Vad tycker ni egentligen om fildelning och kopieringsskydd.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.

Borde regeringen ta bort upphovsrättslagen?

Ja
13
39%
Nej
20
61%
 
Total votes: 33

kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Camridge wrote:man borde visa respekt för tillverkarna
Det ska mycket till innan jag visar respekt för m$...
OSS funkar ju, så vrf inte?
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Camridge wrote:man borde visa respekt för tillverkarna
Man ska inte behöva betala för att få respekt.
User avatar
FreedomFighter
Posts: 76
Joined: 2004-05-31 22:44:30
Location: Karlstad

Post by FreedomFighter »

Andrej wrote:
FreedomFighter wrote:Hade alla tänkt så, så hade vi troligen fortfarande varit i stenåldersstadiet.
Japp, utbyte av information är av ondo.
Nu missförstår du ju mig på flit men jag syftade mer på företagande och ekonomi ::)
Allt är som det ska vara.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

FreedomFighter wrote:
Andrej wrote:
FreedomFighter wrote:Hade alla tänkt så, så hade vi troligen fortfarande varit i stenåldersstadiet.
Japp, utbyte av information är av ondo.
Nu missförstår du ju mig på flit men jag syftade mer på företagande och ekonomi ::)
De är också av ondo.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

FreedomFighter wrote:Nu missförstår du ju mig på flit men jag syftade mer på företagande och ekonomi ::)
Du har rätt om det där med flit, men när det gäller företagande och ekonomi så trycker jag att det är tråkigt att du inte verkar vilja se bortom det, när det gäller produktiva utbyten.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
FreedomFighter
Posts: 76
Joined: 2004-05-31 22:44:30
Location: Karlstad

Post by FreedomFighter »

Andrej wrote:
FreedomFighter wrote:Nu missförstår du ju mig på flit men jag syftade mer på företagande och ekonomi ::)
Du har rätt om det där med flit, men när det gäller företagande och ekonomi så trycker jag att det är tråkigt att du inte verkar vilja se bortom det, när det gäller produktiva utbyten.
Mjoo men i detta fall gäller det väl mestadels musik och filmer, det är en annan sak om man delar med sig av kunskap som leder till ett utbyte som båda sidor vinner på.
Allt är som det ska vara.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Folk tycker om att göra musik, folk tycker om att lyssna på musik.
Tycker båda sidor får ett bra utbyte. :)
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Debatten om fildelning var död för länge sedan.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

kr1sse wrote:Folk tycker om att göra musik, folk tycker om att lyssna på musik.
Tycker båda sidor får ett bra utbyte. :)
Köp biljett till konserterna då, den upplevelsen går inte att ladda ner.

Och visst har du rätt lillis
Den är död, man kommer ingen vart.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Pollen har bara JA och NEJ som alternativ.
Tekniskt sett antar jag att jag är en fildelare.
Men själv identifierar jag mig inte som en fildelare, och speciellt inte som pirat eller med warez. Det händer att jag laddar ner lite musik nån gång ibland (rätt så sällan).

Jag använder inte proprietär mjukvara. Jag använder fria och öppna program som är gratis.
Jag tycker att det är dåligt att folk fildelar program då det missgynnar fria och öppna alternativ.

Jag tycker att upphovsrättslagen har blivit korrumperad då den har ändrats och "förstärkts" och inte motsvarar vad den var när den introducerades.
Upphovsrättslagen borde vara mer social och liberal, och tiden som ett verk täcks borde vara kortare.

Jag ogillar MPAA och RIAA.
Jag gillar att gå på bio med vänner, det är en trevlig social upplevelse. Men känns lite som jag gör något moraliskt fel när jag betalar i bion.

Jag skulle aldrig få för mig att köpa något DRM-cripplat skräp. Helvetet lär ju fryser till is innan jag gör det.

Ladda ner musik och film är nog ett snabbare, enklare, smidigare, säkrare, trevliga, lättare sätt än att köpa det.
Köper det i affären måste gå ut, köpa, komma hem, rippa, encoda, etc.
Köper man det på Internet, så måste man ge ut personlig information, de kommer antagligen dela med sig av den till partners, etc, kommer spamma dig om erbjudande, kommer va DRM-cripplat, du riskerar identitets stöld, etc använda kredit kort kan vara osäkert och krångligt över internet, etc.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Moonsky wrote:Ladda ner musik och film är nog ett snabbare, enklare, smidigare, säkrare, trevliga, lättare sätt än att köpa det.
Wat?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

lillis wrote:
Moonsky wrote:Ladda ner musik och film är nog ett snabbare, enklare, smidigare, säkrare, trevliga, lättare sätt än att köpa det.
Wat?
Det är Moonsky, försök inte förstå.

edit: Wow, det är som om frågan gradvis byts ut till något ännu dummare.
Last edited by Dissident on 2008-01-08 18:33:18, edited 1 time in total.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

lillis wrote:Debatten om fildelning var död för länge sedan.
Någon behövde säga det där.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

FreedomFighter wrote:Mjoo men i detta fall gäller det väl mestadels musik och filmer, det är en annan sak om man delar med sig av kunskap som leder till ett utbyte som båda sidor vinner på.
Hur resonerar du egentligen när du säger att bägge sidor vinner på det utbytet?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

lillis wrote:
Moonsky wrote:Ladda ner musik och film är nog ett snabbare, enklare, smidigare, säkrare, trevliga, lättare sätt än att köpa det.
Wat?
Man kan använda den klient man vill, istället för att ladda ner tillverkarens osäkra, bloatade och spyware-innehavande klient.

Man slipper DRM-infekterad skräp som dial-home och grejer.

Man slipper använda kreditkort och uppge personuppgifter, så man riskerar inte identitets stöld, att deras server blir hackad och databas snodd, eller att de säljer/delar sin databas innehållande dina personliga uppgifter med affärspartners, reklambolag, etc.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Moonsky wrote:Man kan använda den klient man vill, istället för att ladda ner tillverkarens osäkra, bloatade och spyware-innehavande klient.

Man slipper DRM-infekterad skräp som dial-home och grejer.

Man slipper använda kreditkort och uppge personuppgifter, så man riskerar inte identitets stöld, att deras server blir hackad och databas snodd, eller att de säljer/delar sin databas innehållande dina personliga uppgifter med affärspartners, reklambolag, etc.
Ah. Du förvirrade mig med "ladda ned" och "köpa". Som om man inte laddar ned de saker man köper online.

Helt och hållet min dumhet som spökar. Ber om ursäkt.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Mr Einstein wrote:
kr1sse wrote:Folk tycker om att göra musik, folk tycker om att lyssna på musik.
Tycker båda sidor får ett bra utbyte. :)
Köp biljett till konserterna då, den upplevelsen går inte att ladda ner.
Exakt! Ett gig kostar _mycket_ pengar, så där tycker jag mycket väl att man som lyssnare kan betala.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Borde vara olagligt att shara mp3or på under 128 kbit/s bitrate, och mp3or som inte är taggade.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Moonsky wrote:Borde vara olagligt att shara mp3or på under 128 kbit/s bitrate, och mp3or som inte är taggade.
1. Ja, 2. Nej, jag taggar hellre själv. (Ja, folk stör sig på att jag måste göra allt manuellt för att vara nöjd. >D)
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

kr1sse wrote:Folk tycker om att göra musik, folk tycker om att lyssna på musik. Tycker båda sidor får ett bra utbyte.
Att skriva musik kostar inget. Att spela in och producera det som slutligen hamnar i datorhögtalarna hos musikälskare kräver dock finansiering från musikerns sida, för att inte tala om hundratals timmars arbete, där också skrivandet tär på krafterna.

För att inte få en musiker att gräva ner sig helt och tappa sugen krävs engagemang från de som lyssnar och gillar det musikern producerar. Och det allra lättaste sättet att visa engagemang är att betala för musiken om försäljning tillhandahålls.

Ett annat sätt, men som är jobbigare, är att uttrycka sin uppskattning på ett sätt som får musikern att orka lägga ner ytterligare femhundra timmar på tre nya låtar.
kr1sse wrote:Exakt! Ett gig kostar _mycket_ pengar, så där tycker jag mycket väl att man som lyssnare kan betala.
Ett gig kostar inte mer än inspelning.

(FYI: ovanstående perspektiv kommer från underground-musiken, inte ur skivbolagens kossor även kallade artister. För dessa spelar skivor ingen roll, eftersom de får stora intäckter från radio.)
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Madr, jag är helt övertygad om att en ounderground-grupp eller dito musiker med ett bra och hållbart musikmaterial för sin genre utan problem kan ge bort samtliga sina inspelningar gratis på nätet (särskilt nu när produktionen gått ner så oerhört i pris) men ändå leva rätt gott på merch och gig-intäkter.

Jag tänker till och med gå så långt som att påstå att ett band som inte kan leva på merch och gig förlorar måttligt på att inte dra in ett skivbolag då de ändå kommer vara tvugna att marknadsföra sig själva samt jobba ett dagjobb för sitt uppehälle.

Det är ett självsanerande system och de enda som förlorar några egentliga summor pengar på det är musiker som vägrar turnera samt skivbolagen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

Musikerna blir ju kända även om man laddar ner deras musik... iofs så kan ingen mäta det i "flest sålda album" eller dyl.
Rockabilly,Psychobilly
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Madr:
Jag vet många här i Stockholmstrakterna och utanför som lever på sitt arbete och tycker det är kul att producera musik på sin fritid. Jag har min farsa som mest solid källa här, då han lägger ner max 500.- åt gången på att köpa en mixer eller en mik eller något som han vill ha. Och det är då väldigt sällan, maximalt en gång varannat år eller så. Det mesta material kan man få tag på billigare väg, företag slänger ut datorer, företag slänger ut mikar (ja, det har hänt... vetefan vad miken använts till innan dock, eftersom förpackningen var obruten), företag slänger ut allt möjligt. Instrument köper man för att man gillar att spela på dem, och har man inte just det instrumentet så finns det både vänner och samplingar att tillgå.

Jag förstår inte vad det är som skulle kosta in inspelningssammanhang.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Big_Bird wrote:Madr, jag är helt övertygad om att en ounderground-grupp eller dito musiker med ett bra och hållbart musikmaterial för sin genre utan problem kan ge bort samtliga sina inspelningar gratis på nätet (särskilt nu när produktionen gått ner så oerhört i pris) men ändå leva rätt gott på merch och gig-intäkter.
Jag delar din uppfattning. Har hjulet bara börjat rulla (läs att alla medlemmar i gruppen slutat eller gått ner rejält i arbetstid för att ge musiken mer tid) kan inte heller jag se att det skulle vara svårt att gå runt, eftersom alla utgifter betalar sig själva iom att bandet håller sig på vägarna och spelar skiten ur folk, som beredvilligt köper merch.

Men att komma dit kräver en hel del uppoffringar och slit, såklart. Och att ha fans som gör det värt uppoffringarna är en stor fördel när det kommer till att fatta ett beslut.
Big_Bird wrote:Jag tänker till och med gå så långt som att påstå att ett band som inte kan leva på merch och gig förlorar måttligt på att inte dra in ett skivbolag då de ändå kommer vara tvugna att marknadsföra sig själva samt jobba ett dagjobb för sitt uppehälle.

Det är ett självsanerande system och de enda som förlorar några egentliga summor pengar på det är musiker som vägrar turnera samt skivbolagen.
Jag ser din poäng. Som du själv sagt, det är en "Bird eating birds world" därute. Men jag tror också att grupper och musiker som inte tar vara på sina fans, dvs inte ser till att leverera gig så att blodet kokar, inte riktigt förtjänar att "gå runt" då de glömmer vilka som sprider deras musik.
kr1sse wrote:Madr:
Jag vet många här i Stockholmstrakterna och utanför som lever på sitt arbete och tycker det är kul att producera musik på sin fritid. Jag har min farsa som mest solid källa här, då han lägger ner max 500.- åt gången på att köpa en mixer eller en mik eller något som han vill ha. Och det är då väldigt sällan, maximalt en gång varannat år eller så. Det mesta material kan man få tag på billigare väg, företag slänger ut datorer, företag slänger ut mikar (ja, det har hänt... vetefan vad miken använts till innan dock, eftersom förpackningen var obruten), företag slänger ut allt möjligt. Instrument köper man för att man gillar att spela på dem, och har man inte just det instrumentet så finns det både vänner och samplingar att tillgå.

Jag förstår inte vad det är som skulle kosta in inspelningssammanhang.
Idag är det nästan löjligt billigt att själv skaffa sig inspelningsmöjligheter i jämförelse med 15-20 år sedan, det är alldeles sant. Men tyvärr räcker det inte alla gånger med ok utrustning - det är personerna bakom spakarna som ser till att det blir någon kvalitet på det som spelas in. Och när den kompetensen inte finns i gruppen eller hos vänner börjar det kosta.

Följande scenario inträffar: Någon i Stockholmstrakterna får grymt bra respons på sin musik. Folk vill ha mer, och responsen blir bara mer och mer omfattande för varje dag. Någon i Stockholmstrakterna bestämmer sig för att satsa mer på musiken, drar ihop ett gäng likar för att skapa, säger upp sig från dagjobbet och tar anställning som tidningsbud för att få mer tid. H*n hör också av sig till en bekants bekants bekant som sysslar med marknadsföring av musik.

Någon i Stockholmstrakterna har nu gjort allt som står i h*ns makt, och h*n jobbar nu 10 timmar om dagen för att skapa musik. H*n fortsätter få bra respons. H*n gör gigs fre-lör varje vecka, ibland oftare. Då och då blir h*n inbjuden till lokala obskyrda radiokanaler för intervju.

Livet är inte en dans på rosor:
- Någon i Stockholmstrakternas likar börjar tröttna, då de har jobb och familj hemma och inte satsar lika hårt.
- Planering och marknadsföring tar viktig tid från musikskapandet, säg 40% av all tid.
- Utrustning finns inte alltid att låna, utan måste köpas in.
- Det blir ont om tid för inspelning. Folk som kan sköta spakarna på bästa sätt är upptagna. Gruppens medlemmar har svårt att repa nytt material pga arbetstider och familjer.

Föreställ hur mycket ovanstående punkter påverkas av att de som lyssnar på h*ns musik väljer att inte gå på h*ns gig eller orkar inte köpa merch.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Jaha, då var det dags igen...
Länk Internetleverantörerna kan ju inte gilla beslutet. Det måste ju vara mycket
med pengar som flyger iväg för dom. Och mycket med jobb. Men sen fattar jag inte hur de ska kunna "se" om jag laddar ned en film(?). Sen så vet jag att i µTorrent mfl. så kan man köra krypterat, men det kan väll inte hjälpa så mycket. Och dom som har mycke kunskap kan säkert komma förbi detta.
Men om detta ska funka, så måste ju allt man gör loggas på deras servrar, eller?
Hur funkar det egentligen?

// Simon
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
Post Reply