"Elitgymnasium"

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

"Elitgymnasium"

Post by Raspberry »

Svenska elever verkar bli sämre och sämre för varje år som går, bra elever som hänger med och vill vidare i klasserna får hela tiden vänta och vänta på att lärarna ska få med sig alla eleverna, "alla ska med".

Och det verkar som att, när inte det är fallet för de elever som faktiskt vill ha bra betyg, så får de inte tillräkligt med hjälp av lärarna.
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_532847.svd

Så det är väl inte så konstigt att det kommer fram idéer som "elitgymnasium" i Stockholm?
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_533323.svd

Jag tycker att regeringen för en gångs skull kan fixa till den svenska skolan, eller starta fler "elitskolor".
Vad tycker ni?
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Ja det här är alltid ett problem. Jag var själv ofta bland de få som fick "vänta" på att alla andra skulle bli klara med sina uppgifter. Det är frustrerande och jag tyckte illa om mina lärare.

Dock skall jag säga att jag kan förstå mina lärare lite nu när jag faktiskt jobbat lite som lärare. Man vill ha koll på alla elever samtidigt osv. Det jag brukar göra är att de elever som är snabba får gärna jobba ifrån, men jag fokuserar min tid på att hjälpa de som hamnar efter.

Angående topic har jag ingen aning, jag ville mest bara prata om mig själv lite.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

lillis wrote:Ja det här är alltid ett problem. Jag var själv ofta bland de få som fick "vänta" på att alla andra skulle bli klara med sina uppgifter. Det är frustrerande och jag tyckte illa om mina lärare.

Dock skall jag säga att jag kan förstå mina lärare lite nu när jag faktiskt jobbat lite som lärare. Man vill ha koll på alla elever samtidigt osv. Det jag brukar göra är att de elever som är snabba får gärna jobba ifrån, men jag fokuserar min tid på att hjälpa de som hamnar efter.

Angående topic har jag ingen aning, jag ville mest bara prata om mig själv lite.
Jovisst, men det är inte alla lärare som låter dessa "pluggisar" göra det, tillslut så sitter de och pratar m. sina kompisar, och blir tillsagda av lärareren för att de stör de andra.

Då skulle det ju vara så mycket bättre om dessa elever kunde få plugga på en "elitskola" där de inte behöver vänta lika länge, och kan bli annu bättre. Slutligen så skulle de då kunna gynna samhället mer än vad de skulle göra annars, risken finns ju att de tröttnar på skolan och hoppar av ist.[/code]
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

I praktiken finns det redan elitskolor, Stockholm har väl Östra Real etc. och i Göteborg finns det Rudebecks och Donner för dem som vill slippa en massa störiga arbetarbarn. På högstadiet gick jag förresten i en sådan där matte/NO-profilklass som sedan försvann eftersom Arkebuseringskandidaterna tydligen hade grinat en massa i kommunfullmäktige, det är där som problemet ligger. Stockholm har väl högermajoritet så det kanske går bättre där vad vet jag.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Jag låg efter en del i matte på gymnasiet, men jag fick fan inte mer hjälp för det. Det var ingen som väntade på att man skulle bli färdig på min skola. Om man låg efter fick man istället möjlighet att komma dit på kvällen en gång i veckan och försöka komma ikapp, fanns några lärare där. Istället fick jag byta till en annan mattegrupp, samhällsprogrammet (Jag läste teknik vilket är mer avancerat). Ska det vara så svårt att göra så på andra skolor också?

Och även om jag var dålig på matte, "de elever som faktiskt vill ha bra betyg" betydde det verkligen inte att jag inte ville ha bra betyg. Jag ville verkligen ha så bra betyg som möjligt :(

Elitsgymnasium låter bara löjligt. Ska bara 100% ariska überelitmänniskor få gå där då eller?
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Man gör som i alla andra sammanhang och strävar efter en så hög procentsats som möjligt, inte svårare än så.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag är för idéen att begåvade människor skall få möjlighet att utvecklas i sin egen takt. Elitgymnasium skulle kunna lösa detta. Så länge dessa elitgymnasium tar in personer efter förmåga och inte efter hur stora deras farsors plånböcker är så är jag nöjd. Samma möjligheter åt alla, låt de som är drivna få utvecklas.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag haller med Wille.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Också jag gör det.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Elitgymnasium/skolor efter plånbok finns redan.

Problemet för rättvisan är här att tex. arbetarbarn inte alls får samma hjälp hemma med läxorna som medelklassbarn får. Detta är en av dom största anledningarna att medelklassbarn (och högre) presterar bättre i skolan*. Så enligt det förslaget som wille ger så skulle olikheterna mellan arbetarbarn och medelklassbarn/överklassbarn öka och cementeras - speciellt om man tittar på det hela över flera generationer. Så tyvärr så får vi inte barn som får gå i sin egen takt utan istället får de i stor grad ärva sina föräldrars takt.

Helt enkelt så finns det ingen självklar eller "rätt" lösning på det hela, och detta säger jag som ett fd. medelklassbarn som alltid väntade/var uttråkad av det självklara som hände på lektionerna.

Sen är det ganska liberalt att strunta i sociala orättvisor och inte göra något för att motverka dem (medan de sociala orättvisorna själva cementerar sig). Kort sagt tycker jag inte att willes förslag på lösning är särskilt bra, egentligen.


*Föräldrars år av utbildning/grad av utbildning har den största effekten på barn i grundskolans betyg, när man konstanthåller för andra faktorer som tex. (föräldrars) arbetslöshet, (föräldrars) inkomst, (barnets) kön, om det är invandrare eller inte. Detta var en liten regressionsanalys. Det bör tilläggas att medelklassen som regel har fler utbildningsår/högre grad av utbildning än arbetarklassen - därför talar jag om medelklass och arbetarklass ovan.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Låt oss införa ett nationellt skolsystem som går efter tre kategorier.
Kategori ett: Medelungarna. Detta kommer vara den större delen av alla elever. Alltså dem som fungerar normalt och har normala kunskaper.

Kategori två: Trögfattade, de med lägre IQ samt de som har allmänna problem med skolan(de som stör de andra eleverna). Här finns speciallärare och alla får individuella studieplaner.

Kategori tre(nationens framtid): De högbegåvade, de med hög IQ och de med speciella kunskaper. Här utformar man specialanpassade program för fantastiska begåvningar. Kanske är det någon med en musikalisk naturbegåvning eller ett mattegeni.

Så, nu skulle vi få ett fantastiskt skolsystem. Ärligt talat så är det SÅHÄR som skolsystemet skulle ha fungerat ifall det var ett privat företag. Men, tyvärr lever vi i ett samhälle där man ju såklart inte kan göra på detta sättet. Det är både kränkande och oetiskt...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

jag tyckte det var roligt. kunde sitta och prata med någon anna som var klar, eller bara fundera på grejer, plus att jag kunde få gå från klassen och gå hem tidigare eller har mer håltimmar..

så hur som, vet ej som "elit" så tycker jag att man inte behöver en skola för isf borde man själv kunna lära sig under tiden alla andra sunkar en..

vet ej, men mer ansvar på eleven, vill du lära så lär dig själv om du inte lär dig tillräckligt, men grejen är att du inte gör det, du bara sitter och fjamsar om kring..

t.ex gymnasiet, sitte rdu och slöar i en lektion varför inte ha med din matte bok eller nåt annat och fortsätt med det om det stör dig..

så länge skolor inte är värdelösa i lärandet så kommer det alltid vara skillnad mellan personers inlärningförmåga.. men man ska absolut inte göra så att de som har lätt får lära sig mer, utan det borde vara upp till dem isf..

kom ihåg lathet är er störsa fiende och inte lärare och andra elever..

=)

no elitskola här..
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Klart att ni som är intellektuellt outmanade inte bryr er om andra intellektuellt utmanade. (Ja Andrej, jag snor ditt favoritord)

Varför ska de få hindra er? De är ju sämre än er, eller hur?

Hyckleri och egocentrism, det är grejer det.
meh
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Joel wrote:Klart att ni som är intellektuellt outmanade inte bryr er om andra intellektuellt utmanade. (Ja Andrej, jag snor ditt favoritord)

Varför ska de få hindra er? De är ju sämre än er, eller hur?

Hyckleri och egocentrism, det är grejer det.
Gud vad dålig du är på att härma mig.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Alla i klassen som vill va som Andrej räcker upp handen.
meh
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

staretsen wrote:I praktiken finns det redan elitskolor, Stockholm har väl Östra Real etc. och i Göteborg finns det Rudebecks och Donner för dem som vill slippa en massa störiga arbetarbarn.
Östra Real är väl inte så elitisktiskt, utan snarare en skola för de smartaste personerna som tycker det är ok att festa på en tisdag. När jag sökte till gymnasiet så var intagningspoängen till östra ~245 på naturlinjen.

Jag känner egentligen bara till en elitskola i landet, Samskolan i gbg. Min kompis gick där och enligt honom tillhör han elitens elit. Enskilda gymnasiet i sthlm skulle kanske kvala in, men eftersom kungabarnen gått där så åker den ner till Östra Real-klass.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Nej, jag kan inte skolorna i Stockholm särskilt bra så jag bara drog till med något... men Samskolan är ganska rejält B, det var där som den där dyslektikern jag pratade om i den andra tråden gick. På Rudebecks och Donner däremot ligger intagningspoängen på typ 290/310 så länge som det inte händer något fruktansvärt, som i år då det var en massa negativ publicitet.

Edit: Sedan finns det, förutom Samskolan, Sjölins, L.M. Engströms m.fl. där vissa gärna vill se sig som "eliten" men i verkligheten är det bara där som alla som inte kommer in på Rudebecks hamnar.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Problemet med 'elitskolorna' i Göteborg i alla fall är att de är många gånger för snälla med betyg för att upprätthålla sitt goda rykte.

Om det är någonting jag ångrar från min gymnasietid så är det 3:e året. Gick knappt på en enda föreläsning, sjönk från 19.5 i snitt till 17.1, tappade sjukt mycket rytm.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

wille wrote:Problemet med 'elitskolorna' i Göteborg i alla fall är att de är många gånger för snälla med betyg för att upprätthålla sitt goda rykte.
Det här känner jag igen från min gymnasietid. Skolan jag gick på ville gärna se på sig som lite elitistisk. Eleverna pluggade hela tiden, men var i regel dumma som spån. De grät om de inte fick MVG. Resultatet blev att högsta betyg var normen och om man stannade hemma från lektionerna fick man sänkt till VG. Jag lade väl ner några dussin timmar arbete under mina tre år och fick ganska bra betyg.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

wille wrote:Problemet med 'elitskolorna' i Göteborg i alla fall är att de är många gånger för snälla med betyg för att upprätthålla sitt goda rykte.
Frågar du mig så är det svårare, jag fick VG i naturkunskap och geografi (Rudebecks) medan jag ganska säkert hade fått MVG på Schillerska även om jag kunnat hälften så mycket. Däremot så finns det massor som kompenserar för bristande intelligens genom fläckfritt uppträdande, "muntlig aktivitet", 100% närvaro, perfekta arbeten med fina framsidor och att gå upp klockan 7 på helger och plugga. Eftersom inga skolämnen, förutom matte, fysik osv., kräver att man verkligen förstår så får dessa personer MVG i religion utan att det är vare sig lärarnas eller skolans fel.
Dissident wrote:Det här känner jag igen från min gymnasietid. Skolan jag gick på ville gärna se på sig som lite elitistisk. Eleverna pluggade hela tiden, men var i regel dumma som spån. De grät om de inte fick MVG. Resultatet blev att högsta betyg var normen och om man stannade hemma från lektionerna fick man sänkt till VG. Jag lade väl ner några dussin timmar arbete under mina tre år och fick ganska bra betyg.
Ja, precis så är det på min skola också. Men det är bara att bita ihop och undvika de allra dummaste.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hade jag gått i en elitskola hade jag inte kunnat sova mig igenom 12 års förberedande skola och ändå prestera hjälpligt på högskolan. Varför skall begåvade elever tvingas anstränga sig bara för att de som tror de är smarta vill ha streberklasser?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Big_Bird wrote:Hade jag gått i en elitskola hade jag inte kunnat sova mig igenom 12 års förberedande skola och ändå prestera hjälpligt på högskolan. Varför skall begåvade elever tvingas anstränga sig bara för att de som tror de är smarta vill ha streberklasser?
Word, den sanna eliten lyckas med det de vill uppnå ändå.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

HLC wrote:Word, den sanna eliten lyckas med det de vill uppnå ändå.
Utan att ytterligare cementera ärvda klasser...
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Bah, begåvning kommer inte ifrån klasserna. Insikt i vad det är värt kan jag tro dock.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Det råder en förvirring över distinktionen mellan elitism och naturlig begåvning.

Elitism är snarare en personlighetstyp. Naturligt begåvade har, enligt egen uppfatting, en likasinnad ödmjukhet och öppensinnighet.

Däremot kommer även begåvning klädd i fårakläder ibland. Till exempel; psykopater är de smartaste människorna bland oss.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Post Reply