Hårmojsblabalbla

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Dissident wrote:Det är fullständigt omöjligt att reparera hår, lika lite som du kan reparera en trasig nagel. Det är också omöjligt att skada framtida hår; vad du gör med ditt nuvarande påverkar inte det som växer ut. Hår är protein, det har inga levande egenskaper och kan inte lagas eller förbättras.
Men om jag byter schampoo, varför känns då som om mitt hår blir fräschare och finare och bättre?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Moonsky wrote:Men om jag byter schampoo, varför känns då som om mitt hår blir fräschare och finare och bättre?
Inbillning.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Moonsky wrote:Men om jag byter schampoo, varför känns då som om mitt hår blir fräschare och finare och bättre?
Psykologi A
meh
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Moonsky wrote:Men om jag byter schampoo, varför känns då som om mitt hår blir fräschare och finare och bättre?
Power of placebo.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Moonsky wrote:Men om jag byter schampoo, varför känns då som om mitt hår blir fräschare och finare och bättre?
C-c-c-combobreaker!
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

-SE- wrote:Sen är det så att om man tvättar håret i tvål en gång om dagen så krävs det inte många år för att man ska bli tunnhårig.
Seriöst, vem gör det?
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Hipshot wrote:
-SE- wrote:Sen är det så att om man tvättar håret i tvål en gång om dagen så krävs det inte många år för att man ska bli tunnhårig.
Seriöst, vem gör det?
Jag.

För övrigt så om du vill ha en frisyr som är lätt att fixxa och håller bra så funkar det bäst att spruta hårspray i håret först, rufsa, släta ut det och sedan platta det. Gör nu iordning den frisyren du vill ha och spraya en gång till. Svårt att få en bätre hållbarhet, men det sliter ordentligt på håret.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

helt.random wrote:
Hipshot wrote:
-SE- wrote:Sen är det så att om man tvättar håret i tvål en gång om dagen så krävs det inte många år för att man ska bli tunnhårig.
Seriöst, vem gör det?
Jag.

För övrigt så om du vill ha en frisyr som är lätt att fixxa och håller bra så funkar det bäst att spruta hårspray i håret först, rufsa, släta ut det och sedan platta det. Gör nu iordning den frisyren du vill ha och spraya en gång till. Svårt att få en bätre hållbarhet, men det sliter ordentligt på håret.
Vadå _tvål_, inte schampo? Låter som ett bra tipps, skall testa det... kommer inte göra det så ofta ändå...
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Dissident wrote:
Moonsky wrote:Men om jag byter schampoo, varför känns då som om mitt hår blir fräschare och finare och bättre?
Inbillning.
Färgning då? Borde inte det kunna funka som när man vaxar bilen?
我思う、ゆえに我あり
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

thimp wrote:
Dissident wrote:
Moonsky wrote:Men om jag byter schampoo, varför känns då som om mitt hår blir fräschare och finare och bättre?
Inbillning.
Färgning då? Borde inte det kunna funka som när man vaxar bilen?
Jojo. Du kan "måla" håret med färg, silikon och enligt vissa även mer keratin, men inget av det påverkar själva hårstråna. Alla behandlingar försvinner antingen genom slitage eller när håret växer, de kan dessutom slita ännu mer på håret så att det blir fulare i obehandlat tillstånd.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

När folk snackar om att skada hår och så tror jag de menar hårbotten.
meh
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Nej, de menar nog håret.

Man kan dock köpa schampoo som är speciellt utvecklat för hårbottnen. De mest kommerciella produkterna är nog inget mer än fettlösande tvålar.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

egar wrote:
lord_vasagos wrote:Image

problem solved
Och du kallar dig hårdrockare! PFFT!
jag kör med spikar istället det är hårdare ;)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

ADiS wrote:Skit i sådana medel... Gör som jag, duscha innan du lägger dig och torka inte håret. När du vaknar så står håret åt alla håll ;) Så jävla inne! 8)
tack jag vet. Dock ger det bättre effekt om man inte har duschat. Helst intå på någon dag eller tre... då vägrar det lägga sig ner. Önskar man det får man helt enkelt duscha :)
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

Moonsky wrote:Men om jag byter schampoo, varför känns då som om mitt hår blir fräschare och finare och bättre?
För att du köper sunsilks schampoo för 29:- på Ica, som lägger sig som en hinna på hårstrået.

Hår är "dött", det går inte att reparera det om det redan har blivit sabbat, förutom att klippa det.
Det bästa man kan göra är att köpa lite (tyvärr) dyrare skit som vårdar håret och bevarar det man har, än saker som innehåller silikon och bara sabbar det ännu mer.
noli turbare circulos meus
Post Reply