Klassisk Musik, Tips!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Klassisk Musik, Tips!

Post by wille »

Hejsan. Jag har börjat gilla klassiska stycken allt mer nu på senare tid. Jag undrar om ni har några tips till bra kompositörer eller stycken som ni kan rekommendera.

Själv är jag inne rätt mycket på Chopin

Finns det andra kompositörer som använder sig mycket av pianospel och liknande harmonier?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Satie är alltid en höjdare. Fast det förstås, han ansåg att ett bra pianostycke var som tapeten i ett rum. Inget man märkte förrän det saknades.
Själv gillar jag Carl Orff, bombastisk som han är.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Debussy? Jag vet ingenting om musik men på Wikipedia står det att han är känd för sina harmonier.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Stravinskij är ju också en favorit.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Hittade en väldigt intressant kompositör:

Ludovico Einaudi
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Sergei Rachmanninoff har mycket av piano, men även Maurice Ravel och Edward Greig, lyssna gärna på Greigs "Peer Gynt" svit, det finns många fler vill du ha dem också så "just ask again" 8)
Vem f.n fann upp fanér?
mellansyster
Posts: 13
Joined: 2005-10-12 13:23:44
Location: Göteborg

Post by mellansyster »

En riktigt vass kompositör är Antonín Dvořák. Gillar speciellt "Symphony No. 9 in E minor - From The New World".

http://en.wikipedia.org/wiki/Anton%C3%A ... %99%C3%A1k
"Det är skillnad på ljud och ljud!"
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jalle64 wrote:Sergei Rachmanninoff har mycket av piano
Men är knappast ett närliggande alternativ till Chopin.

Om man ska vara riktigt analytisk av sig finns det egentligen inte någon som lyckats skriva musik som Chopin, men jag gissar på att du skulle uppskatta melodisk, romantisk och avslappnande pianokonserter. Jag tycker inte att det finns någon anledning att gräva djupt i arkiv efter obskyra kompositörer med på tok för mycket mögel på fingrarna, då svaret finns rakt framför dig; hans inspirationskällor: Beethoven, Clementi, Haydn och Mozart. Vill du att jag plockar några specifika stycken som du kan tänkas uppskatta?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag gillar Beethoven, gör det mig tråkig och vanlig, eller rebellisk och speciell som går emot allas behov att gilla ryska kompositörer som inte är allmänkunskap? AHHHHHHH.

Anyway, Beethoven.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

lillis: Rebellisk och speciell. Av samma anledning tänker jag köpa Nike.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Handel.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

lither wrote:Men är knappast ett närliggande alternativ till Chopin.

Om man ska vara riktigt analytisk av sig finns det egentligen inte någon som lyckats skriva musik som Chopin, men jag gissar på att du skulle uppskatta melodisk, romantisk och avslappnande pianokonserter. Jag tycker inte att det finns någon anledning att gräva djupt i arkiv efter obskyra kompositörer med på tok för mycket mögel på fingrarna, då svaret finns rakt framför dig; hans inspirationskällor: Beethoven, Clementi, Haydn och Mozart. Vill du att jag plockar några specifika stycken som du kan tänkas uppskatta?
Har du ens hört Rachmanninoffs musik eftersom du uttalar dig så kategoriskt?
Visst finns det likheter i all pianomusik, men frågan är om trådskaparen bara vill höra piano eller både det och full orkester, dessutom så finns det andra bra tonsättare än de sk stora som du nämnde ;)

Pssst! Longstocking du menar väl Händel?! ;)
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jalle64 wrote:
lither wrote:Men är knappast ett närliggande alternativ till Chopin.

Om man ska vara riktigt analytisk av sig finns det egentligen inte någon som lyckats skriva musik som Chopin, men jag gissar på att du skulle uppskatta melodisk, romantisk och avslappnande pianokonserter. Jag tycker inte att det finns någon anledning att gräva djupt i arkiv efter obskyra kompositörer med på tok för mycket mögel på fingrarna, då svaret finns rakt framför dig; hans inspirationskällor: Beethoven, Clementi, Haydn och Mozart. Vill du att jag plockar några specifika stycken som du kan tänkas uppskatta?
Har du ens hört Rachmanninoffs musik eftersom du uttalar dig så kategoriskt?
Jag är inte dum. Rachmaninoff är av mina favoritryssar inom klassisk musik. Jag jobbar för tillfället med hans tredje pianokonsert, första satsen.
Jalle64 wrote:Visst finns det likheter i all pianomusik, men frågan är om trådskaparen bara vill höra piano eller både det och full orkester, dessutom så finns det andra bra tonsättare än de sk stora som du nämnde ;)
wille wrote:Finns det andra kompositörer som använder sig mycket av pianospel och liknande harmonier?
Jag står fast vid det jag skrev, att Rachmaninoff inte komponerade några särskilda liknande harmonier.
Jalle64 wrote:Pssst! Longstocking du menar väl Händel?! ;)
Handel är hans brittiska stavning, som uppstod efter att han flyttade till London, tidigt 1700-tal.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Liknande Chopin?

Chopin är ju trots allt en ganska bred kompositör. Vissa av hans stycken är av mer interlektuell art och vissa är mer som små desserter.

Liszt är väl den pianotonsättare av dom stora som ligger närmast Chopin. Ska du ge dig på Liszt som nybörjare så tycker jag att du ska kolla upp vad du köper först, för hans stycken är ofta svårare att lyssna på och mer intellektuella. Ibland är det dessutom bara svårt och ibland är ju Liszt en perfekt Youtube tonsättare för pianister, då skickliga pianistier nästan spelar så fingrarna glöder. Liszt själv var nog den största pianist som funnits!

Well well... Rachmaninoff går absolut i Chopins fotspår. Dock kan även han vara lite svår ibland för ett otränat öra. Dock rekomenderas hans preludier, även om jag tror att du kommer att tycka om långt ifrån alla av dom. Bland hans pianokonserter är ju den andra väldigt omtyckt och i förhållandevis lätt att lyssna på.

Vidare Scriabin går också i Chopins forspår och också en som har en otroligt sinne för pianot. Någon sa någongång att han var som en Chopin utan medodi och det stämmer nog rätt bra. Så inte lika medodisk och ibland lite mer åt det mystiska hållet än Chopin.

Vidare Debussy tror jag du skulle gilla om du gillar Chopin. Det är inte riktigt samma tonspråk, men jag tror nästan att det är det du skulle ha mest behållning av. Han kan ibland vara lite svår (som alla andra), men han har skrivit mer lättlyssnat också, t.ex arabeskerna.

Ravel och Debussy brukar man nämna i samma andetag. Själv tycker jag väldigt mycket om Ravel, men det är ofta lite mer tekniskt och kanske kräver ett mer akrivt öra. Ofta är det också rätt mycket toner och en rätt komplicerad pianosats.

Det skulle vara kul att veta vilka stycken av Chopin du har lyssnat på, så skulle det vara lättare att rekomendera.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Orfeus wrote:Well well... Rachmaninoff går absolut i Chopins fotspår. Dock kan även han vara lite svår ibland för ett otränat öra. Dock rekomenderas hans preludier, även om jag tror att du kommer att tycka om långt ifrån alla av dom. Bland hans pianokonserter är ju den andra väldigt omtyckt och i förhållandevis lätt att lyssna på.
Nu vet jag ju att du spelar väldigt mycket klassisk piano själv och just därför borde du kunna vara en god talesman i detta syfte. Min mening grundar jag dels i att Rachmaninoffs stycken (även de flesta preludier) är rent tekniskt mycket svårare än Chopins, dels i att Rachmaninoffs musik är väldigt rysk till stilen, främst bland hans klockliknande klanger i hans stora pianokonserter. Om det är något som är likt Rachmaninoffs stycken så är det Tchaikovsky.

Jag har spelat ett tiotal stycken av Chopin, däribland minutvalsen, och finner främst fingersättningen, en följd till klangdifferens, stor kompositörerna emellan. Och jag skulle inte vilja hävda att jag har ett otränat öra. Rachmaninoff är mer intensiv och utnyttjar oftare hela pianot än vad Chopin gör.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Nej nej, det är inte dig jag hävdar har ett otränat öra - absolut inte! Jag fick bara intrycket att trådskaparen inte var musiker själv och inte hade så stor erfarenhet. Jag har stor respekt för dig både som pianist och om ditt kunnande om musik!

Hmm, intressant! Jo, Tchaikovsky står ju också Rachmaninoff nära, men på ett annat sätt än Chopin. Sen måste jag ju villigt erkänna att Tchaikovskys pianomusik står mig inte särskilt nära, men undantag från pianokonserterna. Från Tchaikovsky kommer väl mer formen och sättet att använda orkestern.

Chopin och Rachmaninoffs lyriska sida har dom båda två och rätt lika rent harmoniskt och till sättet de använder pianot, även om Rachmaninoff är mer utvecklad (han ligger ju trots allt rätt långt efter i tiden). De var ju båda pianister och deras musik är ju skrivet till stor del just utifrån pianot och handen och utfrån hur det faktiskt låter snarare än hur det rent matematiskt borde låta bra (för att uttrycka sig slarvigt). Jag vill också hävda att deras tankegångar låter rätt lika, trots att Rachmaninoff som sagt ofta är fetare och mer komplext - det är som Chopins pianostil fast med 80 års utveckling (jämför till exempel Chopins revolutionsetyd op.10 nr.12, men Rachmaninoffs preludium i Bb-dur op 23 nr.2). Så jag tycker att många av Rachmaninoffs enklare stycken och Chopins mer komplexa är de lätta att blanda ihop.
Men man lurar ju sig lätt på att Rachmaninoff inte har skrivit så mycket "musikaliska desserter" som Chopin och inte så mycket stycken i miniformat. Så Rachmaninoffs mainstream verk ska nog om de ska jämföras någorlunda rättvist jämföras med t.ex. Chopins sonater.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Mozart - Rondo alla turka :)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Det stämmer mycket väl att jag inte är musiker, har åtminstone inte någon slags utbildning i ryggen. Jag är mest ute efter att bredda mitt musikbiblotek och upptäcka nya (för mig) tongångar.

Jag skulle nog vilja säga att jag tycker mer om det minimalistiska pianospelet än det komplexa, om ni förstår vad jag menar med det.

Hittade för övrigt en livespelning från Signore Einaudi:
Ludovico Einaudi - Le Onde
Fast Ludovico kanske inte klassas som klassisk musik, vad vet jag.. Bra är det i alla fall.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Orfeus: Bra inlägg där. Tänkvärt.
wille wrote:Fast Ludovico kanske inte klassas som klassisk musik, vad vet jag.. Bra är det i alla fall.
Visst är det klassiskt. Modern klassisk musik är också klassisk.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Min favorit är Tjajkovskij

http://www.youtube.com/watch?v=WFZrcKnxnio
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Min gode vän gissade på att du skulle uppskatta Brahms och Schumann.
Orfeus wrote:jämför till exempel Chopins revolutionsetyd op.10 nr.12
Chopins etyder kan uppfattas som undantag i Chopins all annan komposition. De är mer i stil med Liszt (som förövrigt har komponerat några mer lyriskt vackra verk, Liebesträume till exempel).
Någon annat du kan kolla in är arrangemang av Bachs diverse verk (Busoni).
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

!!
Niccolo Paganini, Sergej Prokofjev, Erik Satie och hjälten: Franz Schubert! ( Marche Militaire Op.51 No.1 )
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Tony Iommi.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Georges Bizet är helt klart en av de bättre. Hans samtid var kanske inte allt för rättvis mot honom men Carmen är och förblir en av de bästa operor som skrivits och Pärlfiskarnas dans brukar omnämnas som ett av världens vackraste musikstycken.

Han får dessutom respektbonus för fett skägg.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply