Batterier med lång livslängd

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Batterier med lång livslängd

Post by Fenix »

http://www.idg.se/2.1085/1.123439

Det verkar för bra för att vara sant. Undra om man producerar självlysande bebisar med en laptop i knät driven av en bv-cell.. :)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

FIRST!

Vad du menar med självlysande bebisar har jag ingen aning om. Men batterierna verkar häftiga. Nu kan vi lana utan sladdar! Woe Oo-oowh Wooe Oowwh!
meh
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Joel wrote:FIRST!

Vad du menar med självlysande bebisar har jag ingen aning om. Men batterierna verkar häftiga. Nu kan vi lana utan sladdar! Woe Oo-oowh Wooe Oowwh!
Gött med batterier som drivs av en radioaktiv källa :). Speciellt bra att ha i knät innan sex ::)
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Joki
Posts: 154
Joined: 2007-01-28 16:57:57

Post by Joki »

Ush! att dom vågar! är ju rädd för radioaktiva grejjer :( ::) vad är det för ämne dom använder?
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Förhoppningsvis något som inte strålar mer än en brandvarnare, och som inte lämnar särskillt mycket avfall. Men vad vet jag?
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Allt material är mer eller mindre radioaktivt.
http://www.nextenergynews.com/news1/next-energy-news-betavoltaic-10.1.html wrote:As the radioactive material decays it emits beta particles that transform into electric power capable of fueling an electrical device like a laptop for years.
Beta-partiklar är ganska ofarliga, då de stoppas enkelt med t.ex. tjocka kläder eller en metallyta. I det här fallet kommer säkert batteriet ha en metallyta, så det finns egentligen ingenting att oroa sig för.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

frågan är hur det kommer hålla sig ekonomiskt.. saker får ju ha en livslängd på max 4 år, helst kortare, i dagens ekonomi :P
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Fenix wrote:frågan är hur det kommer hålla sig ekonomiskt.. saker får ju ha en livslängd på max 4 år, helst kortare, i dagens ekonomi :P
Batterierna kommer tillverkas med en inlagd defekt som gör att de pajar efter X antal år. Eller så kommer energikällan göras MINIMAL så att batterier bara håller 4-5 år. Eller så får vi åriser på 10papp.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Eller så kommer det att behövas minst en Hummer för att säkert frakta ett sådant batteri som genererar tillräcklig effekt för en modern laptop.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det handlar om isotoper som har ganska givna halveringstider, antlagligen ligger halveringstiden runt 30 år vilket innebär att batteriet efter 30 år kommer leverera halva strömmen mot vad det gör nytt.

Dessa batterier kommer frigöra samma energi när de används som när de inte används vilket innebär att de kommer bli varma när de inte används men hålla sig kalla medan de används.

Batterierna kommer nog kosta en hel del pengar, men har du en cell som håller 30 år och kan flyttas över till nästa laptop/mobiltelefon/etc. kan det ju vara värt det.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Fenix wrote:frågan är hur det kommer hålla sig ekonomiskt.. saker får ju ha en livslängd på max 4 år, helst kortare, i dagens ekonomi :P
Precis min tanke med, hur många har kvar sin laptop i drift i 30 år ;)
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Fenix wrote:frågan är hur det kommer hålla sig ekonomiskt.. saker får ju ha en livslängd på max 4 år, helst kortare, i dagens ekonomi :P
De hittar på något nytt.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

elvenman wrote:Precis min tanke med, hur många har kvar sin laptop i drift i 30 år ;)
nostalgiker? ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

(Fenix du påminner mig om: http://www.youtube.com/watch?v=y8Kyi0WN ... ed&search= )

Vi får se hur det blir med batterierna. Klart företag ska slåss om en standard. Så även om det är sagt att det kommer ta 3-5 år innan svensk marknad så lär det dröja ytterligare 3-5år, kanske mer innan man kan använda det till något. Men klart... det håller ju

Vore najs o peta in det i el-bilar i framtiden.
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Jag får lite Matrix-känsla över denna tråd :-/ :D
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Det kanske förändrar dagens läge där laptopbatterier är en färskvara. De surnar lika fort som vanlig mjölk.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Jag läste kritken som fanns länkad på samma sidan som nyheten postades. Intressant nog så dementeras ett av huvudargumentet och effekten skall tydligen vara mycket sämre än dagens lj-batterier.

Nya batterier:
Thirdly, they don't have a great conversion efficiency. Around 25 percent is the best you can get - which is pretty good, but leaves 75 percent sloshing around as heat. That means a 25 watt battery will get plenty warm.
http://community.zdnet.co.uk/blog/0,100 ... 77b,00.htm

Effektiviteten av traditionella lj-batterier verkar bero på temperatur:
Different storage temperatures produce different loss results: 6% loss at 0 °C (32 °F), 20% at 25 °C (77 °F), and 35% at 40 °C (104 °F). When stored at 40% - 60% charge level, these figures are reduced to 2%, 4%, 15% at 0, 25 and 40 degrees Celsius respectively.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion_battery

Mkk sa något om som verkar vara kan vara nära sanningen angående vikten av de nya batterierna:
Lithium ion batteries, the sort you have in your laptop, manage 1.8 kilowatts per kilo. That's 72 times more bang per gram.
http://community.zdnet.co.uk/blog/0,100 ... 77b,00.htm

This seems to be a pretty crappy deal.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Det kanske verkar dystert i dagsläget, men tänk på att det kommer dröja åtminstone 3 år innan vi får se riktiga exemplar. Under tiden kommer man säkert hitta bra sätt att effektivisera batteriet.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

_JesteR_ wrote:Det kanske verkar dystert i dagsläget, men tänk på att det kommer dröja åtminstone 3 år innan vi får se riktiga exemplar. Under tiden kommer man säkert hitta bra sätt att effektivisera batteriet.
Äsch, effektiviteten spelar ingen roll. Även om massor av energi går till spillo så är det skitsamma så länge batterier levererar den kraft som datorn kräver...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

XitArS wrote:Äsch, effektiviteten spelar ingen roll. Även om massor av energi går till spillo så är det skitsamma så länge batterier levererar den kraft som datorn kräver...
Utan tvekan. Slösar batteriet 99% av all ström, och endast 1% går dit det ska, och det räcker i 30 år så är det inget problem.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Andrej wrote:
XitArS wrote:Äsch, effektiviteten spelar ingen roll. Även om massor av energi går till spillo så är det skitsamma så länge batterier levererar den kraft som datorn kräver...
Utan tvekan. Slösar batteriet 99% av all ström, och endast 1% går dit det ska, och det räcker i 30 år så är det inget problem.
Ja, och då värmer man upp huset med den samtidigt :D
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Andrej wrote:
XitArS wrote:Äsch, effektiviteten spelar ingen roll. Även om massor av energi går till spillo så är det skitsamma så länge batterier levererar den kraft som datorn kräver...
Utan tvekan. Slösar batteriet 99% av all ström, och endast 1% går dit det ska, och det räcker i 30 år så är det inget problem.
Tja, fission har en effektivitiet på ca. 1,5%, men det har ju knappast hindrat oss från att använda det.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

_JesteR_ wrote:Tja, fission har en effektivitiet på ca. 1,5%, men det har ju knappast hindrat oss från att använda det.
Yttligare ett bevis på att vi lever i en relativ värld, de där 1,5 procenten klår flera jobbiga vindkraftverk och ett vattenverk eller två därtill.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Andrej wrote:Yttligare ett bevis på att vi lever i en relativ värld, de där 1,5 procenten klår flera jobbiga vindkraftverk och ett vattenverk eller två därtill.
Absolut. Men det jag menar är att effektiviteten inte spelar någon roll, så länge det fungerar och gör sitt job. Kärnkraft är ju ett uppenbart exempel.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

_JesteR_ wrote:Absolut. Men det jag menar är att effektiviteten inte spelar någon roll, så länge det fungerar och gör sitt job. Kärnkraft är ju ett uppenbart exempel.
Man kan bara inte ha ett batteri med samma verkningsgrad. Tänk en laptop, den drar 5-50W(strömspar-maxlast ungefär) i elektrisk effekt(som sen blir värme). Skulle du ha en verkningsgrad på 10% skulle värmeutvecklingen bli mellan 50-500W. Den skulle bränna sönder bordet/juvelerna beroende på vart man har den.
In cars several processors are connected by a bus
Post Reply