Knäcka med fingrarna.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Knäcka med fingrarna.

Post by simon.lycksele »

Hej!

Jag har ett problem som jag vill bli av med, jag knäcker med fingrarna.
Har ni några tips för min avväning?

// Simon
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Kom på en anledning till att du inte vill.
Sen varje gång du är på väg kommer du på dig och låter bli.
Tillslut försvinner ovanan.
Jag måste också lära mig av med det. >:(
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Gummiband runt handleden som du drar oi och släpper varje gång du gör något du inte tycker om.

Lägga pengar i burk varje gång du gör något du inte tycker om.

Ut och springa x varv runt huset/lägenheten varje gång du gör något du inte tycker om.

Sitta i skamvrån x minuter varje gång du gör något du inte tycker om.

Etc etc.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Jag kom på att jag var beroende av det när jag var 10 år, då bestämde jag att min nalle bestraffade mig genom att tvinga mig att slå mig varje gång jag gjorde det, så, det var hur jag slutade.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Jag brukade också knäcka med fingrarna, tyckte det var ganska skönt.

Men nu har jag slutat.

Hört att det är dåligt, för när man blir gammal, så blir man skakig i händerna...
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Jag har däremot hört att det inte alls är skadligt. När man drar i fingrarna blir det undertryck i själva leden, och det blir som bubbla av ledvätska mellan. När man dragit isär leden såpass långt att undertrycket inte kan bibehållas, brister "bubblan" och det knäpper till. Ungefär som man sticker en nål i en uppblåst ballong. Har för mig det var nån läkare som svarade på vanliga frågor på TV.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Jag håller med CSM101

Någon form av bestraffing är på sin plats.
Varför inte bara slå dig själv i ansiktet med flathanden, ganska hårt.
Efter ett tag ska du nog se att du kommer att lägga av med ovanan.

Men slå inte dig själv när du är tillsammans med andra.
Då kanske du blir hämtad av några herrar i vita rockar ;)

Jag tror inte heller att det är skadligt utan tror omgivningen uppfattar det som obehagligt.
Last edited by Mr Einstein on 2007-12-07 23:11:01, edited 3 times in total.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Mr Einstein wrote:Jag håller med CSM101

Någon form av bestraffing är på sin plats.
Varför inte bara slå dig själv i ansiktet med flathanden, gånska hårt.
Fy fan vilket garv jag fick mig, satte ostmackan i halsen :D haha
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Men bara för att det kanske inte är skadligt, är ju inte det en uppmuntran att fortsätta. :)

Eftersom det uppstår ett ljud, måste det tas energi från någonstans. Något måste ju slitas på något sätt. Kanske inte märks efter 1 000 gånger, eller 10 000 gånger, men kanske efter 1 miljon?
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Skriv ett kontrakt med alla som du kommer i närheten av att om de hör dig knäcka fingrarna så får de klubba ner dig. Jag knäcker även tårna, böjer dem och ställer mig på dem lite och så låter det 8)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Ibland knäcker jag med fingrarna jätteofta, sen gör jag inte det på länge, sen gör jag det i några dagar igen, sen slutar jag ett par veckor eller flera månader.. och så loopas det typ hela tiden. Kan knäcka med fingrarna på flera olika sätt f.ö., och med axlarna kan jag knäcka precis hur mycket jag vill, ganska snabbt också, och det låter jättehögt :-)
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Jag har knäckt min tumme 100 gånger i rad en gång. Vann jag?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Det jag direkt kommer att tänka på är att det inte kan vara så hälsosamt för ligament, muskelfästen och dylikt i fingrarna att dras i på det, onaturliga, sättet.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

jb wrote:Ibland knäcker jag med fingrarna jätteofta, sen gör jag inte det på länge, sen gör jag det i några dagar igen, sen slutar jag ett par veckor eller flera månader.. och så loopas det typ hela tiden. Kan knäcka med fingrarna på flera olika sätt f.ö., och med axlarna kan jag knäcka precis hur mycket jag vill, ganska snabbt också, och det låter jättehögt :-)
Men varför vill du sluta då?
Är du rädd för att förstöra kroppen eller vad?
Jag tror inte det är ohälsosamt.
Kör man Shaolin workout så knäcker det i hela kroppen och det känns jävligt skönt efteråt.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

MadModder wrote:Jag har däremot hört att det inte alls är skadligt. När man drar i fingrarna blir det undertryck i själva leden, och det blir som bubbla av ledvätska mellan. När man dragit isär leden såpass långt att undertrycket inte kan bibehållas, brister "bubblan" och det knäpper till. Ungefär som man sticker en nål i en uppblåst ballong. Har för mig det var nån läkare som svarade på vanliga frågor på TV.
Precis. Samma svar gav Illustrerad Vetenskap i ett nummer från 2003.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

När man bryter fingrarna så det liksom "klickar", då? Istället för att dra, vad är det som låter då?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Samma sak. Det kan jag göra ibland. Sätter ihop händerna mot varandra med varannat finger om varandra, och sträcker armarna med handflatorna utåt. Så som man kan se pianister göra ibland. Känns rätt bra efteråt. Liksom lättare och smidigare.
Däremot låter det inget alls på mig om jag drar i fingrarna. Jag ser på knogarna att lederna åker isär. Men det känns ganska konstigt så det gör jag helst inte.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Mr Einstein wrote:Men varför vill du sluta då?
Är du rädd för att förstöra kroppen eller vad?
Jag tror inte det är ohälsosamt.
Kör man Shaolin workout så knäcker det i hela kroppen och det känns jävligt skönt efteråt.
Jag försöker inte sluta, det bara blir så :-)
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Själva klicket är inte skadligt som nämts här, men vissa drar väldigt hårt eller böjer väldigt kraftigt vilket i sig kan leda till skador.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

MadModder wrote:Jag har däremot hört att det inte alls är skadligt. När man drar i fingrarna blir det undertryck i själva leden, och det blir som bubbla av ledvätska mellan. När man dragit isär leden såpass långt att undertrycket inte kan bibehållas, brister "bubblan" och det knäpper till. Ungefär som man sticker en nål i en uppblåst ballong. Har för mig det var nån läkare som svarade på vanliga frågor på TV.
Tack. När jag tänker så vågar jag inte längre...


EDIT: Blev lite nyfiken, har tidigare bara förutsatt att det är något som inte är bra, men finns det någon definitiv källa på att det gör det samma/är bra/inte är bra?
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

kr1sse wrote:
MadModder wrote:Jag har däremot hört att det inte alls är skadligt. När man drar i fingrarna blir det undertryck i själva leden, och det blir som bubbla av ledvätska mellan. När man dragit isär leden såpass långt att undertrycket inte kan bibehållas, brister "bubblan" och det knäpper till. Ungefär som man sticker en nål i en uppblåst ballong. Har för mig det var nån läkare som svarade på vanliga frågor på TV.
Tack. När jag tänker så vågar jag inte längre...


EDIT: Blev lite nyfiken, har tidigare bara förutsatt att det är något som inte är bra, men finns det någon definitiv källa på att det gör det samma/är bra/inte är bra?
Hittade artikeln om det:
http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=18 ... &id=7919_8
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Jag får ont (inte jätteont men ont) i mina fingerleder om jag inte knäcker dom ibland.
Nu är det ofta en vinkling av fingrarna i sidled som gör tricket.
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Mind wrote:Jag får ont (inte jätteont men ont) i mina fingerleder om jag inte knäcker dom ibland.
Nu är det ofta en vinkling av fingrarna i sidled som gör tricket.
Jag vrider alltid huvudet, alltså hela nacken åt ett håll.
När det inte går längre så tar jag i med händerna tills det riktigt sprakar loss.

Nu på sistone har jag börjat få ont ungefär vid min ena skuldra.
Har observerat att när jag gör rörelsen med nacken så gör det ont där.

Alltså någon form utav sena, muskelband, något, som sitter där mellan.

Ska nog kolla upp vad det är.


En sak som är jävligt skön dock.
Ligga på magen på ett hårt underlag medans någon sitter på ens rygg
och trycker hårt runt ryggraden hela vägen upp och ner.
sprakar hur högt som helst, och ack vad rörlig man känner sig efteråt.

Bör påpeka att jag lider utav "skulios" ryggrad.
Jag kan inte stavningen dock, men det betyder i simpla termer
att ryggraden mer eller mindre går som en S:Form. Ungefär.
• ο β ε ο •
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

noname/whatever wrote:Jag vrider alltid huvudet, alltså hela nacken åt ett håll.
När det inte går längre så tar jag i med händerna tills det riktigt sprakar loss.

Nu på sistone har jag börjat få ont ungefär vid min ena skuldra.
Har observerat att när jag gör rörelsen med nacken så gör det ont där.

Alltså någon form utav sena, muskelband, något, som sitter där mellan.

Ska nog kolla upp vad det är.


En sak som är jävligt skön dock.
Ligga på magen på ett hårt underlag medans någon sitter på ens rygg
och trycker hårt runt ryggraden hela vägen upp och ner.
sprakar hur högt som helst, och ack vad rörlig man känner sig efteråt.

Bör påpeka att jag lider utav "skulios" ryggrad.
Jag kan inte stavningen dock, men det betyder i simpla termer
att ryggraden mer eller mindre går som en S:Form. Ungefär.
Skolios, afaik.

Åååh vad skönt! Har letat efter en ryggknäckare så länge nu, pappa orkar inte lyfta mig och situps hjälper inte. Ska be honom sätta sig på mig nu :)
meh
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

emo style ftw!!1

skär dig med rakblad o tvinga dig själv lyssna på musik som kent och liknande,då kommer du nog välja att inte knäcka med fingrarna :)
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
Post Reply