18-åring sköt folk i skola...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

skjut dig själv och skit i andra.

Om ändå finnen följt det mottot :P
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Acce wrote:Det har blivit "populärt" att springa in i en skola och skjuta elever samt lärare tack vare den jäkla kinesen som dödade 32 personer i USA.

Vad tänker man på när man gör något sådant?
Helt sjukt.
Trenden att springa in i en skola och skjuta elever startades inte av kinesen, dock har han rekord i antal döda elever.
Han har så att säga lyckats bäst med sitt uppdrag, hittills.
Jag antar att det står flera psykopater i kön och väntar på sin chans.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Mr Einstein wrote:Jag antar att det står flera psykopater i kön och väntar på sin chans.
Psykopater?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Andrej wrote:Psykopater?
Galningar då...om du tycker det låter bättre.
Bara för att man kallar någon psykopat så är det inte det samma som att man lider av det, du ska alltid märka ord.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Mr Einstein wrote:Galningar då...om du tycker det låter bättre.
Bara för att man kallar någon psykopat så är det inte det samma som att man lider av det [...]
Lider? Dina ordval är verkligen märkliga.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Acce wrote:Det har blivit "populärt" att springa in i en skola och skjuta elever samt lärare tack vare den jäkla kinesen som dödade 32 personer i USA.

Vad tänker man på när man gör något sådant?
Helt sjukt.
Han var Korean. Försök att undvika förolämpa 1,3 miljarder människor när 72 miljoner människor räcker.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Big_Bird wrote:Fler än de jag läst? Eller fler än ett fiktivt antal som du tilldelat mig?
För att avsluta vad som annars förr eller senare kan dyka upp och bita mig i arslet:
Jag har läst en hel del Heinlein. Bland annat hela Future History-serien, Starship Troopers och Double Star.
Heinlein hör till mina favoritförfattare även om jag aldrig har gillat den politik som jag uppfattat som vad han förespråkar. Det är möjligt att jag missförstått Heinlein, precis som Fisk säger, men vad jag uppfattar som förespråkande av elitstyre har aldrig tilltalat mig.

Jag beklagar att min subjektiva uppfattning differentierat med eventuella faktiska förhållanden.

Hur som helst, om Heinlein var en stor liberalist så kan det få stå för honom, jag tar tillbaka mitt föregående uttalande och omformar det till att Heinlein var på eller straxt över gränsen till Liberalist, vilket jag ju redan påpekat att jag tycker är tossigt så den absoluta semantiken spelar mindre roll i sammanhanget.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Nyhet från idag: http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.c ... BTB1AU.DTL

Det är vad vi kommer att få med ert artiga samhälle.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Dissident wrote:Nyhet från idag: http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.c ... BTB1AU.DTL

Det är vad vi kommer att få med ert artiga samhälle.
Vad krävs för att få rättsida på det hela då?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Mr Einstein wrote:
Dissident wrote:Nyhet från idag: http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.c ... BTB1AU.DTL

Det är vad vi kommer att få med ert artiga samhälle.
Vad krävs för att få rättsida på det hela då?
Rätsida på vad?
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Mr Einstein wrote:Vad krävs för att få rättsida på det hela då?
Skit i vapen så blir det svårare att ha ihjäl varandra.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Dissident wrote:Nyhet från idag: http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.c ... BTB1AU.DTL

Det är vad vi kommer att få med ert artiga samhälle.
Ja det här med att ge alla rätt att ha vapen är ju en helt idiotisk idé, som vi kan se. Jag vet, ni menar inte att femtonåringar skall kunna ha vapen. Men tänk er själva när hela familjen sitter där, strapped and ready vid middagsbordet och femtonåringen säger "MAMMA JAG VILL OCKSÅ HA EN PISTOL! NI HAR DET! FÖR MIN SÄKERHET!" och pappan säger "Nevar!" men mamma säger "But John... do you remember yourself when you were a kid? Couldn't you have used a gun for protection? Plus I would feel a lot safer if our son had one with him at all times."

And there you have it.

Och det där känns knappt ens som ett slippery slope-argument. Det är snarare ett enda halt litet trappsteg som vem som helst kan halka på.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

wille wrote:
Mr Einstein wrote:Vad krävs för att få rättsida på det hela då?
Skit i vapen så blir det svårare att ha ihjäl varandra.
Nja…frågan är om orsaken till den här utvecklingen ligger i vapnen.
Människor får allt mindre toleransnivå, man sparkar eller skjuter ihjäl folk för ingenting.
Och jag tycker det är speciellt tragiskt när unga människor utför sådana handlingar.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Mr Einstein wrote:Människor får allt mindre toleransnivå, man sparkar eller skjuter ihjäl folk för ingenting.
Nu är du bara dum. Om det nu är så som du säger, så menar du att man ska höja risken för att deras utagerade aggressioner får dödlig utgång?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Andrej wrote:Nu är du bara dum. Om det nu är så som du säger, så menar du att man ska höja risken för att deras utagerade aggressioner får dödlig utgång?
Vad är det med att kalla alla dumma den sista tiden? Har du tröttnat på att bli kallad det själv av alla i din omgivning och slutligen bestämt dig för att ge igen med samma mått?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
Andrej wrote:Nu är du bara dum. Om det nu är så som du säger, så menar du att man ska höja risken för att deras utagerade aggressioner får dödlig utgång?
Vad är det med att kalla alla dumma den sista tiden? Har du tröttnat på att bli kallad det själv av alla i din omgivning och slutligen bestämt dig för att ge igen med samma mått?
Fan vad du är stingslig nuförtiden då.
Det är inte som om Andrej bryter mot etablerad debattnorm här på något sätt.

;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Mr Einstein wrote:..man sparkar eller skjuter ihjäl folk för ingenting..
Vad är mest skadligt för dig? En spark i huvudet eller ett pistolskott i huvudet? Varför skulle man kunna tänka sig att minimera antalet människor som har handeldvapen?

..geeez!
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Andrej wrote:Nu är du bara dum. Om det nu är så som du säger, så menar du att man ska höja risken för att deras utagerade aggressioner får dödlig utgång?
Ja absolut..
wille wrote:Vad är mest skadligt för dig? En spark i huvudet eller ett pistolskott i huvudet? Varför skulle man kunna tänka sig att minimera antalet människor som har handeldvapen?

..geeez!
Det handlar inte vad som är mest skadligt utan ett förändrat beteende hos människor.
Vår våldfixering är en bidragande orsak.
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Andra tillägget är ganska tydligt i frågan:
http://thatvideosite.com/view/1835.html
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:Nyhet från idag: http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.c ... BTB1AU.DTL

Det är vad vi kommer att få med ert artiga samhälle.
Vilket genast föder frågan:
"hur jävla artigt är det där?"?

Jag skulle inte ha några problem med vapen om jag hade den minsta tro på att människor var mogna, eftertänksamma och pålitiliga. Men de flesta människor tenderar till att vara av en typ jag inte ens skulle tillåta ha något farligare än en pamflett.

Dessutom torde det vara väl etablerat att andra tillägget lider av ett fel i ordföljden. Vad man menade att skriva var: "the right to arm bears" det vill säga att var och en har rätten att beväpna björnar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Mr Einstein wrote:
Andrej wrote:Nu är du bara dum. Om det nu är så som du säger, så menar du att man ska höja risken för att deras utagerade aggressioner får dödlig utgång?
Ja absolut..
Vad sägs om att försöka svara sakligt istället för att försöka dig på (och misslyckas med) lite sarkasm? Tryter argumenten, månne?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

He was a really sweet kid - he did well at school," Jeffries said of Price.
Varför nämns det alltid skolprestationer i samband med hur mördade personers personlighet är?
Tjatigt och irriterande.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

coin wrote:Och kreativiteten ökas. Det har sedan länge varit väldigt uttjatat att döda någon med skjutvapen. Kanske kunde vi få se mer kofot!
Jo för folk går omkring med kofötter i byxorna? Om du läste vad det handlade om i mitt argument så förstår du.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

wille wrote:Jo för folk går omkring med kofötter i byxorna?
Fråga Hipshot.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

coin wrote:Jag tror jag förstod ganska bra faktiskt, men att det var du som missförstod. Om folk vill gå på impulser så får vi se mer intressanta attacker vill jag framföra bara, även om antalen dödsfall/alvarligt skadade sänkas. Jag argumenterar inte emot någon. Haha.
Ja, för faktumet att antalen dödsfall/alvarligt skadade (sic) sänks, var det jag pratade om i debatten huruvida allmänheten ska ha möjlighet att ha/bära vapen.

Att attackerna blir mer intressanta tror jag säkert, men i konfliktsituationer kommer man inte lika långt med nävar. Vari skulle mitt missförstånd ha legat?
DeCaff wrote:
wille wrote:Jo för folk går omkring med kofötter i byxorna?
Fråga Hipshot.
Ja, hipshot, hur ligger det till med det där egentligen? ;D
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Post Reply