Vad heter geografiboken?lither wrote:Tja, som du säkert vet så har skolan upp till gymnasiet slagit ihop geografi, samhällskunskap och historia (även en gnutta religion) i ett ämne, SO. Jag är bunden att lära ut det som jag får i planeringen och just nu är det geografi (som jag nämnde tidigare med Afrika) som är "inne". Någon samhällskunskapsbok har jag inte fått hålla i ännu och således inte fått se om den innehåller något om kommunismen. Men jag kan försöka att rota rätt på en i morgon.snigel wrote:Då du troligtvis har bättre grepp om vad som ingår i samhällskunskapen än vad jag har, skulle det vara kul att höra hur det ligger till.
"Ungdomar har obefintlig kunskap om kommunism"
Dyslexi
De brukar räknas som kommunister när jänkarna vill klaga på dem, så då kan man kalla dem för kommunister när man säga något gott om kommunismen.staretsen wrote:Kerala är snarare socialdemokratiskt än kommunistiskt.Wikipedia wrote:Since its incorporation as a state, Kerala's economy largely operated under welfare-based democratic socialist principles; nevertheless, the state is increasingly—along with the rest of India—liberalising its economy, thus moving to a more mixed economy with a greater role played by the free market and foreign direct investment.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Jag tycker det är bra med lite kommunism. Inte radikal kommunism, men lite kommunism.
Att alla betalar för kommunala transportmedel tycker jag är bra, de motiverar folk att använda publika transportmedel vilket gynnar miljön, och ger renare och friskare luft, speciellt i städer.
Tycker det är bra att man betalar skatt, och att de som tjänar mycket betalar lite till de som inte har pengar för att jämna ut klassklyftor, vilket reducerar kriminalitet.
Vad jag vet, så finns det ingenting i kommunism som förespråkar eller motiverar censur, mord på dissidenter, etc.
Att alla betalar för kommunala transportmedel tycker jag är bra, de motiverar folk att använda publika transportmedel vilket gynnar miljön, och ger renare och friskare luft, speciellt i städer.
Tycker det är bra att man betalar skatt, och att de som tjänar mycket betalar lite till de som inte har pengar för att jämna ut klassklyftor, vilket reducerar kriminalitet.
Vad jag vet, så finns det ingenting i kommunism som förespråkar eller motiverar censur, mord på dissidenter, etc.
Men vadå?Diemon! wrote:lither: Snälla, byt jobb innan du fördärvar fler barn. Anser man "att ungar är dumma i huvudet" verkar man inte direkt vara passande för jobbet.
Har man lite känsla för barn märker man vilka förmågor det faktiskt finns, sådant märks redan vid låg ålder.
Hoppas du får sparken om du inte säger upp dig!
Fjortisar är ju dumma i huvudet, dom bryr sig inte om SO och liknande ämnen utan sover på dessa lektioner.
Jag minns själv när jag gick i 8an, det var nog bara jag i klassen som var intresserad av SO, resten var totalt ointresserade och brydde sig inte. Dom kunde inget heller för den delen.
Så jag håller med helt och hållet på punkten att ungar är dumma i huvudet.
(fast byt ut ordet ungar mot fjortisar).
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
- Peter Wall
- Hedersbit
- Posts: 7026
- Joined: 2002-03-08 0:52:56
- Location: Stockholm
- Contact:
Att som lärare säga at elever är dumma i huvudet för att de inte har kunskap kan liknas vid en snickare som tycker virket är kasst för att det inte bygger ihop sig självt till en stol eller vad det är han vill bygga.
Det är lärarna som ska lära ut kunskap, att eleverna har dålig kunskap tyder snarare på att du är en kass lärare (vilket du är om du värderar dina elver som skit). De lärare jag tyckte va bra var de som var engagerade. Sen förstår jag också att lärarna inte är 100% ansvariga utan även utbildningsplaner. Men en bra lärare gör fortfarande det bästa av situationen.
Jag tyckte politik va det tråkigaste som fanns, men min SO-lärare i högstadiet tog upp intressanta diskussioner och nu tio år senare är jag mycket intresserad. Jag visste inte ens vad Stalin stod för då, men det lärde han mig, hade jag haft dig hade jag bara fått veta att jag va korkad som inte visste det.
Hade jag inte haft honom utan dig hade jag antagligen skitit totalt i politik dagsläget.
Har du en klass på 30 elever så är det mycket stor chans att ett antal elever är smartare än vad du är, tänk på det. De är bara oslipade.
Det är lärarna som ska lära ut kunskap, att eleverna har dålig kunskap tyder snarare på att du är en kass lärare (vilket du är om du värderar dina elver som skit). De lärare jag tyckte va bra var de som var engagerade. Sen förstår jag också att lärarna inte är 100% ansvariga utan även utbildningsplaner. Men en bra lärare gör fortfarande det bästa av situationen.
Jag tyckte politik va det tråkigaste som fanns, men min SO-lärare i högstadiet tog upp intressanta diskussioner och nu tio år senare är jag mycket intresserad. Jag visste inte ens vad Stalin stod för då, men det lärde han mig, hade jag haft dig hade jag bara fått veta att jag va korkad som inte visste det.
Hade jag inte haft honom utan dig hade jag antagligen skitit totalt i politik dagsläget.
Har du en klass på 30 elever så är det mycket stor chans att ett antal elever är smartare än vad du är, tänk på det. De är bara oslipade.
Visst borde man tagit upp detta, men alla de andra ca:6 milj människor som också gick åt i förintelsen, det är inte heller oviktigtsnigel wrote:Du behöver inte håna, problemet ligger trots allt i att vi är väldigt vänstervänliga i vår politik och propaganda. Jag försökte under hela min högstadietid att vi skulle ta fram kommunism och visa vad det resulterade i, hur många offer som skördats. Men nej, vi lärde oss endast om de goda sidorna och de 6 miljoner judarna. och de 6 miljoner judarna och de 6 miljoner judarna.
Kommer aldrig glömma när jag gick fram till samhällsläraren och tog upp ämnet och han viskade tillbaka till mig att vi inte kunde ta upp det.
Tror det finns mycket att skylla bristen på information på, men inte är det barnen själva.
Vem f.n fann upp fanér?
Det hade varit önskvärt om det faktiskt hade varit så som du tror att det är, t ex hade man på ett enklare sätt kunnat ersätta sämre lärare, men verkligheten är inte sådan. Väldigt få elever på högstadiet tycker att det är kul att lära sig nya saker, det är mycket roligare att leka med mobilen, sitta i skolfiket eller lira lite biljard i uppehållsrummet. Samtidigt så brukar man vara mer kroppsligt aktiv (springa omkring i skolans lokaler, spela fotboll, slåss m m) under rasterna vilket gör att en stor del av eleverna är uppe i varv när de kommer in i klassrummet. Detta resulterar ofta i att eleverna fortsätter att prata högt med varandra som om det fortfarande vore rast. Detta innebär att elevernas uppmärksamhetsförmåga förkortas avsevärt vilket i sin tur resulterar i att dessa elever inte orkar lyssna på lärarens genomgångar. Men det är inte bara dessa elever som inte lyssnar på läraren utan det finns andra som bara inte orkar engagera sig just då, kanske var det så att farsan slog morsan tidigare under morgonen.Diemon! wrote:Att som lärare säga at elever är dumma i huvudet för att de inte har kunskap kan liknas vid en snickare som tycker virket är kasst för att det inte bygger ihop sig självt till en stol eller vad det är han vill bygga.
Det är lärarna som ska lära ut kunskap, att eleverna har dålig kunskap tyder snarare på att du är en kass lärare (vilket du är om du värderar dina elver som skit). De lärare jag tyckte va bra var de som var engagerade. Sen förstår jag också att lärarna inte är 100% ansvariga utan även utbildningsplaner. Men en bra lärare gör fortfarande det bästa av situationen.
Det finns otroligt många orsaker till varför elever har dåliga kunskaper, men det handlar inte bara om att en lärare är dålig. I många fall handlar det förmodligen om att läraren inte får några resurser för sin undervisning. Eller så handlar det om att eleven inte är mottaglig för den kunskap som läraren delar med sig, vilket i sin tur kan ha att göra med att lärarens pedagogik kanske inte passar en elev. Då ska visserligen läraren försöka med att nå ut på ett annat sätt till de av den orsaken berörda elever, men det är lättare sagt än gjort.
Eftersom det krävs två parter för att en elev ska insupa sig kunskap så är det väldigt krasst att säga att det är läraren som är dålig bara för att vissa elever inte når upp till kunskapskraven. Jag skulle vilja påstå att det möjligtvis kan vara en blandning av de två, men samtidigt så vill jag mena att det ändå är eleven som i många fall kommer till korta. Läraren har blivit, likt lithers exempel med eleven som ville värma sig, en uppassare så att säga, en effekt av curlingföräldern skulle man kunna säga.
Och just ja, jag får min gymnasielärareexamen om bara någon vecka.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Menar du alltså att om du hade haft lither som lärare och inte vetat vem Stalin är idag så hade det varit hans fel? Med en sådan attityd kommer du inte komma långt.Diemon! wrote:Att som lärare säga at elever är dumma i huvudet för att de inte har kunskap kan liknas vid en snickare som tycker virket är kasst för att det inte bygger ihop sig självt till en stol eller vad det är han vill bygga.
Det är lärarna som ska lära ut kunskap, att eleverna har dålig kunskap tyder snarare på att du är en kass lärare (vilket du är om du värderar dina elver som skit). De lärare jag tyckte va bra var de som var engagerade. Sen förstår jag också att lärarna inte är 100% ansvariga utan även utbildningsplaner. Men en bra lärare gör fortfarande det bästa av situationen.
Jag tyckte politik va det tråkigaste som fanns, men min SO-lärare i högstadiet tog upp intressanta diskussioner och nu tio år senare är jag mycket intresserad. Jag visste inte ens vad Stalin stod för då, men det lärde han mig, hade jag haft dig hade jag bara fått veta att jag va korkad som inte visste det.
Hade jag inte haft honom utan dig hade jag antagligen skitit totalt i politik dagsläget.
Har du en klass på 30 elever så är det mycket stor chans att ett antal elever är smartare än vad du är, tänk på det. De är bara oslipade.
Edit: Jag vill inte skryta, men det mesta jag har lärt mig har jag lärt mig på egen hand. Det gäller alla jag känner som är intelligenta eller kunniga utöver det vanliga. Det tycker jag för det första visar att vad du säger först är trams, varken läraren eller utbildningsplanen avgör hur mycket eleven kan, och att de som är okunniga bär ansvaret för det helt själva.
Last edited by staretsen on 2007-05-12 13:51:19, edited 1 time in total.
Life's a joke, yuk it up.
Sitter ni på riktigt och försvarar att lither säger att sina elever är dumihuvet?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Det låter som att vi ska avskaffa skolan och låta ungarna sitta hemma och självlära?staretsen wrote: Edit: Jag vill inte skryta, men det mesta jag har lärt mig har jag lärt mig på egen hand. Det gäller alla jag känner som är intelligenta eller kunniga utöver det vanliga. Det tycker jag för det första visar att vad du säger först är trams, varken läraren eller utbildningsplanen avgör hur mycket eleven kan, och att de som är okunniga bär ansvaret för det helt själva.
Dyslexi
Oh no he didn't!staretsen wrote:stealth: Tänk om det är sant?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
om det mesta du lärt dig själv, då borde det betyda att skolan har lärt dig en väldigt liten del. Så varför ha dessa 6 000 timmarna i grundskolan..?staretsen wrote:Om det var så det blev när du läste det kanske du borde göra det lite, ja.MooDHooDs wrote:Det låter som att vi ska avskaffa skolan och låta ungarna sitta hemma och självlära?
Dyslexi
Dålig liknelse, Diemon. Ett virke kan inte bygga ihop sig självt. En elev kan däremot lära sig själv.Diemon! wrote:Att som lärare säga at elever är dumma i huvudet för att de inte har kunskap kan liknas vid en snickare som tycker virket är kasst för att det inte bygger ihop sig självt till en stol eller vad det är han vill bygga.
Du har uppenbarligen inte förstått situationen. Mina åsikter om att eleverna är dumma är inget jag säger till dem, hjärnkapiciteten att detta skulle missgynna dem mer än vad det skulle gynna dem har jag. Hade jag faktiskt sagt det, hade risken att jag inte jobbat kvar varit väldigt stor. (Visst händer det att jag fliker in glåpordet "skitungar" till mina elever, men det gör jag då jag vet att de uppfattar min ironi - även om de för den delen är skitungar.)Diemon! wrote:Det är lärarna som ska lära ut kunskap, att eleverna har dålig kunskap tyder snarare på att du är en kass lärare (vilket du är om du värderar dina elver som skit). De lärare jag tyckte va bra var de som var engagerade. Sen förstår jag också att lärarna inte är 100% ansvariga utan även utbildningsplaner. Men en bra lärare gör fortfarande det bästa av situationen.
Det grova misstaget du gör med dina slutsatser är att du låter dig tros att min åsikt, om deras kunskapsbrister, värdera mitt arbetssätt på ett negativt sätt. Även om jag redan nämnt hur detta inte hänger ihop, så kommer här ett förtydligande.
Ponera att jag skulle anse att alla elever är smarta och pålästa, kanske i vissa fall mer bildade än jag. Detta torde medföra att fler tankar likt "detta kan de ju redan" skulle äga rum och min attityd till att lära ut skulle dala. Mer tid skulle gå åt att fundera på vad jag egentligen ska lära dem, således mindre tid skulle gå åt faktiskt undervisa. Antagligen skulle det sluta med att vi filosoferade tiden ut på mattelektionen.
Motsatsen till detta scenario säger sig självt. Mer tid och plats åt kunskap, precis vad skolan faktiskt handlar om. Självklart händer det att vissa elever innehar en stor kompetens och ställer smarta följdfrågor. Med den bristfälliga planering som jag gång på gång blir tilldelad är det svårt att sätta sådana elever i mer arbete. Jag vet inte vad de jobbat med tidigare och har inget extramaterial att tillgå, med undantag från en gång. Detta slutar oftast i att jag får skriva ihop egna uppgifter för att se till att de fortsätter jobba.
När då eleverna i stället i större skala visar på stor okunskap, då jag får jag jobba. Jag får prova på läraryrket på en mer reell nivå (åter igen, du verkar snabbt glömma bort att jag fortfarande bara är ett timvikariat).
Nej, fel. Jag hade med glädje lärt dig vem Stalin var, men att du ignorerar det jag faktiskt skriver så förstår jag att du hittar på något så ohemult.Diemon! wrote:Jag tyckte politik va det tråkigaste som fanns, men min SO-lärare i högstadiet tog upp intressanta diskussioner och nu tio år senare är jag mycket intresserad. Jag visste inte ens vad Stalin stod för då, men det lärde han mig, hade jag haft dig hade jag bara fått veta att jag va korkad som inte visste det.
Hade jag inte haft honom utan dig hade jag antagligen skitit totalt i politik dagsläget.
Jag har faktiskt väntat på att du ska säga det där. Grattis.egar wrote:Och just ja, jag får min gymnasielärareexamen om bara någon vecka.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Plot a course for ZING!Dissident wrote:Frågan är om inte det hade varit bättre..
staretsen: Jag säger inte att självlärning är något negativt, snarare tvärt om. Dock finns det ju lärare som är dåliga och lärare som är bra. En bra lärare kanske inte lär ut fler saker, men han motiverar eleverna till att lära. På samma sätt som en bra föräldrar motiverar sina barn till att våga tänka själva osv. Vissa behöver en bra lärare mer än andra. Du kanske klarar dig fint med medelmåttiga lärare eftersom du själv är så motiverad till att lära dig andra saker, men vissa behöver någon som pushar på dem, inspirerar dem osv. Där tror jag att lärare kan ha en viktig roll.
lither: Du är för kategorisk i ditt åsiktsyttrande, människor i allmänhet är dumma i huvudet, det är nog det som är problemet här. Orsaken till ramaskriet är nog att de flesta av dina meningsmotståndare tillhör gruppen 'dumma i huvudet' (kanske rentav potentiella elever) och hatar när någon yppar sanningen för dem.
Distrahera dem med World of Warcraft, och gör en strategisk reträtt.
Distrahera dem med World of Warcraft, och gör en strategisk reträtt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Skulle jag dock nämna WoW för dessa nyfikna småtroll så skulle det resultera till ett "that got them going" av Guds nåde och hela lektionen är förstörd. De är sannolikt världsmästare i frågor och följdfrågor.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
2. Vivaldi
3. Buffalos ...