Lindra godissuget?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Lindra godissuget?

Post by xianze »

Hej 64bits.
Jag undrar om ni har några konkreta förslag för att mildra godissuget?
Grejen är såhär att jag har gått ner 15kg sen i våras, ätit mindre portioner, motionerat, ätit "rätt" samt dumpat smör + mjölk, bara druckit vatten (och öl) etc.. etc..

Nu har jag dock fått ett ordentligt godissug och vill bara ha godis. Så har jag inte kännt på bra länge nu och jag vill inte gå ner och köpa godis bara för att mätta "suget".

Så hur gör ni? Jag är också en sådan person som kan äta upp en hel godispåse och bara sitta och möla, även om jag önskar att jag hade kunnat äta 3 bitar och vara nöjd med det.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Tar en snus, men det är ju knappast ett bra sätt.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Visst är det för jävligt? Själv har jag inga problem med att äta för mycket, däremot har jag liksom de flesta problem av annat slag.

Men! En sak vet jag: Spela ett asgrymt datorspel, så glömmer du allt vad hunger och begär heter ;))

Om inte det hjälper får du väl käka godis tills du sväller, men kom ihåg att köra lite HIIT efteråt.

Lycka till.
meh
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Zink dämpar sötsuget, hör med din lokala hälsokostaffär.
iDon't care about your problems.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Jag brukar lika gärna, eller nästan hellre äta vindruvor, fina äpplen, mandariner och liknande "godis"-frukt.
Och det bör nämnas att jag liksom du inte bara kan ta tre bitar och sedan vara nöjd, det som finns i påsen (eller påsarna) till hands ryker upp förfäsligt fort även fast att jag försöker äta långsamt, men det gäller å andra sidan all slags mat.
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

frukt är ett bra sätt. men det är mer om du jämt är sötsugen. blir du det bara en gång i veckan ungefär. eller ens det. unna dig lite godis! du kommer ju inte gå upp alla kilon igen bara för att du äter det nån gång. och köp inte en större påse än vad du tycker är okej för dig att äta.
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

nötter & frukt är ju ett bra alternativ.
men vad är det för godis du är sugen på? prova 70-85% choklad, en liten bit av det brukar räcka.
sen som sagt så kan man vänja av godissuget genom att äta bra mat. nu på sommaren brukar jag äta linssoppa eller quinoasallad till lunch och det dämpar sötsuget radikalt. socker är ju ett beroende, så du får jobba med det ett tag.
rör du på dig ofta, så kan du med gott samvete äta lite godis nån gång i veckan. (och nu pratar vi inte om en hel påse varannan dag)
noli turbare circulos meus
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

sen tror jag också på filosofin att man kan äta allting, bara i rätt mängder.
och ifall du förbjuder dig själv att äta godis öht kommer det bara sluta med att du sitter i ett mörkt rum i ett hörn och hetsäter skumgummi.
noli turbare circulos meus
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

vanilla wrote:sen tror jag också på filosofin att man kan äta allting, bara i rätt mängder.
och ifall du förbjuder dig själv att äta godis öht kommer det bara sluta med att du sitter i ett mörkt rum i ett hörn och hetsäter skumgummi.
Haha, tragiskt men sant
(Att det gäller de flesta alltså)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

du kan äta godis om du vill, rör lite på dig någon gång ibland :)
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Lite OT kanske... men varför dumpa mjölken men dricka öl?

Sitter själv lite i samma sits till och från, skillnaden är att det knappt märks om jag frossar godis eller inte. Men jag vet att det inte är bra.

Testa Zink som en tipsat om, alternativt försök med t ex frukt som också nämnts... Jag försöker bara hålla emot och hoppas det går över för tillfället.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

¤ Ät regelbundet.
¤ Utnyttja GI metoden.
¤ Undvik halvfabrikat eller annan fabrikstillverkar mat.
¤ Motionera om du inte redan gör det =)
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Läs aftonbladet! De lär dig de rätta samhällsidealen. För herreminjävlar om du skulle göra fel och inte bli som BB-Linda. ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

rokk wrote:Lite OT kanske... men varför dumpa mjölken men dricka öl?

Sitter själv lite i samma sits till och från, skillnaden är att det knappt märks om jag frossar godis eller inte. Men jag vet att det inte är bra.

Testa Zink som en tipsat om, alternativt försök med t ex frukt som också nämnts... Jag försöker bara hålla emot och hoppas det går över för tillfället.
Tack för alla svar allesammans. ;)
Jag tränar regelbundet och äter nyttig mat och försöker iaf få i mig hela kostcirkeln. Självklart går jag inte och köper godis varje dag utan siktar mer på att äta lördagsgodis. ;) Men ibland blir man så sugen :S och det är det jag vill undvika. Zink låter spännande och frukter försöker jag med, men det hjälper inte alltid riktigt. Jag är inte riktigt en nöt-människa, men det kanske kan vara värt att prova?

När jag äter godis brukar det bli mycket choklad och en del söta godisar, kanske även lite lakrits.

Och angående ölen var det lite ironiskt menat.. men när man festar och dricker alkohol är ju inte det direkt nyttigt eller fettsnålt, därav fick det komma med ;) Jag försöker rikta in mig på en dags halvfrossa i veckan då jag äter sådant jag tycker är gott. Dock måste jag på något sätt försöka skaffa mig ett substitut för godis, har inte ätit godis på bra länge nu och inte vart sugen på det heller.. försän nu sista veckorna då jag bara springer omkring och varannan dag vill äta choklad tills jag spyr :S

Matvanor:
äter ca var 3e timme.
Äter då hemmalagad mat med mycket sallad och dricker till det vatten.
börjar dagen med en stadig frukost.
Försöker att inte äta efter klockan 7.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Kom igen, lev lite istället! :)
Aotearoa - tino rangatiratanga
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Lördagsgodis är iofs en bra idé. =)
Om inte annat, och du känner att du kan tillåta dig godis kanske två dagar i veckan för att göra det lite lättare?
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

fisk wrote:Läs aftonbladet! De lär dig de rätta samhällsidealen. För herreminjävlar om du skulle göra fel och inte bli som BB-Linda. ;)
BB-Linda är den andra sidan av spektrumet. Att äta måttligt med sötsaker är (borde vara?) en hälsofråga och inte handla om sötsaker.

Jag börjar tröttna på ditt ständiga försök att gå emot den populära åsikten, du är nästan värre än vad jag är.
User avatar
Godis
Posts: 23
Joined: 2007-07-30 12:05:41

Re: Lindra godissuget?

Post by Godis »

xianze wrote:Nu har jag dock fått ett ordentligt godissug och vill bara ha godis. Så har jag inte kännt på bra länge nu och jag vill inte gå ner och köpa godis bara för att mätta "suget".
Varför inte ge efter för dina lustar istället? Skicka ett PM om du vill diskutera pris.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Image

Ebba säger: Ät mer frukt och grönt.
We dance to all the wrong songs
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Lindra godissuget?

Post by walliski »

Godis wrote:
xianze wrote:Nu har jag dock fått ett ordentligt godissug och vill bara ha godis. Så har jag inte kännt på bra länge nu och jag vill inte gå ner och köpa godis bara för att mätta "suget".
Varför inte ge efter för dina lustar istället? Skicka ett PM om du vill diskutera pris.
Idiotiskt... Speciellt då han ber om ett sätt att bli av med godissuget...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glykemiskt_index , GI, Fungerar bra... Köp en bok om det.... (jag har ett levande bevis på att de fungerar... :P)

Mörk choklad (70%-99% kakao ) är också bra att äta... Innehåller inte så mycket socker...
Här var det tomt...
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

AHAHAHA.. två tummar upp åt Godis ;D
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lillis wrote:BB-Linda är den andra sidan av spektrumet. Att äta måttligt med sötsaker är (borde vara?) en hälsofråga och inte handla om sötsaker.

Jag börjar tröttna på ditt ständiga försök att gå emot den populära åsikten, du är nästan värre än vad jag är.
Jag visste inte att det var populärt att avstå från godis, med godisindustrins enorma framgångar - så låter det snarare som att jag står på popularitetens sida.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Det är populärt att låta andra veta vilket godisansvar man tar, tror jag, men inte att faktiskt ta det.
meh
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Se till att äta en grov macka varje gång du är sötsugen.
Tillslut försvinner sötsuget. Fast jag är inte den bästa att fråga, inte haft sötsug på typ 6 år så kommer inte änns ihåg hur det är. Fast misstänker att det är som för mig med öl :P hah.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Självklart slutade han med mjölken för att han inte blev full av den, till skillnad från tex. ölen.

On topic: Bemästra ditt sug. Visst finns det där, men skit i det. Du får väl vara herre över din egen kropp.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply