Muslimska länder kräver lagändring i Sverige

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

Rätt intressant att det ska daltas med den folkgrupp som bär på mest hat av alla.

Jag vet många araber som säger öppet att dom hatar judar och att det är ett äckligt folk, varför ska hela världen walk on eggshells för araberna då?
noli turbare circulos meus
User avatar
FreedomFighter
Posts: 76
Joined: 2004-05-31 22:44:30
Location: Karlstad

Post by FreedomFighter »

wille wrote:Jag har saknat dig FreedomFighter.
Jag tycker om dig också. Men nu vart det lite OT.

Tillbaka då, varför ska vi dalta med dem då muslimer är rätt duktiga på att göra nidbilder av judar som exempel. Jävla tomtar.
Allt är som det ska vara.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

vlinder wrote:Rätt intressant att det ska daltas med den folkgrupp som bär på mest hat av alla.

Jag vet många araber som säger öppet att dom hatar judar och att det är ett äckligt folk, varför ska hela världen walk on eggshells för araberna då?
Vad vet du egentligen om den 1,3 Miljarder människor stora folkgrupp du talar om?

För att fördöma hat så sprider du det väldigt godtyckligt. Kanske hyckleri är damens gebit, vad vet jag?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

FreedomFighter wrote:Jag tycker om dig också. Men nu vart det lite OT.

Tillbaka då, varför ska vi dalta med dem då muslimer är rätt duktiga på att göra nidbilder av judar som exempel. Jävla tomtar.
Kanske av samma orsak att vi inte gasar ihjäl alla judar för att några av dem bedriver ocker?

Men det är nog svårt att förstå i din värld av frihetstänkande.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
FreedomFighter
Posts: 76
Joined: 2004-05-31 22:44:30
Location: Karlstad

Post by FreedomFighter »

fisk wrote:
FreedomFighter wrote:Jag tycker om dig också. Men nu vart det lite OT.

Tillbaka då, varför ska vi dalta med dem då muslimer är rätt duktiga på att göra nidbilder av judar som exempel. Jävla tomtar.
Kanske av samma orsak att vi inte gasar ihjäl alla judar för att några av dem bedriver ocker?

Men det är nog svårt att förstå i din värld av frihetstänkande.
Ack ack, en kramare igen. Med fler av sådana som du så kommer vi bli styrda av religiösa tokar i framtiden. Puss Puss.
Allt är som det ska vara.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

FreedomFighter wrote:Ack ack, en kramare igen. Med fler av sådana som du så kommer vi bli styrda av religiösa tokar i framtiden. Puss Puss.
I framtiden?

Religion är inte exklusivt förbehållet till osynliga män. Det finns vissa som är religiösa till fullt fysiska entiteter och håller dem så högt att de närmast kan beskrivas vara religiösa.

En historisk fåfänga så att säga, och knappast enbart ett 1400-talsfenomen.
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

När min mamma körde mig någonstans igår hörde jag några "filosofer" på radion som sade ungefär att rasism är dumt men ibland kan rasister säga smarta saker så då måste dumhet vara smart och därför bra ibland -> wtf? Om du kallar dagens Sverige för teokrati för att yttrandefrihet värderas högt så resonerar du ungefär lika puckat.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Varför argumenterar du alltid mot personerna istället för mot argumenten fisk? Det leder ingen vart att turas om att säga att den andra personen är en hycklare.

Personligen tycker jag att det finns flera lager av sanningar här. Till att börja med tro jag att vi alla kan komma överens om att 1,2 miljarder människor inte alla passar in i den bilden som västvärldens media och politiska makthavare målat upp av muslimer.

Sedan tror jag att de flesta kan komma överens om att de politiska/religiösa makthavarna i stora delar av arabvärlden, kanske främst Iran och Saudiarabien har en väldigt intolerant inställning till andra religioner och tankesätt.

Återigen är det tro/religion som kommer i konflikt. De troende muslimer som själva har sin egen tolkning av koranen och lever sina liv som de vill är nog ingen särskilt stor fara. Däremot känns det som att det är hos islam , dvs själva religionen som skon klämmer.

Politik/Ledarskap/Religion ska enligt min åsikt inte hänga ihop och det är det som både USA och många arabländer misslyckas med.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

wille wrote: Personligen vill jag till viss del hålla med XitArS. Islam har aldrig varit särskilt tolerant i sin syn på andra religioner (eller avsaknad av). Givetvis gäller inte detta alla muslimer, men så länge ledningen i de olika muslimska kyrkorna inte har en tolerant hållning till andra religioner kommer det i sinom tid leda till problem.
Du är medveten om att Iran, en av den muslimska världens generellt sett hårdaste islamska teokratier, har respekterade och inte allt för förtryckta kristna och judiska minoriteter med egna kyrkor och synagogor?

Du är medveten om att Islam var bra mycket mer tolerant än kristendomen vad gällde andra religioner, en gång i tiden?

Du är medveten om att den enda religion som kan benämnas som hjälpligt tolerant mot andra är typ Budhismen?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:När en karikatyr av Jesus dyker upp i sverige handlar det om kanske någon enstaka insändare i Metro. Muslimerna måste lära sig att en karikatyr inte behöver vara ett förlöjligande eller ett kränkande.
Två ord:
"Ecce Homo"
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Big_Bird wrote:Du är medveten om att Iran, en av den muslimska världens generellt sett hårdaste islamska teokratier, har respekterade och inte allt för förtryckta kristna och judiska minoriteter med egna kyrkor och synagogor?
Att staten tillåter andra religioner innebär inte att all form av förtryck upphör. Såvitt jag vet är det väl snarare regel än undantag att ge sig på judar bland förståsigpåarna inom islam.
Big_Bird wrote:Du är medveten om att Islam var bra mycket mer tolerant än kristendomen vad gällde andra religioner, en gång i tiden?
Ungefär lika slagfullt argument som att säga. "En gång i tiden åkte kristna och mördade muslimer, allt i religionens namn". Håll dig till debatten.
Big_Bird wrote:Du är medveten om att den enda religion som kan benämnas som hjälpligt tolerant mot andra är typ Budhismen?
Jag tänker mig att det finns en toleransskala där man kan placera in världsreligioner. Som världsreligion hamnar nog faktiskt Islam längst ner. Kristendomen och Judendomen kommer inte långt efter.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

wille wrote:
Big_Bird wrote:Du är medveten om att Islam var bra mycket mer tolerant än kristendomen vad gällde andra religioner, en gång i tiden?
Ungefär lika slagfullt argument som att säga. "En gång i tiden åkte kristna och mördade muslimer, allt i religionens namn". Håll dig till debatten.
Tillåt mig citera den exakta mening som ledde till detta påstående (min markering):
wille wrote:Islam har aldrig varit särskilt tolerant i sin syn på andra religioner.
Givetvis förstår du hur dumt ditt svar låter i detta sammanhang? Jag behöver väl knappast förklara det för dig?
wille wrote:
Big_Bird wrote:Du är medveten om att den enda religion som kan benämnas som hjälpligt tolerant mot andra är typ Budhismen?
Jag tänker mig att det finns en toleransskala där man kan placera in världsreligioner. Som världsreligion hamnar nog faktiskt Islam längst ner. Kristendomen och Judendomen kommer inte långt efter.
Sen har du hinduismen kvar (uppvisar en stor brist på tolerans mot muslimer) och Buddhismen. Sen är det slut på världsreligioner. Så vad du sagt är i princip samma sak som mig. Det finns knappt en enda religion som är en hjälpligt tolerant mot andra religioner.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:Att staten tillåter andra religioner innebär inte att all form av förtryck upphör. Såvitt jag vet är det väl snarare regel än undantag att ge sig på judar bland förståsigpåarna inom islam.
Staten är grundad på förtryck. Inte den specifika Iranska, Amerikanska eller Svenska - utan alla stater. Aldrig någonsin kommer allt förtryck att upphöra. Förtryck förekommer i grader, förvisso.
wille wrote:Återigen är det tro/religion som kommer i konflikt. De troende muslimer som själva har sin egen tolkning av koranen och lever sina liv som de vill är nog ingen särskilt stor fara. Däremot känns det som att det är hos islam , dvs själva religionen som skon klämmer.
Du menar att ledarna av religionen är religionen? Eller hur definierar du "religionen"?
FreedomFighter wrote:Såhär har det väl alltid varit, muslimer kräver att man ska följa deras syn på livsstil och lag. Icke sa nicke, frihet ska råda och inte diktatur. Synd att dem själva inte kan inse det.
Jag vill minnas ett land som våld och tvång exporterar "frihet". Kulturimperialism och försök till det är inte särskilt exklusivt för muslimer, alls.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Big_Bird wrote: Du är medveten om att Islam var bra mycket mer tolerant än kristendomen vad gällde andra religioner, en gång i tiden?
Och detta var under vilket århundrade? De fundamentala skillnaderna mellan Kristendom och Islam är för övrigt att Koranen säger att islam är den enda riktiga religionen, att den skall erövra alla andra samt att anhängare av andra religioner skall dödas om de vägrar att konvertera. Islams "mål" är världsherravälde enligt Allah. Detta är inte målet i kristendomen.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

wille wrote:Varför argumenterar du alltid mot personerna istället för mot argumenten fisk?
Det där är ett falskt påstående.
Jag argumenterar emot argumentet OCH argumenterar emot personerna.

Varför? Det är den kultur vi skapat här på 64bits. Jag ser det som en del av temat, sedan använder både jag och andra det som någon slags poäng i debatterna ibland, men egentligen spelar det ingen större roll, så tillvida man inte kommer med något argument gentemot ämnet överhuvudtaget.

Förstår du nu?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

XitArS wrote:Och detta var under vilket århundrade? De fundamentala skillnaderna mellan Kristendom och Islam är för övrigt att Koranen säger att islam är den enda riktiga religionen, att den skall erövra alla andra samt att anhängare av andra religioner skall dödas om de vägrar att konvertera. Islams "mål" är världsherravälde enligt Allah. Detta är inte målet i kristendomen.
Jag gillar när icke-muslimer som läst utdrag och bildat sin uppfattning om Islam från utryckta citat och godtyckliga tolkningar gör uttalanden om Islam och vad det innebär att vara muslim.

Att det finns ett mål med Islam är lika befängt som att påstå att USA:s mål är att utrota alla negrer på jorden.

Skrämselpropaganda åtsido. Det är en mycket liten del av den muslimska världen som utövar det våld vi njuter av i löpsedlar.

Är det inte rentav lite av "Gräset är grönare på min sida av gräsmattan" som uppstått här, månne?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Islam är inte bara en religion, det är en slags stat där imamer etc utgör strukturen för samhällena, precis som kristendomens präster för många hundra år sedan. Enda skillnaden är att islam är detsamma nu som 800 efter kristus då religionen inte tillåter förändringar, koranen och muhammeds ord. regler etc står än idag oförändrat.
Kan inget om mycket
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Clayman wrote:För om de verkligen tror på en gud som är allsmäktig, stor och stark - ja själva universums skapare och obestridligt största kraft - varför skulle den guden behöva hjälp, beskydd eller eller ens ett pekfinger från de små odugliga människorna?
Yaziderna har löst det där. De tillber inte Gud eftersom han är så fullständig att han inte behöver det.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Andrej wrote:
wille wrote:Att staten tillåter andra religioner innebär inte att all form av förtryck upphör. Såvitt jag vet är det väl snarare regel än undantag att ge sig på judar bland förståsigpåarna inom islam.
Staten är grundad på förtryck. Inte den specifika Iranska, Amerikanska eller Svenska - utan alla stater. Aldrig någonsin kommer allt förtryck att upphöra. Förtryck förekommer i grader, förvisso.
Det kan jag hålla med om.
Andrej wrote:
wille wrote:Återigen är det tro/religion som kommer i konflikt. De troende muslimer som själva har sin egen tolkning av koranen och lever sina liv som de vill är nog ingen särskilt stor fara. Däremot känns det som att det är hos islam , dvs själva religionen som skon klämmer.
Du menar att ledarna av religionen är religionen? Eller hur definierar du "religionen"?
En religions ledarskap har mycket att säga till om hur heliga texter skall tolkas, vilka riter och ceremonier man skall följa osv. Men ledarna är givetvis inte hela religionen.
Big_Birg wrote: Givetvis förstår du hur dumt ditt svar låter i detta sammanhang? Jag behöver väl knappast förklara det för dig?
Jag står kvar i mitt påstående att Islam aldrig varit särskilt tolerant i sin syn på andra religioner. Att dra upp paraleller med kristendomen och historia har inget med debatten att göra.
fisk wrote:Jag argumenterar emot argumentet OCH argumenterar emot personerna... ...Förstår du nu?
Jag förstår hur du menar. Jag tycker fortfarande att angrepp på personer och deras ideal inte hör hemma i debatter, oavsett hur pass skicklig debattör man än är (som jag vet att du är).

Förövrigt, tack grabbar, det var länge sedan man fick vrida ord här =)
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:
Andrej wrote:
wille wrote:Återigen är det tro/religion som kommer i konflikt. De troende muslimer som själva har sin egen tolkning av koranen och lever sina liv som de vill är nog ingen särskilt stor fara. Däremot känns det som att det är hos islam, dvs. själva religionen som skon klämmer.
Du menar att ledarna av religionen är religionen? Eller hur definierar du "religionen"?
En religions ledarskap har mycket att säga till om hur heliga texter skall tolkas, vilka riter och ceremonier man skall följa osv. Men ledarna är givetvis inte hela religionen.
Förstår jag dig rätt om att du inte vill gå in på en närmare definition av "religionen" då du använder ett ganska brett begrepp och inte riktigt själv är säker på exakt vad du menar med det? De flesta (tysta) utövare tycks du inte ha något emot, trots att du anfaller religionen i stort.
wille wrote:
Big_Birg wrote: Givetvis förstår du hur dumt ditt svar låter i detta sammanhang? Jag behöver väl knappast förklara det för dig?
Jag står kvar i mitt påstående att Islam aldrig varit särskilt tolerant i sin syn på andra religioner. Att dra upp paraleller med kristendomen och historia har inget med debatten att göra.
Knappast. Paralleller och historia är högst relevanta då den linje som jag, fisk och biggie tar är inte ett försvar av Islam, så mycket som ett anfall mot allt annat, i (naiva) förhoppningar om att kunna bryta en viss etnocentrisk, trångsynt trend.
wille wrote:Förövrigt, tack grabbar, det var länge sedan man fick vrida ord här =)
Vrid till en definition på religion så blir jag glad, gärna en som är konkret och inte väldigt vag.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Andrej wrote:Glargh: Det är inte tabu att avbilda Jesus, till skillnad från muhammed.
Då de hänvisar till det skydd andra religiösa och annars avvikande folkgrupper har måste man sätta det i relation till motsvarande händelser och inte ta hänsyn till att några skumma människor som inte har någonting med svensk lagstiftning tycker att det är fel att visa bilder av Muhammed.

Att det inom Islam är förbjudet att avbilda Muhammed ska svenska rättsamhället skita fullständigt i då det inte har något med oss att göra.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

fisk wrote:Jag gillar när icke-muslimer som läst utdrag och bildat sin uppfattning om Islam från utryckta citat och godtyckliga tolkningar gör uttalanden om Islam och vad det innebär att vara muslim.

Att det finns ett mål med Islam är lika befängt som att påstå att USA:s mål är att utrota alla negrer på jorden.

Skrämselpropaganda åtsido. Det är en mycket liten del av den muslimska världen som utövar det våld vi njuter av i löpsedlar.

Är det inte rentav lite av "Gräset är grönare på min sida av gräsmattan" som uppstått här, månne?
Jag däremot, gillar inte när personer gör antaganden om personer som de inte vet någonting om. Faktum är att jag har läst en omfattande stor del av koranen. Jag har under många års tid ständigt diskuterat islam med både islamologer, troende muslimer samt personer kunniga på området. Utöver detta har jag även varit på flertalet föredrag och möten hållna av muslimer. Dessutom har jag flertalet vänner som är troende muslimer. Min samlade uppfattning om islam samt "hur det är att vara muslim" är därför inte på något sätt baserad på "utryckta citat och godtyckliga tolkningar".

Att det finns ett mål med islam står klart och tydligt i koranen. Feltolkningar/felöversättningar och dylikt kan i princip förkastas då jag även korsrefererat de viktigaste texterna med diverse arabisk-skrivna koraner.

Visst, antalet muslimska fundamentalister är endast en bråkdel av det totala antalet troende. Men man behöver inte vara fundamentalist för att vara redo att döda för sin övertygelse.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

XitArS wrote:, att den skall erövra alla andra samt att anhängare av andra religioner skall dödas om de vägrar att konvertera.
Detta påstående råkar inte komma enbart ifrån de klassiska svärdsverserna? I den delen av koranen beskrivs en specifik historisk situation när man redan befann sig i krig mot otrogna, samt följs av en passage som förklarar att de besegrade inte alls bara har att välja mellan att konvertera eller dö.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

XitArS wrote:Jag däremot, gillar inte när personer gör antaganden om personer som de inte vet någonting om. Faktum är att jag har läst en omfattande stor del av koranen. Jag har under många års tid ständigt diskuterat islam med både islamologer, troende muslimer samt personer kunniga på området. Utöver detta har jag även varit på flertalet föredrag och möten hållna av muslimer. Dessutom har jag flertalet vänner som är troende muslimer. Min samlade uppfattning om islam samt "hur det är att vara muslim" är därför inte på något sätt baserad på "utryckta citat och godtyckliga tolkningar".

Att det finns ett mål med islam står klart och tydligt i koranen. Feltolkningar/felöversättningar och dylikt kan i princip förkastas då jag även korsrefererat de viktigaste texterna med diverse arabisk-skrivna koraner.

Visst, antalet muslimska fundamentalister är endast en bråkdel av det totala antalet troende. Men man behöver inte vara fundamentalist för att vara redo att döda för sin övertygelse.
Du säger allt det här för att stärka din sak, men i samma andetag så likställer du hela den troende populationen med mordiska vettvillingar som dödar för sin tro.

Antingen ljuger du ansiktet av dig, eller så är du bara oerhört duktig på att göra vad du vill av saker och ting.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Andrej: religionen är den organiserade formen av tro, där människor samlas i grupper för att lyssna till prästerskapet (ledarskapet). Därav ledarskapets stora makt över de troende som hänger sig till religionen.

En annan maktfaktor inom en religiös grupp är de som väljer att lyssna, tänka över och diskutera sin trosuppfattning med varandra (skaffa sig en egen bild). Denna grupp varierar i storlek och inflytande beroende på hur sekulär religionen är. Islam skulle jag vilja påstå (om det nu går att göra en generaliserande bild av en så spridd religion) inte är särskilt sekulariserad.

Jag ursäktar om jag var otydlig i min tolkning av religion.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Post Reply