Vad tycker ni egentligen om fildelning och kopieringsskydd.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.

Borde regeringen ta bort upphovsrättslagen?

Ja
13
39%
Nej
20
61%
 
Total votes: 33

kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Det bestämmer (whoever det nu är som bestämmer det).
Det finns ingen definition på 'nära vän' om det var det du undrade över.
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

mr_tobbe wrote:
kr1sse wrote:Beror på till vem. Till 'närmaste vänkretsen' eller vad det heter är okay, men inte annars.
Och hur fan bevisar man att någon inte är en nära vän, var drar man gränsen?
Exakt, back to the reality.

Nu förstördes tråden totalt.


Knark?
• ο β ε ο •
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

mr_tobbe wrote:Och hur fan bevisar man att någon inte är en nära vän, var drar man gränsen?
När du delar ut ditt material på ett sådant sätt att anställda på APB kan tanka ned det är ett ganska bra tecken på att du delar ut det til andra än nära vänner och släktingar...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:
mr_tobbe wrote:Och hur fan bevisar man att någon inte är en nära vän, var drar man gränsen?
När du delar ut ditt material på ett sådant sätt att anställda på APB kan tanka ned det är ett ganska bra tecken på att du delar ut det til andra än nära vänner och släktingar...
Som jag alltid säger, gör som Rote Armee Fraktion och fildela i celler.
Du har en FTP-server där tio av dina kompisar har konton. Var och en av de tio kompisarna har en FTP-server där tio av deras kompisar har konton, dessa kompisar har var sin FTP-server där tio kompisar har konton.

Plötsligt delar du inte ut kopior till några andra än dina närmsta kompisar men om man synkar upp FTP-servrarna mot varandra så har man en sjujävla spridning, helt och hållet i gråzonen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag är inte en fildelare. Dock en filtagare. ;)
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Är man en fildelare om man bara laddar ner och seedar, eller är det bara om man läger upp skit?
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Du är en fildelare om:

Du delar ut filer via internet eller via flyttbart media

Du tankar ned filer via internet eller får filer via flyttbart media

Du bor med någon annan person och ni båda äter fil från samma paket

Du har tillgång till en verkstad som andra också använder, där det finns filar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

AshTray wrote:Är man en fildelare om man bara laddar ner och seedar, eller är det bara om man läger upp skit?
Man är fildelare i båda fallen.
Du delar med dig samtidigt som du själv laddar ner.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Mr Einstein wrote:Du delar med dig samtidigt som du själv laddar ner.
Det gäller ju iofs inte alla protokoll.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Ännu ett värdelöst försök att komma åt piratkoipering.
Det här är bortkastade pengar.
Faktum är att någon måste köpa en produkt som man sedan delar ut.
Kampanjen bygger på det motsatta.
http://www.aftonbladet.se/atv2/init.htm ... ercial=yes
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Mr Einstein wrote:Ännu ett värdelöst försök att komma åt piratkoipering.
Det här är bortkastade pengar.
Faktum är att någon måste köpa en produkt som man sedan delar ut.
Kampanjen bygger på det motsatta.
http://www.aftonbladet.se/atv2/init.htm ... ercial=yes
MEN SNÄLLA, det här var ju helt jävla sjukt!

Typiskt Aftonhoran och media Sverige att hålla på, saken är att om folk ska börja handla saker så får dom gärna ta bort rootkits, drm och såna saker som försvårar det hela att spela upp ett visst format på vissa spelare som egentligen ska vara kompatibla men som inte funkar tackvare att den saknar drm skydd.

Jag bara skrattar åt deras tama försök att man ska tycka synd om branschen när den har grävt sin egen grav. De hade chansen ungefär vid tiden när Napster dök upp, men nej dom sket ju blankt i att utveckla sig och nu är det försent. Dom ligger efter i tekniken hela tiden när det gäller digital distribution av media.

Nej låt vårat internet vara och fortsätt med HDDVD, BluRay och CD för det kan ni iallafall.

När det gäller mjukvara så har ju problemet delvis löst sig tackvare Open Source. Fast tyvärr går ju inte det direkt att tillämpa i alla branscher tror jag.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

läste en rolig (och säkert betald) artikel om "The Scene" i punkt.se igår (17/12) ganska kul läsning faktiskt :D
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Alla windows system jag har använt är lagliga kopior, och jag har inte laddat ner något program på 2,år nu eller mer heller faktiskt.

Det är ändå illegalt och man borde visa respekt för tillverkarna, men sen har vi ju vissa saker som är alldeles för dyrt ockå så folk inte har råd. Och det resulterar i olaglig nedladdning bla.bla.
Film kan jag ladda ner "ibland" men sällan, för att se om den är värd att hyra eller köpa på dvd sen. Detta är mitt lilla liv det
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Det jag tycker är synd är att i jakten på att plocka "the scene" och vanliga fildelare har alltför mycket DRM gjorts vilket resulterat i slöare system, mer krångel och att man inte kan använda sina köpta saker på alla saker. Pontens våta dröm är ju att alla ska betala royalty så fort de tänker på Arn... Seriöst detta är vad som irriterar mig, jag köper en låt på itunes, men kan bara använda den på ett visst antal specifika platser?! Jag äger låten jag har betalt för att kunna säkerhetkopiera då jag faktiskt inte får någon skiva som jag kan lägga undan. Nu är kanske itunes fel exempel men grundtanken med DRM är fortfarande hemsk. Eller som meddelandet "du får inte kopiera denna DVD ens för personligt bruk" är inte detta exakt vad man får göra? Enligt fair use så ska man väll få låna ut filmer och spel till kompisar. Nu är det självklart inte rätt att seeda en film innan den kommit ut på dvd till 50 000 andra på TPB men jag har fortfarande rätt att kopiera en DVD som säkerhets kopia.

ett exempel: Jag äger båda Wc3 skivorna (ROC och TFT) men pga idiotiska kopieringskydd har jag ingen backup på min TFT skiva som nu är för repig för att kunna startas vad ska jag göra?!?

Sen är det fel att muta folk för att få tag på saker innan release, men jag tycker fortfarande att industrin kan försöka mötas halvvägs? Ge mig en video/tv tjänst där jag faktiskt får det jag betalar för utan DRM så kan jag till och med acceptera ett watermark. (till ett sjysst pris tex 20 pix för ett nytt avsnitt av lost).
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Faktum är att du inte äger varken låten eller filmen, du har betalat för rätten att lyssna/titta på den, alltså får du inte göra kopior av den.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

DeCaff wrote:Faktum är att du inte äger varken låten eller filmen, du har betalat för rätten att lyssna/titta på den, alltså får du inte göra kopior av den.
Vadå, är det förbjudet att kopiera musik och filmer också numera.
Det har vi väl alltid kunnat göra.
Va fan, nu förstår jag ingenting :P
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

lither wrote:Jag vet inte hur ni lyckades, men den här omröstningsfrågan var banemej sämre än mitt "förslag".
Är du en fildelare: Ja/Nej
I tråden kan man sedan kommentera sitt val.

Hur skulle du formulera frågan?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Longstock wrote:
lither wrote:Jag vet inte hur ni lyckades, men den här omröstningsfrågan var banemej sämre än mitt "förslag".
Är du en fildelare: Ja/Nej
I tråden kan man sedan kommentera sitt val.

Hur skulle du formulera frågan?
Jag tror lither tänkte på förra frågan som var uppe i samma tråd.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Nej köper jag en skiva köper jag en license för att lyssna/se på den. Men jag har rätt att ta säkerhetskopior! (hoppas så är fallet annars föreslår jag att vi bränner ned ngn valfri instans) ((bara en btw har de brännt ned Julbocken ännu :P))
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Ghlargh wrote:I sverige är det så vitt jag vet fortfarande lagligt att göra enstaka kopior av skyddade verk, t.ex. för att ge bort till vänner och familj.
Problemet i piratkopieringssammanhang är att man gör ett verk tillgängligt för en stor grupp människor varav de flesta inte är dina vänner eller din familj.

Du får: Ge din bror en kopia av din favoritfilm.

Du får inte: Ställa dig på plattan och dela ut kopior av din favoritfilm.

Samma sak gäller om det görs över nätet.
Hur många kompisar får man ha?
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

inom rimliga gränser, om du lånar ut till en eller två (samma skiva) så tror jag de kan svälja det (eller måste :P) Men jag vill fortfarande ha rätten att ta säkerhetskopior. I usa är ju det förbjudet eftersom all media innehåller någonsorts kopieringsskydd
User avatar
FreedomFighter
Posts: 76
Joined: 2004-05-31 22:44:30
Location: Karlstad

Post by FreedomFighter »

Jag gör det som är mest logiskt. Alla företag vill ha mycket kunder och ärlighet, därmed köper jag skivor/DVD i affärer och delar icke med mig. Det är en självklarhet.
Allt är som det ska vara.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

FreedomFighter wrote:Jag gör det som är mest logiskt. Alla företag vill ha mycket kunder och ärlighet, därmed köper jag skivor/DVD i affärer och delar icke med mig. Det är en självklarhet.
Jag tar mig friheten att dela med mig, precis som Robin Hood.
User avatar
FreedomFighter
Posts: 76
Joined: 2004-05-31 22:44:30
Location: Karlstad

Post by FreedomFighter »

Mr Einstein wrote:
FreedomFighter wrote:Jag gör det som är mest logiskt. Alla företag vill ha mycket kunder och ärlighet, därmed köper jag skivor/DVD i affärer och delar icke med mig. Det är en självklarhet.
Jag tar mig friheten att dela med mig, precis som Robin Hood.

Hade alla tänkt så, så hade vi troligen fortfarande varit i stenåldersstadiet.
Allt är som det ska vara.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

FreedomFighter wrote:Hade alla tänkt så, så hade vi troligen fortfarande varit i stenåldersstadiet.
Japp, utbyte av information är av ondo.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply