Sömnmedel?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

MooDHooDs wrote:
krulliz wrote:[Ehh.. jag är 17 år gammal, hur skulle jag få tag på alkohol varje dag?
Tips kan vara att köpa alkohol en gång i månaden/veckan istället för en gång per dag. Lite smidigare kan jag tänka mig.
Altså jag dricker inte. Jag kanske inte var tillräckligt tydlig.
Har ingen tillgång till alkohol..
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Lyssna inte på alla som pratar om mat, motion, vitaminer och vem vet vad, du verkar ha koll på det redan, känner man att orsaken är att man är deprimerad så tar man hand om det på rätt sätt, inte sättet som gallrar bort alla småbarn som tycker synd om sig själva. Tro på dig själv och ditt problem, ignorera folks spydigheter och kämpa för att lösa ditt riktiga problem, på så sätt tänker man på det mindre och som du själv säger så blir det då åtminstone något lättare att sova då.

Om du i någon form har lidigt av sömnsvårigheter redan innan du började känna dig deprimerad, gå till läkaren och be om hjälp. Skulle problemet till exempel vara psykiatriskt eller neurologiskt så kan bara psyokologen hjälpa till en viss gränns.

Vad gäller sömnpiller och alkohol så är det bäst att hålla sig borta i den mån det går. Piller/saft är temporära lösningar som skall användas för att lösa problemet på lång sikt, alkohol skall aldrig tillämpas alls.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

Jag skrev i mitt senaste inlägg att jag inte dricker, det är inte eirktigt hela sanningen.. Men jag dricker ej ofta! ca, 1 gång var fjärde månad.
Igår tog jag nån öl, 2 st, och 3st imovane 7,5mg. Inget hände inte ens minnesluckor som alla får av dem.. jag vet att det itne var så stor mängd alkohol.

Sitter här nu och är helt nojjig, har ångest.. mår väldigt dåligt.
VILL BARA KUINNA SOMNA I MÄNSKLIG TID!!!!!!!!! ÄR det för helvete förmycket begärt!?! :(

Tur att jag är rädd för att då, för den dagen jag kommer över den rädlsan, kommer jag sticka bort från denna jord.

Är välldigt trött nu.. därför skriver jag ås flummigt.
Börjar känna mig helt groggig, men får inte tag i sömnen ens då. kl är 03:46, inte har jag något viktigt imorgon men jag vill ju få sååååååååååååvaa"!!!!!!!!! Är det förmycket begärt????? :(:(:(
Har ikväll tagit 5 st imovane 7,5mg.

Först tog jag två.. lade ner mig i sängen.. Väntade l'nge, all nojja , ångesttankar kommer, jag får panik sen får jag frustations utbrott.
Nu har jag släng i mig ytterliga 3 imovane, börjar bli lite gråggig.. men vågar itne gå och lägga mig ;(

Jag är dåsig nu, mår skit, totalt skit...
Skall sitta och flumma på dessa 5 imovane en stund nu, så jag med 100% säkerhet får tag i sömnen då jag går ochj lägger mig för sista gången..



PS. ursäkta meg flr allt flumm, och allt jag skrivit, dom är skrivna under flumm.. tar bättre i tur med trådern imorgon, då jag sovit bort all imovane ur mig... Hoppas jag nu snart få såvt, snälla!! gud(???????????????????????????????????????????????????????????????????)


Vet förhelvete int ehur många iimovane jag ens tagit.. tror det börjar vaara närmare 7.... herregud,

säger bra förlåt nt till sist!!!
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Det är lugnt, du kommer inte komma ihåg att du skrev det där ändå. Du kan inte direkt överdosera imovane heller, du blir bara precis som du blir.
Glossolalia coats my skin
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag borde kanske ha varit klarare på min punkt men det finns en anledning till att man skall hålla sig borta, jag har fått uthärda rants som det där dagligen och bra mycket värre.
Du skrev att du gick hos en psykolog, tillsåvida det inte finns några speciella omständigheter så skulle rekommendera dig att byta psykolog idag, gärna med tid redan i veckan (Nästan omöjligt att hitta jag vet men mår man kasst så mår man) och tider bokade åtminstone varje vecka en bra bit framöver. Man skall inte vela när man mår riktigt dåligt, man skall skaffa sig hjälp, så fort det går.
Uppenbarligen skriver någon ut Imovane åt dig, har denna personen get dig någon mer undersökning än det ytligaste fysiska, såsom Neurologi och Psykiatri som jag nämnde innan? Tillsåvida inte orsakerna till varför du mår dåligt är helt uppenbara så stå på dig, var lugn och inte hetsig men se till att du får mer hjälp.

Imorgon dissar du alkoholen, gärna även Imovanen men mår man riktigt illa så mår man. Ta den välbekanta promenaden, gärna med någon du kan prata med under tiden, prata om absolut ingenting och allting förutom problemet under tiden, när du kommer hem lägger du dig direkt. (Det viktiga är att koppla bort tankarna som rör din ångest, har du ingen att prata med så se till att du tänker på något annat)
När du inte kan sova utan börjar få ångest, gå upp och gör något som brukar få dig att känna dig trygg, såsom att spela TVspel, (konsollspel alltså, riktigt bra medicin emot att må konstant dåligt) eller sätt dig och lyssna på en ljudbok eller dylikt.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Imovane är det bästa som har hänt sömnen sen uppfinnandet av sängen. Propavan är helt meningslöst då det endast verkar dagen efter och man blir helt dåsig.

Dessutom så funkar imovane med tex. två magnecyl utmärkt mot migränanfall.

Därmed inte sagt (och menat) att man skall använda det dagligen, eller ens en gång i veckan.

Alkohol är också dåligt för sömnen. Man somnar lättare men sover även lättare och blir inte i närheten av lika utvilad.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

MooDHooDs wrote:
kr1sse wrote:Tanken att hålla sig 'välmående' med hjälp av tabletter känns lite konstig för mig.
Du kanske inte mått tillräckligt dåligt, vem vet.
Nu handlar det inte om det, utan nu handlade det om att vara beroende av tabletter för att få tillräckligt med sömn. Käka fyra piller per dygn...
Jag skulle inte vilja säga att fallet är att [vem det än gäller] mår 'tillräckligt dåligt' av att låta bli tabletterna och ta itu med en lösning som kan hålla längre.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Andrej wrote:Man somnar lättare men sover även lättare och blir inte i närheten av lika utvilad.
Menar du inte tvärt om? Om man bara får djupsömn, vilket jag menar minnas är fallet om man "missbrukar" alkohol som sömnmedel, så lider man av att man fortfarande känner sig trött när man vaknar, ja mest hela tiden faktiskt.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Andrej wrote:Imovane är det bästa som har hänt sömnen sen uppfinnandet av sängen. Propavan är helt meningslöst då det endast verkar dagen efter och man blir helt dåsig.
Lite mer än 1% av de som använder propavan blir dåsiga, sen går dåsigheten över väldigt fort. Propavan är ett läkemedel som gör att man sover hela natten, dvs att man inte vaknar upp mitt i natten. Imovane är korttidsverkande och narkotikaklassat.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

Man skall inte blanda imovane alkohol..
Skall berätta min story..

Torsdagen (14de)

tog 4st imovane 7,5mg

Fredagen (15de)

tog 4st imovane 7,5mg

Lördagen (16de)

Tog 2½ imovane 7,5mg + en öl och en cider

Söndagen(17de)

P¨dagen före kalas 1st imovane 7,5mg

Tog en värktablett (1000mg) + 2 imovane 7,5mg

Måndag || IDAG || (18de)

Herrejävlar vilken FUCKING dag!!
Mina sista minnen är från att jag satt vid datorn..
sen så vaknade jag upp i min mors säng.

Under denna tid.. från kl ~2på natten till 11 på dagen hände det en del, men jag minns ingenting inte ett skvatt!

Det som hade hänt ( mina föräldrar var med om det. )

Min mor hade haft en seriös diskusion med mig, Jag hade berättat allting om hur jag, min depression, självmordstankar.. hela kvaddet!

Jag hade snackat men min styvfar om någonting.

Det som är värst är att alla trodde jag var vaken!!!! Herrejävlar, jag vet inte vad allt jag har snackat!

Nåja min mor hade bokat tid till en psykolog idag, kommer inte mycket ihåg vad han sade heller.

Hellveteshelvet vad denna dag har varit otäck.. helt doosig bild av dagen, och nu litar min mor inte på att jag sover i mitt rum så knbu skall jag dra mig till soffann..

KALAS DAG IDAG!!!. Not!!
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

På ett sätt bra att du fick ur dig allting...
I alla fall att de vet säkert och kanske förstår bättre...

Men.. Vem skulle vilja gå runt och tala utan att minnas av det -.-...
Här var det tomt...
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Det där är det jävla äckligaste som någonsin kan hända. Att man gör utan att veta det. Det har hänt mig två eller tre gånger tidigare, och det känns så ruggigt fortfarande, att få höra av ANDRA vad man själv har gjort.

Men du, gör i alla fall så att du reder ut med dina föräldrar vad av det du sagt som stämmer och vad som inte gör det, bara för säkerhets skull.
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

Jupp, så nu vet alla i familjen allt. Känns lite jobbigt iofs. det också, men bättre såhär ( kanske ).
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Det är bra att de vet, men synd att du inte själv var med när du berättade det.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

HLC wrote:
Andrej wrote:Man somnar lättare men sover även lättare och blir inte i närheten av lika utvilad.
Menar du inte tvärt om? Om man bara får djupsömn, vilket jag menar minnas är fallet om man "missbrukar" alkohol som sömnmedel, så lider man av att man fortfarande känner sig trött när man vaknar, ja mest hela tiden faktiskt.
Jag menar precis det jag skriver, men jag kan ha fel. Du blir inte utvilad, det är poängen.
Longstock wrote:
Andrej wrote:Imovane är det bästa som har hänt sömnen sen uppfinnandet av sängen. Propavan är helt meningslöst då det endast verkar dagen efter och man blir helt dåsig.
Lite mer än 1% av de som använder propavan blir dåsiga, sen går dåsigheten över väldigt fort. Propavan är ett läkemedel som gör att man sover hela natten, dvs att man inte vaknar upp mitt i natten. Imovane är korttidsverkande och narkotikaklassat.
Jag tog två propavan och vaknade av att katten reste sig upp brevid mig i sängen och hoppade ner på golvet. Sen kunde jag inte sova resten av natten, detta två timmar efter att jag tog tabletterna. Imovane däremot sover jag som en gud på i minst sex stycken underbara timmar.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

lillis wrote:Det är bra att de vet, men synd att du inte själv var med när du berättade det.
Ja, det är lite jobbigt..
Hela gårdagen är bara ett dåsigt minne i mitt huvud :-/
Vissa saker kommer jag inte alls ihåg, och andra kommer jag ihåg lite av.
Vet inte ens vad jag sa vid psykologen, fyfan!!
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Andrej wrote:Jag tog två propavan och vaknade av att katten reste sig upp brevid mig i sängen och hoppade ner på golvet. Sen kunde jag inte sova resten av natten, detta två timmar efter att jag tog tabletterna. Imovane däremot sover jag som en gud på i minst sex stycken underbara timmar.
Ja, vissa personer föredrar vissa läkemedel. Men om du kollar i FASS så är propavan ett långtidsverkande läkemedel, i vissa fall upp till 12h (som då kan göra att man känner sig trött när man vaknar). Om du bara provat propavan en gång är det inte möjligt att bilda sig en uppfattning om dess verkan. Du kanske inte är en sån som behöver ett långtidsverkande sömnmedel, utan du kanske klarar dig utan.

Edit. Det händer att jag vaknar upp mitt i natten när jag tagit propavan, detta beror på den muntorrhet jag får när jag använder läkemedlet. Om jag då dricker något somnar jag om på en gång. Detta är dock ganska ovanligt, färre än 0,1 %.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

Nu kanske detta låter trivialt i sammanhanget, men jag delar med mig iaf:

Jag hade en period för några år sedan, då jag inte sov alls. Alls. Under cirka sex-sju månader. Jag tog inga läkemedel, sportade inte, åt inte nyttigt osv osv. Hade en enorm ångestklump i magen. Gick på diverse läkarbesök för att kolla upp om jag hade struma eller liknande problem med matsmältningen och dess hormoner. Inga klara besked där.

Tills en vacker dag då jag slutade med kaffe. Efter ett par dagar så sov jag som en prins.


Så, mina tips:
- Sluta med kaffe, om du dricker det och testa om det funkar.
- Kolla dina sköldkörtelvärden hos en läkare, för att se om de är normala.

Här kan du läsa om struma och andra sköldkörtelsjukdomar: http://www.sjukvardsradgivningen.se/art ... ryID=17571

Hoppas du finner en lösning på ditt problem. Jag känner med dig och vet hur det är... :-[
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Longstock: Som jag skrev (eller åtminstonde antydde) tidigare så är propavan långtidsverkande även på mig, i form av att jag blir trött dagen efter.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Om du bara sov två timmar är det väl klart som fan att du blev trött.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Fånigt tillägg kanske, men har du provat att skippa en natts sömn, och vara vaken dubbelt upp? Om jag förstod dig rätt verkar du inte vara särskilt pigg när du vill sova utan mest bara mår piss och är skittrött, men värt ett försök kanske - känns som du redan provat dock?
meh
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Longstock wrote:Om du bara sov två timmar är det väl klart som fan att du blev trött.
Du missförstår mig, möjligtvis för att jag var otydlig.

En gång, av dom flera gånger jag använt propavan så vaknade jag av något så trivialt som att katten hoppade ner från sängen - detta efter att precis ha somnat efter att ha legat i sängen och försökt att somna i ungefär en och en halv timme. (Jag tog här tabletterna en halvtimme innan jag gick för att sova, medan jag varvade ner.)

Andra gånger, då jag lyckats både somna och sova, så har insomnandet aldrig underlättats och den sömninga, dåsiga känslan som jag tagit tabletterna för att uppnå har endast uppkommit dagen där efter. Propavan har alltså inte på något sätt hjälpt mig med sjävla insomnandet.

Jag är ingen expert på Propavan men har gått igenom en ask och vet att jag aldrig tänker köpa en till.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Att du vaknade beror kanske på att du var i början av din sömncykel/sömnrytm. Då vaknar man väldigt lätt. Fast det är bara en chansning. Jag tar alltid propavan en och en halvtimme innan jag vill sova.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Longstock wrote:Att du vaknade beror kanske på att du var i början av din sömncykel/sömnrytm. Då vaknar man väldigt lätt. Fast det är bara en chansning. Jag tar alltid propavan en och en halvtimme innan jag vill sova.
Det kan det bero på, men tar jag sömnmedel så är mitt mål att sova trots att katten hoppar ner från sängen.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Re: Sömnmedel?

Post by Camridge »

krulliz wrote:Hejsan! Jag har haft sömnproblem nu i ca 4-5 år. Och har fårr imovane 5mg att ta före jag går och lägger mig. Men dom hjälper inte ett dugg! Sedan har jag testat imovane 7,5mg, men det hjälpe mig inte heller, tog t.o.m 2 st 7,5mg imovane men det hjälpe inte heller.. INTE ALLS! Håller på att bli galen med dessa

Någon annan som har haft samma problem med samma sömnmedel, eller liknande? Vad skall man göra då? Borde jag tala med min läkare/psykolog?
Jag kan ju inte säga åt de att jag testat starkare eller att jag tog 2 st av dom starkare, för jag hade inte recept på dom..

Lider av psykiska problem tror jag... jag är demprimerad, svåra sömnproblem.. nojja .. Är det bäst att få något annat för detta? Skulle INTE vilja äta mediciner, men jag har lidit av detta en ganska lång stund nu.. och jag står inte ut längre!

Kan ju nämna att jag är 17år, har försökt med motion, t.ex. ut o springra,cykla, gå.. så man får frisk luft, men det har inte heller hjälpt.. jag har försökt äta förnuftigare, lämnat bort mycket extra socker ( limonad, godis )

Någon som har råd till mig, eller vill dela med sig av erfarenheter?

Så du tar receptbelagd medicin som du inte har recept på? Och du har inte pratat med någon läkare om att det inte fungerar heller så du kan få något som kanske fungerar? :P

Du kanske ska prata med någon att börja med, då får du en massa råd hur du ska göra och om det inte fungerar så får du ett recept. Om läkaren anser att du har så svårt/lider av det helt enkelt.

1. Det ska vara kallt i rummet eller så kyligt du kan
2. Det ska vara så mörkt som möjligt i rummet
3. Ta gärna en dusch eller något så du känner dig ren
4. Vräk i dig mat om du vill, det brukar man bli dåsig av ;D
5. Ha rena lakan/påslakan allt så det känns fräscht att ligga där
6. Ät inte mat/Diverse ting med hög sockerhalt eller kolhydrater för sent på kvällen
7. Ta ett riktigt ordentligt motion pass eller gör något så kroppen verkligen får jobba. 1,timmes powerwalk med joggning :-*
8. Drick inte kaffe senare än eftermiddag "koffein" kan sitta upp till 8 timmar i kroppen om jag minns rätt.

En viktig sak är att man ska försöka rensa skallen så mycket som möjligt och försöka undvika tänka på en massa saker som har hänt under dage/imorgon eller upplevelser. Ju mer du tänker på allt, desto mer håller du dig vaken då hjärnan konstant arbetar.

Sedan måste man kämpa också, man kan inte ta några tabletter och tro att man nu är rehab eller över en natt att nu e jag helt botad bla.bla Det tar lång tid att ändra sina "sömn vanor?" och man måste verkligen vilja utan att fuska, och sedan påstå att man försökt.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
Post Reply