Planka.nu kommer snart torka ut tårkanalerna ...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

walliski wrote:Enligt det som jag förstod av planka.nu, är att kontrollanterna i tunnelbanan inte har rätt att hålla i en, (alltså fysiskt hindra dig från att gå iväg...).
Om dom gör det räknas det som olaga frihetsberövande och du får använda nödvändigt våld för att ta dig ur denna situation.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

DeCaff wrote:
walliski wrote:Enligt det som jag förstod av planka.nu, är att kontrollanterna i tunnelbanan inte har rätt att hålla i en, (alltså fysiskt hindra dig från att gå iväg...).
Om dom gör det räknas det som olaga frihetsberövande och du får använda nödvändigt våld för att ta dig ur denna situation.
Teoretiskt sett, ok. Praktiskt sett, vart hade du tänkt att ta vägen? Det finns en anledning att kontrollanterna mer än ofta tillkallar polis. Just för att människor försöker rymma.

Framförallt tvivlar jag starkt på detta. För att detta skall ens skall rubriceras som detta brott så bör det funnits ett tidigare exempel?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Ramza wrote:Teoretiskt sett, ok. Praktiskt sett, vart hade du tänkt att ta vägen? Det finns en anledning att kontrollanterna mer än ofta tillkallar polis. Just för att människor försöker rymma.

Framförallt tvivlar jag starkt på detta. För att detta skall ens skall rubriceras som detta brott så bör det funnits ett tidigare exempel?
Ibland får man ju försöka lite, såg en kille i uppsala på sista april som blev fasthållen av en kontrollant, han satte en höger i magen på gubben och sprang.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

DeCaff wrote:
Ramza wrote:Teoretiskt sett, ok. Praktiskt sett, vart hade du tänkt att ta vägen? Det finns en anledning att kontrollanterna mer än ofta tillkallar polis. Just för att människor försöker rymma.

Framförallt tvivlar jag starkt på detta. För att detta skall ens skall rubriceras som detta brott så bör det funnits ett tidigare exempel?
Ibland får man ju försöka lite, såg en kille i uppsala på sista april som blev fasthållen av en kontrollant, han satte en höger i magen på gubben och sprang.
Kudos. Frågan är vem som gjorde det värsta brottet. :)
Last edited by Ramza on 2007-10-26 17:56:26, edited 1 time in total.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote: Detta är Sverige. Det enda landet i världen ...
Hört talas om ett litet land som heter frankrike?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ramza wrote:
Big_Bird wrote:
Ramza wrote:
DeCaff wrote:Det är ju rätt dyrt ändå. Som ungdom här betalar du 250kr för ett månadskort som du kan åka på alla Dalatrafik bussar och Tåg i bergslagen tåg.
Jämfört med att cykla?

Med genomsnittlig lön så tjänar du tillräckligt med pengar på, låt säga maximalt tre timmar, för att ha råd med ett månadskort.

Alltså: tre timmar arbete för att få resa obegränsat i en månad.
Det är lite värre om du är arbetslös och erhåller till exempel Alfakassa. Då tar kostnaden för ett månadskort över 10% av din månadsinkomst efter skatt (cirka 5.500 kr) i Stockholm och knappt 10% i Göteborg.
Jag pratade inte om arbetslösa människor. Arbetslösa människor är välkomna att lösa sin situation bäst dem vill. Cykla till exempel? De har ändå hela dagen på sig att uträtta något vettigt.
Du har aldrig varit i Göteborg eller? Det regnar 399 dagar om året där. Att cykla är bara ett alternativ på pappret. ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Big_Bird wrote:Hört talas om ett litet land som heter frankrike?
Mmm och visste du att fransmännen är dummast i hela Västeuropa? Jo det är faktiskt sant: http://righttruth.typepad.com/right_tru ... ountr.html
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

staretsen wrote:Mmm och visste du att fransmännen är dummast i hela Västeuropa? Jo det är faktiskt sant: http://righttruth.typepad.com/right_tru ... ountr.html
+ http://youtube.com/watch?v=IhlERjW0bhw
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

Big_Bird wrote:Du har aldrig varit i Göteborg eller? Det regnar 399 dagar om året där. Att cykla är bara ett alternativ på pappret. ;)
Nu överdriver du "lite". Faktiskt bara 365 dagar per år. Vi har en regnfri dag varje skottår.

(Jag cyklar ändå...)
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Andrej wrote:
Diemon! wrote:
Big_Bird wrote:Förtydling för genomsnittssvensken:
Eftersom SL:s sura månadskort är 30 dagar så tenderar ett månadskort köpt den 25:e att sluta gälla den 23:e eller 24:e, då ingen vettig student har 600 bagis för ett nytt.
Stämmer den analysen Andrej?
Men helvete, köp en remsa och använd dessa klämdagar då.
Stockholmarna har ingen rätt att klaga på kollektivtrafiken, den är äckligt bra. Kolla bara på Göteborg i jämförelse till exempel.
Dels så känner man sig lurad på klämdagarna, dels så är remsan hiskligt dyr. Nu ska du dock förstå mig rätt, jag köper ett kort när mitt andra går ut, oavsett när det sker i månaden - att vakterna/kontrollanterna som är vid uppgången den 23:e och 24:e och haffar skitfattiga studenter som en till två dagar i månaden inte betalar för sin resa säkrar vakternas plats som mänskligt avskräde.

Den gamla klyschan "Ingen rätt att klaga, kolla in aidsbarnen i Afrika" är urbota dum, ska du veta.
Ja, det är ju förjävligt att de försöker att vara så effektiva som möjligt i sina jobb. :-X
Hiskeligt dyrt? En remsa räcker för rätt många klämdagar. Lär gå åt max två om året. Buhu... ;( ;( ;( ;(

Prova att åka kollektivt i en annan stad än Stockholm så kommer du börja älska SL.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

För att ta upp lite exempel:

Jag har blivit kontrollerad i tunnelbanan exakt en gång, kontrollanter vid ingångarna kontrollerar nästan bara folk som smiter förbi i spärrarna, har aldrig sett någon hugga en utpasserande.
Det finns låga staket på nästan alla stationer att hoppa över om man känner för det, så det finns ypperliga chanser att planka.

Att planka på bussar och spårvagnar är svårare då det sker påstigningskontroll på bussar och kontinuerliga kontroller på spårvagnar.

Åker du bara tunnelbana tjänar du på att planka då du betalar kanske 800-1600 per år istället för bra mycket mer för periodkort.

SL skulle ganska lätt kunna öka sina inkomster genom att ha automatbetalning/automatstämpling i ingångarna, lägga ut biljettförsäljningen helt på automater och pressbyrå samt sätta all frigjord personal på kontroller ute i trafiken. Detta skulle ge en drastisk minskning i plankning och förbättra SLs ekonomi. När man ändå är igång kan man kasta alla förbannade spärrar och sätta även spärr-reparatörerna på att kolla biljetter i trafiken.



Själv köper jag periodkort för att jag är alldeles för lat för att bråka med busschaufförer, och åker buss en hel del utöver tunnelbanandet.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Som student på gymnasiet i Stockholm så kan man ju knappast klaga på dåliga förmåner, har man längre avstånd än 7 km från dörr till skola (har dock aldrig hört talas om skolor som nekat kort) så får man ett terminskort som funkar vardagar dagtid, och för den ringa summan 500-600 gör du det till ett heltidskort under hela terminen.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

mr_tobbe wrote:Som student på gymnasiet i Stockholm så kan man ju knappast klaga på dåliga förmåner, har man längre avstånd än 7 km från dörr till skola (har dock aldrig hört talas om skolor som nekat kort) så får man ett terminskort som funkar vardagar dagtid, och för den ringa summan 500-600 gör du det till ett heltidskort under hela terminen.
Sanningen är att ingen kan klaga på priserna. Att studenter har problem att betala för sig är så det ser ut idag. Att man ska beskylla kolektivtrafiken att vara orsaken är dock fel. Studenters ekonomi är defekt på andra sätt. Att arbetslösa har inte råd eftersom de ofta lever marginaler. Att samhället skall betala för att dessa är helt galet. Samhället skall värna om sina medborgare, men inte leka mamma åt alla.

Gratis kollektivtrafik skulle betyda allt samtliga utgifter måste komma från statliga medel. Det är fullkomligt möjligt för vem som helst att förstå att statliga medel inte håller måttet vad gäller den dynamiska ekonomi som kollektivtrafiken kräver. Utgifterna för företag som SL och SJ är inte periodenligt homogena - det finns alltid gömda kostnader på grund underhåll. Som det ser ut idag kan de halvstatliga företagen på ett enkelt sätt variera sin inkomst genom biljettpriserna. Om det kommer en svårbekostad period så höjer man helt enkelt priserna.

Gratis kollektivtrafik är inte praktiskt möjligförbart.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Post Reply