Dyslektiker och betyg

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Dyslektiker och betyg

Post by vlinder »

En i min klass "upptäckte" nyss att hon hade grav dyslexi, och får en massa extrahjälp. Fine, men det är ett par grejer som förvirrar mig.

För det första, brukar man inte upptäcka dyslexi, speciellt allvarlig sådan, lite tidigare än 18årsåldern?

För det andra, självklart ska man få extrahjälp inför prov och sånt, men sen detta upptäcktes för 2 månader sen har vi haft x antal prov, och hon har fått frågorna som alla ska få på provet samt svaren. Hur fan ska det hjälpa henne? Då får hon ju ett gratisbetyg som hon inte kan leva upp till.

För det tredje, människan fick mvg i svenska A. Är frågan varför hon kan få det om hon har dyslexi, eller varför hon kan påstå att hon har det?

Jag vet att jag inte har med detta att göra, men jag blir så irriterad när man själv får kämpa för ett bra betyg.
noli turbare circulos meus
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Särbehandling o särbehandling. Att hon skulle fått frågorna och svaren till ett prov före provtillfället låter lite väl häftigt. Det är i sådana fall någon som gjort en rejäl tabbe. Kanske besitter tjejen en mycket hög grad av social ingenjörskompetens, varvid hon kanske förtjänar de höga betygen. För om man lyckas lura en hel skola att man "helt plötsligt" fått grav dyslexi så är man antingen otroligt skicklig på att manipulera människor eller så är människorna omkring totalt blåsta.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Hela dyslexifenomenet verkar vanligare än att inte ha det idag.

Om hon har självutnämnt diagnosen är det helt förkastligt, om diagnosen är fastställd av en logoped är det fortfarande underligt att hon ska få frågorna (och speciellt svaren) innan.

Eller så har läraren blandat ihop dyslexi med alzheimers...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Det blir värre, i första ring hade vi en kille som fått 295 poäng, det vill säga lika mycket som jag, trots att han knappt kunde läsa och skriva. Han hade tydligen fått betyg "efter potential". Naturligtvis skulle han göra en stor sak av det även på gymnasiet, t ex ville han inte ha vissa stenciler eftersom han ju "har dyslexi". Men egentligen skulle jag inte säga att det var hans fel, snarare det att vi har ett in i helvete sjukt system där man låtsas att alla som vill kan gå på de tuffaste skolorna och låter Komvux städa upp sedan.

Såhär i efterhand vet jag inte riktigt om han faktiskt hade dyslexi, han verkade mest vara riktigt jävla korkad.
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Dyslektiker och betyg

Post by Dissident »

Nio av tio "dyslektiker" är bara lata. Men samtidigt måste jag respektera dem för att de kan utnyttja systemet.
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

mr_tobbe wrote: Om hon har självutnämnt diagnosen är det helt förkastligt, om diagnosen är fastställd av en logoped är det fortfarande underligt att hon ska få frågorna (och speciellt svaren) innan.
Hon har fått en diagnos. Men jag fattar inte fortfarande varför man inte misstänker nåt och får tummen ur röven innan man är 18.

Jag tvivlar inte på att hon har dyslexi, jag har läst ett referat hon har skrivit och ja... man kan inte förstå vad hon skriver.

Jag börjar nästan tro att hon är rainman eller nåt.
noli turbare circulos meus
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Haha du kanske kan spela in en film om henne och så vinner du också på det! :D
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

vlinder wrote:Jag tvivlar inte på att hon har dyslexi, jag har läst ett referat hon har skrivit och ja... man kan inte förstå vad hon skriver.
Hur kunde hon få MVG i svenska då?
Vem f.n fann upp fanér?
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Det är precis det vlinder frågar sig om tror jag.
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

Jalle64 wrote:Hur kunde hon få MVG i svenska då?
Enligt läraren som vi även har i svenska B så var hans grund för betyget att hon var "muntligt aktiv".

Det spelar ju enorm roll på gymnasiet, men jaa...

Jävla friskolor.
noli turbare circulos meus
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

vlinder wrote:Enligt läraren som vi även har i svenska B så var hans grund för betyget att hon var "muntligt aktiv".

Det spelar ju enorm roll på gymnasiet, men jaa...

Jävla friskolor.
Jo, men det borde bara blivit G eftersom hon inte gjorde den andra delen fullständigt ::) :P
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Re: Dyslektiker och betyg

Post by Andrej »

Dissident wrote:Nio av tio "dyslektiker" är bara lata. Men samtidigt måste jag respektera dem för att de kan utnyttja systemet.
:)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dyslektiker och betyg

Post by lither »

Dissident wrote:Nio av tio "dyslektiker" är bara lata. Men samtidigt måste jag respektera dem för att de kan utnyttja systemet.
Det där måste vara det kortaste inlägget gällande dyslexi från din sida. Jag antar att du lika gärna hade kunnat refererat till tidigare debatter med samma ämne.

staretsen: Bry dig inte om högstadiebetygen. Det är få som förtjänar det de faktiskt får.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Nej visst, det är ju mest synd att det kommer gå åt helvete för honom nu eftersom han inte fick rätt betyg på högstadiet.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

vlinder wrote:Enligt läraren som vi även har i svenska B så var hans grund för betyget att hon var "muntligt aktiv".

Det spelar ju enorm roll på gymnasiet, men jaa...

Jävla friskolor.
1000 spänn på att läraren inte är "behörig"... Nä, jävla daltande. Varför ger vi inte speciallärare till de mest begåvade, istället för att gå efter måttot "ALLA SKALL MED", dvs alla ska vara likadana... Det funkar liksom inte.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Wooe
Posts: 108
Joined: 2004-04-14 14:31:53
Location: Jönköping
Contact:

Post by Wooe »

Finns väl inget som säger att man automatiskt misslyckas totalt med sina betyg på grund av att man har dyslexi. Måhända att det inte går fullt fullt lika fort att läsa eller skriva, men det innebär ju inte att man man skulle vara dålig på svenska. Det är inte samma sak som att vara trög.
- MSI K8N Neo-FSR - AMD Athlon64 Newcastle 3000+, Freezer64 - 1024Mb DDR PC3200 - Radeon X800GTO agp - Maxtor DiamondMax 120Gb, Seagate Baracuda 200Gb SATA -
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

Wooe wrote:Finns väl inget som säger att man automatiskt misslyckas totalt med sina betyg på grund av att man har dyslexi. Måhända att det inte går fullt fullt lika fort att läsa eller skriva, men det innebär ju inte att man man skulle vara dålig på svenska. Det är inte samma sak som att vara trög.
Men hur kan man få mvg i ett ämne där man inte uppfyller kraven? Om man inte knappt kan stava eller uttrycka sig i skrift, och dessutom får frågorna och svaren till proven, så kan man väl omöjligt vara en kandidat till det högsta betyget?'

Jag menar, fine ifall hon hade fått godkänt på t.ex. psykologiprovet vi hade för ett par dagar sen. Men nej, eftersom hon hade alla frågor och svar fick hon vg+, och då har det passerat "jamen vi ska bara hjälpa henne" till att "nu gör vi allting åt henne"
noli turbare circulos meus
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Det är väl inte en prövning om man ger henne svaren? Jag är tyvärr inte förvånad över detta då jag även själv går på friskola.
Glossolalia coats my skin
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

vlinder wrote:Men hur kan man få mvg i ett ämne där man inte uppfyller kraven? Om man inte knappt kan stava eller uttrycka sig i skrift, och dessutom får frågorna och svaren till proven, så kan man väl omöjligt vara en kandidat till det högsta betyget?'

Jag menar, fine ifall hon hade fått godkänt på t.ex. psykologiprovet vi hade för ett par dagar sen. Men nej, eftersom hon hade alla frågor och svar fick hon vg+, och då har det passerat "jamen vi ska bara hjälpa henne" till att "nu gör vi allting åt henne"
Den svenska skolan är ett skämt tyvärr, det är det bara att acceptera och försöka utnyttja så gott man kan. Jag har själv väldigt svårt för att räcka upp handen och vara "muntligt aktiv" men när mina betyg sedan påverkas utav det så är det bara mitt problem.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

jag har en nära vän på universitetet som alltid känt att han haft lite problem med att skriva, men aldrig varit riktigt säker. Så han gick och gjorde några test och han hade tydligen någon lätt form,

Det enda han får som hjälp dock är att han får 25% mer tid på våra tentor och får sitta i ett mindre rum där det bara sitter andra med former av dyselexi eller handikapp så det är oftast tystare även fiall det är super tyst under våra 500+ tentor.

just ja, han får ha ordlista om han vill. dock så läser vi båda fysik så det borde inte behövas, eller jo kanske i vissa tentor.. men men =)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Wooe
Posts: 108
Joined: 2004-04-14 14:31:53
Location: Jönköping
Contact:

Post by Wooe »

vlinder wrote:Men hur kan man få mvg i ett ämne där man inte uppfyller kraven? Om man inte knappt kan stava eller uttrycka sig i skrift, och dessutom får frågorna och svaren till proven, så kan man väl omöjligt vara en kandidat till det högsta betyget?'

Jag menar, fine ifall hon hade fått godkänt på t.ex. psykologiprovet vi hade för ett par dagar sen. Men nej, eftersom hon hade alla frågor och svar fick hon vg+, och då har det passerat "jamen vi ska bara hjälpa henne" till att "nu gör vi allting åt henne"
Jo det där med att få proven i förväg kan man ju diskutera. Vi hade uppe den frågan ett par gånger när jag gick i skolan, utan att få något bra svar dock. Ser inte heller att det ska kunna hjälpa någon. Du lär dig ju absolut inget på det viset.

Däremot så innebär ju svenska så mycket mer än att bara kunna stava bra. En text kan ju vara bra även fast den innehåller stavfel. Den verbala biten påverkar ju med.
- MSI K8N Neo-FSR - AMD Athlon64 Newcastle 3000+, Freezer64 - 1024Mb DDR PC3200 - Radeon X800GTO agp - Maxtor DiamondMax 120Gb, Seagate Baracuda 200Gb SATA -
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Om jag förstått det rätt beror betyget i alla kurser förutom typ idrott på hur _duktig_ eleven är på att göra det som kursen innefattar.

Om man är född med en defekt som hindrar dig från att kunna tänka matematiskt ska du alltså ha ig i matte.
meh
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Joel wrote:Om jag förstått det rätt beror betyget i alla kurser förutom typ idrott på hur _duktig_ eleven är på att göra det som kursen innefattar.

Om man är född med en defekt som hindrar dig från att kunna tänka matematiskt ska du alltså ha ig i matte.
Men...men...DET ÄR JU DISKRIMINERANDE!!!
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

mr_tobbe wrote:Men...men...DET ÄR JU DISKRIMINERANDE!!!
Gissar att ditt inlägg inte var allvarligt menat

Gymnasiebetyg har nästan uteslutande en uppgift, att låta dig söka vidare till högskola/universitet. Om du inte fixade gymnasiet, vad har du på universitetet att göra? Även om man kommer in så åker man ut illa kvickt om man inte kan något. Det eller så fuskar man. Så egentligen behöver man inte oroa sig över de som utnyttjar systemet för att få lätta gymnasiebetyg, de sållas ändå ur förr eller senare. De som blir mest lurade är de själva.

Det förutsätter ju iofs att universitetet ställer några krav och det finns väl rötägg där med och vissa områden kan nog vara mer "lättfuskade" än andra. Jämför tenta med inlämningsuppgift.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Joel wrote:Om jag förstått det rätt beror betyget i alla kurser förutom typ idrott på hur _duktig_ eleven är på att göra det som kursen innefattar.

Om man är född med en defekt som hindrar dig från att kunna tänka matematiskt ska du alltså ha ig i matte.
Lärare brukar dessvärre gå efter hur mycket någon anstränger sig.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply