"Elitgymnasium"

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ja, precis så måste det ha varit...
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Dissident wrote:Alltså vad fan.. Begåvning är per definition genetisk. Annars hade det inte hetat "begåvning". Det är väl klart att uppfostran också spelar in i slutprodukten, men det kallar vi inte för begåvning. Det är fascinerande att det blir en sådan spektakulär sandlåda varje gång saker vi inte kan välja (ras, kön, intelligens, skäggväxt) kommer upp.
Dissident wrote:Begåvning är, och har alltid varit, uteslutande det du får "till skänks"; alltså dina gener.
Självklart syftar själva ordet begåvning på någonting man får till skänks, men enligt mig går grundläggande uppfostran (något man får till skänks?) in i vad vi kallar begåvning.

Exempel: Pelle är tre år, han har en tvillingbror Kalle som har exakt samma genuppsättning. De båda har mycket goda genanlag och deras hjärnområden är väl utvecklade från födseln.

Pelle växer upp i en akademikerfamilj, får bra uppfostran av sin familj, lär sig läsa tidigt och lär sig spela piano vid 4 års ålder. Pelle går till en dagmamma dagtid, då föräldrarna arbetar och lär sig fungera socialt med andra barn samtidigt som han får mer uppmärksamhet och hjälp att lära sig nya saker. Pelle kommer sannolikt klara sig bättre i skolan och livet än andra barn.

Kalle å andra sidan växer upp i en arbetarfamilj, där varken modern eller fadern har särskilt mycket tid att lägga på barnen, deras ekonomiska situation tvingar dem att lägga den tiden på arbete. Dagiset där Kalle går på är underbemannat och Kalle brukar spendera dagarna med att leka med plastleksaker, böcker kan man inte ha, dessa rivs sönder bums av illvilliga barn som inte går att kontrollera. Kalle kommer sannolikt att klara sig sämre i skolan och livet än andra barn.

Är det fel att säga att Pelle är mer begåvad än Kalle?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag kan fortfarande inte förstå hur ni lägger ned energi på att argumentera gällande en definition av ett ord när ni båda förstår vad ni menar.

Vad har jag missat?
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Ja wille. Skillnaden är allt, jag orkar inte skriva resten.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Halva tråden rök i ett nafs. Försök hålla er till ämnet..
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille: Det andra lägret, så att säga, har bestämt sig för att ordet begåvning har "ursprunglig", "genetisk" och "oföränderlig" som en del av sin definition.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Andrej wrote:wille: Det andra lägret, så att säga, har bestämt sig för att ordet begåvning har "ursprunglig", "genetisk" och "oföränderlig" som en del av sin definition.
Kan vi enas om att dela upp begreppet begåvning?

Potentiell begåvning: talar om den direkt nedärvda begåvningen.

Tränad begåvning: syfter till den begåvning som man fått genetiskt samt den uppfostran som bidragit till att man intellektuellt utvecklats (sedan vilken sorts intelligens det handlar om är en annan femma).

Fair?

Hur som helst, den tränade begåvningen avgör ofta vilka som platsar på elitgymnasium eller inte, oavsett samhällsklass. Sedan finns det förstås de som har en hög tränad begåvning men av någon anledning inte har betygen för att komma in på ett gymnasium som tar vara på individens kvalitéer.

Personligen anser jag att grundskolorna skall ge samma typ av utbildning till samtliga elever (utopi måhända, men idén bör vara fast förankrad i Svensk utbildning). Ingen skillnad på hur stor plånbok ens far/mor har skall någonsin tas till hänsyn när det kommer till grundutbildning. Likaså anser jag att elitgymnasium skall vara tillgängliga för alla med hög tränad begåvning.

Frågeställning:
det är skillnad på människor, vissa har fått mer till skänks från födseln och genom sin uppfostran.

Vad anser ni mest riktigt:
A) personer med hög tränad begåvning skall ha möjlighet att utnyttja sin fulla potential i sk. elitgymnasium. Detta kommer bekostas av skattepengar.

B) Gymnasialskolesystemet skall göras om så att de bättre eleverna skall få möjlighet att lära de som ligger efter (rimligtvis måste det finnas någon slags belöning för dessa).

C) Elitgymnasium skall inte få finnas! Alla människor har lika rätt till god gymnasieutbildning. De elever som ligger före i skolan får se till att aktivera sig på andra sätt och ta vara på sin egen 'begåvning'.

Välj (eller hitta på eget svar) samt motivera!

Jag ber om ursäkt för att ha hasplat ur mig massa skit, jag hoppas att det kommer någonting konstruktivt av det här.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Jag föredrar alternativ B, men hade formulerat mig på annat sätt kanske.

Att de elever som har lättare för sig än andra lyfter upp sina kamrater är ett utomordentligt tillvägagångssätt i min mening.

I stället för att sänka allt till en "bekväm" nivå, ska vi i stället höja den genom de elever som redan är högst upp, och alla (som vill, kan inte tvinga de som inte vill eller orkar lära sig) ska vara med.
meh
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

übermensch wrote:Halva tråden rök i ett nafs. Försök hålla er till ämnet..
Frågan är varför mitt relevanta inlägg försvann med resten?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Ramza wrote:Frågan är varför mitt relevanta inlägg försvann med resten?
Det låg mitt bland 60 inlägg med massor av stora bilder, måste missat det.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Joel wrote:Jag föredrar alternativ B, men hade formulerat mig på annat sätt kanske.

Att de elever som har lättare för sig än andra lyfter upp sina kamrater är ett utomordentligt tillvägagångssätt i min mening.

I stället för att sänka allt till en "bekväm" nivå, ska vi i stället höja den genom de elever som redan är högst upp, och alla (som vill, kan inte tvinga de som inte vill eller orkar lära sig) ska vara med.
Om du vill sänka nivån ytterliggare så kommer vi ha huvudet under vattnet. Grundskolan är ett skämt.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:Kan vi enas om att dela upp begreppet begåvning?

Potentiell begåvning: talar om den direkt nedärvda begåvningen.

Tränad begåvning: syfter till den begåvning som man fått genetiskt samt den uppfostran som bidragit till att man intellektuellt utvecklats (sedan vilken sorts intelligens det handlar om är en annan femma).

Fair?
Potentiell begåvning är ett meningslöst begrepp i nuläget. Speciellt då den implicerar idén om att människor har ett fixerat potential - när sanningen är att människor förändras (utvecklas eller degenererar) under hela sin livstid
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Andrej wrote:människor förändras
Jag har då aldrig bevittnat det. Uttrycket "The more things "change" the more they remain the same" har alltid blivit bekräftat under mina 29 levnadsår.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag vill bara ta och passa på att respektera Fisk för hans nya avatar. Även om den andra var seven degrees of kickass så är den här klart värdig.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

fisk wrote:Jag har då aldrig bevittnat det. Uttrycket "The more things "change" the more they remain the same" har alltid blivit bekräftat under mina 29 levnadsår.
Det uttrycket är främst riktat mot samhället, inte individer. Hursomhelst, jag behöver inte påpeka något vulgärt uppenbart som att du inte var likadan när du var sex år gammal som du är nu, eller hur du kommer vara om tjugo år, eller måste jag det?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Andrej wrote:Det uttrycket är främst riktat mot samhället, inte individer. Hursomhelst, jag behöver inte påpeka något vulgärt uppenbart som att du inte var likadan när du var sex år gammal som du är nu, eller hur du kommer vara om tjugo år, eller måste jag det?
Ja. Jag har mognat, och har lärt mig oerhört mycket. Men jag är fortfarande samma person.

Alla personer som betedde sig illa, mobbade och så vidare är fortfarande idioter, de hamnade på bygg/fordon-utbildningar och beter sig i stort sett lika illa.

De som "gillade att spela fotboll" är idrottare, osv.

Och personligheterna är inte mer annorlunda än vad erfarenheten lagt till, det vill säga - de som haft lättsamma liv är lättsamma till sinnet, och de som haft tunga liv är tunga till sinnet.

Det betydande för personligheten är densamma.
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fisk wrote:Och personligheterna är inte mer annorlunda än vad erfarenheten lagt till, det vill säga - de som haft lättsamma liv är lättsamma till sinnet, och de som haft tunga liv är tunga till sinnet.
Vad finns det som säger det? Enligt mig beror det på om man står ovanför yttre omständigheter eller inte.

Nu vill jag inte bli mycket otrevligare än vad jag redan är, men om man faktiskt koncentrerar sig på att göra saker istället för att sitta och tycka synd om sig själv så tar man sig ur det mesta. Det har jag lärt mig och att du kommer dela upp det här inlägget till rotmorfemen och såga det hindrar inte mig från att ha rätt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

staretsen wrote:Enligt mig beror det på om man står ovanför yttre omständigheter eller inte.
Menar du att du tror att du kan låta bli att bli påverkad av yttre omständigheter?
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Nej, men man kan ju alltid låta bli att använda dem som någon sorts ursäkt för att vara passiv.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

fisk wrote:Ja. Jag har mognat, och har lärt mig oerhört mycket. Men jag är fortfarande samma person.
När jag sa att du förändras så menade jag att du förändras, inte att du spontant blir en annan individ.
staretsen wrote:Nej, men man kan ju alltid låta bli att använda dem som någon sorts ursäkt för att vara passiv.
Tungsint är inte synonymt med passiv.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Andrej wrote:När jag sa att du förändras så menade jag att du förändras, inte att du spontant blir en annan individ.
Ahh, jag skulle ha kvantifierat mitt påstående.
Inte förändras på något sätt som gör att ens betydande personlighet blir annorlunda.
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

kvantifie´ra verb ~de ~t
ORDLED: kvanti-fi-er-ar
SUBST.: kvantifierande, kvantifiering
• (noggrant) ange kvantiteten hos (ngt) med hjälp av siffervärde [särsk. i vetenskapl. sammanhang]: kvantifierbar; det går inte att ~ lyckan; försöka ~ begreppet fattigdom med statistiska metoder

Ordet du letar efter är precisera.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

fisk wrote:Ahh, jag skulle ha kvantifierat mitt påstående.
Nej, ett vagt begrepp blir inte ansatt av att du har ett väldigt specifikt instrument för angrepp. Det vaga förblir vagt.
fisk wrote:Inte förändras på något sätt som gör att ens betydande personlighet blir annorlunda.
Här är mitt inlägg som argumenterar emot fisk för att jag måste när vi egentligen håller med varandra på den övergripande punkten, trots vår förtjusning för att klyva hår.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

staretsen wrote:kvantifie´ra verb ~de ~t
ORDLED: kvanti-fi-er-ar
SUBST.: kvantifierande, kvantifiering
• (noggrant) ange kvantiteten hos (ngt) med hjälp av siffervärde [särsk. i vetenskapl. sammanhang]: kvantifierbar; det går inte att ~ lyckan; försöka ~ begreppet fattigdom med statistiska metoder

Ordet du letar efter är precisera.
Javisst var det så. Fast innebörden lär ej ha missats. Uttrycket används (ja, felaktigt) för att beskriva en utveckling av något.
Andrej wrote:
fisk wrote:Ahh, jag skulle ha kvantifierat mitt påstående.
Nej, ett vagt begrepp blir inte ansatt av att du har ett väldigt specifikt instrument för angrepp. Det vaga förblir vagt.
Det vaga som kvarstår härrör från din ovilja att hålla med mig. Vilket är irrelevant för min erfarenhet.

fisk wrote:Inte förändras på något sätt som gör att ens betydande
personlighet blir annorlunda.
Här är mitt inlägg som argumenterar emot fisk för att jag måste när vi egentligen håller med varandra på den övergripande punkten, trots vår förtjusning för att klyva hår.
OK.

I still believe that people do not change.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Norra real är ju mer "elite" än östra.. ::)
Dyslexi
Post Reply