Musse Pigg ska lära barn om islams storhet

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Moonsky wrote:Vad baserar du detta påstående på?
Den här tråden är att så att säga ett resultat av reaktionerna som Musse Pigg fick.
Moonsky wrote:Jehovas vittnen matar absolut inte in något sådant till sina barn. Jehovas vittnen snackar aldrig någonting om att "forna storhet", "befria Jerusalem", "befria Irak" (eller befria något annat land). Jehovas vittnen är mycket fredliga, bär aldrig vapen, gör inte militärtjänstgöring, och skulle aldrig skada eller uppmana till våld.
Nej, kristna brukar vara lite subtilare när de förstör civilisationer än muslimer. Jfr. romarriket och persiska imperiet.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Joel wrote:I min mening är det enda man får uppfostra ungar med grundläggande förnuft, när det är gjort får individen tro vad den vill.

Religion är inte förnuft.
Ska jag skrämma dig med att mycket av vårt förnuft har biblisk förankring och förnuft endast är många människor som tycker likadant?
Vad som symboliserar en religion är att många människor har samma åsikter och tro.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

snigel wrote:
Joel wrote:I min mening är det enda man får uppfostra ungar med grundläggande förnuft, när det är gjort får individen tro vad den vill.

Religion är inte förnuft.
Ska jag skrämma dig med att mycket av vårt förnuft har biblisk förankring och förnuft endast är många människor som tycker likadant?
Vad som symboliserar en religion är att många människor har samma åsikter och tro.
Visst har vårt förnuft, normer och dylikt en kristen förankring här i Sverige, men det finns två saker här som är värda att påpeka.

1. Vad kom först, religionens värderingar som skapade förnuftet eller förnuftet som skapade religionens värderingar?

2. Joel menar nog det jag här kommer att förklara med en liknelse: Bara för att din äckliga halvbror som aldrig duschar och konstant skriker kommer över till dig med en dator, så behöver du inte behålla både halvbrodern och datorn.


Ja, (halv)brorsan är Kristendomen, datorn är förnuft i denna dåliga liknelse.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

På vilket sätt har vårt förnuft "biblisk förankring"?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

borz wrote:Väldigt många påståenden och starka ord men noll relevant fakta. Mitt exempel med Jehovas vittnen var inte ämnat till att visa hur blodtörstiga de är... utan för att visa att hjärntvätt av barn förekommer även i västvärlden.
Möjligt. Men mer eller mindre alla religioner är väl hjärntvättning? ;)
Västerländsk religöshjärntvättning uppmanar iaf inte till mord på icke-troende, eller?
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

staretsen wrote:På vilket sätt har vårt förnuft "biblisk förankring"?
Kanske de tio budorden?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Moonsky wrote:
borz wrote:Väldigt många påståenden och starka ord men noll relevant fakta. Mitt exempel med Jehovas vittnen var inte ämnat till att visa hur blodtörstiga de är... utan för att visa att hjärntvätt av barn förekommer även i västvärlden.
Möjligt. Men mer eller mindre alla religioner är väl hjärntvättning? ;)
Västerländsk religöshjärntvättning uppmanar iaf inte till mord på icke-troende, eller?
Tja, den religiösa hjärntvättningen har en lång och stolt tradition av mord på icke-troende och annorlunda-troende...
till exempel: http://en.wikipedia.org/wiki/Night_of_St._Bartholomew
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply