Lindra godissuget?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Image
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

får slå ett ytterligare slag för det där med frukt. funkade hur bra som helst för mig. var kämpigt i början då det även om det innehåller socker inte innehåller så mycket som godis/kakor/glass. vet inte om det funkar så bra om du äter ditt lördagsgodis, men jag lyckades göra så när jag blev sötsugen tänkte min kropp automatiskt frukt eftersom det var det enda jag åt som dämpade det suget.
jag gick tre månader utan att äta något sött. bortsätt från nån liten kaka på kalas för syns skull. och det var inte svårt att stå emot, det smakade mig helt enkelt inte längre.

och nötter är väl inget vidare till lösning. det innehåller lika mycket kalorier som chips och choklad. visst det är nyttiga vetter, men det är inget man kan äta massor av utöver den vanliga maten. nötterna ska man istället försöka använda som en del av fettet i den vanliga maten.


och ska du äta onyttigheter är det bäst direkt efter träningen då du i princip inte lagrar något alls av vad du äter (första halvtimmen går allt till återhämtning, sen avtar det men är lite högre än vanligt 1-2 dygn efter träning). akta bara för sockerberoendet.
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

gummiboll wrote:och nötter är väl inget vidare till lösning. det innehåller lika mycket kalorier som chips och choklad. visst det är nyttiga vetter, men det är inget man kan äta massor av utöver den vanliga maten. nötterna ska man istället försöka använda som en del av fettet i den vanliga maten.
nötter är definitivt en bättre lösning än att käka godis. so what ifall det innehåller kalorier, folk är så himla rädda för fett, när det i själva verket är sockret som är den stora boven. man behöver inte äta saltade jordnötter, men det finns flertalet nötter som är så mycket bättre.
sluta jaga kalorier, akta dig för socker istället.
noli turbare circulos meus
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

CATFIGHT!
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

vanilla wrote:nötter är definitivt en bättre lösning än att käka godis. so what ifall det innehåller kalorier, folk är så himla rädda för fett, när det i själva verket är sockret som är den stora boven. man behöver inte äta saltade jordnötter, men det finns flertalet nötter som är så mycket bättre.
sluta jaga kalorier, akta dig för socker istället.
nötter är bättre än godis, ja, men det är inte något man kan äta utan att bry sig. och det dämpar inte sötsuget. möjligtvis ett vanligt sug när man mest känner för att tugga på något.
och jag är med trött på fetthysterin. men tänker man vikt, då är det kalorierna som räknas. tänker man nyttighet är det långt mer än så. även om man kan sammanfatt det som att man kan äta lite av allt.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

DeCaff wrote:CATFIGHT!
Meow! MEOW!
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

gummiboll wrote:nötter är bättre än godis, ja, men det är inte något man kan äta utan att bry sig. och det dämpar inte sötsuget. möjligtvis ett vanligt sug när man mest känner för att tugga på något.
och jag är med trött på fetthysterin. men tänker man vikt, då är det kalorierna som räknas. tänker man nyttighet är det långt mer än så. även om man kan sammanfatt det som att man kan äta lite av allt.


ingen har sagt att man kan äta obehindrat av det, jag menar att det är bättre att han äter nötter istället för att äta choklad. case closed.
noli turbare circulos meus
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

gummiboll wrote:får slå ett ytterligare slag för det där med frukt. funkade hur bra som helst för mig. var kämpigt i början då det även om det innehåller socker inte innehåller så mycket som godis/kakor/glass. vet inte om det funkar så bra om du äter ditt lördagsgodis, men jag lyckades göra så när jag blev sötsugen tänkte min kropp automatiskt frukt eftersom det var det enda jag åt som dämpade det suget.
jag gick tre månader utan att äta något sött. bortsätt från nån liten kaka på kalas för syns skull. och det var inte svårt att stå emot, det smakade mig helt enkelt inte längre.

och nötter är väl inget vidare till lösning. det innehåller lika mycket kalorier som chips och choklad. visst det är nyttiga vetter, men det är inget man kan äta massor av utöver den vanliga maten. nötterna ska man istället försöka använda som en del av fettet i den vanliga maten.


och ska du äta onyttigheter är det bäst direkt efter träningen då du i princip inte lagrar något alls av vad du äter (första halvtimmen går allt till återhämtning, sen avtar det men är lite högre än vanligt 1-2 dygn efter träning). akta bara för sockerberoendet.
Jag har faktiskt börjat äta en del frukt, t.e.x idag när jag blev sugen tog jag mig en banan och 2 st goda småfrukter ^^
Jag har också hört att nötter innehåller en del fett. Men jag springer ändå en minst 30 min varje dag, och cyklar/promenerar i övrigt för att ta mig fram. Så nötter känns ändå nyttigare än godis självklart. Jag skall väl försöka komma ner till en 70-75 kg och sen hålla mig där stabilt, det är mitt mål iaf.

Jag var riktigt smal innan jag började på gymnasiet (se http://gis.xianze.net/index.php?dir=%2F ... 200061.JPG eller http://gis.xianze.net/index.php?dir=%2F ... 220086.JPG )
men sen blev det stillasittande i 3 års tid och inte vidare mycket träning, det är det jag försöker råda bot på nu. Dock har jag en del gener emot mig då min farfar var tyngdlyftare och träningsnarkoman men även hade en mage. Min far har alltid haft en mage oavsett hur mycket han tränade... det jag är ute efter är självklart den perfekta snygga kroppen med ett sexpack och fina muskler ^^ vägen dit är dock lång. Och nu inriktar jag mig mest på att bli fit for fight och hyffsat vältränad inför lumpen 2008 i skövde som sambandsgruppchef. Vill väga ca 75 kg och kunna springa 1 mil på "bra" tid utan att stanna upp emellan.

har även en liten dagbok över min vikt, den är dock inte exakt och allting är inte med. men jag har försökt skriva upp nåtsånär efter mina resultat.
I början av min viktminskning så körde jag bara måltidsersättande för att nå snabbt resultat. och droppade en hel del vikt på en månads tid. Sen fastnade jag dock ett bra tag vid ca 80kg... för att senare minska 1 kg. Fast det är inte med i "dagboken". har dock vägt mig ett par dagar i veckan för att få det någotsånär exakt. om än inte på papper, så i mitt huvud.

Dag 2: 88,7 kg nyvaknad (89,7 kg eftermiddag)
Dag 3: 89.0 kg eftermiddag
Dag 4: 85,9 nyvaknad
Dag 9: 86 kg nyvaknad
Dag 13: 85,6 kg nyvaknad
Dag 14: 85,6 kg nyvaknad
Dag 21: 80 kg eftermiddag
Dag 22: 79 kg nyvaknad
Dag 100: 79kg nyvaknad
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Då är du inte tjock längre! Gzzzzz!

mvh
meh
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Om du äter massa godis, eller mat, och godis sen, tills du avskyr godiset, så kommer du inte vilja äta mer på ett tag. :-/

EDIT: blev sugen på godis av att läsa detta ;(
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

fastna inte i vikttänkande bara. Det är faktiskt ingen vidare bild det gör, i alla fall inte när det bara gäller några kilon. och du tränar mycket, så glöm inte att muskler väger. att bygga muskler och samtidigt gå ner i vikt är lite väl svårt mål. kanske bättre att tänka att kunna hålla samma vikt trots att du får mer muskler.
och som när vikten fastnade på dig så du inte gick ner mer, det betyder ju inte för den skull att du inte fortsätter att bli smalare... kroppen är konstig med sånt.
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

min mamma är dietist så jag får höra hälsotjat varje dag.
nötter innehåller fett ja, men det är nyttigt fett. det är bra för dig, på samma sett som omega 3 är bra för dig. hjärnan mår jättebra av det och yadayada. 1 gram fett innehåller mer kalorier än 1 gram socker, ja, men det är lättare att trycka i dig 300 gram socker, än 300 gram fett. dessutom är det nyttiga fettet bra för dig. du behöver fett för att förbränna. det nyttiga fettet är livsviktigt för människan, och osaltade nötter är det bästa du kan äta. mandel är jättebra att gå och knapra på, och det är knappast en risk att du blir tjock av det.
dessutom borde du hålla koll på omättat & mättat fett. och försök att hålla dig undan halvfabrikat och transfetter. det är snarare sockret som är den stora boven här. du kan skära ner hur mycket du än vill på fettet, men du kommer ändå att förbli överviktig ifall du inte håller koll på sockret.

hela detta är ju lite överkurs så bara du håller dig till tallriksmodellen och motionerar så blir det nog rätt bra. ett slag för mandeln!
noli turbare circulos meus
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Unna dig lite godis varje dag. Bara ett par bitar kan räcka efter maten för att du ska sluta tänka på det.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Longstock wrote:Unna dig lite godis varje dag. Bara ett par bitar kan räcka efter maten för att du ska sluta tänka på det.
Äter man det innan så sitter inte godissmaken kvar efter maten.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Tuggummi fungerar bra... Då orkar man inte ta ut de för att äta godis :D
Här var det tomt...
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Mycket tuggummi innehåller socker eller aspartam. Vissa är rädda för sånt.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Tuggummi ökar dessutom magsyreproduktionen, har man redan problem med detta är tuggummi i värsta fall hälsovådligt.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

HLC wrote:Tuggummi ökar dessutom magsyreproduktionen, har man redan problem med detta är tuggummi i värsta fall hälsovådligt.
Vilket medför att man får hungerkänslor, pga att kroppen tror att man stoppar i sig mat. Nedbrytningen i munnen kännetecknas inte bara av encymer som finns i saliven (kemisk nedbryttning) utan också av att man tuggar mater (mekanisk nedbrytning). Man lurar helt enkelt kroppen som gör sig redo för att hantera nedbryningen i nästa steg (magsäcken).

Det bästa är att tugga tuggummi efter maten.

Ang att man ska tugga maten väl innan man sväljer (som äldre säger), så hittade jag en vetenskalig artikel där man kommer fram till att man har större volymer av näringsämnen (aminosyror, sackarider) i blodet om man tuggar maten väl. Vilket leder till att den kemiska nedbrytningen har mindre bitar att btyta ner kemiskt. Har tyvärr inte källan tillgänglig atm.
Tycker att det säger sig själv också.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Ät mängder med godis på helgen, inget mer. Blir du sugen på det i veckan så äter du mat istället.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

-SE- wrote:Ät mängder med godis på helgen, inget mer. Blir du sugen på det i veckan så äter du mat istället.
vaför just mängder ??? en påse räcker väll om han inte vill svälla upp som en gris.
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

robbobban wrote:vaför just mängder ??? en påse räcker väll om han inte vill svälla upp som en gris.
En påse är väl mängder? De brukar oftast rymma ~2kg godis.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Påsar är aldrig fulla
meh
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Frys vindruvor. Det är jättegott och tar ett tag att sätta i sig.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Måste testa. =P
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

vanilla wrote:min mamma är dietist så jag får höra hälsotjat varje dag.
nötter innehåller fett ja, men det är nyttigt fett. det är bra för dig, på samma sett som omega 3 är bra för dig. hjärnan mår jättebra av det och yadayada. 1 gram fett innehåller mer kalorier än 1 gram socker, ja, men det är lättare att trycka i dig 300 gram socker, än 300 gram fett. dessutom är det nyttiga fettet bra för dig. du behöver fett för att förbränna. det nyttiga fettet är livsviktigt för människan, och osaltade nötter är det bästa du kan äta. mandel är jättebra att gå och knapra på, och det är knappast en risk att du blir tjock av det.
dessutom borde du hålla koll på omättat & mättat fett. och försök att hålla dig undan halvfabrikat och transfetter. det är snarare sockret som är den stora boven här. du kan skära ner hur mycket du än vill på fettet, men du kommer ändå att förbli överviktig ifall du inte håller koll på sockret.

hela detta är ju lite överkurs så bara du håller dig till tallriksmodellen och motionerar så blir det nog rätt bra. ett slag för mandeln!
ett problem bara. då måste man lita på dagens forskning. vilket känns lite svårt då de haft fel så många gånger förr.
och kaloriintag avgör din vikt, det kan du inte neka till. du kan gå ner i vikt om du lever på chips om du inte äter mycket per dag av det och du kan gå upp i vikt av riktig hälsokost om du äter för mycket av det. så nog kan man gå upp i vikt av nötter som innehåller massa kalorier. men det är ju än bättre viktuppgång än om den beror på socker...
och kroppen behöver även socker. precis som den behöver fett. den behöver bara inget överflöd av det.
Post Reply