Vem är idioten? Jag eller grannen.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Vem är idioten? Jag eller grannen.

Post by Oneway »

Jag kommer nu presentera en händelse för er, jag skulle gärna vilja att ni kommenterar när ni läst allt och svara på frågan: Har jag gjort rätt?

Jag bor i ett hyreshus med 24 lägenheter och på gaveln finns det ett antal parkeringsplatser man kan hyra av värden. När jag köpte min första bil valde jag att, som många andra, leta parkeringsplats på gatan. Efter ett par år tröttnade jag på det ständiga kör-två-varv-runt-kvarteret innan man hittade en plats. Jag kontaktade då hyresvärden angående en egen p-plats vid huset. Hans svar vad att jag skulle prata med vicevärden som hade hand om detta, sagt och gjort jag kontaktade denna person och framförde mitt önskemål om att hyra en plats. Svaret var; "Just nu finns det inga lediga platser utan du får ställa dig i kö." Inga problem svarade jag. Då sa vicevärden att jag kunde få hyra dennes plats i 2a hand tills jag fått en egen eftersom denne inte hade någon bil för tillfället att fylla sin plats med.
Jag tackade ja till erbjudandet och började att nyttja platsen, varje månad betalade jag avgiften till vicevärden.

Allt var frid & fröjd tills efter att huset genomgått stambyte och renoveringar. Många valde att flytta pga den höjda hyran vilket gjorde att jag fick nya grannar. Till min stora förvåning så fick en del av dessa nya hyresgäster tillgång till egna p-platser. En av p-platserna användes av någon som bodde en månad i huset innan ytterligare en ny hyresgäst kom och fick den platsen. Jag kände mig ganska så lurad av vicevärden och valde därför att sluta använda platsen jag använde. I och med detta så slutade även mina betalningar att inkomma till vicevärden.

Efter tre månader får jag ett brev från vicevärden att denne inte hade sett någon betalning på tre månader, jag valde att ignorera brevet och fortsatte jaga parkeringar på gatan.

Några veckor efteråt så upptäckte jag att hyresvärden lagt till p-plats på min hyresavi. Perfekt tänkte jag, då har jag en plats. I samband med detta fick jag ytterligare ett brev från vicevärden som förklarade att denne låtit mig "ta över" platsen men var nu osäker på sitt beslut.

Det går ytterligare några veckor och jag använder p-platsen eftersom jag nu betalar för den ihop med min hyra. Plötsligt kommer det ett nytt brev från vicevärden (ett brev som denne skickat från sin arbetsplats, deras logo överallt) där denne förklara att jag ska betala om jag inte vill riskera påminnelseavgift, än en gång ignorerar jag brevet.

Igår blev jag tagen på bar gärning när jag parkerade bilen. Vicevärden konfronterade mig med mina obetalda 2a hands p-platshyror till denna. Jag sa då som det var, att jag kände mig förd bakom ett ljus, att nya hyresgäster fått p-plats utan att ha stått i kö, att jag helt enkelt känner mig lurad och att denne kan glömma att jag tänker betala för något som jag inte använt. Vicevärden blev nu ilsken och började gasta så hela gatan kunde höra, "Du ska passa dig" "Du ska skita i dom andra fått p-plats". Jag försökte lugna denna genom att säga "Du lyssnar inte på mig......." Jag han inte mer utan vicevärden lämnar ilsket platsen och säger "Du vill bara inte betala mig" går vidare i rask takt mot tunnelbanan men stannar efter 10 meter, vänder sig om och säger: "Du vet vad som kommer hända!"

Det hela kändes väldigt obehagligt så jag valde att gå in och göra en polisanmälan för olaga hot via telefon.

24 timmar senare så har man nu fått chansen att tänka lite på det inträffade....jag känner mig kluven. Gör jag rätt i att fightas för min sak?
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Varför pratade du inte med honom istället för att ignorera räkningar i flera månader??

"Hej, jag har inte längre behov av att hyra din parkeringsplats." Så vore problemet löst.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Behov av parkeringsplats hade jag. Jag blev bara så förbannad över att nyinflyttade hyresgäster fick parkeringsplatser på en gång när dealen var att jag skulle hyra i andra hand tills att en plats blev ledig.

För mig kändes det som att vicevärden inte ville bli av med sin p-plats, men inte heller betala för den själv. Jag var då den perfekta lösningen.

Det skall tilläggas att jag från början aldrig ingått något avtal med vicevärden, annat än att det muntligt sas att jag hyr tills jag får en egen. Jag har heller aldrig fått någon räkning i pappersform utan har fått sätta över pengar direkt till vicevärdens konto.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Finns det inga bevis på att du stått där när du inte betalat så kan du ju hävda att du inte ska betala något, sen att du vill ha en riktig parkering..
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Najze wrote:Finns det inga bevis på att du stått där när du inte betalat så kan du ju hävda att du inte ska betala något, sen att du vill ha en riktig parkering..
Så funkar det nog inte.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Några veckor efteråt så upptäckte jag att hyresvärden lagt till p-plats på min hyresavi. Perfekt tänkte jag, då har jag en plats. I samband med detta fick jag ytterligare ett brev från vicevärden som förklarade att denne låtit mig "ta över" platsen men var nu osäker på sitt beslut.

Det går ytterligare några veckor och jag använder p-platsen eftersom jag nu betalar för den ihop med min hyra.
Om du har fått en p-plats som du använder och betalar den tillsammans med hyran så vad är problemet? Vem är det som fått pengarna?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Longstock wrote:
Några veckor efteråt så upptäckte jag att hyresvärden lagt till p-plats på min hyresavi. Perfekt tänkte jag, då har jag en plats. I samband med detta fick jag ytterligare ett brev från vicevärden som förklarade att denne låtit mig "ta över" platsen men var nu osäker på sitt beslut.

Det går ytterligare några veckor och jag använder p-platsen eftersom jag nu betalar för den ihop med min hyra.
Om du har fått en p-plats som du använder och betalar den tillsammans med hyran så vad är problemet? Vem är det som fått pengarna?
Inget problem med det.

Problemet är att vicevärden vill ha pengar för tre månader jag inte använde p-platsen.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Oneway wrote:
Longstock wrote:
Några veckor efteråt så upptäckte jag att hyresvärden lagt till p-plats på min hyresavi. Perfekt tänkte jag, då har jag en plats. I samband med detta fick jag ytterligare ett brev från vicevärden som förklarade att denne låtit mig "ta över" platsen men var nu osäker på sitt beslut.

Det går ytterligare några veckor och jag använder p-platsen eftersom jag nu betalar för den ihop med min hyra.
Om du har fått en p-plats som du använder och betalar den tillsammans med hyran så vad är problemet? Vem är det som fått pengarna?
Inget problem med det.

Problemet är att vicevärden vill ha pengar för tre månader jag inte använde p-platsen.
Ord står mot ord, inga bevis eller?
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Skrev ni någonsin kontrakt på andrahandsuthyrningen?
Parental Advisory - Explicit Content
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Oneway wrote:Det skall tilläggas att jag från början aldrig ingått något avtal med vicevärden, annat än att det muntligt sas att jag hyr tills jag får en egen.
Vi har inga formkrav på avtal i Sverige, ett muntligt avtal gäller lika mycket som ett skriftligt. Det kanske inte finns något skriftligt avtal, men det finns människor som har sett dig använda hans parkeringsplats och det finns ett kontoutdrag där du sätter in samma summa pengar på hans konto varje månad.

Det var ganska dumt av dig att börja "ignorera" vicevärden, du borde ha skrivit och sagt upp avtalet istället. Att inte göra någonting är nästan alltid fel metod. Men du menar alltså att han lurade dig och ljög när han sade att det inte fanns fler p-platser?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Enklast hade det väl varit att bara från början ifrågasätta varför nyinflyttade fick företillträde till parkeringsplatserna?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Dissident wrote:
Oneway wrote:Det skall tilläggas att jag från början aldrig ingått något avtal med vicevärden, annat än att det muntligt sas att jag hyr tills jag får en egen.
Vi har inga formkrav på avtal i Sverige, ett muntligt avtal gäller lika mycket som ett skriftligt. Det kanske inte finns något skriftligt avtal, men det finns människor som har sett dig använda hans parkeringsplats och det finns ett kontoutdrag där du sätter in samma summa pengar på hans konto varje månad.

Det var ganska dumt av dig att börja "ignorera" vicevärden, du borde ha skrivit och sagt upp avtalet istället. Att inte göra någonting är nästan alltid fel metod. Men du menar alltså att han lurade dig och ljög när han sade att det inte fanns fler p-platser?
Nej. När jag började hyra vicevärdens p-plats fanns det inga andra platser. Det var kanske 4 månader senare, efter stambytet, när folk som ansåg att hyran var för hög flyttade. Då blev det parkeringsplatser lediga dessa gavs då till nyinflyttade hyresgäster. Jag blev kvar med att hyra i andrahand. Det är då i mina ögon ett "kontraktsbrott" mot vår muntliga deal.

Elvenman: Jag påpekade det under vår diskussion igår. "DU ska skita i hur det sköts" var svaret.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Well, I mina ögon så har du satt dig själv i denna sits.
Varför pratade du inte med honom när detta hände (när nya grannar kom) att du nu vill ha en parkering i förstahand och inte i andra. Du skulle redan då konfronterat honom och sagt åt honom att så behandlar man inte sina hyresgäster och att du är grymt besviken på denna handling (etc, etc).

Att ignorera problem löser ingenting.
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Oneway wrote:Det är då i mina ögon ett "kontraktsbrott" mot vår muntliga deal.
Det spelar inte så stor roll vad det är i dina ögon.. Du vet ju inte hur deras p-platssystem fungerar, kanske får nya gäster företräde eller liknande.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Du som borde ha tagit tag i tillvaron direkt, men om han uppträtt sådär ändå hade jag skickat vitryssarna på honom.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Grannen
http://vasteras.expressen.se/Nyheter/1. ... ageuppfart

Men annars... du borde redan från början sagt att du inte behövde platsen/klagat på att nya boende fick p-plats...
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Säger som många andra, du har själv försatt dig i den situationen. Hade du pratat med vice-värden på en gång istället för att ha ignorerat allt hade du nog inte hamnat i den här knipan.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
Wookiee
Posts: 93
Joined: 2006-08-03 12:04:33

Post by Wookiee »

En stor anledning till att så många äktenskap idag splittras är pga att ingen har lust att dsikutera något och vill hellre hålla tyst. Då går man runt och är ilsk gentemot den andra och till slut bryts bandet.

Poängen är: om ett problem uppstår ska du för allt i världen inte ignorera det, du ska ta tag i det så fort som möjligt som andra här sagt. Den där vicekiller verkar ha försökt lura dig ja, men genom att ignorera det han gör gör du saken värre för dig själv.
En gång är ingen gång, men två gånger är en gång för mycket...
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Varför utesluter du alternativet att ni båda är idioter?

Din vicevärd verkar onekligen inte ha alla kakor i burken, men å andra sidan är det ju väldigt dumt att bara sluta använda en parkeringsplats som ni avtalat att du skall använda utan att meddela vicevärden och sen inte tycka att du är skyldig att betala.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

lillis wrote:Varför utesluter du alternativet att ni båda är idioter?
Utesluter? Förutsätter.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Dissident wrote:
Oneway wrote:Det är då i mina ögon ett "kontraktsbrott" mot vår muntliga deal.
Det spelar inte så stor roll vad det är i dina ögon.. Du vet ju inte hur deras p-platssystem fungerar, kanske får nya gäster företräde eller liknande.
Eftersom vicevärden berättade för mig från början att det var kösystem så vet jag hur det "ska" funka.

Som många påpekat så var det väldigt dumt att inte tala om för vicevärden att jag inte tollererar dennes metoder gällande p-platserna. Jag skulle ha sagt till på en gång.....fan ibland är man bra brun i huvudet.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
2mAz
Posts: 284
Joined: 2005-03-17 21:47:57
Contact:

Post by 2mAz »

Visst förstår man din irritation men samtidigt hade, iaf inte jag, inte orkat tjaffsa om ett par månaders parkeringsavgifter. Jag hade nog betalt vicevärden och sedan varit bitter på honom till jag flyttat därifrån.
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Ni är båda idioter, fast på olika sätt. Grannen för att han inte riktigt har båda hornen i pannan och du för att du lät dig provoceras så mycket av det :)

Det bästa i sådana här situationer är att bara ta emot skiten ett tag tills man slutar vara så förbannad. Man dör ju inte precis av att faktiskt komma fram till en bra lösning på problemet istället för att komma på sig själv i efterhand med att vägra betala räkningar och parkera på gatan onödan.
Post Reply