Vad tycker ni egentligen om fildelning och kopieringsskydd.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.

Borde regeringen ta bort upphovsrättslagen?

Ja
13
39%
Nej
20
61%
 
Total votes: 33

User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Nu är omröstningen uppe, den kommer att bytas efter 2 dagar, så rösta på!
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:Eftersom spel allt oftare hastas ut på marknaden med bristfällig betatestning så börjar min inställning till piratkopiering av spel mjukna.
Haha. Uppfinningsrikedomen bland piraterna kan inte sägas vara annat än enastående.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Den där frågan kan man verkligen diskutera! Skriver jag ett word dokument, får jag inte dela den då? ::)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Vad är det för dum omröstning? Fildelning är lagligt.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Måste hålla med föregående, fildelning är lagligt.
En omformulering av frågan, tack!
User avatar
kaufman
Posts: 424
Joined: 2005-12-22 14:22:32

Post by kaufman »

Ladda upp en film utan tillstånd från upphovsmannen. - olagligt
Ladda ner en film som lagts upp utan tillstånd från upphovsmannen. -olagligt
Låna en film av en kompis som har köpt den lagligt - Är det egentligen lagligt eller inte? Låna saker av varandra gör ju alla!
¤Om det är olagligt, är det i sin tur olagligt att titta på fimen med kompisen?

Jag ser att ladda ner saker som att "låna". Vad är det för skillnad egentligen mellan att ha lånat en film (på skiva) av en kompis som exemplet eller att han laddar upp den på nätet och jag laddar ner den? Skulle staffet vara det samma för en som lånat en film (på skiva) av en kompis eller laddat ner den via nätverk?
[Samsung 24" LCD Syncmaster 244T] - [MSI G31M-F, 1333FSB, m-ATX, GbLAN] - [Core 2 Duo E6750 / 2.66 GHz] - [Sapphire HD 3850 512MB GDDR3] - [2x TwinMOS DDR2 Twister PC6400 1024MB] - [Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2] - [Seagate 80GB IDE]
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Vad är det för dum omröstning? Fildelning är lagligt.
Måste hålla med föregående, fildelning är lagligt.
En omformulering av frågan, tack!
Vad menar ni?
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Att det är skillnad på fildelning och "piratkopiering"?
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Ju mer jag tänker på det så inser jag att den ultimata lösningen för "fildelarna" är den som vi har haft i ett antal år nu. Piratkopiering är illegalt men anses inte straffmässigt vara allvarligt nog för att polismakten skall vidta några radikala åtgärder. Tanken att legalisera piratkopieringen och ersätta upphovsrättsinnehavarna för uteblivna inkomster genom någon sorts skattefinansierat bidrag är skrattretande... Samtidigt är det naivt att tro att man skall kunna tvinga konglomeraten att finna sig i att bli utan den ersättning som de anser sig ha rätt till.
Parental Advisory - Explicit Content
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

får man fråga vem som röstade "ja" ? ::)
• ο β ε ο •
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

simon.lycksele wrote:
Vad är det för dum omröstning? Fildelning är lagligt.
Måste hålla med föregående, fildelning är lagligt.
En omformulering av frågan, tack!
Vad menar ni?
Fildelning är tekniken man använder för att sprida material och det är inte olagligt.
Underförstått så menar du förmodligen piratkopiering, men jag tycker det måste framgå tydligare.
Som sagt, fildelning är inte olagligt men att dela ut upphovsskyddat material utan tillstånd är olagligt.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

simon.lycksele wrote:Nej, vad du tycker om fildelning får du skriva i tråden ;)
Jag vet inte hur ni lyckades, men den här omröstningsfrågan var banemej sämre än mitt "förslag".
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

lither wrote:
simon.lycksele wrote:Nej, vad du tycker om fildelning får du skriva i tråden ;)
Jag vet inte hur ni lyckades, men den här omröstningsfrågan var banemej sämre än mitt "förslag".
Hahaha, vrf det? Tycker inte den var sååå illa... :P
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:
Big_Bird wrote:Eftersom spel allt oftare hastas ut på marknaden med bristfällig betatestning så börjar min inställning till piratkopiering av spel mjukna.
Haha. Uppfinningsrikedomen bland piraterna kan inte sägas vara annat än enastående.
Jag försöker inte slingra mig, jag vet att det är fel. Jag bara gör det och känner ingen större skam för det, att jag sen tycker att det är värt att dela med mig av min (uppenbart mer värda) åsikt om varför det är så kan jag inte se hur du kan ha några åsikter om...
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Det är ju skillnad på piratkopiering och piratkopiering.

Ett spel kan ha kostat enormt mycket tid och pengar att utveckla och färdigställa, likaså en film där en stor produktion kan anställa och betala löner till hundratals eller ibland tusentals arbetare.

Musik däremot...
Jag ser inte varför Britney Spears eller Backstreet Boys (el. valfri motsvarande) har förtjänat att tjäna sådana enorma summor. Eller någon som haft med deras framgång att göra.

Det som har hänt med musik sedan piratkopieringen och fildelningen ökat är att okända band som gör bra musik får en enormt mycket större beundrarskara än vad de tidigare ens hade kunnat drömma om.

Varför ska man bli rik på musik? Musiker blir man för att man hellre gör det än någonting annat, säkrare yrke. Dessutom vill man dela med sig av sina musikaliska verk till så många människor som möjligt!
Vill man tjäna mycket pengar så ser jag inget fel i att man gör bra musik som många tycker om och sedan betalar för att se artisten live.

Att ett skivbolag däremot skrapar upp någon random halvsnygg tonåring och skakar om hela deras liv för att skapa en produkt som funkar som deras kassakossa ser jag inte att det har någon som helst positiv inverkan på världen.

Att piratkopiering är dåligt för artister är en lögn skapad av skivbolag. Ta t.ex. stå-upp komikern Pablo Fransisco. Han har aldrig visats på svensk TV, och ändå hade han 3 slutsålda samt 5 extrainsatta slutsålda föreställningar i Stockholm härom året.

Om utvecklingen fortsätter så ser jag att piratkopieringen kommer främja kvalitativa artister, och att fabrikerade artister kommer få mindre och mindre uppmärksamhet, varför jag och alla jag känner som är arbetande musiker ser det som något positivt.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Maqe2 wrote:Det är ju skillnad på piratkopiering och piratkopiering.

Ett spel kan ha kostat enormt mycket tid och pengar att utveckla och färdigställa, likaså en film där en stor produktion kan anställa och betala löner till hundratals eller ibland tusentals arbetare.

Musik däremot...
Jag ser inte varför Britney Spears eller Backstreet Boys (el. valfri motsvarande) har förtjänat att tjäna sådana enorma summor. Eller någon som haft med deras framgång att göra.

Det som har hänt med musik sedan piratkopieringen och fildelningen ökat är att okända band som gör bra musik får en enormt mycket större beundrarskara än vad de tidigare ens hade kunnat drömma om.

Varför ska man bli rik på musik? Musiker blir man för att man hellre gör det än någonting annat, säkrare yrke. Dessutom vill man dela med sig av sina musikaliska verk till så många människor som möjligt!
Vill man tjäna mycket pengar så ser jag inget fel i att man gör bra musik som många tycker om och sedan betalar för att se artisten live.

Att ett skivbolag däremot skrapar upp någon random halvsnygg tonåring och skakar om hela deras liv för att skapa en produkt som funkar som deras kassakossa ser jag inte att det har någon som helst positiv inverkan på världen.

Att piratkopiering är dåligt för artister är en lögn skapad av skivbolag. Ta t.ex. stå-upp komikern Pablo Fransisco. Han har aldrig visats på svensk TV, och ändå hade han 3 slutsålda samt 5 extrainsatta slutsålda föreställningar i Stockholm härom året.

Om utvecklingen fortsätter så ser jag att piratkopieringen kommer främja kvalitativa artister, och att fabrikerade artister kommer få mindre och mindre uppmärksamhet, varför jag och alla jag känner som är arbetande musiker ser det som något positivt.
Jag tror du glömmer bort en viktig sak och det är att både spel, film och musikindustrin ofta består av stora bolag som vill tjäna mycket pengar.
Nya spel som kommer ut på marknaden ligger på ungefär 400-500 kronor.
Ska man tolka det som att produktionskostnaden är den samma för alla spel?
Hur ofta släpper man inte spel numera som är baserad på en film
Och ofta är dessa spel dåliga men priset är det samma som för alla andra spel.
Som jag ser det så är det bara pengar men är ute efter, inget annat.

Så att det ska vara godtyckligt upp till användarna att bedöma vad som är bra eller mindre bra att ladda ner beroende på hur mycket pengar man har använt i produktionen är nog bara nonsens.
Det är bara att ladda ner helt samvetslöst anser jag.
Så småningom leder detta till bättre distributionsformer och lägre priser.
Internet är en guldgruva för nöjesindustrin och när man inser detta, istället för att jaga fildelare med blåslampa, så kommer det att bli bättre för alla.
Annars får man väl göra en willy wonka variant, guldbiljetter till Hollywood eller något i den stilen.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

en fråga gäller detta Piratkopiering :P för "fildelning" är väll mer än bara piratkopiering, vad det gäller båda fallen JA
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Ladda ner för att testa (program, musik, film, spel) och sen köp om du tycker det är bra.

Det enda jag tankar är musik och film, spel köper jag pga jag inte orkar flasha om dvdläsare och allt möjligt varje månad i mina konsoler.

EDIT: Jag går förövrigt helst på bio premiärer när en bra film släpps, skulle göra det mer om jag hade råd (då det är överlägset bättre ljudsystem än det man har hemma plus att det är en fet duk ;D). Det enda som faktist retar mig ordentligt på bio är alla fjortisar som ska skrika och förstöra en filmupplevelse.
Last edited by enix on 2007-12-16 15:09:16, edited 1 time in total.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Musik däremot...
Jag ser inte varför Britney Spears eller Backstreet Boys (el. valfri motsvarande) har förtjänat att tjäna sådana enorma summor. Eller någon som haft med deras framgång att göra
För att folk betalar för deras musik?
Bara för att du och jag inte tycker att det är bra eller kvalitativt betyder det inte att det inte finns folk som är beredda att betala för det.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Jag tror dem flesta vill betala för det dem laddar ner men dem vet inte hur dem ska betala ;D ;D ;D
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

kaufman wrote:Ladda upp en film utan tillstånd från upphovsmannen. - olagligt
Ladda ner en film som lagts upp utan tillstånd från upphovsmannen. -olagligt
Låna en film av en kompis som har köpt den lagligt - Är det egentligen lagligt eller inte? Låna saker av varandra gör ju alla!
¤Om det är olagligt, är det i sin tur olagligt att titta på fimen med kompisen?

Jag ser att ladda ner saker som att "låna". Vad är det för skillnad egentligen mellan att ha lånat en film (på skiva) av en kompis som exemplet eller att han laddar upp den på nätet och jag laddar ner den? Skulle staffet vara det samma för en som lånat en film (på skiva) av en kompis eller laddat ner den via nätverk?
I sverige är det så vitt jag vet fortfarande lagligt att göra enstaka kopior av skyddade verk, t.ex. för att ge bort till vänner och familj.
Problemet i piratkopieringssammanhang är att man gör ett verk tillgängligt för en stor grupp människor varav de flesta inte är dina vänner eller din familj.

Du får: Ge din bror en kopia av din favoritfilm.

Du får inte: Ställa dig på plattan och dela ut kopior av din favoritfilm.

Samma sak gäller om det görs över nätet.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Så att dela musik i väldigt stora mängder över MSN som många gör är egentligen inte olagligt?
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

mr_tobbe wrote:Så att dela musik i väldigt stora mängder över MSN som många gör är egentligen inte olagligt?
Jo, det är ungefär som att stå på plattan ;)
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

mr_tobbe wrote:Så att dela musik i väldigt stora mängder över MSN som många gör är egentligen inte olagligt?
Beror på till vem. Till 'närmaste vänkretsen' eller vad det heter är okay, men inte annars.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

kr1sse wrote:Beror på till vem. Till 'närmaste vänkretsen' eller vad det heter är okay, men inte annars.
Och hur fan bevisar man att någon inte är en nära vän, var drar man gränsen?
Post Reply