Moonsky gillar inte dyra spel

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Ghlargh wrote:I fallet mjukvara går utvecklingen åt fel håll, när företagen ser att fler och fler piratkopierar höjer de priserna för att försöka kompensera istället för att 1. skapa fler online-features. 2. sänka priserna.
Nja... Om man tittar på kostnaden för att ta fram spel idag, jämfört med för 15 år sedan, så är det en enorm skillnad. Förr så kunde ett fåtal personer, ibland bara en person, själv producera ett spel. Idag är det programmerare, matematiker, fysiker, 2d-grafiker, 3d-grafiker, animatörer, plus alla som tar fram koncept och så vidare. Kika på eftertexterna till Ghost Recon Advanced Warfighter 2, så får man en skaplig uppfattning om vad det rör sig om.

Men visst - jag tycker att det kunde vara värt ett litet "experiment" från speltillverkarna, att se vad som faktiskt skulle hända om man sålde nya spel för 150kr istället för 5-600kr.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Problemet med kostnaderna är ju inte lönen till folket, det är licens- och distributionskostnader.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

DeCaff wrote:Problemet med kostnaderna är ju inte lönen till folket, det är licens- och distributionskostnader.
Tja, marknadsföringen är väl kanske det dyraste trots allt. Kostar att synas i bruset...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

ballkula wrote:
DeCaff wrote:Problemet med kostnaderna är ju inte lönen till folket, det är licens- och distributionskostnader.
Tja, marknadsföringen är väl kanske det dyraste trots allt. Kostar att synas i bruset...
Jag hörde att merparten går åt till Liam Neeson. Sen det där med grafiker tror jag inte på, dom blev överflödiga när bloom och HDR revolutionen kom.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Ghlargh wrote:För att hänga med på marknaden borde spelen ha priser runt 200 kronor, kanske 400 för ett riktigt bra och efterlängtat spel.
Folk hänger med ändå.
Post Reply