Har inte hela Muhammed-grejen gått _lite_ långt nu?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Har inte hela Muhammed-grejen gått _lite_ långt nu?

Post by vlinder »

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_644125.svd

jag vet inte ens vad jag ska säga.
noli turbare circulos meus
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Äh, skitsamma, det är snart jul.

Nej men är man dum så får man skylla sig själv anser jag. Efter den senaste tidens rabalder angående Muhammed borde hon ha varit smart nog och fattat att det skulle kunna skita sig, speciellt när hon befinner sig i Sudan. Det hade varit en helt annan femma om samma skit hade hänt om hon hade varit i GB.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Att dra koncentrationslägerskämt vid klagomuren är nog inte det bästa sättet att ta fram communityns finare sidor...
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

CSM101 wrote:Äh, skitsamma, det är snart jul.

Nej men är man dum så får man skylla sig själv anser jag. Efter den senaste tidens rabalder angående Muhammed borde hon ha varit smart nog och fattat att det skulle kunna skita sig, speciellt när hon befinner sig i Sudan. Det hade varit en helt annan femma om samma skit hade hänt om hon hade varit i GB.
Tja, nallen döptes av barnen efter en klasskamrat. Tycker nog att demonstranterna borde kräva en hel skolklass muslimska barns död snarare än deras lärares.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Big_Bird wrote:Tja, nallen döptes av barnen efter en klasskamrat. Tycker nog att demonstranterna borde kräva en hel skolklass muslimska barns död snarare än deras lärares.
Men de är ju muslimer, det är inte hon :P
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

såna trevliga människor. verkligen civiliserade
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Fenix wrote:såna trevliga människor. verkligen civiliserade
Religion, you know.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Om man ska förstå ett muslimskt land så måste man tänka sig Sverige med Ulf Ekman som statsminister och att majoriteten av alla svenskar ingår i hans sekt.
Tror jag ::)
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Fattar inte hur folk orkar hålla på. Om vi säger såhär. Varför kan man inte respektera att muslimer inte vill att Muhammed skall avbildas? Vad får du ut av det genom att göra det? Sen att de orkar bry sig så jävla mycket kan jag heller inte fatta. Liksom du inte vill att någon skall ta din egendom som egentligen mer eller mindre inte är värd ett öre då allt materiellt inte betyder något, så blir allt detta en ond cirkel som alla borde lägga åt sidan och sköta sig själva.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Big_Bird wrote:
CSM101 wrote:Äh, skitsamma, det är snart jul.

Nej men är man dum så får man skylla sig själv anser jag. Efter den senaste tidens rabalder angående Muhammed borde hon ha varit smart nog och fattat att det skulle kunna skita sig, speciellt när hon befinner sig i Sudan. Det hade varit en helt annan femma om samma skit hade hänt om hon hade varit i GB.
Tja, nallen döptes av barnen efter en klasskamrat. Tycker nog att demonstranterna borde kräva en hel skolklass muslimska barns död snarare än deras lärares.
Heter inte typ hälften av alla muslimer mohammed? Så vad är fel med att kalla en nalle för ett vanligt namn?
我思う、ゆえに我あり
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Står säkert i koranen att endast människor får koppipejsta den store profeten.
meh
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Vilken fantasilöshet.
Inte många västerlänska barn skulle komma på tanken att kalle en nalle Jesus eller Gud.
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

Åker man till ett sånt pissland får man skylla sig själv.

"En annan skön religion som går ut på att spränga saker, hata USA och förnedra kvinnor...och därför är det här inte bara den coolaste utan den manligaste religionen som finns!
Och med hårda "rock n roll" frontfigurer som Osama Bin Laden så måste jag fan bara stödja hela hans krig mot oss i väst...GO OSAMA GO!"
Get out of here you fuckin flies!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Har inte hela Muhammed-grejen gått _lite_ långt nu?

Post by Dissident »

Det roligaste med de här historierna är apologeterna.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

mohammedbilderna wrote: "En annan skön religion som går ut på att spränga saker, hata USA och förnedra kvinnor...och därför är det här inte bara den coolaste utan den manligaste religionen som finns!
Och med hårda "rock n roll" frontfigurer som Osama Bin Laden så måste jag fan bara stödja hela hans krig mot oss i väst...GO OSAMA GO!"
Osama Bin ladens rock videos är dödstråkiga.
Han har ju bara sin grotta som rekvisita.
Men GO OSAMA GO låter som en hit, det måste jag erkänna.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Mr Einstein wrote:Om man ska förstå ett muslimskt land så måste man tänka sig Sverige med Ulf Ekman som statsminister och att majoriteten av alla svenskar ingår i hans sekt.
Tror jag ::)
Glöm inte Runar.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Men vem sa att Nallen döptes efter profeten? Vad jag har förstått det som är väll Mohammed ett vanligt namn?!? Eller får bara mänskliga ting kallas Mohammed?

Vilket som håller jag med ADiS de har laga rätt att bry sig frågan är bara varför de ska vara så emo hela tiden...
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

När dom visade detta på nyheterna så sa ju dom att det blivit stora protester där dom krävde att hon skulle bli avrättad istället för detta "mesiga" straff enligt dom. Var ju flera hundra om inte tusen som var ute på gatorna och protesterade i alla fall.

Kom inte ihåg om det var på nyheterna vi har eller utlandsriksnyheterna jag såg det på.


Hittade en länk om det också btw

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=380&a=386037

Flera hundra människor tågade på fredagen genom Sudans huvudstad Khartum och krävde att den dömda brittiska läraren Gillian Gibbons ska dödas.

De som förolämpar islams profet ska straffas med kulor
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Jag tycker vi kan straffa alla muslimer med kulor.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Står på aftonbladet nu att hon blivit benådad. Länk

Klart man ska respektera andras tro, men som många säger behöver de inte vara så trångsynta. En sak som många säkert inte vet är att i Gamla Testamentet så står det att man inte ska avbilda Jesus och hur bra hålls det? Även Muhammed har avbildats i hyllningsbilder, men då är det ju ok.

Om man håller så hårt på att folk som låter barn döpa en nalle till fel namn så borde man väl bli upprörd över det också?

Sen andra sidan 500 personer är 0,0000125% av Sudans befolkning, motsvarar 113 personer i Sverige. Kan det inte stämma att ett 100tal personer i Sverige blev riktigt upprörda när Echo Homo visades?
我思う、ゆえに我あり
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

thimp wrote: En sak som många säkert inte vet är att i Gamla Testamentet så står det att man inte ska avbilda Jesus och hur bra hålls det?
Jag vet inte var jag ska börja...

Men om man läser gamla testamentet noggrant så kommer man finna att Jesus inte omnämns en enda gång.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

thimp wrote:Även Muhammed har avbildats i hyllningsbilder, men då är det ju ok.
I Iran är det då iaf förbjudet även med"hyllningsbilder" av Muhammed, och jag har alltid trott det var samma i övriga muslimska länder (där man är troende).
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Mr Einstein wrote:Vilken fantasilöshet.
Inte många västerlänska barn skulle komma på tanken att kalle en nalle Jesus eller Gud.
Det finns heller inte särskilt många västerländska barn som heter jesus eller gud.
ADiS wrote:Fattar inte hur folk orkar hålla på. Om vi säger såhär. Varför kan man inte respektera att muslimer inte vill att Muhammed skall avbildas? Vad får du ut av det genom att göra det? Sen att de orkar bry sig så jävla mycket kan jag heller inte fatta. Liksom du inte vill att någon skall ta din egendom som egentligen mer eller mindre inte är värd ett öre då allt materiellt inte betyder något, så blir allt detta en ond cirkel som alla borde lägga åt sidan och sköta sig själva.
Varför ska vi, som inte är troende muslimer, bry oss alls? Varför kan vi inte, t.ex. ha en avbildning av muhammed i en historiebok under rubriken religionshistoria? Eller på humorsidorna i DN under rubriken "korkade jävla människor som bryr sig" ?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Ghlargh wrote:
Mr Einstein wrote:Vilken fantasilöshet.
Inte många västerlänska barn skulle komma på tanken att kalle en nalle Jesus eller Gud.
Det finns heller inte särskilt många västerländska barn som heter jesus eller gud.
Räknas inte Spoanien till västvärlden? Där finns det en hel del som heter Jesus väl?
ADiS wrote:Fattar inte hur folk orkar hålla på. Om vi säger såhär. Varför kan man inte respektera att muslimer inte vill att Muhammed skall avbildas? Vad får du ut av det genom att göra det? Sen att de orkar bry sig så jävla mycket kan jag heller inte fatta. Liksom du inte vill att någon skall ta din egendom som egentligen mer eller mindre inte är värd ett öre då allt materiellt inte betyder något, så blir allt detta en ond cirkel som alla borde lägga åt sidan och sköta sig själva.
Varför ska vi, som inte är troende muslimer, bry oss alls? Varför kan vi inte, t.ex. ha en avbildning av muhammed i en historiebok under rubriken religionshistoria? Eller på humorsidorna i DN under rubriken "korkade jävla människor som bryr sig" ?
Menar du att du förlorat mycket på att inte få se en bild på Muhammed under dina historie- och religionslektioner? Håller med om att det hela gått till överdrift, men ändå...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Islam är emot alla former av ikoner, därför är det skrivna ordet mycket viktigt för dem. Därav bleknar all västerländsk kalligrafi i jämförelse (även om det såklart är en smaksak).

Det som jag finner mest störande med hela debatten är att handlingar från få låter färga intrycket för en hel population. De som rättfärdigar sina åsikter om så stora populationer grundat i detta är inga empiriker, vetenskapsmän, eller argumentsökare. Hatet mot Islam är grundat i samma typ av retorik som vanvettiga fundamentalister och fanatiker använder för att driva aggressiva minoriteter.

Jag kan rekommendera PBS Frontlines journalistik rörande t.ex. terroristerna i Irak. Hur de fram till att Al Zarqawa var nyarbetslösa fattiga ex-militärer under Saddams regim vars enda kunskap var vapen - dessa köptes sedan (blev "hyrsvärd") av välbärgade fundamentalister som betalade bra.

Som jag ser det så har terrorism ingenting med Islam att göra, däremot har det med fattigdom och korrumption att göra.

De verkliga apologeterna är de som vill rättfärdiga sin främlingsfientlighet med religionstillhörighet. För det är enkelt. Dessa personer upphöjer inte kritiskt tänkande till några skyar. Det tjänar inget syfte.


Det som sker nu har skett över hela världen, och kommer att fortsätta göra det. De som tror att om Islam eller religion utplånas, så försvinner terrorismen är naiva. Naiva för att vad som beskrivs som terrorism eller vanvett handlar om lättmanipulerade människor som drivs mot ett enkelt mål.

Det hände i Mogadishu, det har hänt i Indien, i Japan, Kina, Tyskland, Irland. Någonstans används religion som ursäkt, någon annanstans är det en vansinnig despot som fått för sig att han är gud. Ofta händer det fattiga människor, jag betvivlar att det faktum att det skett en ekonomisk depression före andra världskriget i Tyskland saknar betydelse i anknytning till folkets gehör för någon som kunde "frälsa dem".

De som dör på gatorna i Israel, Palestina, etc. är dock ganska obekymrade över våra lyxdebatter om Islam. För dem är det nog ganska enkelt. "Han är muslim, och muslimer hatar mig". Det kan jag köpa. Men att man använder samma begränsade tankeverksamhet här förvånar mig.

Eller vänta, det gör det inte förresten.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply