Transformers - vad tyckte ni?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Transformers - vad tyckte ni?

Post by snigel »

Såg den på bergakungen igår och kan inte säga annat än att den var långt över förväntan. Kändes som en riktigt schysst film faktiskt, men till stor del för att jag såg den på bio skulle jag tro.

Hur som helst var jag imponerad över att den inte kändes fullständigt urvattnad och löjlig i handlingen och att den verkade någorlunda mogen.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Det var inte den bästa filmen jag har sett men den var underhållande.

Dock hade jag klarat mig utan cheezy repliker som "Sorry, my bad."
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
pid00
Hedersbit
Posts: 725
Joined: 2002-10-11 19:32:10
Contact:

Post by pid00 »

Som snigel sa, långt över förväntan.

Enda jag egentligen störde mig på var fighter osv där man inte såg mkt mer än massa skrot som rullade runt för det var alldeles för inzoomat.
Facts are stubborn things.
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Klart över förväntan. Som den nörd jag är satt jag mest och njöt hela filmen igenom, ska nog se till att se den en gång till på bio.
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Den var väl ok. Betydligt mer mogen än serien som jag sitter och småskrattar åt. (Kryllar av "Sorry, my bad." och liknande kommentarer i serien)

Det var för mycket smygreklam i filmen, speciellt den mycket dåligt insmygna minneskortsreklamen, och de hade gjort så man såg Primus mun istället för att skölden, eller vad det nu är, hoppade upp och ned. Boumble Bee blev ingen bubbla (Svårt att få en bubbla cool? :) ) och Megatron blev ett plan istället för en pistol av något slag. (Mycket kanske ändrat längre fram i serien som jag inte sett än? Känns inte så faktiskt men jag kan ha fel)

Serien är(var) riktad mot 10-åringar medans nya filmen några år äldre men hade ändå kvar vissa saker som löjligheten, nära gränsen till för löjlig ibland. Som film var den ok och följa Transformers-temat också ok hade inte dragit allt för långt bort ifrån grunden.

PS: Filmen kunde varit mycket annorlunda om Decepticons inte var då dumma i början av filmen. ;)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag hade lätt kunnat kapa en halvtimme av filmen genom att merga töntige tonårskillen och hans brud med hackernördarna och vips hade filmen blivit både njutbarare och kortare.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

filmen var LÅNGT över förväntan, som den transformers geeket som jag är så hade jag gåshud igenom 90% av filmen. ;D

10/10 av mig iallafall. kommer bli en top säljare när den kommer på dvd
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

McTw1st wrote:filmen var LÅNGT över förväntan, som den transformers geeket som jag är så hade jag gåshud igenom 90% av filmen. ;D

10/10 av mig iallafall. kommer bli en top säljare när den kommer på dvd
Blu-ray lille pojk, blu-ray ;)
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
Jaegerbomb
Posts: 138
Joined: 2006-10-21 14:55:25

Post by Jaegerbomb »

Fluffy wrote: Det var för mycket smygreklam i filmen, speciellt den mycket dåligt insmygna minneskortsreklamen, och de hade gjort så man såg Primus mun istället för att skölden, eller vad det nu är, hoppade upp och ned. Boumble Bee blev ingen bubbla (Svårt att få en bubbla cool? :) ) och Megatron blev ett plan istället för en pistol av något slag. (Mycket kanske ändrat längre fram i serien som jag inte sett än? Känns inte så faktiskt men jag kan ha fel)
Störde mig rejält på att dom kunde ändra form t.ex då bumble bee ändrar sig till en nyare bil bara genom att köra förbi den... störde mig även på att bumble bee inte var en bubla som i orginal serien och på att megatron var ett plan vilket han kan då han är Galvatron... pluss att de va bara tre av alla transformers i filmen som är vad dom var i serien...
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Kalimac wrote:Klart över förväntan. Som den nörd jag är satt jag mest och njöt hela filmen igenom, ska nog se till att se den en gång till på bio.
Du som inbiten fanatiker måste åtminstone ha reagerat på Megatron och hans utseende?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Det var en helt ok film. I mitt tycke så var actionscenerna lite väl snävt klippta ibland vilket fick mig att tappa greppet om vad som exakt hände. Visst, robotar kastar omkring varandra, AWESOME! men ibland gick det som sagt lite fort för att jag skulle hänga med.

Handlingen var okej med tanke på vad de hade att bygga med. Lite väl snabba klipp som sagt men overall så var den över förväntning.


Sen så var robotarna ganska fula. De skulle behållt lite mer oldschool, hade jag uppskattat :]
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Transformers - vad tyckte ni?

Post by Dissident »

Jag tror att jag somnade mot slutet av filmen. För att uppskatta den måste man antagligen vara 14 eller ha varit det på 80-talet.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Transformers - vad tyckte ni?

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:Jag tror att jag somnade mot slutet av filmen. För att uppskatta den måste man antagligen vara 14 eller ha varit det på 80-talet.
Grundkonceptet är ju ändå hållbart:
Stora robotar spränger saker.

Du kan inte med bästa vilja i världen hävda att det är något fel på det ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Löjligt bra.... men så har jag väntat i 20 år på filmen ;D
Skönt att de inte är för mesiga för att ändra på karaktärerna, skitfånigt att en fet jävla robot skulle kunna bli en pytteliten pistol ju :P

Lite synd dock att Starscream och Megatron inte hade kvar sina röster från den gamla filmen men fett att Primes röst var oförändrad.

den får 8/10 från mig.

Uppföljarna lär bli duktigt med fetare. :D
Jaegerbomb
Posts: 138
Joined: 2006-10-21 14:55:25

Post by Jaegerbomb »

Pontarius wrote: Uppföljarna lär bli duktigt med fetare. :D
Vad ska isåfall uppföljaren handla om?
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

lither wrote:Du som inbiten fanatiker måste åtminstone ha reagerat på Megatron och hans utseende?
Jag tycker Megatrons utseende var riktigt passande, även om det inte var i närheten av G1-förlagan. Hela grejen med Megatron var väl att han aldrig anpassade sig till jorden, utan hade kvar sin fordonsform från Cybertron, och jag antar att robotformen också såg lite annorlunda ut pga. det.
Förövrigt hade jag nog större problem med t.ex. Starscream, lite gorilla-varning på honom. :/

Ett roligt rykte jag läste on da intarweb menade att det var Starscream som skjöt den första missilen när F-22:orna började bomba Megatron. Interesting.

ipren3: Ptja, finns ganska många stories, både från tv-serien och serietidningarna som filmskaparna kan använda sig av.
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
Jaegerbomb
Posts: 138
Joined: 2006-10-21 14:55:25

Post by Jaegerbomb »

Men dom flesta storisarna involverar desepticon som nu är förintade
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

ipren3 wrote:Men dom flesta storisarna involverar desepticon som nu är förintade
Trams, de blev dumpade i en avgrund bara, det skulle knappast kunna stoppa den mäktiga Megatron (fanfar!)

Dessutom fanns det en hel planet med hårda robotar som kan komma hit, Starscream överlevde och lär väl hämta fler.

Enligt ryktena skulle Soundwave och Shockwave dyka upp till nästa film... det är ju lite tufft.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Frågan återstår, varför är autobots töntiga bilar medans decepticons är jaktplan, stridsvagnar m.m.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
Jaegerbomb
Posts: 138
Joined: 2006-10-21 14:55:25

Post by Jaegerbomb »

DeCaff wrote:Frågan återstår, varför är autobots töntiga bilar medans decepticons är jaktplan, stridsvagnar m.m.
Och hur kunde dom vinna? enda som hade nå vettiga vapen på autobots sida dog ju....
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

DeCaff wrote:Frågan återstår, varför är autobots töntiga bilar medans decepticons är jaktplan, stridsvagnar m.m.
Jag tror det har att göra med att Autobots vill hjälpa/kommunicera med människorna, och då kanske inte en pansarvagn ultra-deluxe är den bästa formen att göra det i.
Å andra sidan har ju Autobots också en hel del robotar som inte blir bilar (Dinobots t.ex.).

ipren3: What? Jazz hade väl inget vapen av värre kaliber?

Och som Pontarius sa, Decepticons är långt ifrån borträknade. Starscream kom ju undan, och vi vet inte vad som hände med Barricade (polisbilen).
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Barricade blev väll en väldans massa mos?
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Jag gillade filmen, var värd pengarna.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Jaegerbomb
Posts: 138
Joined: 2006-10-21 14:55:25

Post by Jaegerbomb »

Jazz var väll den av auto bots som hade mest vapen...
Polisbilen blev väll mos på bron...
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

ipren3 wrote:Jazz var väll den av auto bots som hade mest vapen...
Polisbilen blev väll mos på bron...
Nee, Ironhide var vapensnubben. (jag börjar känna mig töntig nu... ;D )
Post Reply