"Ungdomar har obefintlig kunskap om kommunism"

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Angående inlärning och god pedagogik med kompetenta lärare anser till min förvåning matteläraren Roger att lärarens roll är relativt irrelevant. Det hela hängde i stället på eleven, enligt honom.

I sammanhanget bör nämnas att Roger är en av mitt gymnasiums mest respekterade lärare, därav min förvåning när han typ nedvärderade sin egen position som lärare.

Så hur är det? Själv tycker jag en bra lärare betyder massor.
meh
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag har varken sett "klass 9A" eller har särskilt stor information angående hur saker ser ut "då" och "nu" annat än på min egen grundskola.

Några intressanta debattpunkter kan vara:
"Hur påverkar den ökade materialismen elevernas kunskaper?"
"Vem har störst ansvar över dagens ungdom, samhället (som i sin tur använder lärare) eller föräldrarna?"
"Är nutidens elever mindre utbildade än för 10 år sedan?"
"Vem tjänar mest på om allmänheten generellt sätt skulle bli mindre välutbildad?"

Mina frågeställningar kan låta lite smått fientliga eller riktade, men det är meningen, do not worry. Vad jag vill få fram med frågeställningarna är att det finns ofta väl dolda meningar bakom långsiktiga förändringar i samhällsstrukturer.

Nu kommer två sista hypotetiska frågeställningar:
"Kan det vara så att en god utbildning främjar förmågan att tänka utanför samhällets ramar?"
"Kan det vara så, tänk åtminstone möjligheten, att någon/några inte vill att majoriteten av samhällets medborgare skall vara välutbildade?"

Jag vet att det här inte är orginaldebatten, men jag tycker att det finns mycket viktigt som kan debatteras och granskas i mina frågeställningar.

But then again, I might be the idiot and the fool.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:"Vem har störst ansvar över dagens ungdom, samhället (som i sin tur använder lärare) eller föräldrarna?"
Föräldrarna är samhället.
wille wrote:"Vem tjänar mest på om allmänheten generellt sätt skulle bli mindre välutbildad?"
De bildade.
wille wrote:Vad jag vill få fram med frågeställningarna är att det finns ofta väl dolda meningar bakom långsiktiga förändringar i samhällsstrukturer.
Mängden konflikterande dolda meningar innebär i princip att det inte finns några, i alla fall betydande. Det är en naiv föreställning att tro att samhället ser ut som någon eller några vill, då det som blivit är en kompromiss bland hundratusentals olika viljor, oftast en kompromiss som ingen faktiskt ville ha.
wille wrote:"Kan det vara så, tänk åtminstone möjligheten, att någon/några inte vill att majoriteten av samhällets medborgare skall vara välutbildade?"
Vem som helst med ett grundläggande grepp om ekonomi inser att det inte är någon vinst för samhället att samtliga (eller bara för många) är väl/hög-utbildade.

Jag tycker att du börjar komma lite nära konspirationsteoretiskt tänkande, wille.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Andrej wrote:Vem som helst med ett grundläggande grepp om ekonomi inser att det inte är någon vinst för samhället att samtliga (eller bara för många) är väl/hög-utbildade.
För detta samhället som existerar idag, och som har existerat under en lång tid, ja. Sen kan man fråga sig om det är bra att "demokratiska" samhällen (som vårat) ska behöva ha drönare för att kunna fungera.
We dance to all the wrong songs
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Pinto wrote:För detta samhället som existerar idag, och som har existerat under en lång tid, ja. Sen kan man fråga sig om det är bra att "demokratiska" samhällen (som vårat) ska behöva ha drönare för att kunna fungera.
Det är en irrelevant fråga. Samhället behöver alltid underachievers som kan rensa sopor och klippa häckar, sköta kloakstopp och så vidare. Om alla i landet har akademisk examen, tror du på fullaste allvar att någon kommer att göra dessa jobb?

Mättas marknaden för kvalificerad (utbildad) personal, så flyttar de som inte får jobb i Sverige utomlands, och sedan ser vi till att ta in välutbildade flyktingar som vi ransonerar in i veritabla ghetton, och låter dessa sköta det arbete som vi är för bra för.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Svenskarna som folk är överutbildade och detta är inget problem om vi fortsätter att vara liberala med invandringen till sverige, speciellt arbetskraftsinvandringen.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Eller så bygger vi robotar och flyttar till Mars. Då försvinner med ens problemen en liten stund.
meh
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Kaleid999 wrote:Man borde göra en "om detta må ni berätta" om kommunismen också.
--->
Den statliga myndigheten Forum för Levande Historia har på regeringens uppdrag inlett sin upplysningskampanj om ”brott mot mänskligheten under kommunistiska regimer”. Kampanjen riktar sig i första hand till landets gymnasieelever och ett omfattande skolmaterial i form av gratistidning, faktahäfte och lärarhandledning har tagits fram med lärandemål och bedömningsunderlag för betygsättning. Syftet är att öka kunskaperna om förtryck och terror under de kommunistiska regimerna i framförallt Sovjetunionen, Kina och Kambodja.

Få ifrågasätter behovet av att i skolans värld studera och diskutera erfarenheterna av förtryck under kommunistiska regimer liksom under andra regimer med stora mänskliga offer och lidande på sin meritlista. Men få är också de som kan nonchalera de starka ideologiska aspekterna av regeringsstyrda kampanjer inom skolans historieundervisning.

Som professionella forskare med historien som arbetsfält känner vi en växande oro över att historieämnet görs till slagfält för ideologiska regeringskampanjer och att den öppenhet, kritiska hållning och tolerans som Forum för Levande Historia var avsett att stimulera hotas.
www.historieuppropet.se

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=756994
Sebastian Bonnier
Posts: 11
Joined: 2008-05-10 19:54:48

Post by Sebastian Bonnier »

Det här är ett lyxproblem, så fort det blir oroligt i Europa igen hamnar kommunisterna i koncentrationsläger på direkten. Precis som på den gamla goda tiden med andra ord.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Titta! En Bonnier!
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: "Ungdomar har obefintlig kunskap om kommunism"

Post by Dissident »

Har kan alla grundskoleelever allt om kommunism och har partiscarfer samt gradbeteckning.

Image
Post Reply