Men ett fundamentalt problem är väl att dessa batterier kommer att vara stora, otympliga och väga ton. Man skulle ju få placera dem på en rullstol bredvid datan.übermensch wrote:Man kan bara inte ha ett batteri med samma verkningsgrad. Tänk en laptop, den drar 5-50W(strömspar-maxlast ungefär) i elektrisk effekt(som sen blir värme). Skulle du ha en verkningsgrad på 10% skulle värmeutvecklingen bli mellan 50-500W. Den skulle bränna sönder bordet/juvelerna beroende på vart man har den._JesteR_ wrote:Absolut. Men det jag menar är att effektiviteten inte spelar någon roll, så länge det fungerar och gör sitt job. Kärnkraft är ju ett uppenbart exempel.
Batterier med lång livslängd
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Man skaffar ett gäng och sen har man det på det torra inför postapokalpysen. Du kommer ändå inte springa runt med din laptop utomhus när mutanter och annat otyg bor utanför din dörr.Ramza wrote:Men ett fundamentalt problem är väl att dessa batterier kommer att vara stora, otympliga och väga ton. Man skulle ju få placera dem på en rullstol bredvid datan.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
That is very insightful.Andrej wrote:Man skaffar ett gäng och sen har man det på det torra inför postapokalpysen. Du kommer ändå inte springa runt med din laptop utomhus när mutanter och annat otyg bor utanför din dörr.Ramza wrote:Men ett fundamentalt problem är väl att dessa batterier kommer att vara stora, otympliga och väga ton. Man skulle ju få placera dem på en rullstol bredvid datan.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Hah, jo förvisso...übermensch wrote:Man kan bara inte ha ett batteri med samma verkningsgrad. Tänk en laptop, den drar 5-50W(strömspar-maxlast ungefär) i elektrisk effekt(som sen blir värme). Skulle du ha en verkningsgrad på 10% skulle värmeutvecklingen bli mellan 50-500W. Den skulle bränna sönder bordet/juvelerna beroende på vart man har den.
För att förtydliga det cookie försöker säga:
En bil behöver åt minstone kunna dra några kilowatt för att kunna köras ordentligt, säg att vi låter bilen dra 10kW (väldigt väldigt lite, under 14 hästkrafter), då har du under drift 30kW värme att göra dig av med. Tänker man sedan på att denna typ av batterier alltid kommer göra sig av med samma mängd energi oavsett om de används eller inte kommer bilen när den står parkerad stråla ut 40kW ren värme, det är ungefär 4 gånger så mycket som du kan få ut ur el-ledningen till en vanlig villa, du kommer alltså inte kunna parkera bilen i garaget, allt av plast i rummet kommer smälta.
Om vi nu spekulerar och säger att dessa batterier när de väl börjar tillverkas går att göra med 100% verkningsgrad, innebär det ändå att din extremt klena bil kommer stå och värma som om du kört all din villa-el till värme i garaget så fort den inte används.
En bil behöver åt minstone kunna dra några kilowatt för att kunna köras ordentligt, säg att vi låter bilen dra 10kW (väldigt väldigt lite, under 14 hästkrafter), då har du under drift 30kW värme att göra dig av med. Tänker man sedan på att denna typ av batterier alltid kommer göra sig av med samma mängd energi oavsett om de används eller inte kommer bilen när den står parkerad stråla ut 40kW ren värme, det är ungefär 4 gånger så mycket som du kan få ut ur el-ledningen till en vanlig villa, du kommer alltså inte kunna parkera bilen i garaget, allt av plast i rummet kommer smälta.
Om vi nu spekulerar och säger att dessa batterier när de väl börjar tillverkas går att göra med 100% verkningsgrad, innebär det ändå att din extremt klena bil kommer stå och värma som om du kört all din villa-el till värme i garaget så fort den inte används.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
- übermensch
- Hedersbit
- Posts: 3190
- Joined: 2002-03-08 0:03:05
- Location: Kista
- Contact:
Återmatning in i elnätet då.Ghlargh wrote:Om vi nu spekulerar och säger att dessa batterier när de väl börjar tillverkas går att göra med 100% verkningsgrad, innebär det ändå att din extremt klena bil kommer stå och värma som om du kört all din villa-el till värme i garaget så fort den inte används.
Synd bara att 100% inte är realistiskt
In cars several processors are connected by a bus
Ta ett mer realistiskt fall med 90% verkningsgrad (högre än så tror jag inte att man kan komma) och återmatning till elnätet, men ta också i beräkning att 50kW (<70hk) är en mer realistisk motoreffekt för att få nån fart på plåtburken, då har du fortfarande en 5kW radiator i garaget.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
- Peter Wall
- Hedersbit
- Posts: 7026
- Joined: 2002-03-08 0:52:56
- Location: Stockholm
- Contact: