Svarta hål

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
gtg
Posts: 21
Joined: 2005-02-23 17:41:27

Svarta hål

Post by gtg »

Jag har svårt att förstå vad som händer med protoner och neutroner i svart hål eller singularitet. Massan sammanpressas heter det eller krymper. Men vad är det som krypmer? Vad är det som gör att det upptar mindre plats? Med andra ord - vad händer med protoner och neutroner i ett svart hål eller i en singularitet?
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

Finns svarta hål?
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Massan blir väl så många 1000tals ggr tyngre att den

trycks ihop till nästan ingenting.
Mac mini
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Detta är sjukt intressant! Vissa forskare tror att hålet kan vara en form av "tidsmaskin".
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

Ståhl wrote:Finns svarta hål?
Fråga Dr. Hans Reinhardt ;)
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

ADiS wrote:Detta är sjukt intressant! Vissa forskare tror att hålet kan vara en form av "tidsmaskin".
Har du namn på någon som publicerat en artikel på ämnet eller handlar det om samma forskare som aftonbladet och illvet har som källa? Har hört liknande saker, men det låter mer som ngt ur en sci-fi bok än något som publicerats av verkliga fysiker.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Re: Svarta hål

Post by Ibis »

Gorant wrote:Jag har svårt att förstå vad som händer med protoner och neutroner i svart hål eller singularitet. Massan sammanpressas heter det eller krymper. Men vad är det som krypmer? Vad är det som gör att det upptar mindre plats? Med andra ord - vad händer med protoner och neutroner i ett svart hål eller i en singularitet?
Är det dock inte mest mellanrum i en atom? Så det finns plats att pressa ihop allt på. Mest krafter som ger saker "massa"?
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

übermensch wrote:
ADiS wrote:Detta är sjukt intressant! Vissa forskare tror att hålet kan vara en form av "tidsmaskin".
Har du namn på någon som publicerat en artikel på ämnet eller handlar det om samma forskare som aftonbladet och illvet har som källa? Har hört liknande saker, men det låter mer som ngt ur en sci-fi bok än något som publicerats av verkliga fysiker.
Tidsmaskin kanske är lite fel, men ju närmare händelsehorisonten man kommer på ett svart hål, desto långsammare rör sig tiden. Du skulle teoretiskt kunna placera dig i statis alldeles på gränsen, och få tiden att i stort sett stå stilla.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Ibis wrote:
übermensch wrote:
ADiS wrote:Detta är sjukt intressant! Vissa forskare tror att hålet kan vara en form av "tidsmaskin".
Har du namn på någon som publicerat en artikel på ämnet eller handlar det om samma forskare som aftonbladet och illvet har som källa? Har hört liknande saker, men det låter mer som ngt ur en sci-fi bok än något som publicerats av verkliga fysiker.
Tidsmaskin kanske är lite fel, men ju närmare händelsehorisonten man kommer på ett svart hål, desto långsammare rör sig tiden. Du skulle teoretiskt kunna placera dig i statis alldeles på gränsen, och få tiden att i stort sett stå stilla.
Fast skulle vi märka något?
Om vi teoretiskt säger att man också då skulle ha en referenspunkt, säg att man har klar sikt till ett vardagsrum där folk rör sig. Skulle de då bara se ut att gå så otroligt snabbt att man inte hinner se något?
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Vad som ungefär händer är att kroppen imploderar pga att gravitationskraften överstiger den elektromagnetiska kraften inom och mellan kroppens olika skikt. (Elektronerna, den negativa laddningen som befinner sig ytterst i en atom, repellerar ju andra elektroner som ligger i omlopp runt andra protoner. Föreställ dig effekten av att hålla i två repellerande magneter och försöka trycka samman dem. Gravitationen är det som utför tryckandet.)

Detta leder till att det förhållandevis ofattbart stora utrymme mellan en proton och dess elektronskal fylls med andra atomer. Har ingen siffra i huvudet men protonens diameter var väldigt väldigt väldigt mycket mindre än avståndet mellan protonen och dess skal.

Så egentligen är ditt finger mer tomrum än något annat, men i svarta hål försvinner tomrummet mer eller mindre.

Tänk dig en enorm bomullboll, du kan säkert pressa ihop den till något mycket mindre utan att själva bomullen egentligen krymper. Ungefär så funkar det, men givetvis på ett något våldsammare sätt. (I detta fall representerar luften i bomullbollen utrymmet mellan proton och dess elektronskal)

Har jag fel, rätta mig gärna.
meh
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

Joel wrote:Vad som ungefär händer är att kroppen imploderar pga att gravitationskraften överstiger den elektromagnetiska kraften inom och mellan kroppens olika skikt. (Elektronerna, den negativa laddningen som befinner sig ytterst i en atom, repellerar ju andra elektroner som ligger i omlopp runt andra protoner. Föreställ dig effekten av att hålla i två repellerande magneter och försöka trycka samman dem. Gravitationen är det som utför tryckandet.)

Detta leder till att det förhållandevis ofattbart stora utrymme mellan en proton och dess elektronskal fylls med andra atomer. Har ingen siffra i huvudet men protonens diameter var väldigt väldigt väldigt mycket mindre än avståndet mellan protonen och dess skal.

Så egentligen är ditt finger mer tomrum än något annat, men i svarta hål försvinner tomrummet mer eller mindre.

Tänk dig en enorm bomullboll, du kan säkert pressa ihop den till något mycket mindre utan att själva bomullen egentligen krymper. Ungefär så funkar det, men givetvis på ett något våldsammare sätt. (I detta fall representerar luften i bomullbollen utrymmet mellan proton och dess elektronskal)

Har jag fel, rätta mig gärna.
Så du menar att om man håller 2 jättestarka magneter med minusladdningen mot den andras plusladdning så kan magneterna explodera?
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Nej :)
meh
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

De är ju också svarta pga att inte ens ljuset orkar ta sig därifrån :o
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

måste passa på att rekommendera en alldeles lysande bok som berör detta intressanta ämne: "Ett utsökt universum" - supersträngar, dolda dimensioner och sökandet efter den slutgiltliga teorin av Brian Greene.

Riktigt bra bok, roliga idéer, jättebra och lättförstådda exempel, köp, läs o lär dig en massa intressant!
/ MoXX
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Jalle64 wrote:De är ju också svarta pga att inte ens ljuset orkar ta sig därifrån :o
De är dock inte 100% svarta, viss strålning undanslipper dem faktiskt. Finns någon teori om att svarta hål tillslut gör av sig med all massa på just det sättet, och sen slutar existera. Minns inte var jag läst det dock.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Precis som tidigare nämnts så innehåller en atom till största del tomrum. Om du vill ha det i procent så "består" en atom av "tomrum" till 99.9999999999999% !!

Så, nu kan det väl inte vara så svårt att tänka sig att det går att PACKA grejerna ganska tätt om man fixar så att tomrummet blir 0!

Tiden I ett svart hål står stilla. Detta går att jämföras med att resa i ljusets hastighet. En resenär i ett sådant rymdskepp skulle uppfatta tiden att gå "normalt". Dock så skulle allting ske i ULTRARAPID. DVS, du skulle relativt dig själv inte kunna leva i oändligheten. För en observatör skulle du dock röra dig otroligt snabbt och aldrig åldras. SAken är ju den att om du reser i ljushastigheten i tusen år så ter sig tiden relativt dig själv inte ha ändrats någonting alls. Inte ens ditt medhavda atomur skulle ha vridit sig en sekund. Däremot skulle tiden på ex Jorden ha förflutit 1000 år och de hade levt i år 3007.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Tidsmaskin kanske är lite fel, men ju närmare händelsehorisonten man kommer på ett svart hål, desto långsammare rör sig tiden. Du skulle teoretiskt kunna placera dig i statis alldeles på gränsen, och få tiden att i stort sett stå stilla.
För att citera just Brian Greene:
"Antag tillexempel att du upptäckte ett svart hål med en massa ungefär tusen gånger solmassan och att du firade dig ned längs en kabel till ungefär en centimeter över det svarta hålets händelsehorisont. Tyngdkraftfältet ger upphov till en tidskrökning vilket innebär att du rör dig långsammare genom tiden. Din klocka skulle ticka ungefär tiotusen gånger långsammare än klockorna på jorden. Om du skulle sväva alldeles ovanför händelsehorisonten i ett år och sedan klättrade uppför kabeln till ditt väntande rymdskepp skulle du när du anlände till jorden finna att mer än 10 000 år gått sedan du gav dig av. Du skulle framgångsrikt använt det svarta hålet som en tidsmaskin och färdats in i jordens avlägsna framtid"[/quote]
/ MoXX
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Ibis wrote:De är dock inte 100% svarta, viss strålning undanslipper dem faktiskt. Finns någon teori om att svarta hål tillslut gör av sig med all massa på just det sättet, och sen slutar existera. Minns inte var jag läst det dock.
Finns knappast nån vetenskapligt accepterad teori om att "viss" strålning skulle kunna undanslippa ett svart hål. Om så var fallet skulle hela svarta-hål teorin falla samman. Ungefär som att säga att gravitationen inte finns... Det skulle rasera hela den fysikaliska teorin.

Så, jo, svarta hål är 100% svarta. De sänder inte ut någon elektromagnetisk strålning, alltså är de svarta. Däremot så sänder den roterande massan runt omkring ett svart hål ut gigantiska mängder energi i form av strålning.

Här finns lite teckning över processen:
En stjärna blir till ett svart hål:
Image

En annan stjärna sugs in i ett svart hål:
Image
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

patrik åkerhage wrote:
Tidsmaskin kanske är lite fel, men ju närmare händelsehorisonten man kommer på ett svart hål, desto långsammare rör sig tiden. Du skulle teoretiskt kunna placera dig i statis alldeles på gränsen, och få tiden att i stort sett stå stilla.
För att citera just Brian Greene:
"Antag tillexempel att du upptäckte ett svart hål med en massa ungefär tusen gånger solmassan och att du firade dig ned längs en kabel till ungefär en centimeter över det svarta hålets händelsehorisont. Tyngdkraftfältet ger upphov till en tidskrökning vilket innebär att du rör dig långsammare genom tiden. Din klocka skulle ticka ungefär tiotusen gånger långsammare än klockorna på jorden. Om du skulle sväva alldeles ovanför händelsehorisonten i ett år och sedan klättrade uppför kabeln till ditt väntande rymdskepp skulle du när du anlände till jorden finna att mer än 10 000 år gått sedan du gav dig av. Du skulle framgångsrikt använt det svarta hålet som en tidsmaskin och färdats in i jordens avlägsna framtid"
[/quote]
Det är ingen tidsmaskin, du saktar ju bara ner tiden där du själv är, du kan inte åka bakåt i tiden t ex.

XitArS wrote:
Ibis wrote:De är dock inte 100% svarta, viss strålning undanslipper dem faktiskt. Finns någon teori om att svarta hål tillslut gör av sig med all massa på just det sättet, och sen slutar existera. Minns inte var jag läst det dock.
Finns knappast nån vetenskapligt accepterad teori om att "viss" strålning skulle kunna undanslippa ett svart hål. Om så var fallet skulle hela svarta-hål teorin falla samman. Ungefär som att säga att gravitationen inte finns... Det skulle rasera hela den fysikaliska teorin.

Så, jo, svarta hål är 100% svarta. De sänder inte ut någon elektromagnetisk strålning, alltså är de svarta. Däremot så sänder den roterande massan runt omkring ett svart hål ut gigantiska mängder energi i form av strålning.

Här finns lite teckning över processen:
En stjärna blir till ett svart hål:
Image

En annan stjärna sugs in i ett svart hål:
Image
Hawking har annat att säga dock: http://www.mukto-mona.com/Articles/ajoy/hawking.htm
http://www.space.com/news/hawking_bet_040716.html
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
gtg
Posts: 21
Joined: 2005-02-23 17:41:27

Post by gtg »

Joel wrote:Vad som ungefär händer är att kroppen imploderar pga att gravitationskraften överstiger den elektromagnetiska kraften inom och mellan kroppens olika skikt. (Elektronerna, den negativa laddningen som befinner sig ytterst i en atom, repellerar ju andra elektroner som ligger i omlopp runt andra protoner. Föreställ dig effekten av att hålla i två repellerande magneter och försöka trycka samman dem. Gravitationen är det som utför tryckandet.)

Detta leder till att det förhållandevis ofattbart stora utrymme mellan en proton och dess elektronskal fylls med andra atomer. Har ingen siffra i huvudet men protonens diameter var väldigt väldigt väldigt mycket mindre än avståndet mellan protonen och dess skal.

Så egentligen är ditt finger mer tomrum än något annat, men i svarta hål försvinner tomrummet mer eller mindre.

Tänk dig en enorm bomullboll, du kan säkert pressa ihop den till något mycket mindre utan att själva bomullen egentligen krymper. Ungefär så funkar det, men givetvis på ett något våldsammare sätt. (I detta fall representerar luften i bomullbollen utrymmet mellan proton och dess elektronskal)

Har jag fel, rätta mig gärna.
Betyder det att proton och neutron alltid förblir fullständigt oförändrade i ett svart hål? Utrymmet som finns pga elektronen försvinner alltid till 0%?

Om vi tar ett exempel? Om jorden skulle förvandlas till ett svart hål och minska i storlek från Y till X så packas protoner och neutroner så nära tätt inpå varandra. Utrummet mellan dessa blir 0. Protoner och netutroner blir fullständigt oförändrade i ett svart hål med andra ord?
gtg
Posts: 21
Joined: 2005-02-23 17:41:27

Post by gtg »

Gorant wrote:
Joel wrote:Vad som ungefär händer är att kroppen imploderar pga att gravitationskraften överstiger den elektromagnetiska kraften inom och mellan kroppens olika skikt. (Elektronerna, den negativa laddningen som befinner sig ytterst i en atom, repellerar ju andra elektroner som ligger i omlopp runt andra protoner. Föreställ dig effekten av att hålla i två repellerande magneter och försöka trycka samman dem. Gravitationen är det som utför tryckandet.)

Detta leder till att det förhållandevis ofattbart stora utrymme mellan en proton och dess elektronskal fylls med andra atomer. Har ingen siffra i huvudet men protonens diameter var väldigt väldigt väldigt mycket mindre än avståndet mellan protonen och dess skal.

Så egentligen är ditt finger mer tomrum än något annat, men i svarta hål försvinner tomrummet mer eller mindre.

Tänk dig en enorm bomullboll, du kan säkert pressa ihop den till något mycket mindre utan att själva bomullen egentligen krymper. Ungefär så funkar det, men givetvis på ett något våldsammare sätt. (I detta fall representerar luften i bomullbollen utrymmet mellan proton och dess elektronskal)

Har jag fel, rätta mig gärna.
Betyder det att proton och neutron alltid förblir fullständigt oförändrade i ett svart hål? Utrymmet som finns pga elektronen försvinner alltid till 0%?

Om vi tar ett exempel? Om jorden skulle förvandlas till ett svart hål och minska i storlek från Y till X så packas protoner och neutroner så nära tätt inpå varandra. Utrummet mellan dessa blir 0. Protoner och netutroner blir fullständigt oförändrade i ett svart hål med andra ord?
Vad händer då vid Big Bang?
Det sägs att allt krymper till en "punkt" som kallas singularitet. Men vad är denna "punkt" och hur stort är detta?
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

patrik åkerhage wrote:
Tidsmaskin kanske är lite fel, men ju närmare händelsehorisonten man kommer på ett svart hål, desto långsammare rör sig tiden. Du skulle teoretiskt kunna placera dig i statis alldeles på gränsen, och få tiden att i stort sett stå stilla.
För att citera just Brian Greene:
"Antag tillexempel att du upptäckte ett svart hål med en massa ungefär tusen gånger solmassan och att du firade dig ned längs en kabel till ungefär en centimeter över det svarta hålets händelsehorisont. Tyngdkraftfältet ger upphov till en tidskrökning vilket innebär att du rör dig långsammare genom tiden. Din klocka skulle ticka ungefär tiotusen gånger långsammare än klockorna på jorden. Om du skulle sväva alldeles ovanför händelsehorisonten i ett år och sedan klättrade uppför kabeln till ditt väntande rymdskepp skulle du när du anlände till jorden finna att mer än 10 000 år gått sedan du gav dig av. Du skulle framgångsrikt använt det svarta hålet som en tidsmaskin och färdats in i jordens avlägsna framtid"
Men fortfarande inte riktigt en tidsmaskin, för du rör dig inte fritt i flödet.
Även om din tidskonstant skulle vara betydligt lägre än den på jorden, så har du inte färdats i tiden på annat sätt än de på jorden, men än att de var snabbare. För dig kommer det kännas som lika kort tid också. Alltså; du 'reser' inte framåt i tiden genom att färdas snabbare i tidsflödet, utan du snarare reser långsammare i det för att de andra ska komma snabbare framåt.
*försöker komma på en liknelse men misslyckas*
*kanske lyckades*
Har du någon gång suttit på ett tåg som står brevid ett annat på en perrong? Ibland åker det andra tåget iväg, och det kan se väldigt mycket ut som att det andra tåget är stationärt och du åker iväg, men är för den skull verkligen inte samma sak.
*lyckades kanske inte så bra ändå...*


patrik åkerhage wrote:måste passa på att rekommendera en alldeles lysande bok som berör detta intressanta ämne: "Ett utsökt universum" - supersträngar, dolda dimensioner och sökandet efter den slutgiltliga teorin av Brian Greene.

Riktigt bra bok, roliga idéer, jättebra och lättförstådda exempel, köp, läs o lär dig en massa intressant!
Got it, men jag har inte orkat plöja igenom den än, rätt mkt engelska... ^^
Men blev lite inspirerad att läsa vidare.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

übermensch wrote:
ADiS wrote:Detta är sjukt intressant! Vissa forskare tror att hålet kan vara en form av "tidsmaskin".
Har du namn på någon som publicerat en artikel på ämnet eller handlar det om samma forskare som aftonbladet och illvet har som källa? Har hört liknande saker, men det låter mer som ngt ur en sci-fi bok än något som publicerats av verkliga fysiker.
Discovery...
Såg andra saker också, hålet är likt en navel som länkar till ett annat universum... Man blir ju sugen att ta en sväng in och se. Like "muffdiving" ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

patrik åkerhage wrote:
Tidsmaskin kanske är lite fel, men ju närmare händelsehorisonten man kommer på ett svart hål, desto långsammare rör sig tiden. Du skulle teoretiskt kunna placera dig i statis alldeles på gränsen, och få tiden att i stort sett stå stilla.
För att citera just Brian Greene:
"Antag tillexempel att du upptäckte ett svart hål med en massa ungefär tusen gånger solmassan och att du firade dig ned längs en kabel till ungefär en centimeter över det svarta hålets händelsehorisont. Tyngdkraftfältet ger upphov till en tidskrökning vilket innebär att du rör dig långsammare genom tiden. Din klocka skulle ticka ungefär tiotusen gånger långsammare än klockorna på jorden. Om du skulle sväva alldeles ovanför händelsehorisonten i ett år och sedan klättrade uppför kabeln till ditt väntande rymdskepp skulle du när du anlände till jorden finna att mer än 10 000 år gått sedan du gav dig av. Du skulle framgångsrikt använt det svarta hålet som en tidsmaskin och färdats in i jordens avlägsna framtid"
Jag tyckte du skrev att det var en lysande bok.
Vem skulle komma på tanken att hänga i en kabel över ett svart hål i ett år bara för att återkomma till jorden efter tusen år?
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Mr Einstein wrote:
patrik åkerhage wrote:
Tidsmaskin kanske är lite fel, men ju närmare händelsehorisonten man kommer på ett svart hål, desto långsammare rör sig tiden. Du skulle teoretiskt kunna placera dig i statis alldeles på gränsen, och få tiden att i stort sett stå stilla.
För att citera just Brian Greene:
"Antag tillexempel att du upptäckte ett svart hål med en massa ungefär tusen gånger solmassan och att du firade dig ned längs en kabel till ungefär en centimeter över det svarta hålets händelsehorisont. Tyngdkraftfältet ger upphov till en tidskrökning vilket innebär att du rör dig långsammare genom tiden. Din klocka skulle ticka ungefär tiotusen gånger långsammare än klockorna på jorden. Om du skulle sväva alldeles ovanför händelsehorisonten i ett år och sedan klättrade uppför kabeln till ditt väntande rymdskepp skulle du när du anlände till jorden finna att mer än 10 000 år gått sedan du gav dig av. Du skulle framgångsrikt använt det svarta hålet som en tidsmaskin och färdats in i jordens avlägsna framtid"
Jag tyckte du skrev att det var en lysande bok.
Vem skulle komma på tanken att hänga i en kabel över ett svart hål i ett år bara för att återkomma till jorden efter tusen år?
Brian Greene
/ MoXX
Post Reply