Missledande/Lögnaktig marknadsföring

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Missledande/Lögnaktig marknadsföring

Post by Moonsky »

Jag har sett på affischer i tunnelbanan av Nokia att XpressMusic mobiltelefonerna stödjer alla musik format.

Men på Nokia's websida står det;
"Supported file formats: MP3, AAC, AAC+, eAAC+, WMA"
http://europe.nokia.com/A4382129

Så då har de alltså missledande reklam där de ljuger och påstår att deras telefon stödjer alla format, när så inte är fallet då den tydligen inte stödjer Ogg, FLAC, MusePack, WavPack, Monkey's Audio, etc?

Vad kan man göra åt detta?
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Re: Missledande/Lögnaktig marknadsföring

Post by ballkula »

Moonsky wrote:Jag har sett på affischer i tunnelbanan av Nokia att XpressMusic mobiltelefonerna stödjer alla musik format.

Men på Nokia's websida står det;
"Supported file formats: MP3, AAC, AAC+, eAAC+, WMA"
http://europe.nokia.com/A4382129

Så då har de alltså missledande reklam där de ljuger och påstår att deras telefon stödjer alla format, när så inte är fallet då den tydligen inte stödjer Ogg, FLAC, MusePack, WavPack, Monkey's Audio, etc?

Vad kan man göra åt detta?
Vart står det att de stödjer "alla" format..? Det är väl snudd på omöjligt...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Tror att mörkläggningen är nära

http://www.nokia.se/NOKIA_SWEDEN_58/Sorry/
Mac mini
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

mcrj wrote:Tror att mörkläggningen är nära

http://www.nokia.se/NOKIA_SWEDEN_58/Sorry/
Oops!
Sidan som du ville komma till tycks inte vara tillgänglig.
Last edited by Mr Einstein on 2007-12-06 17:27:56, edited 1 time in total.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Det beror på hur man definierar "alla". De menar säkert alla vanliga filtyper. Men visst, reklamen är missvisande för personer som tar allting bokstavligt ;)
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

_JesteR_ wrote:Det beror på hur man definierar "alla". De menar säkert alla vanliga filtyper. Men visst, reklamen är missvisande för personer som tar allting bokstavligt ;)
Då ska det väl stå "de mest vanliga filtyperna" och inte ALLA.
Det är FALSK marknadsföring
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Nokia gjorde ju det med sin reklam för, jag tror det va n73 där sa dom ju att alla bilder i reklamen var fotade mobilen vilket också inte var sant.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Missledande/Lögnaktig marknadsföring

Post by Dissident »

Moonsky wrote:Vad kan man göra åt detta?
Vild gissning: ingenting.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Majoriteten av mobilanvändarna känner nog inte till Ogg, FLAC, MusePack, WavPack och Monkey's Audio :P
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

ballkula wrote:Vart står det att de stödjer "alla" format..? Det är väl snudd på omöjligt...
Det står "alla" på affischen i tunnelbanan.
mcrj wrote:Tror att mörkläggningen är nära

http://www.nokia.se/NOKIA_SWEDEN_58/Sorry/
Du behöver JavaScript.
Dissident wrote:Vild gissning: ingenting.
Kan man inte klaga till konsumentverket eller nån ombudsman?
enix wrote:Majoriteten av mobilanvändarna känner nog inte till Ogg, FLAC, MusePack, WavPack och Monkey's Audio :P
Jo, det är sant. Men även .WAV filer.

Och även om inte de flesta vet om dessa format, så är de ändå lögn att säga att den stödjer alla format när den inte gör det.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Moonsky wrote:
Dissident wrote:Vild gissning: ingenting.
Kan man inte klaga till konsumentverket eller nån ombudsman?
Och tjäna en massa tusenlappar? Det tror jag knappast.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

lither wrote:
Moonsky wrote:
Dissident wrote:Vild gissning: ingenting.
Kan man inte klaga till konsumentverket eller nån ombudsman?
Och tjäna en massa tusenlappar? Det tror jag knappast.
Vart kom tusenlapparna in i bilden? Jag skulle vara nöjd om dom fick byta ut all reklam runt hela Sverige för att den är falsk.

Sen är väll bottom line att Nokia numera tyvärr gör urusla telefoner.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

smorgar wrote:
lither wrote:
Moonsky wrote:
Dissident wrote:Vild gissning: ingenting.
Kan man inte klaga till konsumentverket eller nån ombudsman?
Och tjäna en massa tusenlappar? Det tror jag knappast.
Vart kom tusenlapparna in i bilden? Jag skulle vara nöjd om dom fick byta ut all reklam runt hela Sverige för att den är falsk.

Sen är väll bottom line att Nokia numera tyvärr gör urusla telefoner.
Nej grymma telefoner usel reklam.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Tyvärr kan du nog inte göra så mycket om du inte köpt en telefon och känner dig lurad för att den t.ex. inte klarar ogg.

Jag har också sett dessa affischer och reagerat på att de omöjligen kan klara *alla* format, men när man nu ser vilka den klarar är det ju faktiskt riktigt lögnaktigt, telefonen klarar ju bara tre format av de över 10 musikformat jag ofta lyssnat på (AAC, wma, mp3, wav, mod, xm, sid, mid, ogg, wav, raw)

Att den inte klarar ogg är dessutom riktigt dåligt av dem då det är ett riktigt vanligt format för artister att släppa fri musik i.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Minns sony ericssons T68i reklam, med kameran fastspänd. Var en bild på en målvakt som skulle fånga en boll, varav man såg bollen i "sökaren". Bilden som visades i T68is display var nog bättre än vad en N95 klarar av att ta.
Dyslexi
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Moonsky wrote:
Dissident wrote:Vild gissning: ingenting.
Kan man inte klaga till konsumentverket eller nån ombudsman?
Konsumentombudsmannen, som väcker talan i Marknadsdomstolen. Eller rättare sagt: han hade gjort det om det här inte varit rent trams. Monkey's Audio, vad fan..
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Ghlargh wrote:Tyvärr kan du nog inte göra så mycket om du inte köpt en telefon och känner dig lurad för att den t.ex. inte klarar ogg.

Jag har också sett dessa affischer och reagerat på att de omöjligen kan klara *alla* format, men när man nu ser vilka den klarar är det ju faktiskt riktigt lögnaktigt, telefonen klarar ju bara tre format av de över 10 musikformat jag ofta lyssnat på (AAC, wma, mp3, wav, mod, xm, sid, mid, ogg, wav, raw)

Att den inte klarar ogg är dessutom riktigt dåligt av dem då det är ett riktigt vanligt format för artister att släppa fri musik i.
Jag är den förste att förespråka fria och öppna format, men att använda ogg och "riktigt vanligt" i samma mening är lika förvirrat som Nokias stolpskott.

Vad menar du förresten med raw? Det är inget jag hört talas om.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Nu jävlar har jag mailat Konsumentverket! :)
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Det står ju inte att den klarar att spela upp alla format! :)
#mac.se @ EFnet
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Den har ju s60 så det finns väll program som klarar dom andra formaten oxå?
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Xmel wrote:Det står ju inte att den klarar att spela upp alla format! :)
Det står att den "stödjer" alla formaten.
EZA wrote:Den har ju s60 så det finns väll program som klarar dom andra formaten oxå?
Vad för nåt?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

nem wrote:Jag är den förste att förespråka fria och öppna format, men att använda ogg och "riktigt vanligt" i samma mening är lika förvirrat som Nokias stolpskott.

Vad menar du förresten med raw? Det är inget jag hört talas om.
Om du försöker påstå att Ogg Vorbis inte är ett vanligt ljudformat får du nog ta och se dig om lite, det förekommer ofta i gratismusik man kan tanka, det är ganska populärt inom open-source-scenen och förekommer ofta som ljudspår i piratkopierad film samt för piratkopierad musik och audioböcker.

Raw var ett ljudformat som användes när jag var ung, det var i praktiken wav, men hade inga som helst headers utan hela filen var ljud-data.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Ghlargh wrote:Om du försöker påstå att Ogg Vorbis inte är ett vanligt ljudformat får du nog ta och se dig om lite, det förekommer ofta i gratismusik man kan tanka, det är ganska populärt inom open-source-scenen och förekommer ofta som ljudspår i piratkopierad film samt för piratkopierad musik och audioböcker.

Raw var ett ljudformat som användes när jag var ung, det var i praktiken wav, men hade inga som helst headers utan hela filen var ljud-data.
Utan att på något som helst sätt kunna backa upp det tänker jag påstå att Oggs marknadsandel mäts i promille, inte ens i närheten av en procent.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Ghlargh wrote:det förekommer ofta i gratismusik man kan tanka, det är ganska populärt inom open-source-scenen och förekommer ofta som ljudspår i piratkopierad film samt för piratkopierad musik och audioböcker.
Lustigt nog är det helt förenligt med att Ogg Vorbis är ett ovanligt format.
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

I teorin klarar den nog av nästan alla format, bara man installerar ett program för det. :)
Post Reply