Muslimska länder kräver lagändring i Sverige

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Syftet med mitt inlägg var att belysa att det finns flertalet ställen i Koranen som uppmanar till att en trogen muslim skall vara misstänksam och motsträvig mot otrogna, vilket inte är särskilt tolerant. På tal om tolerans:

Ali Sina; därför lämnade jag islam

Samtidigt tycker jag att det finns mycket bra med Islam, vilken i grund och botten har väldigt mycket likheter med kristendomen. Många påbud om hur man skall leva som människa är sunda och syftar till fred. Problemet med Islam idag, anser jag vara att maktstrukturen och dess synsätt på otrogna måste förändras. Annars kommer aldrig troende muslimer som vill följa Koranens och hadithernas ord att kunna leva sida vid sida med otrogna.

Tro är en personlig sak och alla måste få möjlighet att välja själv.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

wille wrote:Syftet med mitt inlägg var att belysa att det finns flertalet ställen i Koranen som uppmanar till att en trogen muslim skall vara misstänksam och motsträvig mot otrogna, vilket inte är särskilt tolerant.
Jo, och det är inget som någon har bestridit, att det finns tvetydigheter som med lätthet misstolkas är rätt självklar.
Samtidigt tycker jag att det finns mycket bra med Islam, vilken i grund och botten har väldigt mycket likheter med kristendomen. Många påbud om hur man skall leva som människa är sunda och syftar till fred.
Är av samma åsikt jag med. Imo är alla religioner i botten av goda om man ser till de största av dem.
Problemet med Islam idag, anser jag vara att maktstrukturen och dess synsätt på otrogna måste förändras. Annars kommer aldrig troende muslimer som vill följa Koranens och hadithernas ord att kunna leva sida vid sida med otrogna.
Att de högsta hönsen i princip själva kan välja hur de ska tolka Islam är ett stort problem. Av anledning av de många tvetydiuga passagerna i Koranen så är det lätt att man får en ledare som har en så att säga extrem syn på saker och ting. Men samtidigt, om man ser till tex Iran så finns där minoriteter av andra religioner. Och då dessa inte lynchats är för mig ett tecken på att det ändå råder en viss tolerans mot andra, sen att den kanske inte är lika stor som hos väst är dock en annan femma.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Hur är det i england och frankrike där islamiseringen kommit längre än i sömniga sverige?
Kan inget om mycket
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Bad_and_ugly wrote:Hur är det i england och frankrike där islamiseringen kommit längre än i sömniga sverige?
Wikipedia hade en rätt intressant artikel om London:
Islam in London

Här hade vi en om Frankrike också:
Integration issues
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

wille wrote:
Big_Bird wrote:Att det andra motsäger det första i det att vad andemeningen i det första än är så blockeras möjligheten att använda det i ett aggresivt missionerande eller destruktivt syfte av det andra.
Så du menar att extremister följer hela koranen bokstavligt?
Jag vet inte, hur menar du att extremister följer koranen?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Big_Bird wrote:
wille wrote:
Big_Bird wrote:Att det andra motsäger det första i det att vad andemeningen i det första än är så blockeras möjligheten att använda det i ett aggresivt missionerande eller destruktivt syfte av det andra.
Så du menar att extremister följer hela koranen bokstavligt?
Jag vet inte, hur menar du att extremister följer koranen?
Extremister (islamistiska i det här fallet) leds av folk som väljer att tolka de delar av koranen som passar dem, vilket är fallet med alla religioner i större eller mindre utsträckning. Att säga att de följer koranen är fel. Att säga att de inte följer koranen är också fel. Jag har lite tolerans för människor som följer andra människors fotspår utan att försöka ta reda på fakta från flera olika källor innan de skaffar sig en uppfattning.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

I fallet religion har du alltså väldigt lite tolerans då det mesta inte är allmänt accepterat som fakta, och allt kommer från samma ställe (religionens heliga bok).

Det är kul att se hur religion "utvecklas", t.ex. har man "kommit på" att kvinnor får vara präster trots att det går mot texter i bibeln man tidigare sagt absolut förbjuder det, men bibeln är ändå guds ord och helt sann och får inte motstridas... Jag har lite svårt för den typen av dubbelmoral (den ena delen av moralen är att säga att X är absolut, den andra delen är att säga att X bara gäller när det passar talaren).
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

I religion har du väl ingen tolerans då alla religioner uppmanar en att inte ifrågasätta?

(kanske inte alla, men dom världsliga)

Och religion har inte kommit någonstans, och kommer inte göra det heller. Det är dax att gå vidare och glömma det tramset. Jag och ett par vänner stötte på ett par kristna förra helgen när vi var ute och festade. Dom stog på stan och bjöd folk på bullar och kakor som kom förbi. Min kära vän drog upp israel/palestina konflikten. Mannen i fråga sa att det var trams. Det fanns inga murar och Bush var en bra kristen som kämpade för dom kristnas rättvisa i världen. Jag tog min bulle och gick. Det där var det mest tragiska jag har sett här upp i norr.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

wille wrote:
Big_Bird wrote:
wille wrote:
Big_Bird wrote:Att det andra motsäger det första i det att vad andemeningen i det första än är så blockeras möjligheten att använda det i ett aggresivt missionerande eller destruktivt syfte av det andra.
Så du menar att extremister följer hela koranen bokstavligt?
Jag vet inte, hur menar du att extremister följer koranen?
Extremister (islamistiska i det här fallet) leds av folk som väljer att tolka de delar av koranen som passar dem, vilket är fallet med alla religioner i större eller mindre utsträckning. Att säga att de följer koranen är fel. Att säga att de inte följer koranen är också fel. Jag har lite tolerans för människor som följer andra människors fotspår utan att försöka ta reda på fakta från flera olika källor innan de skaffar sig en uppfattning.
Så, vad du egentligen vill ha sagt är att det inte är något fel på Islam eller muslimer per se utan snarare på de extremistiska ledare som en del muslimer väljer att följa?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:Så, vad du egentligen vill ha sagt är att det inte är något fel på Islam eller muslimer per se utan snarare på de extremistiska ledare som en del muslimer väljer att följa?
Det är känslan jag fick tidigare.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Andrej wrote:
Big_Bird wrote:Så, vad du egentligen vill ha sagt är att det inte är något fel på Islam eller muslimer per se utan snarare på de extremistiska ledare som en del muslimer väljer att följa?
Det är känslan jag fick tidigare.
Jag kan gå med på det.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Det är inget fel på Islam egentligen, trots alla tvetydigheter och uppmaningar till våld/intolerans som står skrivet i Koranden (och framför allt kanske i Haditherna). Anledningen till att jag anser så är för att det står otroligt mycket lärorikt och (imo) bra i Koranen. Man kan säga att det positiva väger upp på andra sidan balansvågen mot det negativa.

Däremot föraktar jag troende som inte vågar se med egna ögon, eller ta reda på information för att bilda sig en egen uppfattning. Bara för att en präst sade någonting behöver inte det betyda att det är sant. Nu säger jag inte att samtliga muslimer är blinda får som lyder prästerskapets minsta vink, absolut inte. Snarare menar jag att det finns väldigt lite tolerans för tolkning och självkritik mot den egna religionen. Jag hoppas att sekulära reformer är på väg så småningom inom Islam.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Sekulära strömningar har alltid funnits, och kommer alltid att finnas. I alla religioner, även så Islam. Och i det håller jag med dig fullt Wille, att en sekularisering av religionen, vilken den än vara månde, är av högsta vikt då detta för både religionen och samhället framåt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Kikade lite mer på Haditherna nu, vissa av dem är ju helt groteska (särskilt med tanke på att väldigt många muslimer tolkar Muhammed som den främsta av förebilder efter Allah och menar att Haditherna är grundläggande för muslimens livsstil).

Jag vet inte om jag skulle vilja ha en förebild som beordrar folk att mörda judar eller anser att det är okej att döda 'sin' kvinna för att hon talar illa om gud.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:[...] att det är okej att döda 'sin' kvinna för att hon talar illa om gud.
Som liberal så trodde jag att du tyckte att man får göra vad man vill med sina ägodelar?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Ghlargh wrote: Det är kul att se hur religion "utvecklas", t.ex. har man "kommit på" att kvinnor får vara präster trots att det går mot texter i bibeln man tidigare sagt absolut förbjuder det, men bibeln är ändå guds ord och helt sann och får inte motstridas... Jag har lite svårt för den typen av dubbelmoral (den ena delen av moralen är att säga att X är absolut, den andra delen är att säga att X bara gäller när det passar talaren).
Det som står i bibeln är INTE Guds ord. Däremot är ALLT som står i koranen Allahs ord.

All religion (iaf all framgångsrik sådan då det bara i USA skapas omkring 2000 nya religioner/år) bygger på att alla människor oavsett vad dem tycker och vad dem har för värderingar ska kunna binda sig till den. Av denna anledning finns det alltid partier i "religionsprogrammen" som man gillar och andra som man inte gillar. Människan är dock så underbar att man automatiskt bara väljer att tro på det man gillar och/eller försöker hitta på bortförklaringar till det som man inte gillar. Så länge ingen ifrågasätter en allt för mycket så kan man känna sig trygg.

Religion kan därför enkelt liknas vid ett partiprogram (dock så är de flesta partiprogram mycket mer vattentäta än religionsprogram). Man håller inte med på alla punkter utan endast på vissa punkter vilka man anser vara viktigast.

I grund och botten så härstammar ALLA nuvarande världsreligioner från en och samma "urtro", dvs tron till solen. För den som blev förvånad: (kolla första avsnittet på denna film, startar runt 09:30 in i filmen) http://www.zeitgeistmovie.com/

Tyvärr finns religion och det finns ingenting vi kan göra åt det. Förhoppningsvis kan djupare förståelse i människans psyke så småningom leda den till djupare insikt och framtida generationer kan läsa om fenomenet i historieböckerna...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

XitArS wrote:Det som står i bibeln är INTE Guds ord. Däremot är ALLT som står i koranen Allahs ord.
Enligt vissa samfund så är allt som står i bibeln Guds ord, dessutom har ju både Judendomen kristendomen och islam samma gud, då kan man ju fråga sig varför vi strider?
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jalle64 wrote:
XitArS wrote:Det som står i bibeln är INTE Guds ord. Däremot är ALLT som står i koranen Allahs ord.
Enligt vissa samfund så är allt som står i bibeln Guds ord, dessutom har ju både Judendomen kristendomen och islam samma gud, då kan man ju fråga sig varför vi strider?
Rätten till tolkningsföreträde.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Jalle64 wrote:
XitArS wrote:Det som står i bibeln är INTE Guds ord. Däremot är ALLT som står i koranen Allahs ord.
Enligt vissa samfund så är allt som står i bibeln Guds ord, dessutom har ju både Judendomen kristendomen och islam samma gud, då kan man ju fråga sig varför vi strider?
För att inte nämna att en del av kristendomens nyckelpersoner även har "höga positioner" inom Islam. Jesus är förvisso inte ansedd vara Guds son, men däremot en profet i Islam. Så att tex göra narr av Jesus "funkar" inte...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

CSM101 wrote:
Jalle64 wrote:
XitArS wrote:Det som står i bibeln är INTE Guds ord. Däremot är ALLT som står i koranen Allahs ord.
Enligt vissa samfund så är allt som står i bibeln Guds ord, dessutom har ju både Judendomen kristendomen och islam samma gud, då kan man ju fråga sig varför vi strider?
För att inte nämna att en del av kristendomens nyckelpersoner även har "höga positioner" inom Islam. Jesus är förvisso inte ansedd vara Guds son, men däremot en profet i Islam. Så att tex göra narr av Jesus "funkar" inte...
Vilket många kanske är för unga för att minnas men Madonna höll på att få sig en släng av fatwasleven straxt efter Salman Rushdie för att dåvarande ärkemucklt i Iran tyckte hon gjorde narr av Jesus.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Jalle64 wrote:Enligt vissa samfund så är allt som står i bibeln Guds ord,
Och enligt andra samfund så skapades universum av en robot...
Jalle64 wrote: dessutom har ju både Judendomen kristendomen och islam samma gud, då kan man ju fråga sig varför vi strider?
Nej. Islam och kristendomen har inte samma Gud. Det finns ett flertal "bevis" på detta. Att säga att Islam och Kristendomen har samma Gud är lika absurt som att säga att USA och Iran har ett gemensamt parlament.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:Nej. Islam och kristendomen har inte samma Gud. Det finns ett flertal "bevis" på detta. Att säga att Islam och Kristendomen har samma Gud är lika absurt som att säga att USA och Iran har ett gemensamt parlament.
Wow, nu blir det spännande. För du kan väl givetvis lägga fram källorna för dessa bevis?
Jag är övertygad om att det är vederhäftiga och slagkraftiga källor då de de facto motsäger vad som står i koranen. Men jag ska ge dig en chans att presentera dina argument innan jag låtsas som att jag aldrig såg din post.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Big_Bird wrote:Wow, nu blir det spännande. För du kan väl givetvis lägga fram källorna för dessa bevis?
Jag är övertygad om att det är vederhäftiga och slagkraftiga källor då de de facto motsäger vad som står i koranen. Men jag ska ge dig en chans att presentera dina argument innan jag låtsas som att jag aldrig såg din post.
Hehe!!
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Spänningen är oliiiiiiidlig^^
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Det finns saker som talar både för och emot att Islam, Judendom och Kristendom skulle ha samma gud.

Att de har samma ursprung är det inget tvivel om, då alla tre stammar från Abraham. Judendomen och Kristendomen följer det nya förbund som följer från Isak, medan Islam sägs härstamma från Abrahams första son Ismael, som han fick med sin slavinna Hagar (värt att poängtera här är att i Koranen står det att Hagar är Abrahams rättmätige hustru och att Ismael var den Abraham var på väg att offra).

Hur som sker här en splittring mellan religionerna. Judendomen och Kristendomen följs åt ännu ett tag (fram till kristu födelse). Ismaels folk färdades öster och han är vad man brukar kalla för Islams stamfader.

Jag tror att Judendom, Kristendom och Islam härstammar från samma Gud och tro, ursprungligen.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Post Reply