Ang. Dödsstraff och argument för/mot..

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

*var på väg att dra ett sagan om ringen-citat här men lät bli*



EDIT: Förövrigt går det citatet säkert att använda som argument i rätt sammanhang. ;)
User avatar
Kaleid999
Posts: 93
Joined: 2006-10-24 18:15:03
Location: Skövde

Post by Kaleid999 »

lither wrote:
Kaleid999 wrote:Finns monster i världen som inte egentligen bör får leva
Och det är upp till dig att bestämma?
Som jag sa, det är inte något någon stat ska bestämma och inte heller jag.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Kaleid999 wrote:
lither wrote:
Kaleid999 wrote:Finns monster i världen som inte egentligen bör får leva
Och det är upp till dig att bestämma?
Som jag sa, det är inte något någon stat ska bestämma och inte heller jag.
Utan ..?
Alltså, var någonstans bestämmer staten vem som ska avrättas eller inte? Du verkar klaga på något som inte existerar.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Kaleid999
Posts: 93
Joined: 2006-10-24 18:15:03
Location: Skövde

Post by Kaleid999 »

Inte existerar? Jag kanske missförstår dig, men menar du att t.ex staterna i USA inte skriver lagar om dödstraff? Då bestämmer man ju indirekt att vissa kommer att avrättas och andra inte.
Guvernörer har ju också makten att bestämma ifall en dömd ska avrättas eller benådas..
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Kaleid999 wrote:Inte existerar? Jag kanske missförstår dig, men menar du att t.ex staterna i USA inte skriver lagar om dödstraff? Då bestämmer man ju indirekt att vissa kommer att avrättas och andra inte.
Guvernörer har ju också makten att bestämma ifall en dömd ska avrättas eller benådas..
Nej, domstolen fastställer domen, guvernören kan endast benåda - och dessa vill du kalla staten? Du får allt klämma i med något bättre om du ska övertyga mig.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Staten bestämmer om dödsstraff, hört talas om Iran?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lither wrote:
Kaleid999 wrote:Inte existerar? Jag kanske missförstår dig, men menar du att t.ex staterna i USA inte skriver lagar om dödstraff? Då bestämmer man ju indirekt att vissa kommer att avrättas och andra inte.
Guvernörer har ju också makten att bestämma ifall en dömd ska avrättas eller benådas..
Nej, domstolen fastställer domen, guvernören kan endast benåda - och dessa vill du kalla staten? Du får allt klämma i med något bättre om du ska övertyga mig.
De olika delstaterna har sjävla beslutat ifall de vill tillämpa dödsstraffet eller inte. Detta är ett politiskt beslut inte ett juridiskt. Domstolen har bara att utmäta straff enligt den straffskala som staten beslutat om.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Big_Bird wrote:
lither wrote:
Kaleid999 wrote:Inte existerar? Jag kanske missförstår dig, men menar du att t.ex staterna i USA inte skriver lagar om dödstraff? Då bestämmer man ju indirekt att vissa kommer att avrättas och andra inte.
Guvernörer har ju också makten att bestämma ifall en dömd ska avrättas eller benådas..
Nej, domstolen fastställer domen, guvernören kan endast benåda - och dessa vill du kalla staten? Du får allt klämma i med något bättre om du ska övertyga mig.
De olika delstaterna har sjävla beslutat ifall de vill tillämpa dödsstraffet eller inte. Detta är ett politiskt beslut inte ett juridiskt.
Det var inte det jag argumenterade om.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Dödsstraff är egentligen perfekt.
Den enda nackdelen är att en del oskyldiga får stryka med; men vem har någonsin hört protester från oskyldigt avrättade?
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lither wrote:
Big_Bird wrote:
lither wrote:
Kaleid999 wrote:Inte existerar? Jag kanske missförstår dig, men menar du att t.ex staterna i USA inte skriver lagar om dödstraff? Då bestämmer man ju indirekt att vissa kommer att avrättas och andra inte.
Guvernörer har ju också makten att bestämma ifall en dömd ska avrättas eller benådas..
Nej, domstolen fastställer domen, guvernören kan endast benåda - och dessa vill du kalla staten? Du får allt klämma i med något bättre om du ska övertyga mig.
De olika delstaterna har sjävla beslutat ifall de vill tillämpa dödsstraffet eller inte. Detta är ett politiskt beslut inte ett juridiskt.
Det var inte det jag argumenterade om.
Nej, men det är en lämplig tolkning. Staten bestämmer inte vem som skall avrättas, däremot bestämmer den om de ska avrättas eller inte. Vilket i slutändan har samma effekt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Cappuccino wrote:Dödsstraff är egentligen perfekt.
Den enda nackdelen är att en del oskyldiga får stryka med; men vem har någonsin hört protester från oskyldigt avrättade?
Det var ett negerspöke här igår och gnällde utav bara helvete.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Negernyskapande är helt klart bäst.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

Hur gick det med sockteatern?
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
Post Reply