Krock i kommunikationen

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Krock i kommunikationen

Post by palindrom »

I en diskussion idag kom vi in på krock i kommunikationen när det gäller att uttrycka sig.

Tänk dig in att det är en onsdag och någon säger att "Nästa lördag händer X".
Instinktivt, tänker du då att det handlar om denna kommande lördag som infaller tre dagar senare eller att det handlar om nästa lördag efter den kommande lördagen eftersom man använder ordet "nästa"?

Diskussionen blev så inspirerande att jag var tvungen att kolla mer er hur ni uttrycker er.

Alltså: Om något ska ske på lördag, säger du då nu på lördag eller nästa lördag? Varför tror du att det är så?

Personligen så använder jag "nu på lördag" om det är samma vecka och "nästa lördag" är nästa vecka eftersom det inte är denna lördag utan nästa lördag.

Det som är intressant att om man använder exakta datumet så kan det inte ske några missförstånd alls då det där inte blir någon krock i kommunikationen.

Diskutera fritt.
Last edited by palindrom on 2007-10-04 18:46:12, edited 1 time in total.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Nästa lördag sagt på en onsdag är väl korrekt sagt menat att vara veckan efter? Just att man använder ordet "nästa" betyder ju att en annan kommer att inträffa innan.

Eller?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Det beror på sammanhanget. Om man träffar någon varje lördag och precis efter den träffen säger "vi ses nästa lördag" så är det den kommande lördagen. Men om man träffar någon på torsdag och stämmer träff "nästa lördag" så är det nio dagar senare.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Dissident wrote:Det beror på sammanhanget. Om man träffar någon varje lördag och precis efter den träffen säger "vi ses nästa lördag" så är det den kommande lördagen. Men om man träffar någon på torsdag och stämmer träff "nästa lördag" så är det nio dagar senare.
Jag sökte snarare personliga åsikter om det, inte vad som var grammatiskt rätt. Är det så här du tycker eller är det (enligt dig) vad grammatiken säger?
Last edited by palindrom on 2007-10-04 18:39:24, edited 2 times in total.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

mr_tobbe wrote:Nästa lördag sagt på en onsdag är väl korrekt sagt menat att vara veckan efter? Just att man använder ordet "nästa" betyder ju att en annan kommer att inträffa innan.

Eller?
Nej, för "nästa lördag" kan för vissa också betyda att det är nästa lördag som kommer, alltså tre dagar senare.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

palindrom wrote:
mr_tobbe wrote:Nästa lördag sagt på en onsdag är väl korrekt sagt menat att vara veckan efter? Just att man använder ordet "nästa" betyder ju att en annan kommer att inträffa innan.

Eller?
Nej, för "nästa lördag" kan för vissa också betyda att det är nästa lördag som kommer, alltså tre dagar senare.
Det finns ingen anledning att mena det, då "nästa" måste vara efter något. Det är alltså inte synonymt med "härnäst". Precis som om du är och bläddrar bland bilder och klickar på "nästa" så hamnar du på bilden som kommer efter den du är på. Samma sak gäller veckodagar. Det är inte förrän du kommit till en lördag, eller är på den, som du kan säga "nästa lördag", och menar den som kommer om minst en vecka. För mig är den en självklarhet att säga "nu på lördag" om det är det jag menar.
Last edited by lither on 2007-10-04 18:41:23, edited 1 time in total.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Dissident wrote:Om man träffar någon varje lördag och precis efter den träffen säger "vi ses nästa lördag" så är det den kommande lördagen.
Om en person pratar om en lördag på en lördag kan det ju bara handla om nästa lördag eftersom det då är lördag.
Mitt exempel var en onsdag. Använder du då kommande lördag eller nästa lördag?
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

"nästa lördag" kan kontrasteras mot "förra lördagen" och därigenom kan det vara helt korrekt att säga "nästa lördag" på torsdagen 2 dagar innan.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

palindrom wrote:"nästa lördag" kan för vissa också betyda att det är nästa lördag som kommer, alltså tre dagar senare.
Men det är motsägelsefullt, "nästa ____" i korrekt benämning är det som kommer efter att den närmast har inträffat.

Ghlargh; jag brukar säga "i lördags".
Last edited by mr_tobbe on 2007-10-04 18:44:49, edited 1 time in total.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

lither wrote:Det finns ingen anledning att mena det, då "nästa" måste vara efter något. Det är alltså inte synonymt med "härnäst". Precis som om du är och bläddrar bland bilder och klickar på "nästa" så hamnar du på bilden som kommer efter den du är på. Samma sak gäller veckodagar. Det är inte förrän du kommit till en lördag, eller är på den, som du kan säga "nästa lördag", och menar den som kommer om minst en vecka. För mig är den en självklarhet att säga "nu på lördag" om det är det jag menar.
Eftersom man använder frasen "nästa vecka" och då utan tvekan menar sju dagar och framåt (om det nu är i början på en vecka) så tror inte jag att det är omöjligt att folk använder "nästa X-dag" när det handlar om kommande.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Veckans regelbundenhet och vår relation till den kan ses på så många olika sätt att detta i slutändan blir en subjektiv fråga.
meh
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

palindrom wrote:
lither wrote:Det finns ingen anledning att mena det, då "nästa" måste vara efter något. Det är alltså inte synonymt med "härnäst". Precis som om du är och bläddrar bland bilder och klickar på "nästa" så hamnar du på bilden som kommer efter den du är på. Samma sak gäller veckodagar. Det är inte förrän du kommit till en lördag, eller är på den, som du kan säga "nästa lördag", och menar den som kommer om minst en vecka. För mig är den en självklarhet att säga "nu på lördag" om det är det jag menar.
Eftersom man använder frasen "nästa vecka" och då utan tvekan menar sju dagar och framåt (om det nu är i början på en vecka) så tror inte jag att det är omöjligt att folk använder "nästa X-dag" när det handlar om kommande.
Nej, men du är ju i en vecka (som i exemplet med att du är "i" en bild), så menar man veckan som kommer efter att den pågående veckan är slut.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Om man är svensk och pratar svenska så hoppas jag att "nästa lördag" räknas som "lördagen nästa vecka". I engelskan fungerar det ju på ett lite annat sätt.

Jag säger alltid "på lördag", för nästkommande lördag, och "nästa lördag" för "lördag nästa vecka".
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

"På lördag" är denna veckans lördag, "nästa lördag" är lördagen efter den närmas. Om det är lördag dagen man säger det så är nästa lördag en vecka från nu, lördagen efter det är "Lördagen veckan efter nästa". Jag ser till att alltid vara säker på att personen jag pratar med förstår, dock.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

lillis wrote:"På lördag" är denna veckans lördag, "nästa lördag" är lördagen efter den närmas. Om det är lördag dagen man säger det så är nästa lördag en vecka från nu, lördagen efter det är "Lördagen veckan efter nästa". Jag ser till att alltid vara säker på att personen jag pratar med förstår, dock.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

För att vara säkrast möjliga säger jag 'nu på lördag' om lördagen som kommer, och 'nästa lördag' för den lördagen som kommer efter det.

Dock anser jag att 'nästa lördag' kan betyda den första lördagen vi påträffar som inte är den förra.
En jämförelse. Man går i en folktom glysbygd och behöver veta vägen till närmaste bensinmack. Man går med en annan människa som hittar lika dåligt. Då konstaterar man för den, 'Vi frågar nästa person vi ser om vart vi ska.' I det fallet menar man _inte_ att man ignorerar den första människan man ser och frågar den andra, utan man frågar den första.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

"nästa lördag som inträffar så festar vi" "vi festar nästa lördag"

Meningarna är olika och innehållet är olika. Jag orkar inte förklara vad jag menar, men förstår ni inte är ni dumma.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag förklarar mig själv dum så slipper du besväret.

Däremot kan 'vi festar nästa lördag' vara en förkortad 'vi festar nästa lördag [som inträffar]'.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

kr1sse wrote: En jämförelse. Man går i en folktom glysbygd och behöver veta vägen till närmaste bensinmack. Man går med en annan människa som hittar lika dåligt. Då konstaterar man för den, 'Vi frågar nästa person vi ser om vart vi ska.' I det fallet menar man _inte_ att man ignorerar den första människan man ser och frågar den andra, utan man frågar den första.
Det är som när man kör bil. Om en annan person ska visa vägen så säger den oftast "nästa infart till höger" och menar då INTE att man ska ignorera kommande högra infart. Men det är ett annat sammanhang anser jag. Antingen tidsuppfattning eller rumsuppfattning.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Nu på lördag (den här veckan)
Nästa lördag (nästa vecka)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Suck på er båda.


"Nästa infart till höger" samt "Nästa människa vi träffar frågar vi" handlar båda om en osäker framtid, och däri ligger skillnaden. Om ni de facto ser en infart och säger "Nästa infart till höger" så ändras meningen till "inte den vi ser just nu, utan den efterkommande". På samma sätt, om man står och tittar på en människa och säger "Nästa människa vi träffa frågar vi" så implicerar det plötsligt "..men inte den här."

Då veckodagarna är tämligen säkra att infalla på bestämda tidpunkter så vet vi när nästa, nästnästa och nuvarande lördag är. Alltså är "Nästa lördag" samma sak som "Inte infarten vi ser här uppe, utan nästa", medans "Nästa infart" och "Nästa lördag" inte är samma.

Är ni inte imponerade av mitt superba grepp om nyanserna i det svenska språket, så säg.
Last edited by lillis on 2007-10-05 17:52:00, edited 1 time in total.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jo, jag är det. Faktiskt, nu vet jag hur det ligger till. =)
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

lillis wrote:Suck på er båda.


"Nästa infart till höger" samt "Nästa människa vi träffar frågar vi" handlar båda om en osäker framtid, och däri ligger skillnaden. Om ni de facto ser en infart och säger "Nästa infart till höger" så ändras meningen till "inte den vi ser just nu, utan den efterkommande".
Då har du missförstått vägskyltarna helt. Om du åker på en motorväg och ser en skylt till höger så betyder det inte nästa infart utan den första infarten.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

När det gäller avfarter så anser jag att om man inte ser själva avfarten så är "nästa avfart" den första som kommer. Om man ser en avfart så är "nästa avfarten" inte den första utan andra, alltså "inte denna utan nästa".

Samma sak. Är man helt vilse ute i skogen och inget folk omkring och säger "vi frågar nästa person vi möter" så frågar man första personen man möter. Om det istället är lite folk i rörelse och man ser någon, men personen ser tex ut som en tysk seriemördare och man säger "vi frågar nästa person" så frågar man alltså inte den tyska seriemördaren som är ute och letar älgbajs.

Jävligt klurigt det där, men det är ovanligt att det blir fel när jag pratar med kompisar.
我思う、ゆえに我あり
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

thimp wrote:ser tex ut som en tysk seriemördare och man säger "vi frågar nästa person"
Någonting i det där fick mig att skratta. Kanske var det självklarheten i att man inte menar seriemördaren. =)
Post Reply