Angående inlärning och god pedagogik med kompetenta lärare anser till min förvåning matteläraren Roger att lärarens roll är relativt irrelevant. Det hela hängde i stället på eleven, enligt honom.
I sammanhanget bör nämnas att Roger är en av mitt gymnasiums mest respekterade lärare, därav min förvåning när han typ nedvärderade sin egen position som lärare.
Så hur är det? Själv tycker jag en bra lärare betyder massor.
"Ungdomar har obefintlig kunskap om kommunism"
Jag har varken sett "klass 9A" eller har särskilt stor information angående hur saker ser ut "då" och "nu" annat än på min egen grundskola.
Några intressanta debattpunkter kan vara:
"Hur påverkar den ökade materialismen elevernas kunskaper?"
"Vem har störst ansvar över dagens ungdom, samhället (som i sin tur använder lärare) eller föräldrarna?"
"Är nutidens elever mindre utbildade än för 10 år sedan?"
"Vem tjänar mest på om allmänheten generellt sätt skulle bli mindre välutbildad?"
Mina frågeställningar kan låta lite smått fientliga eller riktade, men det är meningen, do not worry. Vad jag vill få fram med frågeställningarna är att det finns ofta väl dolda meningar bakom långsiktiga förändringar i samhällsstrukturer.
Nu kommer två sista hypotetiska frågeställningar:
"Kan det vara så att en god utbildning främjar förmågan att tänka utanför samhällets ramar?"
"Kan det vara så, tänk åtminstone möjligheten, att någon/några inte vill att majoriteten av samhällets medborgare skall vara välutbildade?"
Jag vet att det här inte är orginaldebatten, men jag tycker att det finns mycket viktigt som kan debatteras och granskas i mina frågeställningar.
But then again, I might be the idiot and the fool.
Några intressanta debattpunkter kan vara:
"Hur påverkar den ökade materialismen elevernas kunskaper?"
"Vem har störst ansvar över dagens ungdom, samhället (som i sin tur använder lärare) eller föräldrarna?"
"Är nutidens elever mindre utbildade än för 10 år sedan?"
"Vem tjänar mest på om allmänheten generellt sätt skulle bli mindre välutbildad?"
Mina frågeställningar kan låta lite smått fientliga eller riktade, men det är meningen, do not worry. Vad jag vill få fram med frågeställningarna är att det finns ofta väl dolda meningar bakom långsiktiga förändringar i samhällsstrukturer.
Nu kommer två sista hypotetiska frågeställningar:
"Kan det vara så att en god utbildning främjar förmågan att tänka utanför samhällets ramar?"
"Kan det vara så, tänk åtminstone möjligheten, att någon/några inte vill att majoriteten av samhällets medborgare skall vara välutbildade?"
Jag vet att det här inte är orginaldebatten, men jag tycker att det finns mycket viktigt som kan debatteras och granskas i mina frågeställningar.
But then again, I might be the idiot and the fool.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Vägen mot perfektion
Föräldrarna är samhället.wille wrote:"Vem har störst ansvar över dagens ungdom, samhället (som i sin tur använder lärare) eller föräldrarna?"
De bildade.wille wrote:"Vem tjänar mest på om allmänheten generellt sätt skulle bli mindre välutbildad?"
Mängden konflikterande dolda meningar innebär i princip att det inte finns några, i alla fall betydande. Det är en naiv föreställning att tro att samhället ser ut som någon eller några vill, då det som blivit är en kompromiss bland hundratusentals olika viljor, oftast en kompromiss som ingen faktiskt ville ha.wille wrote:Vad jag vill få fram med frågeställningarna är att det finns ofta väl dolda meningar bakom långsiktiga förändringar i samhällsstrukturer.
Vem som helst med ett grundläggande grepp om ekonomi inser att det inte är någon vinst för samhället att samtliga (eller bara för många) är väl/hög-utbildade.wille wrote:"Kan det vara så, tänk åtminstone möjligheten, att någon/några inte vill att majoriteten av samhällets medborgare skall vara välutbildade?"
Jag tycker att du börjar komma lite nära konspirationsteoretiskt tänkande, wille.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
För detta samhället som existerar idag, och som har existerat under en lång tid, ja. Sen kan man fråga sig om det är bra att "demokratiska" samhällen (som vårat) ska behöva ha drönare för att kunna fungera.Andrej wrote:Vem som helst med ett grundläggande grepp om ekonomi inser att det inte är någon vinst för samhället att samtliga (eller bara för många) är väl/hög-utbildade.
We dance to all the wrong songs
Det är en irrelevant fråga. Samhället behöver alltid underachievers som kan rensa sopor och klippa häckar, sköta kloakstopp och så vidare. Om alla i landet har akademisk examen, tror du på fullaste allvar att någon kommer att göra dessa jobb?Pinto wrote:För detta samhället som existerar idag, och som har existerat under en lång tid, ja. Sen kan man fråga sig om det är bra att "demokratiska" samhällen (som vårat) ska behöva ha drönare för att kunna fungera.
Mättas marknaden för kvalificerad (utbildad) personal, så flyttar de som inte får jobb i Sverige utomlands, och sedan ser vi till att ta in välutbildade flyktingar som vi ransonerar in i veritabla ghetton, och låter dessa sköta det arbete som vi är för bra för.
Aotearoa - tino rangatiratanga
--->Kaleid999 wrote:Man borde göra en "om detta må ni berätta" om kommunismen också.
www.historieuppropet.seDen statliga myndigheten Forum för Levande Historia har på regeringens uppdrag inlett sin upplysningskampanj om ”brott mot mänskligheten under kommunistiska regimer”. Kampanjen riktar sig i första hand till landets gymnasieelever och ett omfattande skolmaterial i form av gratistidning, faktahäfte och lärarhandledning har tagits fram med lärandemål och bedömningsunderlag för betygsättning. Syftet är att öka kunskaperna om förtryck och terror under de kommunistiska regimerna i framförallt Sovjetunionen, Kina och Kambodja.
Få ifrågasätter behovet av att i skolans värld studera och diskutera erfarenheterna av förtryck under kommunistiska regimer liksom under andra regimer med stora mänskliga offer och lidande på sin meritlista. Men få är också de som kan nonchalera de starka ideologiska aspekterna av regeringsstyrda kampanjer inom skolans historieundervisning.
Som professionella forskare med historien som arbetsfält känner vi en växande oro över att historieämnet görs till slagfält för ideologiska regeringskampanjer och att den öppenhet, kritiska hållning och tolerans som Forum för Levande Historia var avsett att stimulera hotas.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=756994
-
- Posts: 11
- Joined: 2008-05-10 19:54:48
Re: "Ungdomar har obefintlig kunskap om kommunism"
Har kan alla grundskoleelever allt om kommunism och har partiscarfer samt gradbeteckning.