Proteinpulver till muskelbyggning

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Proteinpulver till muskelbyggning

Post by Joe_Baker »

Hej.

Är det farligt att äta proteinpulver (i syftet att få ut mer av sitt muskelbyggande), kan det räknas som någon anabol drog?? Eller är det bara ett mycket bra kosttillskott?
Och kan man köpa detta i en vanlig matbutik? ::) :P

Mvh
Joe Baker
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Nej det är inte farligt, nej det räknas inte som någon anabol drog. Det mesta proteinpulver du ser är vassle-protein som är en bi-produkt från mejerierna. Sen finns det såklart flera andra sorters protein. Det som kan vara 'farligt' är om det är skit i pulvret, tillsatser/föroreningar, eller om det har tveksamt ursprung möjligen.

Köp ditt protein från ett relativt välkänt märke hos en pålitlig butik, matbutikerna brukar inte ha proteinpulver men vissa av dem har t ex små 'tetrapack' gainomax som är bl a vassleprotein och kolhydratmix för att dricka efter träning.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

Okeey.
Vad trevligt :)
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

För att bygga muskler ska du träna på rätt sätt, inte äta på annat sätt än vad alla mänskliga kroppar är byggda för.

Det vill säga, du behöver inte äta mer protein om dagen än ungefär 150 gram, beroende på din kroppsvikt givetvis, men om du är aktiv och tränar mycket är det den siffran du ska tänka på.

Kom ihåg att byta proteinkälla då och då, från kött till ägg osv.
meh
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

Joel wrote:För att bygga muskler ska du träna på rätt sätt, inte äta på annat sätt än vad alla mänskliga kroppar är byggda för.

Det vill säga, du behöver inte äta mer protein om dagen än ungefär 150 gram, beroende på din kroppsvikt givetvis, men om du är aktiv och tränar mycket är det den siffran du ska tänka på.

Kom ihåg att byta proteinkälla då och då, från kött till ägg osv.

Okej.

Jag väger 76kg och är 183cm lång, relativt stark.
Joggar 20 min om dagen och idrottar 2 gånger i veckan.
Styrketränar i stort sätt varannan dag, och då oftast olika områden från gång till gång.

Jag har en väldigt allsidig kost.
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

kräng 6ggr om dagen och proppa protte efter varje styrkepass en mugg som det står i rekomendationen! =)

Dock finns den andra trevliga ofarliga men riskabla vägar att gå hehe..
läs gärna på först dock, så du inte tillhör den utskrattade versionen. =)

1-2h är relativt bra styrkepass om du gör rätt.
mer än 2h ger oftast inget märkbart som exempelvis 4h och 2h.
Kroppen behöver återhämtning.

När du tränar bryter du ner musklerna, dom skall hinna byggas upp
också vilket du kan hjälpa dom med genom ditt protte som jag skrivit.

Dom byggs givetvis upp genom vila, sömnen är viktig.
jag säger 9-10h sömn om du är ute efter goda resultat.
• ο β ε ο •
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

Okej, man tackar.
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

noname/whatever wrote: jag säger 9-10h sömn om du är ute efter goda resultat.
Där sket det sig då :P Jag sover typ 6-8 timmar per natt, vilket jag är fullt medveten om är på tok för lite för mig.
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

0,8g proteiner per kg kroppsvikt ska man räkna med för att få i sig för att hålla uppe kroppens behov under dagliga aktiviteter.
Väger en person 80kg så är behovet 64g/dag, men oftast ligger det dagliga proteinintaget en bra bit över denna, dvs runt 70-90g/dag. Dvs så täcker man redan upp proteinbehovet för träningen i många fall.

Det du ska göra är att försöka så exakt som möjligt få reda på hur många gram proteiner du får i dig vid normal kost för att sedan justera ditt intag efter det och träningen.

http://www.halso.info/78.html
Här har du lite kort att läsa om ämnet, googla själv på nätet för mer info. Upopgifterna om hur mycket proteiner man behöver (om man nu behöver extra sådana vid träning) går isär och siffrorna varierar. Vissa anser att tex 2gr/kg kroppsvikt är bra för bodybuilders medaqn andra anser att ett intag på tex 1,5gr/kg kroppsvikt medför risker, tex njurpåverkan etc.

Inget är helt fastslaget egentligen, men som allt annat så borde ett sunt förnuft och lite måtta vara av stor betydelse här.

Tryck i dig så mycket proteiner du vill, men det är inte den intagna mängden som r av största avgörandet för om du bygger muskler eller ej...

Edit: Vill du ha billiga proteiner så ska du ta och ta en titt på sojapulver som säljs i mataffärerna, högt proteininnehåll, lågt pris och en äcklig smak ^^
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

för att slippa klydd med siffor så ät 6ggr per dag väldigt hälsosamt och nyttigt, nyttigt. Sen gå till din hälsobutik och förklara dina mål och träningsdagar, så får du en burk med smaskens pulver du ska äta Endast Efter din Träning, inte mer några gånger under dagen. Dock rekomenderat innan du lägger dig också enligt mig själv =)

Men som sagt. finns lite saker man kan överväga om man är påläst då man kan gå lite längre genom dessa medel.

Andra diskussioner kan vi alltid ta via PM =) lycka till.
• ο β ε ο •
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Det här är väldigt individuellt om hur mycket du behöver. Ät vanlig hälsosam mat som vi är byggda för (och det finns faktiskt i en vanlig mataffär). En fråga, vad tränar du inför egentligen?
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Jag äter rätt mycket normal mat och varierad kost på dagarna, äter pasta en gång varje dag i stort sett också. Ser till att äta en gång var 3'e timme. På kvällarna äter jag kvarg innan jag lägger mig så kroppen har lite ta av under natten.

Efter träningen tar jag vassle-protein och maltodexin/dextros.

Fungerar bra för mig, men som sagt, det är olika för alla.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

noname/whatever wrote:kräng 6ggr om dagen och proppa protte efter varje styrkepass en mugg som det står i rekomendationen! =)

Dock finns den andra trevliga ofarliga men riskabla vägar att gå hehe..
läs gärna på först dock, så du inte tillhör den utskrattade versionen. =)

1-2h är relativt bra styrkepass om du gör rätt.
mer än 2h ger oftast inget märkbart som exempelvis 4h och 2h.
Kroppen behöver återhämtning.

När du tränar bryter du ner musklerna, dom skall hinna byggas upp
också vilket du kan hjälpa dom med genom ditt protte som jag skrivit.

Dom byggs givetvis upp genom vila, sömnen är viktig.
jag säger 9-10h sömn om du är ute efter goda resultat.
Styrketräning i två timmar ? Jag hoppas du skojjar med mig ?
45 minuter hård styrketräning skulle jag föreslå.

Ät mycket och sov rätt. Ofta får man inte i sig tillräckligt protein om man tränar mycket. Så proteintillskott är att föredra om du tränar hårt. 9 timmars sömn är fullt tillräckligt. Och till sist träna aldrig styrketräning efter ett löppass. Gör tvärt om istället annars kommer kroppen bryta ner muskler under styrkepasset.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

helt.random wrote:
noname/whatever wrote:kräng 6ggr om dagen och proppa protte efter varje styrkepass en mugg som det står i rekomendationen! =)

Dock finns den andra trevliga ofarliga men riskabla vägar att gå hehe..
läs gärna på först dock, så du inte tillhör den utskrattade versionen. =)

1-2h är relativt bra styrkepass om du gör rätt.
mer än 2h ger oftast inget märkbart som exempelvis 4h och 2h.
Kroppen behöver återhämtning.

När du tränar bryter du ner musklerna, dom skall hinna byggas upp
också vilket du kan hjälpa dom med genom ditt protte som jag skrivit.

Dom byggs givetvis upp genom vila, sömnen är viktig.
jag säger 9-10h sömn om du är ute efter goda resultat.
Styrketräning i två timmar ? Jag hoppas du skojjar med mig ?
45 minuter hård styrketräning skulle jag föreslå.

Ät mycket och sov rätt. Ofta får man inte i sig tillräckligt protein om man tränar mycket. Så proteintillskott är att föredra om du tränar hårt. 9 timmars sömn är fullt tillräckligt. Och till sist träna aldrig styrketräning efter ett löppass. Gör tvärt om istället annars kommer kroppen bryta ner muskler under styrkepasset.
Öhh hur styrketränar man utan att bryta ner muskler under styrkepasset?
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

helt.random wrote:Styrketräning i två timmar ? Jag hoppas du skojjar med mig ?
45 minuter hård styrketräning skulle jag föreslå.
Skönt att någon sa det.
Tränar du effektivt och inte står och tjötar dig kall mellan varje set så bör du varken ha mycket fokus eller krafter kvar efter en timme.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Att ni ens pratar siffror när det gäller sömn skulle jag dementera som galenskap. Sover kan man göra rätt, bra, dåligt och fel. Hur länge man behöver sova hänger på mentalt tillstånd.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

helt.random wrote:
noname/whatever wrote:kräng 6ggr om dagen och proppa protte efter varje styrkepass en mugg som det står i rekomendationen! =)

Dock finns den andra trevliga ofarliga men riskabla vägar att gå hehe..
läs gärna på först dock, så du inte tillhör den utskrattade versionen. =)

1-2h är relativt bra styrkepass om du gör rätt.
mer än 2h ger oftast inget märkbart som exempelvis 4h och 2h.
Kroppen behöver återhämtning.

När du tränar bryter du ner musklerna, dom skall hinna byggas upp
också vilket du kan hjälpa dom med genom ditt protte som jag skrivit.

Dom byggs givetvis upp genom vila, sömnen är viktig.
jag säger 9-10h sömn om du är ute efter goda resultat.
Styrketräning i två timmar ? Jag hoppas du skojjar med mig ?
45 minuter hård styrketräning skulle jag föreslå.
Tränar du mindre än 1h så kör du ingen annan stil än disco-pump vilket inte är att rekomendera, även ifall du gör det =)

Tränar du igenom dom flesta muskelgrupper på 45min så lovar jag dig att du inte får något nämnvärt resultat då det faktiskt är x-antal set som är själva grejen, samt hur dom utförs i form utav din personliga teknik.

Är du duktig eller behärskar sunt förnuft så säger vi 1h eller Mer.
Men ett hyggligt träningspass är mellan 1-2h med intensiv pump inom
olika muskelgrupper med flertal set, gärna "go-back" efter vissa moment.

Dock kan jag också tillägga att medelmänniskan inte heller får nämnvärda resultat efter 2h, så mellantinget är alltid att föredra.

Givetvis är träning i allmänhet så personligt som det bara kan bli!!
En påläst person som samtidigt utforskar och provar sig fram
och är allmänt vetande kring muskelgrupper samt vissa termer
är en bra gymmare. Disco-pump bidrar dessutom med skador genom
månaderna inom kort, såsom avdomnande kroppsdelar och verk i leder.
Detta försvinner heller inte om du låtit det pågå ett tag.

För fler frågor om disco-pump så vill jag nog hänvisa till Fb´s forum.
Då jag inte har överdriven koll på mer än vad jag uttryckt mig om.

Fråga till TS; vad har du för mål med din träning osv?
Bli större, bli starkare, därför du kan vara grymt stark men liten.
• ο β ε ο •
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

noname/whatever wrote:Disco-pump bidrar dessutom med skador genom
månaderna inom kort, såsom avdomnande kroppsdelar och verk i leder.
Detta försvinner heller inte om du låtit det pågå ett tag.
Eller så skiter man i normen och tränar med kroppsvikt i stället, så slipper man oroa sig över fåniga skador som fåfänga skrotlyftare alltid måste vara vaksamma med.

Träna hur du vill Joe, men med skrotlyft riskerar du alltid mer än du behöver.
meh
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Disco-pump är det samma som bodypump ? ;D
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Disco-pump... Intressant namn. Jag tror att merparten av folk som går till gymmet sysslar med så kallat "disco-pump".
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

helt.random wrote:Ät mycket och sov rätt. Ofta får man inte i sig tillräckligt protein om man tränar mycket. Så proteintillskott är att föredra om du tränar hårt. 9 timmars sömn är fullt tillräckligt.
Det är bara rätt om din definition på att träna mycket ligger på 10 pass i veckan eller fler. Det kräver även att hans näringsintag är fattig på proteiner. Men jag håller med om att man kan försäkra sig om att man fått i sig tillräckligt med näring om man äter tillskott.
helt.random wrote:Och till sist träna aldrig styrketräning efter ett löppass. Gör tvärt om istället annars kommer kroppen bryta ner muskler under styrkepasset.
Hela meningen med träningspasset är faktiskt att bryta ner muskler. Däremot tömmer man sin glykos (snabba energi) om man börjar med ett löppass. Efteråt måste kroppen antingen bryta ner fett eller bryta ner muskler. Problemet med att bryta ner fett är att detta endast händer vid anaerobisk träning, dvs då pulsen ligger över sin prestationsgräns, vilket är 160 bpm för någon i åldern 20-24. Problemet med att bryta ner muskler för att lösa energi är mjölksyra. Mjölksyra gör att muskler krampar, vilket inte är så effektivt vid styrketräning.

Helst skall man inte kombinera aerobisk aktivitet och styrketräning till den grad att man tar ut sig själv. Om man är intresserad av att bränna kalorier så kan man cykla i 20 minuter innan eller efter ett styrketräningspass.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Disco-pump i jävligt enkla termer?
tränar du som så, så tränar du låt säga varje torsdag exempelvis innan fredagsfesten eller liknande, eller så tränar du 5min hantlar en gång i veckan för du anser att dina biceps blir så mycket snyggare i ditt underbara linnè!

Läs gärna igenom mitt föregående inlägg för att förstå mer innebörd.

Som någon skrev, att träna med kroppsvikter.
Vill du ha voylm så fungerar kroppsvikterna utmärkt till en viss längd, sen blir det stopp, alltså jävligt begränsat, dock om du är idrottare så rekomenderar jag personligen kroppsvikter då du håller dig "fit" men inte i för stora proportioner, alltså lagom. lagom är alltid bäst.
givetvis får någon fortsätta ang. vad som anses "lagom" =)
• ο β ε ο •
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Ramza wrote:
helt.random wrote:Ät mycket och sov rätt. Ofta får man inte i sig tillräckligt protein om man tränar mycket. Så proteintillskott är att föredra om du tränar hårt. 9 timmars sömn är fullt tillräckligt.
Det är bara rätt om din definition på att träna mycket ligger på 10 pass i veckan eller fler. Det kräver även att hans näringsintag är fattig på proteiner. Men jag håller med om att man kan försäkra sig om att man fått i sig tillräckligt med näring om man äter tillskott.
helt.random wrote:Och till sist träna aldrig styrketräning efter ett löppass. Gör tvärt om istället annars kommer kroppen bryta ner muskler under styrkepasset.
Hela meningen med träningspasset är faktiskt att bryta ner muskler. Däremot tömmer man sin glykos (snabba energi) om man börjar med ett löppass. Efteråt måste kroppen antingen bryta ner fett eller bryta ner muskler. Problemet med att bryta ner fett är att detta endast händer vid anaerobisk träning, dvs då pulsen ligger över sin prestationsgräns, vilket är 160 bpm för någon i åldern 20-24. Problemet med att bryta ner muskler för att lösa energi är mjölksyra. Mjölksyra gör att muskler krampar, vilket inte är så effektivt vid styrketräning.

Helst skall man inte kombinera aerobisk aktivitet och styrketräning till den grad att man tar ut sig själv. Om man är intresserad av att bränna kalorier så kan man cykla i 20 minuter innan eller efter ett styrketräningspass.
Kände för att citera ditt inlägg så det syns engång till då det ligger en del rätt i dina meningar.
• ο β ε ο •
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Det finns en klar distinktion mellan body tuning och body building. Mr/Ms Fitness är ett exempel på body tuning. Mr World är ett exempel på body building.

Disco-pump har inget med dessa två att göra. :)
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Ramza wrote:Det finns en klar distinktion mellan body tuning och body building. Mr/Ms Fitness är ett exempel på body tuning. Mr World är ett exempel på body building.

Disco-pump har inget med dessa två att göra. :)
disco-pump är ett sätt man tränar.

*edit* att man disco-tränar alltså, går det att formulera sig som.
• ο β ε ο •
Post Reply