Beställning av öl inom EU?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Fabola
Posts: 422
Joined: 2006-10-23 19:26:04
Location: Strömsund
Contact:

Beställning av öl inom EU?

Post by Fabola »

Är det lagligt att beställa öl Inom EU ? eftersom jag snart fyller 20 och tänkte mig att beställa hem lite Skotsk öl,,
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Det är något jag starkt avråder dig från.
Fabola
Posts: 422
Joined: 2006-10-23 19:26:04
Location: Strömsund
Contact:

Post by Fabola »

Man kanske kan beställa igenom Systembolaget ¨då ?
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Nej, det kan du inte.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jo, beställa öl genom systembolaget kan man ganska enkelt om bryggeriet finns på systemets lista. Det går annars också men är extremt krångligt, kontakta systembolaget för mer information.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Fabola
Posts: 422
Joined: 2006-10-23 19:26:04
Location: Strömsund
Contact:

Post by Fabola »

Måste kika efter det :/ Dåligt att det ska vara så krånligt att beställa!
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Finns väll massa internetsidor som säljer men dom brukar ha ett standard sortiment dock brukar öl bli billigare att köpa av någon som handlat själv pga av vikten blir frakten dyr på bärs.
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

Du kan ju söka i Systembolagets beställningssortiment på nätet.
http://systembolaget.se/SokDrycker/SokI ... sort=False
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Nu får man ju skatta på alla alkohol som impoteras, eller? Bara för att man ska köpa på systembolaget.
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Man kan ju alltid resa dit där det finns.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

simon.lycksele wrote:Nu får man ju skatta på alla alkohol som impoteras, eller? Bara för att man ska köpa på systembolaget.
Jo men det gör nog bara "sånna" människor som betalar tv licensen oxå.
Fabola
Posts: 422
Joined: 2006-10-23 19:26:04
Location: Strömsund
Contact:

Post by Fabola »

Tack för alla Svar men ölen man vill ha finns ju inte :/
User avatar
FreedomFighter
Posts: 76
Joined: 2004-05-31 22:44:30
Location: Karlstad

Post by FreedomFighter »

Jag beställde in 48 bärs från Tyskland och dem har inte kommit än tyvärr. Hellre beställa därifrån än att betala överpris här för helvete.
Allt är som det ska vara.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

FreedomFighter wrote:Jag beställde in 48 bärs från Tyskland och dem har inte kommit än tyvärr. Hellre beställa därifrån än att betala överpris här för helvete.
vad vart det för styckepris med frakten?
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Jag skulle allt gärna vilja veta varför det inte skulle vara lagligt?

Det är bara transportfirmorna som åker dit, och det handlar om ett svinn på ca 1% av alla sändelser. Du får importera om du kan bevisa att du skall använda alkoholen för privat bruk.

Jag är inte helt säker.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Ramza wrote:Jag skulle allt gärna vilja veta varför det inte skulle vara lagligt?

Det är bara transportfirmorna som åker dit, och det handlar om ett svinn på ca 1% av alla sändelser. Du får importera om du kan bevisa att du skall använda alkoholen för privat bruk.

Jag är inte helt säker.
Som någon tidigare skrev ska du även betala svensk skatt på spriten, dä det inte olagligt. Gick rykten om att vissa företag lämnade över sina beställningslistor till skatteverket men det vore ju självmord för det företaget.

Har själv köpt en del fina drycker tog en jävla tid att få fick en ardbeg i stället för laphroaig men annars var allt ok. Tror det står att dom skickar något likvärdigt ofta om varan är slut.
Belzelcior
Posts: 35
Joined: 2007-10-03 6:47:59

Re: Beställning av öl inom EU?

Post by Belzelcior »

Fabola wrote:Är det lagligt att beställa öl Inom EU ? eftersom jag snart fyller 20 och tänkte mig att beställa hem lite Skotsk öl,,
Det jag fick reda på när jag kontaktade Systembolaget var att jag kunde beställa en pall av aktuell vara som ej fanns i sortimentet, ej endast en kartong.

Jag skulle isåfall fått kontakta bryggeriet själv och satt dem i kontakt med Systembolaget, betalat frakt, tull samt skatt själv samt tagit hela ansvaret för försändelsen (dvs om pallen försvann någonstans på vägen så var det mitt problem och mina pengar som rök). Extremt irriterande.

Åkte istället på en inköpsresa till Tyskland och fick betydligt mer för pengarna.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

EZA wrote:
Ramza wrote:Jag skulle allt gärna vilja veta varför det inte skulle vara lagligt?

Det är bara transportfirmorna som åker dit, och det handlar om ett svinn på ca 1% av alla sändelser. Du får importera om du kan bevisa att du skall använda alkoholen för privat bruk.

Jag är inte helt säker.
Som någon tidigare skrev ska du även betala svensk skatt på spriten, dä det inte olagligt. Gick rykten om att vissa företag lämnade över sina beställningslistor till skatteverket men det vore ju självmord för det företaget.

Har själv köpt en del fina drycker tog en jävla tid att få fick en ardbeg i stället för laphroaig men annars var allt ok. Tror det står att dom skickar något likvärdigt ofta om varan är slut.
Att inte betala skatt har ingenting med att köpa sprit från utlandet.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Post Reply