Hedgehog massacre

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Hedgehog massacre

Post by palindrom »

Nu kommer det säkert komma onödiga och vidriga kommentarer från de som inte respekterar djur på samma sätt som jag, men ni som faktiskt bryr er:

Senaste veckan har jag sett sju igelkottar som är helt överkörda (slamsiga, platta etc) - och jag bara undrar VARFÖR folk inte stannar för en igelkott? Är de inte värda det?
Nu pratar jag inte på motorvägar där man kör 90-110 då det är farligt att tvärstanna, utan på stadsvägar där man kör högst 50. Där är det inte svårt att stanna eller sakta ned.

Det är inte DE som borde anpassa sig till oss när det är VI som inkräktar på DERAS natur. (Bilar har aldrig varit naturliga)

Vad tycker du?
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Man ser de inte i tid? Mörkt?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Det är synd att igelkottar blir offer, dom är också en del av ekosystemet, bl.a färre som äter mördarsniglarna då (förutom kanibalerna själv...)

Själv ser jag väldigt sällan döda igelkottar, snarare mer levande.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Får man inte punktering om man kör över en igelkott?
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

stealth wrote:Man ser de inte i tid? Mörkt?
Det har jag svårt att tro. Antingen kör man då för fort eller så är man för ouppmärksam för att få köra bil.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Igelkottar är ftl ändå så.

Edit: Varför stannar man inte för älgar?
Last edited by Des on 2007-08-02 16:04:18, edited 1 time in total.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Igelkottar får väl lära sig att använda övergångsställen.
Glossolalia coats my skin
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Jag tror väl inte att folk inte bryr sig när de ser en igelkott. De springer väl bara ut i vägen och man hinner inte se dem.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Zezo wrote:Det är synd att igelkottar blir offer, dom är också en del av ekosystemet, bl.a färre som äter mördarsniglarna då (förutom kanibalerna själv...)

Själv ser jag väldigt sällan döda igelkottar, snarare mer levande.
Det finns två igelkottar på vår gård som äter kattmat, de är gigantiska. :)
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Jag har länge försökt spilla lite ljus på hur rent av onda bilister kan vara när det gäller sånt här, men tyvärr är det ju också så att människan skapades regelrätt ur samma natur som igelkottar, katter, älgar, mullvadar, harar, etc. Då faller ditt argument om att bilar inte är naturliga.

Därmed inte sagt att jag inte håller med dig, vilket jag gör, till fullo. Jävla bilar.
meh
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Joel wrote:Jag har länge försökt spilla lite ljus på hur rent av onda bilister kan vara när det gäller sånt här, men tyvärr är det ju också så att människan skapades regelrätt ur samma natur som igelkottar, katter, älgar, mullvadar, harar, etc. Då faller ditt argument om att bilar inte är naturliga.
Jag förstår din poäng att vi är en del av evolutionen, men om vi nu prompt måste ha våra bilar för att röra oss med så kan vi väl ändå sakta ned eller åtminstone försöka vara lite uppmärksamma när vi kör.

Sedan anser jag inte att bilarna prompt behöver vara en del av naturens utveckling - utan det är snarare människans påhitt.

(Detta är inget miljöinlägg om att jag är emot bilar)
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

AshTray wrote:Jag tror väl inte att folk inte bryr sig när de ser en igelkott. De springer väl bara ut i vägen och man hinner inte se dem.
Nog för att de bara "springer" ut i vägen (vilket inte är sant då de är fruktansvärt långsamma och ibland direkt stannar på vägen) men hur gör vi när vi ser ett barn eller större djur?
Jo, vi stannar.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Des wrote:Igelkottar är ftl ändå så.

Edit: Varför stannar man inte för älgar?
Om jag hade sett en igelkott hade jag nog inte reagerat såhär (vilket är fallet för älgar - det är ett fåtal) men nu är det tre en dag och fyra en annan.

Sedan är det nästan alltid att olyckor med älgar främst sker vid motorvägar där det är hastigheter som 90 och uppåt vilket gör det till en trafikfara att stanna.
(som jag nämnde i mitt inlägg)
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

palindrom wrote:Om jag hade sett en igelkott hade jag nog inte reagerat såhär (vilket är fallet för älgar - det är ett fåtal) men nu är det tre en dag och fyra en annan.
Min poäng var att man allt som oftast inte hinner stanna, oavsett om det är en älg eller en igelkott.
palindrom wrote:Sedan är det nästan alltid att olyckor med älgar främst sker vid motorvägar där det är hastigheter som 90 och uppåt vilket gör det till en trafikfara att stanna.
(som jag nämnde i mitt inlägg)
Så du menar att det är bättre att inte stanna och köra på älgen, än att stanna och låta den traska förbi (förutsatt att man hinner stanna)?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Vad är det här för skitsnack? Folk ser inte igelkottar, and that's it.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Visst är det tråkigt med igelkottarna, men jag skulle nog förespråka en annan definition av naturligt än vad Joel gör. "Av naturen" är faktiskt en helt meningslös defnition på det hela, eftersom (speciellt om man ser det kosmiskt) den definitionen inbegriper allt. Jag skulle snarare se det som (i fallet bilar, eller människor) att de inte lever i kretslopslig harmoni, och därför inte är naturliga.

Bilar ett förkropsligande av mänsklig kultur, är inte naturliga.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Des wrote:Så du menar att det är bättre att inte stanna och köra på älgen, än att stanna och låta den traska förbi (förutsatt att man hinner stanna)?
Jag uppmanar att stanna i alla lägen men kan ha ett lite större tålamod för de gånger då det är i princip omöjligt (på motorvägar och stadsvägar)
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

lillis wrote:Vad är det här för skitsnack? Folk ser inte igelkottar, and that's it.
Håll dig till sådant du förstår dig på, eller bryr dig om. Det senaste var väl träning?
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Andrej wrote:Visst är det tråkigt med igelkottarna, men jag skulle nog förespråka en annan definition av naturligt än vad Joel gör. "Av naturen" är faktiskt en helt meningslös defnition på det hela, eftersom (speciellt om man ser det kosmiskt) den definitionen inbegriper allt. Jag skulle snarare se det som (i fallet bilar, eller människor) att de inte lever i kretslopslig harmoni, och därför inte är naturliga.

Bilar ett förkropsligande av mänsklig kultur, är inte naturliga.
Pratar du om igelkottar eller bilar nu?
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Har du körkort, palindrom? Har du körkort, lillis?
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

staretsen wrote:Har du körkort, palindrom? Har du körkort, lillis?
Jag har körkort.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

staretsen wrote:Har du körkort, palindrom? Har du körkort, lillis?
Nej.
Last edited by palindrom on 2007-08-02 17:28:20, edited 1 time in total.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

staretsen wrote:Har du körkort, palindrom? Har du körkort, lillis?
Med tanke på att du tror att man får punktering av igelkottar så hoppas jag att du inte har det.
För tänk om du skulle få punktering?!
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

palindrom wrote:Pratar du om igelkottar eller bilar nu?
Mest om bilar och människor.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Andrej wrote:
palindrom wrote:Pratar du om igelkottar eller bilar nu?
Mest om bilar och människor.
Jag är intresserad av ditt resonemang men jag kan inte säga att jag förstod din argumentation.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
Post Reply