Red bull och något liknande, gämförelse.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

kr1sse wrote:På Netto kan man ju få allt möjligt till ett bra pris. Förutsatt att de har det inne. De är inte lika pålitliga på det sättet.
UNDERGROUND CULT-DRINK FOR HUSTLERS.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Red Balls gives you wings!

SHAZAM!!!1

Cocaine in a can baby!
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Moonsky wrote:
Ghlargh wrote:Mycket av den effekt man känner när man druckit energidrycker och blir jättepigg är en mental effekt, hade du inte förväntat dig (medvetet eller undermedvetet) att bli pigg av drycken hade den haft mycket liten effekt.
Place-bo.
Jag vet inte hur mycket av det som är placebo egentligen. Jag tänkte inget speciellt på att jag skulle bli pigg av det, men en burk i taget höll mig uppe tills de tog slut och jag sjönk ihop någon dag senare.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Flera gånger när jag varit trött och velat vara piggare, har jag druckit red bull och/eller annan liknande vara. Jag förväntade mig att bli pigg, men efter ett tag somnade jag som en stock.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

MadModder wrote:Flera gånger när jag varit trött och velat vara piggare, har jag druckit red bull och/eller annan liknande vara. Jag förväntade mig att bli pigg, men efter ett tag somnade jag som en stock.
Japp, koffein, simpelt sett, blockar sömngrejerna. När koffeinet släpper somnar man som en stock.

Taurin är jag osäker på hur det funkar.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

kr1sse wrote:
MadModder wrote:Flera gånger när jag varit trött och velat vara piggare, har jag druckit red bull och/eller annan liknande vara. Jag förväntade mig att bli pigg, men efter ett tag somnade jag som en stock.
Japp, koffein, simpelt sett, blockar sömngrejerna. När koffeinet släpper somnar man som en stock.

Taurin är jag osäker på hur det funkar.
Låt mig citera från wikipedia och låtsas vara bildad.
På senare tid har ämnet blivit en populär ingrediens i energidrycker, såsom Red Bull. Ämnet har dock inga som helst dokumenterade effekter på att vara varken prestationshöjande eller verka förstärkande ihop med koffein. Det är okänt varför taurin inkluderas i energidrycker, men en teori är att det beror på ordets manliga karaktär då det härstammar från latinets taurus (tjur), och därför skulle ha en psykologisk placebo-effekt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Taurin

Enligt engelska wikipedia kan taurinen eventuellt motverka lite av de bieffekter som koffeinet ger.
Taurine is not an "upper" and has no known stimulatory effect on the body. It is unclear why taurine is added to energy drinks but the inhibitory effect on neurotransmission might reduce the jittery effect of high caffeine dosages. Taurine is reputed to keep the brain hydrated, so may be added as a measure to offset the dehydration effects of high levels of caffeine, typical in energy drinks.
http://en.wikipedia.org/wiki/Taurine

En annan effekt är att musklerna orkar mer med taurin i kroppen, fysisk trötthet och inte psykisk med andra ord.
Taurine is often used in combination with bodybuilding supplements such as creatine and anabolic steroids, partly due to recent findings in mice that taurine alleviates muscle fatigue in strenuous workouts and raises exercise capacity
http://en.wikipedia.org/wiki/Taurine

Kan inte någon stava topic rätt, snälla. Det heter jämförelse.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

kr1sse wrote:Japp, koffein, simpelt sett, blockar sömngrejerna. När koffeinet släpper somnar man som en stock.
Jo, men det är bara det att jag blev aldrig piggare.
Är jag trött så är jag trött. Det verkar inte göra någon skillnad även om jag dricker en hel liter kaffe..
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Det är ju precis det som är grejen, koffeinet blockerar, har man redan blivit trött så finns det bara ett begränsat antal receptorer lediga och då förhindrar koffeinet bara att man blir tröttare, den direkta effekten är inte att man blir mer vaken.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jag blir inte piggare av koffein, utan jag har bara svårare för att somna.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Med andra ord, du håller dig pigg.
Det var just det som bekräftades.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Men kroppen blir slö.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Nejnejnej.
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

jo det blir den visst
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Snälla nu, kroppen blir inte slö (av koffeinet), den är redan "slö", eftersom kroppen uppenbarligen inte är nyvaken. Självklart blir detta mer påtagligt om man plötsligt inte fortsätter att bli mer och mer sömnig.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Longstock wrote:Men kroppen blir slö.
Snarare tvärtom. Det höjer både pulsen och blodtrycket och bidrar vid högre dos till sömnlöshet. Du blir inte direkt pigg av det, du får bara svårare att somna.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jag vet inte vad jag tänkte på. Självklart blir kroppen inte slö av koffeinet, men det kändes så när huvudet var klarvaket. My bad.

Edit. Kroppen blir pigg av koffeinet men sen rasar allt samman efter ett tag och det enda jag ville göra var att lägga mig ner. Blodtrycksfall?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

Ganska ball va?

Image

Tyvärr vart den "banned by the man"
Get out of here you fuckin flies!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Vad innehöll den?
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

staretsen wrote:Vad innehöll den?
KNARK!!!!!11
Get out of here you fuckin flies!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Vissa studier pekar på att så mycket som en av tio är "allergiska" mot koffein, effekten av koffein på dessa människor är att dom upplever ångest och depression. Jag kan mycket väl tänka mig att någon dricker kaffe, upplever en mild depression och tycker att han/hon blir slöare. Orklöshet är ett mycket vanligt symptom vid depression.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Longstock wrote:Edit. Kroppen blir pigg av koffeinet men sen rasar allt samman efter ett tag och det enda jag ville göra var att lägga mig ner.
Joo, det upplevde jag också när koffeintillströmningen tog slut.
Post Reply