Den stora knarkfrågan

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.

Ser du positivt på droger?

Ja
17
17%
Nej
86
83%
 
Total votes: 103

User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Den stora knarkfrågan

Post by linc »

Detta inlägg kommer från användaren delwing, eller noname/whatever som han heter nu. Anledningen till att det är jag som har skapat det är att han bad mig göra det eftersom han ville att omröstningen skulle skapas samtidigt som tråden.

Så, here goes:

Efter alla dessa drog.knark.whatever -trådar så är jag vulgärt nyfiken på hur många som ställer sig possitivt, samt negativt inför droger och dess ting.

Givetvis finns det utlägg för vad som klassas som en drog och ljushuvèn finns det gott om, Därmed syftar jag på droger, Knark, Varan som klassas
Olaglig givetvis.

Många fler är säkerligen nyfikna på resultatet, så gör ditt val =) hehe..
//delwing/noname/whatever
hej.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jag ställer mig positivt till allting egentligen, så länge man inte skadar andra.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jag håller med om det där. Alla har rätt att leva precis som de själva vill.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Du stavar som en grästorsk, alltid tänkt på det...
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Min inställning är tudelad i frågan.

1) Jag anser att det kan vara jävligt skönt att röka, både tobak och andra mindre legala substanser.

2) Det finns många människor som inte klarar av att hantera beroendeframkallande medel (oavsett om vi pratar om hasch, alkohol, tobak, mat, sex). Men bara för att ett fåtal inte har vad vi brukar kalla för sunt förnuft, betyder det att man skall förbjuda dessa medel som påverkar våra kroppar?

Jag vet själv inte hur man skall lösa detta problemet, men jag är rätt nöjd som det är i dagsläget. Jag vet att stimulerad njutning inte leder till långsiktig lycka. Däremot kan det finnas tillfällen då man vill ta en paus från vardagen och unna sig själv något extra (sänka en halva/röka en feting/knulla i 5 timmar).
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

"Jag har rökt marijuana/cannabis nästan varje dag i sju år och jag kan sluta precis när jag vill."

Det är nog det roligaste inlägg jag kan bidra med i tråden. Citatet är från en gammal arbetskamrat.

edit: "Det är bara de med svagt psyke som blir beroende. "

En annan fin kommentar som kom från samma person.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

En sak är jag säker på, det faktum att man får en prick i registret för att bli tagen med lite gräs på sig är fan inte proportionerligt. Straffet är mycket, mycket hårdare än brottet. Behålla gärna bötern, men ge fan i pricken.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag har inget mot droger för sin berusande effekt, men jag tycker inte de ska tillåtas då det kommer kosta samhället i sitt nuvarande skick för mycket att tillåta dem.

1. Droger skapar massor av direkta och indirekta sjukhusbesök, dels folk som måste in för behandling av överdoser och drogskador, dels folk som blir nedslagna av knarkare antingen för att knarkaren behöver pengar till knark, eller för att knarkaren i sitt rus sett personen som ett hot.

2. Droger skapar produktionsbortfall, knarkare ligger hellre höga än arbetar och betalar skatt, alla pengar de tjänar går till knark och går heller inte tillbaks till samhället.

Detta gäller självklart även tobak och alkohol, men det är mycket svårt att få stöd för att stoppa en redan laglig och allmänt accepterad drog, medan det är mycket lättare att få stöd för att förbjuda nåt som är helt nytt och okänt bland allmänheten, eller nåt som redan är förbjudet. Dock ser jag inga moraliska hinder för att förbjuda även alkohol och tobak.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Ser jag positivt på droger?
Nej.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Glargh wrote:1. Droger skapar massor av direkta och indirekta sjukhusbesök, dels folk som måste in för behandling av överdoser och drogskador, dels folk som blir nedslagna av knarkare antingen för att knarkaren behöver pengar till knark, eller för att knarkaren i sitt rus sett personen som ett hot.

2. Droger skapar produktionsbortfall, knarkare ligger hellre höga än arbetar och betalar skatt, alla pengar de tjänar går till knark och går heller inte tillbaks till samhället.
En del av problemet här är att kriminaliseringen av knark delvis orsakar det fetstilade ovan. Många som använder droger på fritiden blir påkomna och förlorar sina jobb, vilket i sin tur kan leda till ett allvarliga beroende av droger för välmåendet, som tillsammans med bristande ekonomi och högre utgifter leder till knarkarrån.

Med andra ord så skapar i viss mån kriminaliseringen av droger en del av problemen som gärna används som argument mot en legalisering.


wille: Även om man anser att sunt förnuft tillåter ett bruk istället för ett missbruk så kan jag endast gå med på det om man börjar tala om grader av sunt förnuft - förutsatt att sunt förnuft helt enkelt verkar på det viset. Förvisso är det sunt förnuft att inte skjuta heroin - men har man väl tagit heroin så krävs det mer för att inte bli beroende än säg av en jolle.

Kort och gott så tror jag det är apati, brist på framtidstro och allmänt missnöje som leder till bruk och sedan missbruk.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

fisk wrote:"Jag har rökt marijuana/cannabis nästan varje dag i sju år och jag kan sluta precis när jag vill."

Det är nog det roligaste inlägg jag kan bidra med i tråden. Citatet är från en gammal arbetskamrat.

edit: "Det är bara de med svagt psyke som blir beroende. "

En annan fin kommentar som kom från samma person.
Just cannabis är faktiskt väldigt beroende ifrån person till person. Jag känner folk som rökt i flera år, som tvärt har slutat och idag röker dom inte alls. Och av egna erfarenheter så hade jag en period där jag själv rökte konstant i ett halvår, och slutade också tvärt, och rökte inte något på ett år. Nu säger jag inte att det är så för alla. Men det är skillnad ifrån person till person.


Men till topic, så är jag inte positivt till något annat än cannabis. Så det får väl bli ett nej.
We dance to all the wrong songs
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Svarade nej på frågan även om jag stör mig på det hyckleri som gör bl.a. gräs så mycket värre än alkohol.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

säger nej, det finns många narkotikaklassade preparat jag inte gillar. Med det inte sagt att jag tycker alla är fel.

Jag tycker frågan är felformulerad.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

Jag ser inte positivt på droger.

Givetvis så hatar jag inte folk som gör det.
Det är väll helt deras problem om dom vill slänga bort sitt liv på sånt, de skadar väll inte mig.
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Med tanke på att vi redan har alkohol legaliserat så varför inte legalisera många andra grejer, som ex mariuana, som inte ens kommer i närheten av de skadeverkningar som alkohol ger. Damn, då kan ju staten fixa monopol på "narkotika"-försälning och tjäna storkovan :).
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:Med tanke på att vi redan har alkohol legaliserat så varför inte legalisera många andra grejer, som ex mariuana, som inte ens kommer i närheten av de skadeverkningar som alkohol ger. Damn, då kan ju staten fixa monopol på "narkotika"-försälning och tjäna storkovan :).
Du skulle aldrig kunna legalisera alkohol idag om det varit olagligt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Matteus
Posts: 1
Joined: 2006-10-05 13:03:10
Location: Stockholm

Post by Matteus »

Jag säger nog ja, även om jag också tycker att frågan är felformulerad. Alla droger är givetvis inte bra, även om det har mycket med hur mycket man tar och hur ofta. Jag har pundarkompisar som det inte har gått åt helvete med, och dom mår inte dålig pga. av det.

Jag själv ser ingen mening med livet och jag experimenterar med droger just nu. (:
Jag hoppas personligen att det kommer att gå åt helvete med mig själv och jag vill inte vara någon börda för Den Svenska Staten, så därför håller jag mig för mig själv och ska absolut inte skada någon annan människa. :)
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Matteus: Bra idé där. Det kommer säkert gå jättebra.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Eftersom jag är emot majoriteten av alla droger blir mitt svar: Nej!
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Nej! Om det ska legaliseras vart drar man gränsen? 18? 20? vart är det tillåtet som att ta sitt tjack? Jag anser iofs att alkohol är farligt nära att bli förbjuden då det oftast leder till tråkigheter det med.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

SpiXx^Orginalet wrote:Jag anser iofs att alkohol är farligt nära att bli förbjuden då det oftast leder till tråkigheter det med.
Hur kan du anse något som inte stämmer?
Däremot kan man anse att alkohol borde vara förbjudet. Detta kommer dock med största sannolikhet aldrig att ske.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Lite trött. bara sovit ett par timmar jag menade att alkohol också bör förbjudas om man nu förbjudit andra droger. Det blir så skenheligt.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Den stora knarkfrågan

Post by Dissident »

Dålig frågeställning egentligen. Inte nog med att "knark" omfattar allt från kat till heroin; jag tror inte att någon ser "positivt" på det. Jag ser mycket negativt på knark, men tycker ändå att det i viss utsträckning ska vara lagligt.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Ja och nej. Det är skillnad på knark och knark, och på knarkare och knarkare. Jag är mot knark när MarkSlap tar det.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

Förvånansvärt många "ja" med tanke på röstnings procenten. :P

Själv säger jag NEJ!
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
Post Reply