Gibson's Self-Tuning Guitar

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Gibson's Self-Tuning Guitar

Post by Ramza »

Gibson jobbar på en gitarr som stämmer sig själv med hjälp av electromagetiska moterer. Det sitter en motererna per sträng, och de sitter monterade där man brukar stämma en gitarr.

Gitarren har en "Master Control Knob", som har ett par lägen. Du kan bland annat spara olika konfigurationer. Allt du behöver göra för att stämma alla strängar är att aktivera "stämningsläget" och dra alla strängar. Gibson rekommenderar inte att ha stämningsläget aktiverat när man spelar, men det tar bara några sekunder (inte angivet hur många dock) att stämma klart.

This brand new guitar includes fancy technologies such as: piezoelectric pickups, Powertune processor, "Master Control Knob".

Artikel med bilder.

This is pretty cool stuff. Den kan väl till och med kallas för IT-gitarr?

Artikeln nämner några personer som tycker att det är en värdelös uppfinning dock, eftersom riktiga musiker stämmer efter gehör endast. Det må vara så, men det är fortfarande en riktigt häftig pryl. Beats Guitarr Hero II for sure.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Att spela med stämningsläget påslaget lär ju generera en hel det underhållande effekter när den försöker kompensera de höga tonerna du får av att inte bara slå öppna strängar genom att stämma ner.
En underbar gitarr för nybörjare som inte vill lära sig stämma (vilket i slutändan inte kommer löna sig). Eller för roadies som är less på att stå bakom scen och stämma på känn när en konsert pågår (ett tillfälle när gitarrer absolut inte stäms på gehör dårå ;) )
men för genomsnittsmusikern är det totalt meningslöst om än coolt.

Plus... det är illa nog med stämskruvar, de är dyra och krångliga att få tag på om man inte vill köpa kompletta sätt. Tänk att behöva byta ut en defekt motor.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Som om gitarrdelar inte är nog så dyra, nu måste man även byta motorer om de går sönder.

Jag ser verkligen inte varför någon skulle vilja slänga pengar på en sån här sak, att stämma en gitarr tar ändå inte mer än 2 minuter. Det hade varit bättre om uppfinnaren hade ängnat 10 år åt att komma på ett bättre sätt att byta strängar ett Floyd Rose-stall, det hade verkligen blivit revolutionerande.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

_JesteR_ wrote:Som om gitarrdelar inte är nog så dyra, nu måste man även byta motorer om de går sönder.

Jag ser verkligen inte varför någon skulle vilja slänga pengar på en sån här sak, att stämma en gitarr tar ändå inte mer än 2 minuter. Det hade varit bättre om uppfinnaren hade ängnat 10 år åt att komma på ett bättre sätt att byta strängar ett Floyd Rose-stall, det hade verkligen blivit revolutionerande.
Uppfinnaren i detta fall är nog en techno-geek som inte tänker i riktigt samma praktiska termer som en professionell musiker.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Re: Gibson's Self-Tuning Guitar

Post by lillis »

Ramza wrote:piezoelectric pickups
Jag vet inte vad det är men jag vet att jag vill ha det.
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

En pajk som kan shredda som satan...men kan inte stämam gitarrjäveln själv... känns bakovänt på nått vis :S

Nej till self-tuning-guitar!
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

mnus wrote:En pajk som kan shredda som satan...men kan inte stämam gitarrjäveln själv... känns bakovänt på nått vis :S

Nej till self-tuning-guitar!
Det går alldeles utmärkt att stämma den själv. Skillnaden mellan denna gitarren och en annan är att det sitter motorer som reglerar stäm-skruvarna. Det blir ju dock en konceptuell miss om du stämmer den manuellt :( .
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

En fulländad musiker har kanske användning av den, om denne inte orkar stämma om alla strängar gång på gång efter en omsträngning. :)

Annars har det mesta redan sagts.
meh
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Joel wrote:En fulländad musiker har kanske användning av den, om denne inte orkar stämma om alla strängar gång på gång efter en omsträngning. :)

Annars har det mesta redan sagts.
Så länge man inte spelar med ett sten/metallplektrum så behöver man inte byta strängar så ofta, de är nämligen gjorda för att tåla rätt mycket stryk.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Inte särskilt ofta nej, men strängar blir infettade, sega och mosiga efter hand.
meh
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Skräp, man vill inte att en sån grej pajjar när man lirar live eller nått.
Dessutom håller en schysst gitarr stämmningen tillräckligt bra.

Mina strängar byts en gång i månaden, blir stela och tråkiga efter en tid.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Det tar flera veckor för mina strängar att sluta stämma om sig efter en omsträngning. Beror det på att gitarrerna suger? (Det är nämligen mycket möjligt, de är flera decennier gamla och var inte särskilt dyra när de köptes)
meh
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Givetvis stämmer de om sig då och då, varje gång det blir varmare eller kallare rör träet på sig och då stämms skiten om.

För att slippa det värsta kan du sträcka strängarna när de är nya (dra o slita lite lagom brutalt), inte linda för många varv runt stämskruven och låta bli att använda svajet om det inte är floyd.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

För min del rör det sig bara om ackustiska gitarrer, jag kan tänka mig att de påverkas mer än elgitarrer av kyla/värme? (Elgitarrer är väl mycket plast?)
meh
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Joel wrote:(Elgitarrer är väl mycket plast?)
Det finns visserligen plastguror, Kirk Hammet har en genomskinlig sådan. Fast de allra flesta är gjorda av trä, de billigare varianterna brukar oftast vara gjorda av ett plywood-liknande material.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Ramza wrote:
mnus wrote:En pajk som kan shredda som satan...men kan inte stämam gitarrjäveln själv... känns bakovänt på nått vis :S

Nej till self-tuning-guitar!
Det går alldeles utmärkt att stämma den själv. Skillnaden mellan denna gitarren och en annan är att det sitter motorer som reglerar stäm-skruvarna. Det blir ju dock en konceptuell miss om du stämmer den manuellt :( .
Mjo, men det är inte så jag menar :) Jag menar det att pajken låter bara gitarren stämma sig själv. Han lär sig aldrig att stämma själv. Och det blir lite fel propotioner där...kunna spela gitarr men inte ställa in den så att den går att spela på så att säga
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jag vet inte riktigt om den här guran är så lämplig för en nybörjare, eftersom den förmodligen kommer att vara ganska dyr.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

_JesteR_ wrote:Jag vet inte riktigt om den här guran är så lämplig för en nybörjare, eftersom den förmodligen kommer att vara ganska dyr.
Hur menar du? Får inte ens nybörjaren spela på den?

Jag tror inte att denna produkt kommer sälja i några större upplagor.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Ramza wrote:Hur menar du? Får inte ens nybörjaren spela på den?
Klart de får, det är väl ingen som hindrar dem eller hur? Det jag menar är att det är inte så vanligt att en nybörjare skaffar sig en dyr Gibson som sin första gitarr. Det är det jag menar med "olämplig".
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Som sagts tidigare: Det är inte en musiker som kommer på en sådan här idé.

Jag hade också gärna sett ett stall som kunde revolutionera och ersätta floyd. Jag spelade med floyd i tre år innan jag fick nog och skaffade en gitarr med Gibson-stall. Bästa beslutet jag någonsin tagit i mitt musikerliv.

Vad är nästa steg? En gitarr som korrigerar felslag på strängar?

Fortsätter det, kan musiker lika gärna börja spela på samplers - där är gitarrljudet perfekt stämt och perfekt anslaget varje gång...
Last edited by madr on 2007-10-07 13:05:55, edited 1 time in total.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Re: Gibson's Self-Tuning Guitar

Post by madr »

lillis wrote:
Ramza wrote:piezoelectric pickups
Jag vet inte vad det är men jag vet att jag vill ha det.
Jag vet vad det är, och jag skulle verkligen inte tacka nej till det. :)
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jag blev faktiskt lite förvånad att det var Gibson som är först med den här gitarren, och inte Line 6.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

_JesteR_ wrote:Jag blev faktiskt lite förvånad att det var Gibson som är först med den här gitarren, och inte Line 6.
Gibson har en massa junk.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

madr wrote:Fortsätter det, kan musiker lika gärna börja spela på samplers - där är gitarrljduet perfekt sätmt och perfekt anslaget varje gång...
Jag tycker inte att perfekta ljud är roliga att lyssna på, så är de verkligen perfekta då?
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

kr1sse wrote:Jag tycker inte att perfekta ljud är roliga att lyssna på, så är de verkligen perfekta då?
Vad mäter du perfektion i? Om det är hz vi snackar, så, ja.
meh
Post Reply