Tunna klassiker/bra?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tunna klassiker/bra?

Post by lither »

Dissident wrote:
MooDHooDs wrote:Tjoho.. Min svenskalärare verkar vara en sån som tycker att vi ska läsa böcker hela tiden.
Det var det jävligaste. Vart är världen på väg?
Åt höger.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
robin00
Posts: 207
Joined: 2006-08-07 22:02:57

Post by robin00 »

Ondskan med Jan Guillou är bra om den accepteras av läraren.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Re: Tunna klassiker/bra?

Post by kqr »

lither wrote:
Dissident wrote:
MooDHooDs wrote:Tjoho.. Min svenskalärare verkar vara en sån som tycker att vi ska läsa böcker hela tiden.
Det var det jävligaste. Vart är världen på väg?
Åt höger.
Med vilken hastighet?
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Re: Tunna klassiker/bra?

Post by Joel »

kr1sse wrote:
lither wrote:
Dissident wrote:
MooDHooDs wrote:Tjoho.. Min svenskalärare verkar vara en sån som tycker att vi ska läsa böcker hela tiden.
Det var det jävligaste. Vart är världen på väg?
Åt höger.
Med vilken hastighet?
1/eCos(0,11113x^2) m/s

x sekunder.
meh
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

För flest intellektuella poäng per sida är Candide av Voltaire sannolikt högt upp på listan.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

egar wrote:
Big_Bird wrote:Bödeln, man kan aldrig gå fel med Bödeln.
Eller Dvärgen.
Jag gjorde helt fel när vi tvingades läsa Dvärgen. Jag hade ett par andra
(pubertala?) böcker på gång samtidigt i stil med Stephen King osv, så när jag
läste Dvärgen fokuserade jag bara på det ytliga, dvs ifall han skulle döda någon
eller hans intriger, sen när det skulle redovisas i klassen så satt alla andra
och beskrev hur det var en reflektion över samtiden osv.

Jag fick inga stilpoäng på den, så "man kan gå fel" med de böckerna. =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Andrej wrote:
redhat wrote:Någon annan Chuck Palahniuk-bok kanske.
Haunted var bra, men delvis jobbig.
Jag är sugen på att läsa Survivor, någon som läst den och kan komma med ett litet utlåtande?
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

redhat wrote:
Andrej wrote:
redhat wrote:Någon annan Chuck Palahniuk-bok kanske.
Haunted var bra, men delvis jobbig.
Jag är sugen på att läsa Survivor, någon som läst den och kan komma med ett litet utlåtande?
Det var länge sedan jag läste den, men jag tror att om du tyckte om Fight Club kommer du att uppskatta Survivor.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

IcePic wrote:
egar wrote:
Big_Bird wrote:Bödeln, man kan aldrig gå fel med Bödeln.
Eller Dvärgen.
Jag gjorde helt fel när vi tvingades läsa Dvärgen. Jag hade ett par andra
(pubertala?) böcker på gång samtidigt i stil med Stephen King osv, så när jag
läste Dvärgen fokuserade jag bara på det ytliga, dvs ifall han skulle döda någon
eller hans intriger, sen när det skulle redovisas i klassen så satt alla andra
och beskrev hur det var en reflektion över samtiden osv.

Jag fick inga stilpoäng på den, så "man kan gå fel" med de böckerna. =)
Det är sant, om man bara har tillräckligt skev startpunkt kan man gå hur fel som helst. Och få startpunkter är mer skeva än puberteten ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Re: Tunna klassiker/bra?

Post by Diemon! »

Dissident wrote:
MooDHooDs wrote:Tjoho.. Min svenskalärare verkar vara en sån som tycker att vi ska läsa böcker hela tiden.
Det var det jävligaste. Vart är världen på väg?
Ja, de borde nog koncentrera sig på att lära folk att skriva något vettigt istället...
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Big_Bird wrote:Det är sant, om man bara har tillräckligt skev startpunkt kan man gå hur fel som helst. Och få startpunkter är mer skeva än puberteten ;)
Och som av en slump är det mest i den åldern man blir utsatt för att tvingas
läsa litteratur valt av nån som har så skild smak som möjligt från din.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

IcePic wrote:
Big_Bird wrote:Det är sant, om man bara har tillräckligt skev startpunkt kan man gå hur fel som helst. Och få startpunkter är mer skeva än puberteten ;)
Och som av en slump är det mest i den åldern man blir utsatt för att tvingas
läsa litteratur valt av nån som har så skild smak som möjligt från din.
Jo, det är helt horribelt egentligen. Finns det något bättre sätt att förknippa läsandet med olust?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Konstigt att de som är liberaltomtar i andra trådar här tycker att man ska tvinga på folk kultur.
Kan det bero på att böcker passa deras låtsas-intelligenta och fina image?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Diemon! wrote:Konstigt att de som är liberaltomtar i andra trådar här tycker att man ska tvinga på folk kultur.
Kan det bero på att böcker passa deras låtsas-intelligenta och fina image?
Jag tycker inte man ska tvinga på folk kultur, jag önskar att folk kunde uppskatta kultur på egen hand.
Sen tycker jag att människor som inte läser böcker är rent ut sagt beklämmande. Jag var på en lägenhetsvisning hos ett par som inte hade en enda bokhylla och blev rent ut sagt skeptisk till om jag ville att de skulle ha pengar.

Å andra sidan har jag aldrig utgivit mig för att vara "Liberal"
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Big_Bird wrote: Sen tycker jag att människor som inte läser böcker är rent ut sagt beklämmande. Jag var på en lägenhetsvisning hos ett par som inte hade en enda bokhylla och blev rent ut sagt skeptisk till om jag ville att de skulle ha pengar.
De kanske var hippa människor och bara lästa e-böcker? Eller väldigt ohippa och gick till bibblan?

Själv har jag det senaste halvåret varit väldigt dålig med att läsa böcker, fast å andra sidan har jag lyssnat på 7 böcker på mindre än 1 mån :)
我思う、ゆえに我あり
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Diemon! wrote:Konstigt att de som är liberaltomtar i andra trådar här tycker att man ska tvinga på folk kultur.
Kan det bero på att böcker passa deras låtsas-intelligenta och fina image?
Mycket perceptivt. I de flesta självutnämnda liberaler lever en kontrollfreak.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

thimp wrote:
Big_Bird wrote: Sen tycker jag att människor som inte läser böcker är rent ut sagt beklämmande. Jag var på en lägenhetsvisning hos ett par som inte hade en enda bokhylla och blev rent ut sagt skeptisk till om jag ville att de skulle ha pengar.
De kanske var hippa människor och bara lästa e-böcker? Eller väldigt ohippa och gick till bibblan?

Själv har jag det senaste halvåret varit väldigt dålig med att läsa böcker, fast å andra sidan har jag lyssnat på 7 böcker på mindre än 1 mån :)
Jag tycker det är trevligt att ha något som inte kräver vare sig ström eller batterier tillgängligt.
Men jag är också sådan att jag inte skulle kunna ersätta mitt referensbibliotek med Internet. Det finns något betryggande med doften av papper och känslan av bokryggar. (om någon har band 8 av Bonniers lexicon är jag intresserad av att köpa det)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Diemon! wrote:Konstigt att de som är liberaltomtar i andra trådar här tycker att man ska tvinga på folk kultur.
Kan det bero på att böcker passa deras låtsas-intelligenta och fina image?
Nu ska jag göra något häftigt, jag ska faktiskt försvara liberalerna lite genom att påpeka att alla tvingas på kultur, hela tiden. Den snäva definitionen är så dålig och tråkig när det gäller kultur.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Diemon! wrote:Konstigt att de som är liberaltomtar i andra trådar här tycker att man ska tvinga på folk kultur.
Kan det bero på att böcker passa deras låtsas-intelligenta och fina image?
Vänta nu, du ser en konflikt mellan skolplikt och liberalism?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Diemon! wrote:Konstigt att de som är liberaltomtar i andra trådar här tycker att man ska tvinga på folk kultur.
Kan det bero på att böcker passa deras låtsas-intelligenta och fina image?
Snack. Jag har alltid accepterat dig som kulturlös mörkman.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

nem wrote:Vänta nu, du ser en konflikt mellan skolplikt och liberalism?
Mellan plikt och liberalism så finns det förvisso en stor skillnad. Skolplikt må vara undantaget eftersom man betraktar unga människor som oförmögna att veta sitt eget bästa - väldigt liberalt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Hur konstig är Fight Club? Min farsa säger att jag inte ska läsa den, måste jag dra och köpa den själv? Eller går det att övertala han? :P
User avatar
kaufman
Posts: 424
Joined: 2005-12-22 14:22:32

Post by kaufman »

Kafka - förvandlingen

kan du analysera mycket djupt!
[Samsung 24" LCD Syncmaster 244T] - [MSI G31M-F, 1333FSB, m-ATX, GbLAN] - [Core 2 Duo E6750 / 2.66 GHz] - [Sapphire HD 3850 512MB GDDR3] - [2x TwinMOS DDR2 Twister PC6400 1024MB] - [Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2] - [Seagate 80GB IDE]
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

kr1sse wrote:Hur konstig är Fight Club? Min farsa säger att jag inte ska läsa den, måste jag dra och köpa den själv? Eller går det att övertala han? :P
Den är inte mycket konstigare än filmen. Det som kanske är lite konstigt, men inte irriterande, är att han upprepar saker ibland (10+ gånger) och tidslinjen är verkligen fram och tillbaks. Kapitlena börjar ofta med då tid och sedan mot slutet blir det nutid.. Dock är det inget som man tänker på speciellt mycket.


Jag söker efter en ny bok. Jag vill ha en bok som forfarande är en klassiker, men jag vill ha en som utspelar sig i stockholm och gärna att den är geografiskt beskrivande och att huvudpersonerna rör på sig i staden. Är röda rummet boken jag ska låna? Annat tips?
Dyslexi
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

MooDHooDs wrote:
kr1sse wrote:Hur konstig är Fight Club? Min farsa säger att jag inte ska läsa den, måste jag dra och köpa den själv? Eller går det att övertala han? :P
Den är inte mycket konstigare än filmen. Det som kanske är lite konstigt, men inte irriterande, är att han upprepar saker ibland (10+ gånger) och tidslinjen är verkligen fram och tillbaks. Kapitlena börjar ofta med då tid och sedan mot slutet blir det nutid.. Dock är det inget som man tänker på speciellt mycket.
Läste den dagen efter att jag postade det där, och den var väl inte så konstig, men jag tycker nog, för en gångs skull, att filmen är bättre än boken. :)
Post Reply