Dags för tysklandsresa

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
r0ck0
Posts: 384
Joined: 2003-11-13 11:57:10
Location: Vänersborg
Contact:

Dags för tysklandsresa

Post by r0ck0 »

Nu är det dags för en Tysklandsresa med syfte att inhandla alkoholhaltiga drycker. Planen är att åka tre pers med en Volvo V70 via Helsingborg-Helsingör-Rödby-Puttgarden och handla på Border Shop.

Nu är det några saker som jag funderar över och jag tänkte att det kanske är någon här som kan besvara mina frågor.

1. Införselkvoterna är ju som följer:

10 liter sprit
20 liter starkvin
90 liter bordsvin
110 liter öl

Vad ligger cider och alkoläsk (Smirnoff Ice, Baccardi Breezer...) under?

2. Behöver man ha med sig några danska kronor/euro? I Border Shopen kan man betala med SEK, men behöver man till färja osv?

3. Är det något som man borde tänka på innan man åker?

Tack på förhand!
Morpheus: Intel Core2Duo E8500 3.16GHz / 4GB / 2TB / DVD±RW / HD4850 512MB / 19"TFT+40"LCD
Smith: Athlon2600+ / 1024MB / 440GB /Geeforce 2MX32MB / 17"TFT
ASUS Eee PC 901: Atom 1.6GHz / 1GB / 20GB SSD / 8.9" TFT
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Har de inte tagit bort detta? Jag har för mig att det inte längre finns några gränser, så länge man kan styrka att det är för eget bruk, dvs att komma med en hel tradare med pallvis av öl kanske inte funkar.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
r0ck0
Posts: 384
Joined: 2003-11-13 11:57:10
Location: Vänersborg
Contact:

Post by r0ck0 »

ballkula wrote:Har de inte tagit bort detta? Jag har för mig att det inte längre finns några gränser, så länge man kan styrka att det är för eget bruk, dvs att komma med en hel tradare med pallvis av öl kanske inte funkar.
Gränserna finns, men de är väldigt flytande så länge man kan styrka att det är för eget bruk. Jag tänkte bara att det kan vara bra att ta det säkra före det osäkra och följa kvoterna. Bilen blir nog full ändå ;)
Morpheus: Intel Core2Duo E8500 3.16GHz / 4GB / 2TB / DVD±RW / HD4850 512MB / 19"TFT+40"LCD
Smith: Athlon2600+ / 1024MB / 440GB /Geeforce 2MX32MB / 17"TFT
ASUS Eee PC 901: Atom 1.6GHz / 1GB / 20GB SSD / 8.9" TFT
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Cider räknas som öl och jag antar att alkoläsk också gör det, beroende på procenthalten.

Kom hem från Sassnitz igår (trelleborg - sassnitz) och de tar svenska på båten och på bordershoppen där. Däremot får man tillbaks växeln i euro när man handlar på bordershoppen. Nere i tyskland (Vi var i Sassnitz och i Bergen) tar de dock bara euro så vitt jag kunde se. Enklast möjliga är att handla med visa.

Vill minnas att de tog svenska på båten mellan rödby-puttgarden också när jag åkte där sist. Däremot är det lite svårt att hitta affärer i danmark som tar svenska, sist fick jag åka till stora mackar som t ex statoil för att betala med svenska.
hej.
User avatar
r0ck0
Posts: 384
Joined: 2003-11-13 11:57:10
Location: Vänersborg
Contact:

Post by r0ck0 »

Fredrik Ågren wrote:Cider räknas som öl och jag antar att alkoläsk också gör det, beroende på procenthalten.

Kom hem från Sassnitz igår (trelleborg - sassnitz) och de tar svenska på båten och på bordershoppen där. Däremot får man tillbaks växeln i euro när man handlar på bordershoppen. Nere i tyskland (Vi var i Sassnitz och i Bergen) tar de dock bara euro så vitt jag kunde se. Enklast möjliga är att handla med visa.

Vill minnas att de tog svenska på båten mellan rödby-puttgarden också när jag åkte där sist. Däremot är det lite svårt att hitta affärer i danmark som tar svenska, sist fick jag åka till stora macker som t ex statoil för att betala med svenska.
Jag tänkte att det gick som öl, men logiska resonemang är inte riktigt samma som fakta ^^

Mao om man betalar med Visa i bordershoppen och om man bara handlar mat osv. på båten eller i Sverige så behöver man inte ha med sig några andra valutor.
Det låter ju jättebra det :)

Tack för svaret!
Morpheus: Intel Core2Duo E8500 3.16GHz / 4GB / 2TB / DVD±RW / HD4850 512MB / 19"TFT+40"LCD
Smith: Athlon2600+ / 1024MB / 440GB /Geeforce 2MX32MB / 17"TFT
ASUS Eee PC 901: Atom 1.6GHz / 1GB / 20GB SSD / 8.9" TFT
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

tjo, jag var i tyskland för 2 månader sen.. samma resa som du planerar dock åkte vi till calles istället (www.calle.dk) Sålänge du har euro klarar du dig, Jag har för mig att man kunde betala med SEK även på calles, men det blev dyrare.. var mycket billigare för oss att växla in till euro. Sen är det alltid skönt att ha lite euro i fickan när man är på båten eller skall handla i någon suspekt affär etc..

Kan rekommendera Mümmelmann som är en Jägermeister kopia som vissa tycker är godare än Jägermeister självt. finns att köpa för 3 Euro i närmaste snabbköp i tyskland (ingen aning om det finns i bordershoppen).
Annars har jag väl inga specifika sådär jättebra råd.. kanske överlasta inte bilen, på nattetid (iallafall när vi åkte hem) var tullen stängd så då är det bara att gasa... trafikskyltarna i tyskland är scheisse. så tänk på det om ni skall åka in i tyskland, går knappt att hitta något.. var ute tidigt och om ni åker över helgen tänk på öppettider etc..
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
Post Reply