Facebook-hystering befogad?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Facebook-hystering befogad?

Post by lither »

Topplistan över svenskars mest besökta ställen på nätet uppdateras dagligen på Alexa.com och på topp 10 har snabbt Facebook växande tagit plats. Vissa kallar det en hysteri, vissa kallar det det bästa som hänt Internet sedan Internet.
Anser ni det var befogat, något av argumenten, eller är Facebook något helt annat?
Ser vi till konkurrenterna, ner till plats 25, finns varianterna MySpace, Lunarstorm och, tro det eller ej, Playahead. Sett till bildinnehållet på respektive startsida av de fyra portalerna hamnar åtminstone min röst på Facebook. Och även om MySpace inte har gräsligaste grundlayouten, så tenderar många undersidor där att ha det, med tanke på friheten de gett användare för HTML.

Facebook
Image

MySpace
Image

Lunarstorm
Image

Playahead
Image
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Facebook är inget mer än bara hype, det är bara ett vanligt community precis som alla andra. Rent skräp ;D

MSN, IRC, forum funkar bättre tycker jag.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Penix wrote:Facebook är inget mer än bara hype, det är bara ett vanligt community precis som alla andra. Rent skräp ;D

MSN, IRC, forum funkar bättre tycker jag.
Forum är bara en community precis som alla andra, fast du måste lägga upp din personliga sida någon annan stans.
Det som är bra med Facebook är just hypen, eftersom den fått kreti och pleti att ansluta sig och jag därmed kunnat hitta en massa gamla kompisar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Big_Bird wrote:
Penix wrote:Facebook är inget mer än bara hype, det är bara ett vanligt community precis som alla andra. Rent skräp ;D

MSN, IRC, forum funkar bättre tycker jag.
Forum är bara en community precis som alla andra, fast du måste lägga upp din personliga sida någon annan stans.
Det som är bra med Facebook är just hypen, eftersom den fått kreti och pleti att ansluta sig och jag därmed kunnat hitta en massa gamla kompisar.
Personliga sida? inga problem, det är bara att lära sig lite html och slänga upp en webbsida på ett webbhotell eller slänga upp en blogg, det är så enkelt nuförtiden. När man ska redigera sin sida på communities som facebook, lunarstorm och liknande skit så är koden väldigt begränsad (sist jag var på lunar så stödde den inte alla taggar).
Sen att alla presentationssidor (myspace t.ex) ser ut som hemsidor från tidigt 90tal gör ju inte saken bättre.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Penix wrote:
Big_Bird wrote:
Penix wrote:Facebook är inget mer än bara hype, det är bara ett vanligt community precis som alla andra. Rent skräp ;D

MSN, IRC, forum funkar bättre tycker jag.
Forum är bara en community precis som alla andra, fast du måste lägga upp din personliga sida någon annan stans.
Det som är bra med Facebook är just hypen, eftersom den fått kreti och pleti att ansluta sig och jag därmed kunnat hitta en massa gamla kompisar.
Personliga sida? inga problem, det är bara att lära sig lite html och slänga upp en webbsida på ett webbhotell eller slänga upp en blogg, det är så enkelt nuförtiden. När man ska redigera sin sida på communities som facebook, lunarstorm och liknande skit så är koden väldigt begränsad (sist jag var på lunar så stödde den inte alla taggar).
Sen att alla presentationssidor (myspace t.ex) ser ut som hemsidor från tidigt 90tal gör ju inte saken bättre.
Jag är inte helt säker, men jar har en känsla av att du missade min poäng helt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Big_Bird wrote:
Penix wrote:
Big_Bird wrote:
Penix wrote:Facebook är inget mer än bara hype, det är bara ett vanligt community precis som alla andra. Rent skräp ;D

MSN, IRC, forum funkar bättre tycker jag.
Forum är bara en community precis som alla andra, fast du måste lägga upp din personliga sida någon annan stans.
Det som är bra med Facebook är just hypen, eftersom den fått kreti och pleti att ansluta sig och jag därmed kunnat hitta en massa gamla kompisar.
Personliga sida? inga problem, det är bara att lära sig lite html och slänga upp en webbsida på ett webbhotell eller slänga upp en blogg, det är så enkelt nuförtiden. När man ska redigera sin sida på communities som facebook, lunarstorm och liknande skit så är koden väldigt begränsad (sist jag var på lunar så stödde den inte alla taggar).
Sen att alla presentationssidor (myspace t.ex) ser ut som hemsidor från tidigt 90tal gör ju inte saken bättre.
Jag är inte helt säker, men jar har en känsla av att du missade min poäng helt.
Hoppsan ;D
Skyller på att jag inte är människa än :)
Är trött efter en halv natts Halo3 spelare ;)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Jag håller med Big_Bird. Även jag har kommit i kontakt med gamla kompisar då alla registrerat sig i Facebook.

IMHO är Facebook bara en i ledet av nätportaler. Det kommer så småningom att ersättas av en ny, ännu bättre. Men håller man sig till nuet så är Facebook ett nytänkande och mycket smart community, vilket gynnar användarna allra mest. Det sätter litet press på de gamla härjarna Lunarstorm och Playahead, eftersom användarna skapar behov och börjar ställa krav på saker de inte visste att de ville ha innan Facebook introducerade det.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Det som gör facebook så mycket mer lyckat än andra communities är att det är otroligt mycket mer interaktivt. Lägg ihop det med att du kan ha stora fotoalbum samt få kontakt med gamla vänner du aldrig fick numret till så har du ett vinnande koncept.

I vote for facebook.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Håller med Fågeln, madr och wille. Trevligt att prata med gamla kompisar. :)

Sen så annonserar våran lärare ut när vi har prov och annat junk på Nackademin Norra-sidan (Den på facebook dvs).

Så jag tycker att facebook är mysigt, bättre än myspace och annat junk. :P
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Den stora fördelen är hur väl det fungerar med att se andras vänner och gemensamma vänner etc. Man får en snabb översikt över sina vänskapskretsar, hittar lätt sina gamla vänner. Något som jag inte känt med något annat community jag använt.

Det är först genom facebook jag hittat alla mina gamla klasskamrater från lågstadiet, högstadiet etc. Riktigt roligt.

Allt är väl sammanlänkat helt enkelt.
Last edited by snigel on 2007-09-28 12:12:49, edited 1 time in total.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Jag slutade tycka det var ball att inte gå med i saker som är hypeade när jag var ungefär 9 år gammal. Antingen gillar man stället eller så gör man det inte. Jag gillar facebook, har träffat upp polare från lågstadiet och fikat med de, lyckats stura upp en supaträff med vänner från Högstadiet. Det är en grym idé, allt från hur fotouppladdning till eventhantering fungerar.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Facebook är en social nätverks site som drivs Facebook, Inc, ett privat ägt företag som grundades av tre föredetta NSA-anställda och byggdes som ett experiment i informationsinsamling och storskalig kartläggning av människor och deras sociala nätverk.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Moonsky wrote:Facebook är en social nätverks site som drivs Facebook, Inc, ett privat ägt företag som grundades av tre föredetta NSA-anställda och byggdes som ett experiment i informationsinsamling och storskalig kartläggning av människor och deras sociala nätverk.
Ja, det visste vi om, vart vill du komma?
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Moonsky wrote:Facebook är en social nätverks site som drivs Facebook, Inc, ett privat ägt företag som grundades av tre föredetta NSA-anställda och byggdes som ett experiment i informationsinsamling och storskalig kartläggning av människor och deras sociala nätverk.
Din farsa är en penna.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Moonsky wrote:Facebook är en social nätverks site som drivs Facebook, Inc, ett privat ägt företag som grundades av tre föredetta NSA-anställda och byggdes som ett experiment i informationsinsamling och storskalig kartläggning av människor och deras sociala nätverk.
Jag förutsätter att du inte har google eller gmail.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Facebook-hystering befogad?

Post by Dissident »

Det känns så gammalt.. Facebook var tufft för några år sedan. Nu menar jag inte "jag var där först", jag var aldrig medlem, men den svenska hypen är alltid så sorgligt efter. För bara någon vecka sedan såg jag en kolumn på Aftonbladet eller liknande om att "emo-stilen är här för att stanna". Helt bisarrt med tanke på att "emo" dog ut för tre år sedan. Sverige borde helt lägga ner med alla försök till trender.

Lite off topic har jag aldrig förstått varför Lunarstorm inte försökte slå internationellt. Det fanns en tid när de, enbart med sina svenska användare, var större än MySpace och Facebook tillsammans.
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

Första gången jag hör talas om de där Facebook. Vad de nu är de vettefan.
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Hmm.. alla mina vänner finns på msn.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Bor i Kanada nu, och jag tycker det fungerar battre an mail/annat for att halla kontakt m. folk.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Penix wrote:Hoppsan ;D
Skyller på att jag inte är människa än :)
Är trött efter en halv natts Halo3 spelare ;)
Spelar ingen roll.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Re: Facebook-hystering befogad?

Post by palindrom »

Dissident wrote:jag var aldrig medlem
Ibland tycker jag om dig.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Moonsky wrote:Facebook är en social nätverks site som drivs Facebook, Inc, ett privat ägt företag som grundades av tre föredetta NSA-anställda och byggdes som ett experiment i informationsinsamling och storskalig kartläggning av människor och deras sociala nätverk.
Eller också grundades det av Mark Zuckerberg under tiden han var student på Harvard...
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

facebook är ju faktiskt lite bra, även fast jag aldrig kommer till vare sig en boss eller ny bana...
iDon't care about your problems.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Håller även jag med Storfågeln, har hittat många gamla klasskompisar från låg/mellan/högstadiet och gymnasiet som jag hade tappat kontakten med.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag gick med i facebook-hysterin.
Det finns inte så mycket mer att säga om saken.
Det är en community som vilken annan somhelst, med skillnaden att den inte är geografiskt låst.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply