Arbetets vara och icke vara

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Big_Bird wrote:
Ramza wrote:
DeCaff wrote:Det är ju rätt dyrt ändå. Som ungdom här betalar du 250kr för ett månadskort som du kan åka på alla Dalatrafik bussar och Tåg i bergslagen tåg.
Jämfört med att cykla?

Med genomsnittlig lön så tjänar du tillräckligt med pengar på, låt säga maximalt tre timmar, för att ha råd med ett månadskort.

Alltså: tre timmar arbete för att få resa obegränsat i en månad.
Det är lite värre om du är arbetslös och erhåller till exempel Alfakassa. Då tar kostnaden för ett månadskort över 10% av din månadsinkomst efter skatt (cirka 5.500 kr) i Stockholm och knappt 10% i Göteborg.
Jag pratade inte om arbetslösa människor. Arbetslösa människor är välkomna att lösa sin situation bäst dem vill. Cykla till exempel? De har ändå hela dagen på sig att uträtta något vettigt.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Ramza wrote:Jag pratade inte om arbetslösa människor. Arbetslösa människor är välkomna att lösa sin situation bäst dem vill. Cykla till exempel? De har ändå hela dagen på sig att uträtta något vettigt.
Eller tjuvåka?

Jag har aldrig förstått mig på människor som på något sätt tycker att dom är coola för att dom har ett jobb. Om du frågar mig så gör du inget vettigt med ditt liv om du fastnar i nio till fem hjulet. Du kanske tror att du gör något vettigt, men nä.

Och lokaltrafiken är dyr, bara för att du har råd med den betyder det inte att den är billig och alla andra borde skaffa sig ett arbete. Om du är sugen så kan du ta mitt nr så kan du få köpa mitt kort nästa gång jag ska åka spårvagn, du som är så duktig och jobbar menar jag. ;)
We dance to all the wrong songs
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Nevertheless wrote:Eller tjuvåka?

Jag har aldrig förstått mig på människor som på något sätt tycker att dom är coola för att dom har ett jobb. Om du frågar mig så gör du inget vettigt med ditt liv om du fastnar i nio till fem hjulet. Du kanske tror att du gör något vettigt, men nä.

Och lokaltrafiken är dyr, bara för att du har råd med den betyder det inte att den är billig och alla andra borde skaffa sig ett arbete. Om du är sugen så kan du ta mitt nr så kan du få köpa mitt kort nästa gång jag ska åka spårvagn, du som är så duktig och jobbar menar jag. ;)
Tycker man att man är "cool" för att man har ett jobb? Slutade använda det uttrycket när jag lämnade högstadiet men hey.

Men som Ramza säger, kan man inte betala för det så är det väl bara att tjuvåka (antalet gånger man åker fast kanske blir 300/400 kr i snitt ändå? Kan jue t.om bli mindre!) eller cykla/gå.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Nevertheless wrote:Jag har aldrig förstått mig på människor som på något sätt tycker att dom är coola för att dom har ett jobb.
Man är vuxen om man slavar/prostituerar sig till sin arbetsgivare. Sen är det så att många, speciellt under 30, finner det uppfriskande och annorlunda att inte vara beroende av sina föräldrar utan att faktiskt tjäna egna pengar och få en större inbillad frihet i sitt liv.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Ni får det att låta fult för att man har ett jobb. Vad är ni för människor egentligen.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Ramza wrote:Ni får det att låta fult för att man har ett jobb. Vad är ni för människor egentligen.
Det är verkligen inte fult, men att få det att låta som om man vore bättre än andra för att man har det är trams.


Stealth: Synd, det är ett bra ord. Men hela den här " sluta gnäll och skaffa dig ett jobb" mentaliteten låter lite som om dom vore bättre på något sätt. Och jag skulle aldrig ta en diss av någon som stog i ett lager och plockar lådor? är dom sämre människor? nej verkligen inte. Blida? absolut.

Men det är ingen idé och tjuvåka och sedan gnälla om man åker dit. Det är bara att bita i det sura äpplet. Jag själv har bara åkt på böter 3 gånger under alla dom åren jag bott i Göteborg, så jag tycker nog att det är värt det.
We dance to all the wrong songs
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Nevertheless wrote:
Ramza wrote:Ni får det att låta fult för att man har ett jobb. Vad är ni för människor egentligen.
Det är verkligen inte fult, men att få det att låta som om man vore bättre än andra för att man har det är trams.
Vadå trams? Man bara inte låter bättre, man är bättre. Eller du kanske är sugen på att bevisa motsatsen?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag gillar det här när 22-åringar får ett jobb, börjar bära kostym och plötsligt är vuxna. Det är lite samma känsla som när ungdomar på studenden har på sig kostym en hel dag och beter sig som om de är gamla män som faktiskt har en preferens när det gäller whisky och cigarrer.

Det är inget fel med att växa upp, men ibland så vill folk växa upp så mycket att de hoppar över själva uppväxandet och bara skaffar sig de attribut de tror de behöver. När man var femton åkte man skateboard och skrattade åt alla får i kostym, och plötsligt är man en tjugoåring i kostym och himlar med ögonen åt alla skateboardkids.

Jag gick av på en tangent här, förlåt.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Word på det lillis, du är så klok. Det stör mig att när vissa på 64bits når en särskild ålder så ska de börja klaga en massa på "skitungar" fast det ärligt talat inte är mycket som skiljer dem från småglinen.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Nevertheless wrote:Det är verkligen inte fult, men att få det att låta som om man vore bättre än andra för att man har det är trams.
Som lither sade. Man är bättre om man har ett jobb. Att gå på bidrag av olika former är varken nyttigt för dig eller resten av samhället.

Lillis: Word, fast du glömde bort att det faktiskt är jäkligt kul med whisky och cigarrer. Ja, det händer att jag bär kostym.

Just nu pluggar jag heltid och har dessvärre inte tid med ett extraknäck (även om det skulle hjälpa min ekonomiska situation). Jag har ett stämpelkort på lokaltrafiken här i luleå och åker för ca 100-200 kr i månaden, en kostnad jag är villig att betala. Vill man inte betala för sig har man imo 3 olika val:

1) hitta alternativa färdsätt
2) planka och stå ut med konsekvenserna
3) påverka, tycker du att kommunala färdmedel ska vara gratis så försök ändra på det istället för att whinea på ett forum där alla dissar dig för att du inte kan ta att du åkte fast i kontrollen förra veckan.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

lither wrote:Vadå trams? Man bara inte låter bättre, man är bättre. Eller du kanske är sugen på att bevisa motsatsen?
Det är inte precis som om du har bevisat att man skulle vara bättre heller pumpkin?

Ser du upp till folk som har jobb menar du? som om dom vore bättre människor på något sätt än folk som inte har arbete.
willie wrote:Som lither sade. Man är bättre om man har ett jobb. Att gå på bidrag av olika former är varken nyttigt för dig eller resten av samhället.
Det är väl högst personligt i sådana fall, det är en väldig skillnad på jobb och jobb, vart fall i min värld och det är det enda som betyder något. Det finns jobb som är mer kränkande än att gå på bidrag, du kan gärna ta ett städjobb så sitter jag hemma och äter för dina pengar. Jag kommer då inte ha några större problem att sova om nätterna. Och inte för att vara sådan, men sedan när började du bry dig om samhället, på riktigt nu?


Alla som knegar måste inse att det finns mer till livet. Jag har jobbat på en hel del sådana jobb och träffat på människor som på något sätt känner väldigt stor skyldighet att komma till just det jobbet varje dag, och verkligen sliter för att göra bra ifrån sig, på bandet på volvo, som försäljare och så vidare. Och jag har alltid gått runt och tänkt, vilka jävla idioter att dom inte förstår att det är ingen som bryr sig om att du jobbar mer än nödvändigt och sliter och tror att du på något sätt drar ditt stora lass och verkligen hjälper till här i samhället. Är det inte du, så ersätter dom dig med någon annan. Om det är en sådan akt som får en att vara bättre så får alla gärna vara bättre än mig.

Nu är jag väldigt medveten om att jag dissade otroligt många människor, men det gör inget. Om du trivs med det jobbet du gör så är det väl bra. Men jag tycker att det är tragiskt och se att folk inte har större ambitioner med livet. Folk nöjer sig med kassan på ICA, som städare, jag kan bara inte förstå det.


Bra skrivit lillis.
We dance to all the wrong songs
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Tack for eder uppmuntran.

Nevertheless: Den enda anledningen till att du tycker att stadjobb ar krankande ar for att du tycker det. Sag du vad jag gjorde dar?

Nar jag gick i nionde klass fanns det en kille i 20-arsaldern som stadade pa varan skola. Han var jattecool och pratade med oss kids om allt mojligt. Dessutom tyckte han inte att det var nagat krankande eller pinsamt med ett stadjobb. Jag respekterar honom och sattet han jobbade pa mer an nagan som har ett fancy jobb i en fancy sektor.

Vidare sa haller jag till viss grad med om vad du sager gallande folks bristande ambitioner - jag tyckte ocksa att det var sorgligt forut, men plotsligt blev jag glad for deras skull. Om du och jag maste skriva en bok, bota AIDS och fa nobelpriset i dittan och dattan for att matta vara ambitioner sa ar det ju OSS det ar synd om, inte killen som faktiskt trivs med sitt mundana jobb pa ICA, ne?

Mina ambitioner och krav pa mening satter ramarna for vad jag kraver for att kanna mig nojd och lycklig i MITT liv; inte nagon annans.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:Som lither sade. Man är bättre om man har ett jobb. Att gå på bidrag av olika former är varken nyttigt för dig eller resten av samhället.
Här har du fel. Endast de arbetslösa, sjukskrivna och speciellt fuskande sjukskrivna har moraliskt "rätt" - ty de deltar i en tyst protest mot löneslaveriet i samhället. De som arbetar och upprätthåller slaveriets fjättrar kring sina egna fotleder får en behagligare, enklare tillvaro än de som lever på mindre pengar och oftast blir utstötta i sociala sammanhang. Det här med att man är bättre om man har ett jobb är en rationalisering för att upprätthålla orättvisa strukturer i samhället. Det är en traditionell, väldigt protestant rationalisering.

Ramza wrote:Ni får det att låta fult för att man har ett jobb. Vad är ni för människor egentligen.
Jag skulle påstå att jag inte är förblindad av traditionella värderingar.

lillis wrote:Mina ambitioner och krav pa mening satter ramarna for vad jag kraver for att kanna mig nojd och lycklig i MITT liv; inte nagon annans.
Jag håller i stort med det andra men detta citerade ovan är bara dumt då det faktum att du drar en gräns mellan dina och andras ramar bevisar att andras ramar influerar dig. Sen är det lite aja-baja för att dra en sådan poppsykologisk klyscha.

lither wrote:Eller du kanske är sugen på att bevisa motsatsen?
Bevisa och bevisa, jag kan i alla fall klargöra logiken bakom. Jobba eller svält (sjukskrivning, arbetslöshetsbidrag är det enda som sätter detta faktum ur spel). Alltså, valet är att inget reellt val. Tvång att arbeta är alltså slaveri. Jobbar man så stöder man löneslaveriet, detta kan bevisas med tex. att om ingen skulle jobba så skulle löneslaveriet upphöra. Alltså, att jobba är att upprätthålla slaveriet.

Jag menar att slaveri är något negativt alltså är det negativt att jobba. Att vara arbetslös/fuskande sjukskriven är alltså en tyst protest mot den ordning som råder - inte alltid medvetet.


Den svaga punkten här i mitt resonemang är just välfärdssamhället, det faktum att man faktiskt inte måste svälta om man inte jobbar. Resonemanget är inte helt färdigt från min sida. Men det faktum att man som arbetslös/sjukskriven får mycket sämre villkor i samhället är sant, så någon slags martyrdom/protest blir det ändå.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Bevisa och bevisa, jag kan i alla fall klargöra logiken bakom. Jobba eller svält (sjukskrivning, arbetslöshetsbidrag är det enda som sätter detta faktum ur spel). Alltså, valet är att inget reellt val. Tvång att arbeta är alltså slaveri. Jobbar man så stöder man löneslaveriet, detta kan bevisas med tex. att om ingen skulle jobba så skulle löneslaveriet upphöra. Alltså, att jobba är att upprätthålla slaveriet.

Jag menar att slaveri är något negativt alltså är det negativt att jobba. Att vara arbetslös/fuskande sjukskriven är alltså en tyst protest mot den ordning som råder - inte alltid medvetet.
Då tar vi alla varandra i händerna och slutar jobba. Ty det är en tyst protest.

Allvarligt talat. Du glorifierar människor som lever på andra människor.
En parasit är en organism som lever av och på eller i en annan organism, en värd, genom att ta sin näring från denna. Oftast orsakar parasiten någon form av skada på värden.


Det är en mänsklig rättighet att få ha egna åsikter och leva sitt liv på sitt egna sätt. Problemet med vad du säger är att det inte faller inom ramarna för hur samhället skall fungera. Om alla hade dragit sitt strå till stacken så hade kanske kommunaltrafik varit gratis.

Vi lever alla i ett moment-22-samhälle.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Jag skulle påstå att jag inte är förblindad av traditionella värderingar.
Du är däremot förvirrad av uppfattningen om att livet skulle handla om att jobba. Traditionella värderingar baseras på samhällets fundamentala krav på att alla individer måste bidra. En individ som inte bidrar med något, och tror att det är livsuppgifter, bör inte vara del av samhället.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ramza wrote:Då tar vi alla varandra i händerna och slutar jobba. Ty det är en tyst protest.
En så pass stor protest skulle knappast vara tyst. Men fortsätt gärna med dina allt utom träffsäkra schabloner.
Ramza wrote:Allvarligt talat. Du glorifierar människor som lever på andra människor.
En parasit är en organism som lever av och på eller i en annan organism, en värd, genom att ta sin näring från denna. Oftast orsakar parasiten någon form av skada på värden.


Det är en mänsklig rättighet att få ha egna åsikter och leva sitt liv på sitt egna sätt. Problemet med vad du säger är att det inte faller inom ramarna för hur samhället skall fungera. Om alla hade dragit sitt strå till stacken så hade kanske kommunaltrafik varit gratis.

Vi lever alla i ett moment-22-samhälle.
För hur samhället skall fungera? Det är väl ändå upp till människorna att bestämma hur samhället ska fungera. Det är inte hugget i sten, vet du.

Att arbetslösa är parasiter är osant. Samhällen behöver en viss mängd arbetslöshet för att hålla löner och allmänna krav nere. Skulle alla dra sitt strå till stacken idag (genom att vara anställda) så skulle lönerna skjuta i höjden, förmåner skulle flöda och det skulle gradvis inte bli ekonomiskt realistiskt att anställa folk.

Samhället kan förändras, oavsett av hur det ser ut nu.

Ramza wrote:Du är däremot förvirrad av uppfattningen om att livet skulle handla om att jobba.
Jag är inte förvirrad av uppfattningen om att livet skulle handla om att jobba. Jag vet att samhället (som vi har idag) handlar om att en hel del av oss ska jobba - något som du själv påstått när du säger att det är fundamentalt för samhället.
Ramza wrote:Traditionella värderingar baseras på samhällets fundamentala krav på att alla individer måste bidra.
Precis, traditionella värderingar baseras på detta samhälles fundamentala krav. Sen gör du fel när du hoppar direkt till att detta samhälle är något nödvändigt och oundvikligt och visar en häpnade intellektuell inflexibilitet - du verkar vägra kritisera det som vi har. Traditionellt tänkande.

Jag menar att detta samhälle, som vi har nu, kan förändras och jag menar att det vi har nu är grundat, uppbyggt och upprätthållet av förtryck. Jag menar att det finns något bättre (inget specifikt)- något som kan vara värt att sträva efter men för att kunna göra det så måste vi granska, identifiera och erkänna de brister som finns i dagens samhälle.
Ramza wrote:En individ som inte bidrar med något, och tror att det är livsuppgifter, bör inte vara del av samhället.
Nu är du bara dum. Dels så bidrar den arbetslöse till samhällets nyttighet genom att hålla löner och dylikt nere, dels så har jag poängterat att det oftast är omedvetet (och därför inte sett som någon livsuppgift).
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Det är synd och skam att dagdriveri inte längre är straffbart.

Andrej, är du helt vrickad när du pratar om tysta protester eller försöker du bara skämta bort något som du egentligen inte kan försvara? Om du nu tycker att 'slaveriets fjättrar' är så gör någonting åt saken istället för att whinea.
Nevertheless wrote:Det är väl högst personligt i sådana fall, det är en väldig skillnad på jobb och jobb, vart fall i min värld och det är det enda som betyder något. Det finns jobb som är mer kränkande än att gå på bidrag, du kan gärna ta ett städjobb så sitter jag hemma och äter för dina pengar. Jag kommer då inte ha några större problem att sova om nätterna. Och inte för att vara sådan, men sedan när började du bry dig om samhället, på riktigt nu?
Nej, det finns inga jobb som är mer kränkande än att gå på socialbidrag. Går man på socialbidrag har man sagt upp sin plats i samhället, man talar om för andra att man har misslyckats med en så fundamental sak som att hitta en inkomstkälla och därför måste snylta på andra.

Du sover säkert gott på nätterna, men du har glömt att: Ingen tycker om en snyltare.

Varför skulle jag inte bry mig om samhället för? Det är en av de viktigaste organen i mitt liv och påverkar min vardag otroligt mycket. Jag skulle vara en idiot om jag inte brydde mig om samhället.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:Det är synd och skam att dagdriveri inte längre är straffbart.
Verkligen, det skulle se så mycket bättre ut i så fall.
wille wrote:Andrej, är du helt vrickad när du pratar om tysta protester eller försöker du bara skämta bort något som du egentligen inte kan försvara?
Helt vrickad är jag inte, men om du tycker det så kan du gärna försöka att ge dig på mina argument och inte försöka dig på lama personangrepp.

Man kan se det som en tyst, omedveten protest. Visst blir inte en protest till särskilt mycket om den är tyst och omedveten - men för att vara helt ärlig är det dessa människor främst verkar för att avskaffa löneslaveriet.
wille wrote:Om du nu tycker att 'slaveriets fjättrar' är så gör någonting åt saken istället för att whinea.
Vad sägs om att försöka öppna ögonen på folk genom att föra en debatt? Det är vad jag gör åt saken. Om vi antar (förvisso felaktigt, men, men) att jag menar att det man skulle göra saken var att få alla att sluta jobba så är väl att försöka övertyga andra om det det första självklara steget?
wille wrote:Nej, det finns inga jobb som är mer kränkande än att gå på socialbidrag. Går man på socialbidrag har man sagt upp sin plats i samhället, man talar om för andra att man har misslyckats med en så fundamental sak som att hitta en inkomstkälla och därför måste snylta på andra.
Du har uppenbarligen inte jobbat så mycket.

Går man på socialbidrag så har man inte sagt upp sin plats i samhället, sin plats i samhället har man alltid så länge man på något sätt interagerar med människor. Uppenbarligen så har man en (begränsad) inkomst om man går på socialbidrag och därför det allt det som jag markerat falskt.


Allvarligt wille, kan du inte föra din åsikt bättre än så här?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Andrej wrote:
lillis wrote:Mina ambitioner och krav pa mening satter ramarna for vad jag kraver for att kanna mig nojd och lycklig i MITT liv; inte nagon annans.
Jag håller i stort med det andra men detta citerade ovan är bara dumt då det faktum att du drar en gräns mellan dina och andras ramar bevisar att andras ramar influerar dig.
Det där får du utveckla om du vill att jag skall kunna kommentera det, för jag har ingen aning vad du pratar om.

Huruvida mina åsikter är poppsykologiska eller inte bryr jag mig inte om, det säger mest något om dig och ditt behov av att vara alternativ. Bara för att något är populärt behöver det inte vara fel. Eller som min gammelmorfar alltid sade, det finns en anledning att klyschor är klyschor.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

lillis wrote:Huruvida mina åsikter är poppsykologiska eller inte bryr jag mig inte om, det säger mest något om dig och ditt behov av att vara alternativ. Bara för att något är populärt behöver det inte vara fel. Eller som min gammelmorfar alltid sade, det finns en anledning att klyschor är klyschor.
Det handlar mest om att poppsykologi består till 99% av "empower yourself" argument som är försimplade. Därför aja-baja. Annars tycker jag att det är ganska roligt att du har en kliché till gammelmorfar.
lillis wrote:Det där får du utveckla om du vill att jag skall kunna kommentera det, för jag har ingen aning vad du pratar om.
För att definiera andra måste du definiera dig själv, och vice versa. Alltså, att du fokuserar på att upprätta DINA ramar bevisar att reflekterat över andras och beslutat dig för att skaffa egna.

Det jag menade med att det bara är dumt är eftersom det låter som något väldigt självständigt men inte är det - då det är en respons till alla andra. Alltså var jag oklar från början och hade en inte särskilt viktig poäng som mest kontrade det jag uppfattade som tonen i ditt inlägg.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Andrej wrote:
lillis wrote:Det där får du utveckla om du vill att jag skall kunna kommentera det, för jag har ingen aning vad du pratar om.
För att definiera andra måste du definiera dig själv, och vice versa. Alltså, att du fokuserar på att upprätta DINA ramar bevisar att reflekterat över andras och beslutat dig för att skaffa egna.

Det jag menade med att det bara är dumt är eftersom det låter som något väldigt självständigt men inte är det - då det är en respons till alla andra.
Det du säger klingar inte det minsta sant i mina öron. Vad är så omöjligt med att jag, född och uppväxt inom totalt stängda dörrar, känner att jag vill ("behöver") uträtta stordåd i mitt liv, för att sedan komma ut i världen och se att andra inte känner samma sak, och sedan skilja på det?

Jag har aldrig "definierat" mina ramar, eller snarare, min definition av mina ramar är inte viktig, för ramarna har alltid funnits där oberoende av om jag varit medveten om dem eller ej.

Vidare, att man inte kan uträtta en självständig handling om den är i respons till andra? Antingen är jag djävligt dum eller så snackar du bara gojja. Du får gärna förklara varför det du säger skulle vara korrekt i samtliga tänkbara fall.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

lillis wrote:[1] Det du säger klingar inte det minsta sant i mina öron. Vad är så omöjligt med att jag, född och uppväxt inom totalt stängda dörrar, känner att jag vill ("behöver") uträtta stordåd i mitt liv, för att sedan komma ut i världen och se att andra inte känner samma sak, och sedan skilja på det?

[2]Jag har aldrig "definierat" mina ramar, eller snarare, min definition av mina ramar är inte viktig, för ramarna har alltid funnits där oberoende av om jag varit medveten om dem eller ej.

[3]Vidare, att man inte kan uträtta en självständig handling om den är i respons till andra? Antingen är jag djävligt dum eller så snackar du bara gojja. [4] Du får gärna förklara varför det du säger skulle vara korrekt i samtliga tänkbara fall.
1. Du är inte född i ett vakuum, de som är födda i vakuum brukar vara allvarligt efterblivna. All spekulation om totalt stängda dörrar är meningslös då den är så främmande för både dig och mig att vi inte alls kan föreställa oss situationen.

2. Fast ramarna skiftar, som respons på världen utanför dig. Det är inget universellt konstant.

3. Det är en definitionsfråga på självständig, men om något utomstående utlöser den (responsen) så kan man fråga sig hur självständig eller egen, den verkligen är. Men som sagt, jag har ingen stark poäng här.

4. Du bor inte i vakuum och ingen annan heller. Definitionen av dig själv är beroende av andra (prova med en vän och försök att bestämma er för vem som är "jag" och vem som är "du") - det är i kontrasten mot andra som du uppstår.

Kan vi inte hålla oss on topic eller starta en ny tråd? Det här är inte alls lika intressant som ämnet på tråden och jag vill verkligen inte att det här skall överskugga den intressantare diskussionen.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Andrej wrote:Jag menar att slaveri är något negativt alltså är det negativt att jobba.
Egentligen hänger hela din argumentation på detta argument och hur mycket jag än vrider och vänder på det så får jag inte ihop varför du ser ett jobb som slaveri. Slaveri innebär två saker: att du saknar rättigheter och att någon annan äger dig; alltså någon, inte något). Således kan du ta tillbaka säg 90 % av det du redan skrivit och fundera på nya åsikter.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Jag jobbar - Därför har jag råd med mina hyffsat pengatörstande hobbies.
Mina hobbies är det som gör livet värt att leva, därför är jag en hyffsat lycklig man antar jag.

Mitt jobb inte gör mig inte ett dugg lycklig men det är ju mitt eget fel, jag kunde ansträngt mig mer och fått ett bättre jobb men det känns inte viktigt just nu.
Har man däremot inte någon glädje av ens degen man drar in kan jag förstå att man inte vill arbeta, men då kanske man borde avsluta sitt eländiga liv?

(Jag är förkyld, febrig och kinkig, därav den barska tonen :-[ )
Post Reply