som utannonseras i hela sverige på Platsbanken varje dag. Det hinner man väl inte. Så hur många jobb om dagen måste man söka och hur många av dem måste vara i andra län än ens eget? A-kassan är max 680 kr/dag vilket innebär att man måste ta alla jobb med en lön över 13311 kr/mån. (90 % av 680 Finns det något jobb med en lägre lön än det?) Man borde få 6 månader på sig at hitta ett jobb i ens egen bransch. Det finns gott om folk som har varit arbetslösa i 3 år eller mer som de kan sätta pressen på istället för att tvinga en datakonsult från Stockholm att ta ett jobb som korvgubbe i Kiruna på första arbetslöshetsdagen.

(Jag skulle kunna maila AF men vet inte om de svarar på mail. De är nog ganska överbelastade.)
Förstår inte att du oroar dig om du är datakonsult, klart du får ett nytt jobb i Stockholm. Själv tillhör jag de arbetslösa som du tycker de ska sätta "pressen" på, men det beror mycket på var man bor, och hur man uppför sig på af. Som man uppför sig blir man bemött, det är i alla fall min erfarenhet.
Post Reply