Vad tycker ni egentligen om fildelning och kopieringsskydd.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.

Borde regeringen ta bort upphovsrättslagen?

Ja
13
39%
Nej
20
61%
 
Total votes: 33

User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Vad tycker ni egentligen om fildelning och kopieringsskydd.

Post by simon.lycksele »

Hej!

Jag har länge funderat på vad alla 64:orna tycker om fildelning och kopieringsskydd. Så i den här tråden får ni diskutera om vad ni tycker om just det. Tillexempel kopieringskyddet, ska man få kopiera en film till en kompis om man har köpt den, upphovsrättslagen bra eller dåligt, ja vad tycker ni? Det kommer att komma upp en omröstning om detta också.

Vad säger lagen om...
¤Nedladding av film och musik?
¤Kopiering för eget bruk?

Ordet är ert och fritt!

// Simon
Last edited by simon.lycksele on 2007-12-10 16:20:53, edited 1 time in total.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Alltså, det vore gôtt helt utan restriktioner, men det fungerar bara inte.
Alltså den egentliga anledningen att jag kanske inte alltid stannar på rätt sida av lagen när det gäller sånt här är bekvämligheten.

Så fort man med enkelhet och utan risk kan köpa saker bara *plopp* och sen ladda ner så lär väl det vara ett alternativ, men det är fortfarande inte så lätt, egentligen i ett infantilstadium det här med internetköp.
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Jo jag håller med dig, det är ruskigt enkelt, och kostar ingenting.
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Så länge de kommer på ett resonabelt pris och en enkel genomförningsmetod (för konsumenten alltså) så skulle jag mer än gärna stödja verksamheten.

Problemet är att just nu har man så vitt jag vet tre alternativ.
1. Gå till affären och köpa en platta/film/whatever. [enkelt, dyrt]
2. Köpa över internet. [jobbigt, billigt]
3. Ladda ner illegalt/ta från kompisar. [enkelt, billigt]
putte_br
Posts: 262
Joined: 2005-12-11 18:29:51

Post by putte_br »

Jag tycker inte om priserna som vi får betala för en film/cd skiva.
Om dom sänker priserna kan jag tänka mig att köppa flera filmer.

En fråga jag undrar över!
Gäller lagen om kopieringsskydd på gamla filmer? exp 1980-1999?
Har dyslexi...
Datorn
[] cpu e6750 @ 2.66GHz (3.32 GHz) [] Gigabyte P35 DS3 [] 3gb ram 830MHz [] PowerColor Radeon X1650PRO 256MB GDDR3 [] 2 st satta 500gb [] 650W [] kylning luft
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Ja, så länge nån kan anse sig inneha den rätten. Eller hur det nu blir...
Men ja iaf. :P
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Gissningsvis skulle försäljarna tjäna mer på att effektivisera e-handeln och sänka priserna, än att låta e-handeln vara jobbig och priserna höga, dvs tappa massor av sina kunder.

Det är min anledning.
meh
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

Fildelning FTW!
;D
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Ståhl wrote:Fildelning FTW!
;D
Antar att du menar fildelning som i piratkopiering? Isf håller jag med dig. ;)
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Kopieringsskydd är nödvändigt i någon form, samtidigt ogillar jag verkligen när de går ut över lagliga användare som betalt för sig.
Rootkit, starforce, nyare securom.
Tittar vi på senaste battlefield 2142, måste de som köper spelet i butik ha skivan i när de spelar, medan de som köpt via internet (helt identiskt spel) inte behöver ha den i. Känns lagom trist att bli straffad för att man köper i butik.

Enligt mig är kopieringsskyddets främsta funktion att skydda så vem som helst inte kan masskopiera, för i slutänden blir det alltid knäckt.

Att köpa produkter via nätet är något jag än så länge inte är särskilt förtjust över. Ofta kostar produkterna mer än i butik, eller precis samma. Trots att man inte får den fysiska produkten och hoppar över massa mellanled.
En problematik som finns är ju hur länge som distributören måste tillhandahålla materialet, hur många gånger ska du få tanka ned något du köpt? EA-link har ju en tidsbegränsning, sen får du köpa spelet på nytt vad det nu är.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Dels förstår jag dem, helt och hållet. Men det hela har gått till överdrift, en stor artist bryr sig inte om pengarna utan om att vara stor. Det hade jag iaf gjort. Vill dem ta in stora pengar får dem fixa en turné. Så att bry sig över om folk kopierar och lyssnar på deras musik tycker jag dem inte borde se som negativt om dem nu är artister som folk gillar. Och jag brukar iaf inte tanka musik från de artister jag inte gillar =)

Men att piratkopiera, bränna ut och SÄLJA är förjävligt. Det har dem mitt fulla förstående för.

Vad gäller spel så går det att fixa bra piratskydd exempelvis krav på registrering online exempelvis som när man ska spel över internet. För de som inte har internet så skulle det gå att göra i affären eller nåt. Film har jag inte tänkt så mycket över o därför tänker jag inte skriva nåt om det.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

-SE- wrote:Vad gäller spel så går det att fixa bra piratskydd exempelvis krav på registrering online exempelvis som när man ska spel över internet. För de som inte har internet så skulle det gå att göra i affären eller nåt.
Multiplayer-FPS har ju lösningen som i en liten ask. För att spela online måste du regga ett konto med en unik serial. För att spela offline, nja, men vem vill det?
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jag gillar som det är nu, dvs att det ska kosta men att de som kan och vill betala får göra det. De som inte vill betala kan ladda ner men olagligt.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

I och för sig. Vem har sagt att det är fel som det är just nu? Vi har ju faktiskt ett ganska välbalanserat mellanting...
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad tycker ni egentligen om fildelning och kopieringssky

Post by lither »

simon.lycksele wrote:Det kommer att komma upp en omröstning om detta också.
Jag hoppas verkligen inte att frågan då lyder "Vad tycker du om fildelning?" och då svarsalternativen är "bra" samt "dåligt".
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Nej, vad du tycker om fildelning får du skriva i tråden ;)
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Laddar ner allt, köper det som är bra... Så enkelt är det. Ser det som en slags förlängd demo av en film, spel eller program. Ingen som förlorar på det. Skulle ändå aldrig ha köpt <insertShittyMediaHere>.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Det är väldigt ofta nuförtiden, när man faktiskt har en stadig inkomst som jag inte drar mig för att köpa t.ex musik på Internet. Dock är det oftast tillgängligheten som leder till att jag tankar ner det istället. Eller dessa underliga säkerhetsskydd som leder till att jag inte kan synka mot ett speciellt medie.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Jag tycker iaf det är aningen positivt att man bara är några klick
ifrån dom senaste filmerna och en väntetid på cirka 1h beroende
på sin uppkoppling och sedan en dvdskiva och en bränning ifrån
en gratis film som sedan kan spelas på hemmabion direkt mot kvällen ;D

Musik laddar jag aldrig ner, eller jo det kan klart diskuteras.
StreamRipper är ett bra program om man ska rippa ifrån en webradio.

Spel är rätt givet om vi snackar bilspel.
kort och gott håller jag mig till bilspel samt filmer, om vi ska snacka nedladdning.


Om jag bröt emot någon slags regel som forumet innehar nu så
var god radera mitt inlägg då jag inte är särskilt brydd.
• ο β ε ο •
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Allt eftersom min ekonomi har blivit allt stadigare de senaste 2-4 åren har mina inköp av filmer och musik ökat hyfsat proportionerligt mot min inkomst (är fortfarande student förvisso, men har bättre ekonomi än tidigare). Jag tycker att musiken blir bättre än nedladdat, filmen blir bättre än nedladdat, spel spelar jag inte särskilt mycket längre.. Dessutom ser det najs ut med en stor skiv och filmsamling i hyllan. Där snackar vi IRL-peen (ja, din kuk är så stor som summan av dina tillgångar).
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Om jag kunde ladda ner ”Leo” idag för typ 40 kronor så skulle jag göra det direkt.
Men att först tvinga folk att gå på bio och sedan köpa eller hyra filmen är en distributionsform som inte är anpassad för den nya tiden..
Visst kan man tycka att film ska ses på Bio, men många har ju egen bio hemma.
Man borde kunna erbjuda folk att ladda ner filmer som även visas på bio.
Låt folket välja utan att tvinga dem till biograferna.
Det här kan resultera i rena biografdöden men det är ju smäller man får ta.
Biograferna får helt enkelt bjuda på mer än bara film, som extra sköna stolar, gratis popcorn och läsk kanske ;D
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Eftersom spel allt oftare hastas ut på marknaden med bristfällig betatestning så börjar min inställning till piratkopiering av spel mjukna. Förut gjorde jag det, men tyckte det var fel och gjorde det för att jag var fattig. Nu gör jag det för att det är pinsamt att de tror man ska betala pengar för en produkt som måste patchas från dag 1. (Stalker, Crysis, mfl)
I grund och botten är det fortfarande fel, men man bryr sig mindre.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Jag brukar snitta på 100 köpta skivor per år. Dessa är i sin tur väl provlyssnade, och längs vägen pågår stor gallring.

Då jag inte har något större intresse för vare sig film eller spel, är det inte för mig främmande att köpa de enstaka spel eller filmer som jag vet att jag kan få glädje av en andra eller tredje gång - då det rör sig om kanske en eller ett par produkter om året.

Jag är inte emot fildening av upphovsrättsskyddade produkter, men ifrågasätter inte heller varför det är olagligt; alla är inte lika bra på att visa sin uppskattning för en bra produkt.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Fildelning blir rätt när andra saker blir gratis, så som boende och mat, så när valuta avskaffas så är det bara att tanka på.
Men innan dess så kan man inte tycka att det är ens rättighet att det ska vara gratis med underhållning som andra människor med tid och pengar gjort tillgängligt.

Och kopieringsskydd är bu det med, då det endast förstör för såna som mig som köper produkterna. Starforce och whatever. Yuk. Sist jag tanka ner nått var en Moby platta som jag köpt i affär, men kunde inte spela den i bilen som jag ville ha den till....graowl!
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Slappyjoe
Posts: 891
Joined: 2005-08-19 16:23:32

Post by Slappyjoe »

Jag tycker väl det är både bra och dåligt med fildelning.

Tycker det är bra att man kan ha saker på HDD´n blir det korrupt ja då kan man ladda hem det igen utan förlust.

Köper man en cd/dvd så kan den gå av på mitten,bli repig eller allt möjligt och då får du betala för en ny.

enklare,billigt,och blir det korrupt behöver du inte lägga ut massa pengar på att få det igen.
| Q6600@3ghz
| EVGA 780i sli
| 9800GTX
| 2GB OCZ 1066mhz sli ready
| 320GB
Post Reply