Hitta lägenhet i Göteborg?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Hitta lägenhet i Göteborg?

Post by Najze »

Är nu på väg ut i arbetslivet efter högskola och är på jakt efter en lägenhet. Det är ju dock inte det lättaste att hitta, särskilt inte i en storstad som Göteborg. Någon som kan tipsa mig hur jag kan få tag i en lägenhet? boplats är jag registrerad på, men där söker ju mellan 100-1500 per lägenhet, och eftersom jag varit registrerad sedan i fredags så är sannolikheten inte speciellt stor att jag får något därigenom.

Vad jag hört så måste alla lägenheter läggas upp där om det inte handlar om andrahandskontrakt. Så det kanske inte finns så mycket tips att ge.

Är endast intresserad av hyreslägenheter på max 4000 kr.

Tips & förslag?
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Kolla på blocket och sätt upp lappar lite överallt...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

CSM101 wrote:Kolla på blocket och sätt upp lappar lite överallt...
Kollar på Blocket och det är väldigt mycket andrahandskontrakt, eller sommaruthyrningar.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Jo, men med tanke på din situation kan det vara det enda du har att välja mellan för tillfället? Tex att du hittar en andra hands som är till tex vintern och undr tiden letar du efter något som passar dig bättre.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Sicken trevlig tråd, är lite i samma situation själv nu, nynerflyttad sen en vecka ifrån Sundsvall :P Fick jobb på Telias bredbandssupport.
Skall hålla ett ögon på detta :)
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Jag och min flickvän har varit reggade på boplats i ett par månader i letan efter en lägenhet i Göteborg. Har fått erbjudande om visning ett par gånger, bara det att om man signar upp på en sådan försvinner intresseanmälningarna på alla andra lägenheter. Helskumt.
DIM kalsonger As String
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hjällbo, högsbo, angered.
Relativt bra chanser att få en lägenhet med kort varsel och under 4000 kr.

Det är dock nästan poänglöst att gå via boplats göteborg. Rikta in dig till personlig kontakt med värdarna.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Tack för alla tips! Ska kolla upp länkar och förslag.


Tog bort ett par inlägg som inte var relevanta för trådens innehåll. Håll er till ämnet.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Ett tips är att prata med polare och fråga om de har möjligheter (eller vågar) att rekommendera dig för en lägenhet inom deras bostadsbolag. Vet att en kurskamrat fixade sin lägenhet på det sättet. Sedan hjälper det ofta om man fått jobb i staden och saknar bostad i närområdet samtidigt som man flyttar in till Göteborg. Min bror fick en lägenhet genom att söka lägenheter kontinuerligt samtidigt som han ringde till olika bostadsbolag där han förklarade att han fått jobb och inte kunde ta sig till jobbet från hans dåvarande bostad. Det resulterade att han fick en lägenhet på två veckor, men det här sättet fungerar nog bara om man har en otrolig tur samt om man flyttar in till kommunen.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Vi ska förmodligen hyra ut från slutet av augusti förresten. Omöblerat dock och hyran är 5.3k så det är förmodligen inget för dig.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

egar wrote:Ett tips är att prata med polare och fråga om de har möjligheter (eller vågar) att rekommendera dig för en lägenhet inom deras bostadsbolag. Vet att en kurskamrat fixade sin lägenhet på det sättet. Sedan hjälper det ofta om man fått jobb i staden och saknar bostad i närområdet samtidigt som man flyttar in till Göteborg. Min bror fick en lägenhet genom att söka lägenheter kontinuerligt samtidigt som han ringde till olika bostadsbolag där han förklarade att han fått jobb och inte kunde ta sig till jobbet från hans dåvarande bostad. Det resulterade att han fick en lägenhet på två veckor, men det här sättet fungerar nog bara om man har en otrolig tur samt om man flyttar in till kommunen.
Jo jag har hört med kompisar samt familjen. Brorsan kanske har en 1:a i andrahand som han kunde ordna, så där finns en möjlighet. Hade ju dock inte viljat ha i andrahand, men man får ta det som finns. Har även snackat med företaget jag kanske får jobb på och de skulle höra runt bland de anställda om det fanns någon lägenhet.
Big_Bird wrote:Vi ska förmodligen hyra ut från slutet av augusti förresten. Omöblerat dock och hyran är 5.3k så det är förmodligen inget för dig.
Nej 5300 blir lite väl mycket för min plånbok. Men tack iallafall :)
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Big_Bird wrote:Vi ska förmodligen hyra ut från slutet av augusti förresten. Omöblerat dock och hyran är 5.3k så det är förmodligen inget för dig.
Hur stort och var ligger det? Jag och två kompisar letar lägenhet (4:a+).
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

http://www.blocket.se/li?q=&ca=15_s&c=56&w=1&st=u

Har hittat 2 förstahandskontrakt där. Om man är snabb och lite klurig. Som att söka upp namnet på hitta.se om han inte skrivit telefonnumret!
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lither wrote:
Big_Bird wrote:Vi ska förmodligen hyra ut från slutet av augusti förresten. Omöblerat dock och hyran är 5.3k så det är förmodligen inget för dig.
Hur stort och var ligger det? Jag och två kompisar letar lägenhet (4:a+).
Tvåa på 67 kvadrat i Gamlestaden.
Det får vara två kompisar som tycker väldigt mycket om varandra eller som är beredda att ha en sovandes i vardagsrummet.
Dessvärre.
Men läget är kanon. Sju minuter in till centralen med spårvagn och fyra spårvagnslinjer samt en buss inom två-trehundra meter.
Tre pizzerior, tre kinakrogar, en allmänt asiatisk och en thailändsk. Samt en persisk resturang. Stor videobutik och välsorterad konsumbutik.

Gamlestan is the shit.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jo, Gamlestaden är jag väl bekant med. Tar ibland buss 78 därifrån hem till mig (Olofstorp, strax innan Gråbo).
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

Big_Bird wrote:
lither wrote:
Big_Bird wrote:Vi ska förmodligen hyra ut från slutet av augusti förresten. Omöblerat dock och hyran är 5.3k så det är förmodligen inget för dig.
Hur stort och var ligger det? Jag och två kompisar letar lägenhet (4:a+).
Tvåa på 67 kvadrat i Gamlestaden.
Det får vara två kompisar som tycker väldigt mycket om varandra eller som är beredda att ha en sovandes i vardagsrummet.
Dessvärre.
Men läget är kanon. Sju minuter in till centralen med spårvagn och fyra spårvagnslinjer samt en buss inom två-trehundra meter.
Tre pizzerior, tre kinakrogar, en allmänt asiatisk och en thailändsk. Samt en persisk resturang. Stor videobutik och välsorterad konsumbutik.

Gamlestan is the shit.
Bodde på brahegatan tills i augusti, när Kontiki fanns kvar var det klockrent (det öppnar för övrigt i Änggården nu i maj). Hur länge ska du hyra ut?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

slaüman wrote:Bodde på brahegatan tills i augusti, när Kontiki fanns kvar var det klockrent (det öppnar för övrigt i Änggården nu i maj). Hur länge ska du hyra ut?
Mest troligt augusti till januari/februari. Intresserad?

Enda gången jag var på Kontiki så var den en finländare som hävdade att han kände mig och började ösa ur sig långa haranger på finska. Trots att jag var helt säker på att jag aldrig sett honom förut och inte talar ett ord finska.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jag fick reda på att en kompis kommer att hyra ut sin lägenhet i andrahand från och med 1 juli. En etta på 27 kvadratmeter tror jag att det var, Vågmästareplatsen. ~10 minuter till centrum. Om det är av intresse så kan jag ge dig kontaktuppgifter till honom.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

lither wrote:Jag fick reda på att en kompis kommer att hyra ut sin lägenhet i andrahand från och med 1 juli. En etta på 27 kvadratmeter tror jag att det var, Vågmästareplatsen. ~10 minuter till centrum. Om det är av intresse så kan jag ge dig kontaktuppgifter till honom.
Ah, fina Hisingen! Jag bor inte långt därifrån. :)
Big_Bird wrote:Enda gången jag var på Kontiki så var den en finländare som hävdade att han kände mig och började ösa ur sig långa haranger på finska. Trots att jag var helt säker på att jag aldrig sett honom förut och inte talar ett ord finska.
Är du säker på att det inte var jag?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

egar wrote:
lither wrote:Jag fick reda på att en kompis kommer att hyra ut sin lägenhet i andrahand från och med 1 juli. En etta på 27 kvadratmeter tror jag att det var, Vågmästareplatsen. ~10 minuter till centrum. Om det är av intresse så kan jag ge dig kontaktuppgifter till honom.
Ah, fina Hisingen! Jag bor inte långt därifrån. :)
Big_Bird wrote:Enda gången jag var på Kontiki så var den en finländare som hävdade att han kände mig och började ösa ur sig långa haranger på finska. Trots att jag var helt säker på att jag aldrig sett honom förut och inte talar ett ord finska.
Är du säker på att det inte var jag?
Om du ser ut som den killen så säger jag upp all bekantskap. tro mig.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply