Kroppshår

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Själv så har man inget hår mer än på skallen och där nere, så det är rätt skönt att inte behöva raka sig och sådant.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Just nu har man väll inte så stora krav på tjejers behåringar nu när man är singel (surprise surprise) men jag hatar tjejer som har en tydlig musch och förnekar det.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

Hur säger man till en ~18årig kille att han "borde" raka/ansa utan att 1) framstå som en idiot, 2) såra hans känslor?
noli turbare circulos meus
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

vlinder wrote:Hur säger man till en ~18årig kille att han "borde" raka/ansa utan att 1) framstå som en idiot, 2) såra hans känslor?
Du vänder det negativa till något positivt.
Om du gör det här för mig, så gör jag det här för dig...
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Godis
Posts: 23
Joined: 2007-07-30 12:05:41

Post by Godis »

vlinder wrote:Hur säger man till en ~18årig kille att han "borde" raka/ansa utan att 1) framstå som en idiot, 2) såra hans känslor?
Nu klargår det inte vilken kroppsdel du menar men sätt en positiv spinn på det, typ "Jag tror att du skulle se ännu snyggare ut om du rakade dig".
"I read somewhere that the reason dudes rape girls is because they think the girl is really pretty. It's basically a compliment. That same study said that the leading cause of pedophilia is "sexy children". I think it was in the bible."
User avatar
Godis
Posts: 23
Joined: 2007-07-30 12:05:41

Post by Godis »

fisk wrote:
vlinder wrote:Hur säger man till en ~18årig kille att han "borde" raka/ansa utan att 1) framstå som en idiot, 2) såra hans känslor?
Du vänder det negativa till något positivt.
Om du gör det här för mig, så gör jag det här för dig...
Om hon gör så blir hon ju faktiskt tvungen att göra något för honom. Än bättre skulle vara om han tror att han gör det för sig själv. :)
"I read somewhere that the reason dudes rape girls is because they think the girl is really pretty. It's basically a compliment. That same study said that the leading cause of pedophilia is "sexy children". I think it was in the bible."
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Under en blöt fredagsfylla förra veckan blev jag av med mitt söta getskägg under hakan som alla tyckte var fult :(
Kan inget om mycket
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Bad_and_ugly wrote:Under en blöt fredagsfylla förra veckan blev jag av med mitt söta getskägg under hakan som alla tyckte var fult :(
Horror!
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

vlinder wrote:Hur säger man till en ~18årig kille att han "borde" raka/ansa utan att 1) framstå som en idiot, 2) såra hans känslor?
De flesta tror jag inte är särskilt beskyddande om sitt kroppshår.

Enklast är väl bara att säga som det är:
"Jag tror att du skulle se bättre ut om du ansade/rakade lite av ditt kroppshår."

Annars kan du säkert omärkt leda in en diskussion på kroppshår, där du sedan säger något i stil med: "Jag tycker att det är fräschare med välskött hårväxt än om det får växa okontrollerat."

Om han inte går med på dina argument kan du ju alltid sluta raka dig i protest (nu gör jag en generalisering om att alla kvinnor rakar sig, vilket är sexistigt).
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
r0ck0
Posts: 384
Joined: 2003-11-13 11:57:10
Location: Vänersborg
Contact:

Post by r0ck0 »

Själv rakar jag armhålor och ansar "down there". Mest pga att det är mycket skönare.
Annars gör jag inget med kroppsbehåringen, förutom att raka mig i ansiktet nån gång i veckan.
Har väldigt håriga ben, armar, mage och bröst. Ryggen börjar få sig lite beklädnad också ;)

Jag är (som flera sagt) uppväxt i 90-/00-talets porridustri och föredrar därför rakat, men är långt ifrån ett krav :P
Kan ju inte kräva att hon ska göra något jag inte gör själv...
Morpheus: Intel Core2Duo E8500 3.16GHz / 4GB / 2TB / DVD±RW / HD4850 512MB / 19"TFT+40"LCD
Smith: Athlon2600+ / 1024MB / 440GB /Geeforce 2MX32MB / 17"TFT
ASUS Eee PC 901: Atom 1.6GHz / 1GB / 20GB SSD / 8.9" TFT
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

vlinder wrote:Hur säger man till en ~18årig kille att han "borde" raka/ansa utan att 1) framstå som en idiot, 2) såra hans känslor?
När utseendet har fått så stor plats borde man snarare ifrågasätta varför det är viktigt att - vad som verkar vara i dina ögon - se snygg ut: Vad gick fel?
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

palindrom wrote:När utseendet har fått så stor plats borde man snarare ifrågasätta varför det är viktigt att - vad som verkar vara i dina ögon - se snygg ut: Vad gick fel?
Haha, åh Anna...

Det är inte det att jag egentligen inte kanske håller med dig, det är mer det att du bankar huvudet i en stenvägg och du vet om det, men gör det ändå, och jag är inte säker på varför, och det är roligt.

Hi5.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

palindrom wrote:När utseendet har fått så stor plats borde man snarare ifrågasätta varför det är viktigt att - vad som verkar vara i dina ögon - se snygg ut: Vad gick fel?
Utseendet är ju knappast den enda faktorn.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Rent praktiskt sätt kan man säga att den mesta kroppsbehåring fyller en funktion och därför gärna får vara kvar, men man behöver ju inte låta bli att ansa bara därför.

Som svar på vlinders fråga så är det bara att påtala att en av de vanligaste anledningarna till att killar rakar kuken är att det lurar dem att tro att den blir större när delar av den inte längre är dold av busken.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

vlinder wrote:Hur säger man till en ~18årig kille att han "borde" raka/ansa utan att 1) framstå som en idiot, 2) såra hans känslor?
Du gör det åt honom. Om det är könet som ska rakas så kommer han garanterat inte säga nej om du erbjuder dig. Om det är någon annan del får du väl offra dig och raka könet också.
我思う、ゆえに我あり
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Enklare är väl när han sover då han är ej medveten om det.. tycker jag :-*
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

lillis wrote:
palindrom wrote:När utseendet har fått så stor plats borde man snarare ifrågasätta varför det är viktigt att - vad som verkar vara i dina ögon - se snygg ut: Vad gick fel?
Haha, åh Anna...

Det är inte det att jag egentligen inte kanske håller med dig, det är mer det att du bankar huvudet i en stenvägg och du vet om det, men gör det ändå, och jag är inte säker på varför, och det är roligt.

Hi5.
Jisses vad du är lik en tjej på helgon som aldrig förstår vad jag menar men låtsas att du gör det genom att börja med "Haha". Det funkar lika illa som för henne.
Tyvärr.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

palindrom wrote:
lillis wrote:
palindrom wrote:När utseendet har fått så stor plats borde man snarare ifrågasätta varför det är viktigt att - vad som verkar vara i dina ögon - se snygg ut: Vad gick fel?
Haha, åh Anna...

Det är inte det att jag egentligen inte kanske håller med dig, det är mer det att du bankar huvudet i en stenvägg och du vet om det, men gör det ändå, och jag är inte säker på varför, och det är roligt.

Hi5.
Jisses vad du är lik en tjej på helgon som aldrig förstår vad jag menar men låtsas att du gör det genom att börja med "Haha". Det funkar lika illa som för henne.
Tyvärr.
Oh, snap!

Och angående det här med funktionellt kroppshår...

Mja, mjä, liksom. Dagens (moderna länders medvetna) hygien ser afaik till att behåring utan estetiskt värde är överflödig.
meh
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Joel wrote:
palindrom wrote:
lillis wrote:
palindrom wrote:När utseendet har fått så stor plats borde man snarare ifrågasätta varför det är viktigt att - vad som verkar vara i dina ögon - se snygg ut: Vad gick fel?
Haha, åh Anna...

Det är inte det att jag egentligen inte kanske håller med dig, det är mer det att du bankar huvudet i en stenvägg och du vet om det, men gör det ändå, och jag är inte säker på varför, och det är roligt.

Hi5.
Jisses vad du är lik en tjej på helgon som aldrig förstår vad jag menar men låtsas att du gör det genom att börja med "Haha". Det funkar lika illa som för henne.
Tyvärr.
Oh, snap!

Och angående det här med funktionellt kroppshår...

Mja, mjä, liksom. Dagens (moderna länders medvetna) hygien ser afaik till att behåring utan estetiskt värde är överflödig.
Testat raka pungen, den befinner sig oftast i uppdraget läge då (vilket bidrar till en mer stram och redo look förvisso) enkelt uttryckt för att det är för kallt för den. Håret är där för att normalisera temperaturn.
(plus att dagens moderna hystergien är ett av problemen med varför man så lätt får svamp och dylikt i ett rakat sköte)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Temperaturproblem för pungen köper jag, men varför skulle hysterisk renlighet leda till svampinfektioner? Skulle behåring skydda effektivt mot det som överdriven renlighet inte kan skydda mot?
meh
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Kroppen har ju sina naturliga skyddande lager av bland annat fett och annat.
Överdriven renlighet innebär att ta bort dem också.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jag älskar att ha en så kallad pansarpung! Obehagligt när den hänger fan ner till knävecken, och så när man börjer på knärna så klämmer man den. Inte kul.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Joel wrote:Temperaturproblem för pungen köper jag, men varför skulle hysterisk renlighet leda till svampinfektioner? Skulle behåring skydda effektivt mot det som överdriven renlighet inte kan skydda mot?
Ja, det är faktiskt exakt så. Pinsamt för dig.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

lillis wrote:
Joel wrote:Temperaturproblem för pungen köper jag, men varför skulle hysterisk renlighet leda till svampinfektioner? Skulle behåring skydda effektivt mot det som överdriven renlighet inte kan skydda mot?
Ja, det är faktiskt exakt så. Pinsamt för dig.
yes, men gäller inte killar speciellt mycket,

dock så är rakad fitta tillsammans med stringtrosor ett recept för svamp.
(ps: renlighet ger också upphov till svamp och därav råder många tjejer att inte tvätta sig med tvål speciellt ofta.)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

Mitra wrote:
lillis wrote:
Joel wrote:Temperaturproblem för pungen köper jag, men varför skulle hysterisk renlighet leda till svampinfektioner? Skulle behåring skydda effektivt mot det som överdriven renlighet inte kan skydda mot?
Ja, det är faktiskt exakt så. Pinsamt för dig.
yes, men gäller inte killar speciellt mycket,

dock så är rakad fitta tillsammans med stringtrosor ett recept för svamp.
(ps: renlighet ger också upphov till svamp och därav råder många tjejer att inte tvätta sig med tvål speciellt ofta.)

det är så roligt när killar verkligen tror att de vet allt om tjejer.
jag säger inte att ni har fel.
men det är roligt.
*klappa på huvudet*
noli turbare circulos meus
Post Reply