Den ondskefulla tjuruslingen..

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Den ondskefulla tjuruslingen..

Post by Dynamitsven »

Jahopp, egentligen har jag inte tid att skriva särskilt mycket, men det har klagats på att det finns för lite trådar med diskussionsvärde i, här är iaf mitt försök till ett strå i stacken. Artikeln och bilderna talar nog för sig själva.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 48,00.html

Som ni märker, änu en dumförklaring av kvällstidningarna. Jag har knåpat ihop följande frågeställning:

Varför vänder de sin artikel som kritisk mot tjuren?
Var det inte tjurfäktaren som började reta tjuren och stack lite svärd i den?
Är tjurfäktning verkligen acceptabelt?
Jag trodde att Spanien och Frankrike (som detta hände i) är med i EU, accepterar EU det?
Vad gör EU?
I sverige har vi bestämmelser om att boskapen ska ha ett antal m^2 att bo och leva på, att de inte får ha för dåligt foder, att vi inte ens får hålla dem kvar på betet med taggtråd, i spanien/frankrike får de minsann sticka pinnar och svärd i sitt boskap, ska det inte vara likadant i "vår" union?
Sverige betalar in dubbelt så mycket jordbruksbidrag som vi får tillbaka till EU, vart tar de pengarna vägen, till sydligare jordbruksländer ch deras tjurfäktning?
Någon pungolog skulle rekonstruera kulpåsen på matadåren (nejdå, jag tycker mig inte ha stavat fel), rekonstruerar de tjurens nacke? Nejdå, tjuren slaktas, han var ju jättedum som attackerade en gubbe som stack svärd i honom..

Japp, nu har vi ett diskussionsunderlag. Diskussionen är alltså delvis om tredje statsmaktens sätt att vinkla den information vi får, mot att det var djuret som var dumt, inte den stackars matadåren som blidde perforerad. Det handlar inte om att djuren ska ha mänskliga rättigheter, inte heller att de ska ses som heliga och inte dödas. Men att de plågas ihjäl, utav en "hjälte" (dock utan kulpåse), uti vår Europeiska Union, där allt ska vara samma för alla länder som tar emot bidrag (i det här fallet speciellt inom jordbruket).

Ha en trevlig diskussion!
DIM kalsonger As String
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Den ondskefulla tjuruslingen..

Post by Dissident »

Jag har aldrig riktigt trott på det här med att tidningar, speciellt inte kvällstidningar, "vinklar". De skriver vad folk vill läsa. Inga konspirationer, inga agendor.
User avatar
Digbit
Posts: 172
Joined: 2005-11-25 19:31:01
Location: Nyköping

Post by Digbit »

Inte f..n är det synd om matadoren i allafall ,det är helt sjukt att vissa länder får hålla på att använda djuren till showuppvisning osv
..........ja jag blir skit förbanad....vet inte hur jag ska skriva :[
vill dom ha kul kan dom väll springa fram och tillbaka över E4
"Tålamod är fiskarens bästa vän"

Antec P182 Gun Metal Black/C2D 6750 2,66GHz/Asus P5K iP35/Corsair620W/CorsairPC64002X1024MB/800Mhz/Asus GeForce8800 320Mb/Samsung S183A DVD/Samsung 320GB/Zalman CNPS9700/Vista Home Premium 32-bit
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

undrar varför han va tvungen o åka helikopter till sjukhuset,hade det inte varit lite mer sportsligt o rida på tjuren om man skulle dit ;D ;D
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Tycker det är sjukt med tjurfäktning och tjurlöpningen. Men det är väl tillåtet pga. traditionen. Folk hade nog blivit upprörda här i Sverige om regeringen skulle försöka förbjuda julfirande typ :P
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Visste ni att inuiterna dödar sina spädbarn ibland?
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Såna aggressiva djur borde avlivas.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag hoppas innerligen att de inte kan rädda hans reproduktiva delar, så att han kan vara en stolt Darwin Award vinnare.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lillis wrote:Visste ni att inuiterna dödar sina spädbarn ibland?
Bra och klokt, önskar vi gjorde så också. Kanske upp någonstans i trotsåldern till och med.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:Bra och klokt, önskar vi gjorde så också. Kanske upp någonstans i trotsåldern till och med.
Retroaktiv abort upp till och med 18 år.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

"Är man med i leken..."
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

...får man leken tåla HIGH FIVE!
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Digbit wrote:Inte f..n är det synd om matadoren i allafall ,det är helt sjukt att vissa länder får hålla på att använda djuren till showuppvisning osv
..........ja jag blir skit förbanad....vet inte hur jag ska skriva :[
vill dom ha kul kan dom väll springa fram och tillbaka över E4
Brukar du gå på cirkus?
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Det är inte så ofta som cirkusföreställningar slutar med att något djur avlider, medan det är garanterat i en tjurfäktning.

För övrigt så är jag tveksam till att cirkus är ett särskilt vanligt tidsfördriv. Jag har aldrig varit på någon.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Re: Den ondskefulla tjuruslingen..

Post by Dynamitsven »

Jag tycker inte riktigt att den här diskussionen har nått de "höjder" som jag hade hoppats på. Det är alltså inte vad du som enskild individ tycker om tjurfäktning och kvällstidningarnas sätt att berätta om en (som de inte nämner dum) stackare utan kulpåse. Jag hade hoppats på en mer politisk än moralisk diskussion. Jag tycker att min frågeställning i första inlägget inte alls är dum som underlag till det, där finns både EU, tredje statsmakten, jämställdehet inom "vår" union samt bidrag lite kors och tvärs upptaget! Nu vill jag se lite mer action här i tråden, annars är dess syfte (skapa diskussion och utöka antalet trådar med diskussionsvärde) förgäves!

Dissident wrote:Jag har aldrig riktigt trott på det här med att tidningar, speciellt inte kvällstidningar, "vinklar". De skriver vad folk vill läsa. Inga konspirationer, inga agendor.
Är inte det en typ av vinkling? Folk vill läsa om den stackars kulpåslösa matadåren, då skriver de ur matadårens synvinkel! Skulle de skrivit att ett stackars djur blev så stucket och hugget att det såg kastrering av gärningsmannen som enda utväg, då skulle ingen viljat läsa det. Det finns väl ingen som kan känna samhörighet med hur en tjur tänker? Skulle det varit en objektiv artikel, hade både tjurens och matadårens synvinkel speglats.
DIM kalsonger As String
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Alla vet att Spanien är ett U-land.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Dom får skylla sig själva
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

fisk wrote:Det är inte så ofta som cirkusföreställningar slutar med att något djur avlider, medan det är garanterat i en tjurfäktning.

För övrigt så är jag tveksam till att cirkus är ett särskilt vanligt tidsfördriv. Jag har aldrig varit på någon.
Jag syftade på hur han verkade så chockad över hur djur kan användas i shower och uppvisningar, inte huruvida djur avlider eller inte.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

palindrom wrote:Jag syftade på hur han verkade så chockad över hur djur kan användas i shower och uppvisningar, inte huruvida djur avlider eller inte.
Ahh, jo förvisso... fast fortfarande, vem går på cirkus?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Den ondskefulla tjuruslingen..

Post by fisk »

Dynamitsven wrote:Jag tycker inte riktigt att den här diskussionen har nått de "höjder" som jag hade hoppats på.
Välkommen till 64bits. :)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
palindrom wrote:Jag syftade på hur han verkade så chockad över hur djur kan användas i shower och uppvisningar, inte huruvida djur avlider eller inte.
Ahh, jo förvisso... fast fortfarande, vem går på cirkus?
Jag gillar cirkus. Iofs så skulle jag vara lika glad åt nycirkus om det bara inte var så skitnödigt pretentiöst.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

I övrigt så kan man sammanfatta aftonbladets artikel med John B Bogarts gamla klyscha:
"Om en hund biter en man så är det inte en nyhet, men om en man biter en hund däremot så är det en nyhet." (fritt översatt)

Att Dynamitsven antropomorfiserar tjuren är för övrigt egentligen inte Aftonbladets problem då deras text mer eller mindre är ett rakt referat av en händelse.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Jag gillar cirkus. Iofs så skulle jag vara lika glad åt nycirkus om det bara inte var så skitnödigt pretentiöst.
Spännande att du gillar cirkus biggie, men det var inte det som var min poäng, utan att det är en ovanlig företeelse i Sverige i motsats till tjurfäktning i Spanien.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
Big_Bird wrote:Jag gillar cirkus. Iofs så skulle jag vara lika glad åt nycirkus om det bara inte var så skitnödigt pretentiöst.
Spännande att du gillar cirkus biggie, men det var inte det som var min poäng, utan att det är en ovanlig företeelse i Sverige i motsats till tjurfäktning i Spanien.
Om du menar i ren kvantitet så kan du ha rätt, jag vet inte hur många tjurfäktningsmatcher som arrangeras varje år i Spanien, men å andra sidan så har landet även fler invånare än Sverige, så vilken statistik vi än räknar på så kommer jämförelsen att halta.
Men varje medelstor svensk stad besöks i snitt av två cirkusar varje säsong, så att påstå att det är något ovanligt är att dra lite för stora växlar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Big_Bird wrote:I övrigt så kan man sammanfatta aftonbladets artikel med John B Bogarts gamla klyscha:
"Om en hund biter en man så är det inte en nyhet, men om en man biter en hund däremot så är det en nyhet." (fritt översatt)
Och om man stjäl en epa-traktor och kör på cyklar i centrum är det lokaljournalistik 8)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
Post Reply