Bilddagboken.se har blivit Hackade.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

noname/whatever wrote:
lither wrote:
noname/whatever wrote:
lither wrote:Hur dåligt lösenord hade du, wille?
Dåligt och dåligt, alltså.
"hackarna" lade ut dem flesta lösenorden på fb inkl. anvädarnamn så det var fritt fram för vem som helst att testa, och det finns spånhuvven som har samma kod till msn och whatever, så hur "bra" kod han hade, hade nog inte räddat honom eftersom allt lades ut inför allmänheten.
Jag har samma lösenord till flera inloggningar – är jag ett spånhuvud för det?
Mer eller mindre, ja.
Därför om ett utav dem skulle komma i väldigt orätta händer så
ligger genast allihopa i orätta händer, eller vad ville du ha för svar?? ::)
Jag tycker om säkerheten jag har på alla mina lösenord. Ett för tjänster som det egentligen inte gör något om någon bryter sig in på, en för alldagliga intressen och ett för ställen som är extremt privata. Jag har inga problem med att komma ihåg fler lösenord, men kommer någon in på ett av mina konton så är det inte på grund av att jag har dåligt lösenord.
Svaret jag ville ha var att det är en överdrift att säga att någon är ett spånhuvud för att de har samma lösenord till sin MSN som till sin "whatever".
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Beror väl helt på hur pass mycket och till vad man använder sin msn, om den är kopplad till ens reguljära mail, om man har information lagrad på mailen som ger åtkomst till betalsidor eller ställen som har kreditkortsuppgifter eller andra 'extremt privata' uppgifter.

Jag blev väldigt orolig när någon bröt sig in på min msn, även om jag hade haft andra uppgifter till min andra mail samt andra sidor hade man fortfarande (om man hade velat) kunnat komma åt en shitload med information.

Att ha flera olika lösenord, beroende på vad det är för tjänst är smart, men att ha samma lösenord till msn/hotmail som man har till andra tjänster är inte smart, tro mig, jag vet.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

wille wrote:Beror väl helt på hur pass mycket och till vad man använder sin msn, om den är kopplad till ens reguljära mail, om man har information lagrad på mailen som ger åtkomst till betalsidor eller ställen som har kreditkortsuppgifter eller andra 'extremt privata' uppgifter.
Det är väldigt sant. Jag använder bara min MSN-adress till just MSN. Den är ungefär lika intressant som min mejladress som jag använder till att regga mig på forum (som det inte gör så mycket om det kommer lite spam till då och då).
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

detta pekar bara emot att sajter verkligen har sugigt skydd mot SQL injections vilket är vad hackarna använt sig av.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Jag måste erkänna att jag tycker det är kul när stora sidor blir hackade.

Men en sak jag inte förstår är att de flesta som pratar om att de hackar, de är säkert inte så bra, stor i ord osv, säger att man inte gör det för att förstöra utan för att man är kreativ. Det kan jag förstå, men att sen släppa alla lösenorden till pöbeln är ju i rak motsägelse mot vad de hävdar.

Varför är det kul att låta Lisa ligga vaken i nätter bara för att Kalle 12 tycker det är kul att snoka runt på FB, få lösenord till MSN/mail och förstöra.

Låt folk hacka, det är bland annat det som får utvecklingen att gå framåt, men snälla ge fan i att släppa lösenord till folk som inte har vett nog att hantera informationen.
我思う、ゆえに我あり
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

thimp wrote:Jag måste erkänna att jag tycker det är kul när stora sidor blir hackade.

Men en sak jag inte förstår är att de flesta som pratar om att de hackar, de är säkert inte så bra, stor i ord osv, säger att man inte gör det för att förstöra utan för att man är kreativ. Det kan jag förstå, men att sen släppa alla lösenorden till pöbeln är ju i rak motsägelse mot vad de hävdar.

Varför är det kul att låta Lisa ligga vaken i nätter bara för att Kalle 12 tycker det är kul att snoka runt på FB, få lösenord till MSN/mail och förstöra.

Låt folk hacka, det är bland annat det som får utvecklingen att gå framåt, men snälla ge fan i att släppa lösenord till folk som inte har vett nog att hantera informationen.
Word!
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

thimp wrote:Jag måste erkänna att jag tycker det är kul när stora sidor blir hackade.

Men en sak jag inte förstår är att de flesta som pratar om att de hackar, de är säkert inte så bra, stor i ord osv, säger att man inte gör det för att förstöra utan för att man är kreativ. Det kan jag förstå, men att sen släppa alla lösenorden till pöbeln är ju i rak motsägelse mot vad de hävdar.

Varför är det kul att låta Lisa ligga vaken i nätter bara för att Kalle 12 tycker det är kul att snoka runt på FB, få lösenord till MSN/mail och förstöra.

Låt folk hacka, det är bland annat det som får utvecklingen att gå framåt, men snälla ge fan i att släppa lösenord till folk som inte har vett nog att hantera informationen.
Fast jag tror att det bara är halva delen av problemet.
De som gör den här typen av hack är sällan de som kommit på metoden, så
de har ju i sin tur laddat ner eller fått kännedom om hur man hackar från
andra, och sedan applicerat det på websiter i "deras närhet".
Det tycker jag är ganska i linje med att de i sin tur, snokar upp lösenordsfilen
och (eventuellt iaf) inte använder den själv utan postar på nätet, precis som
infon om den exploit de själva använde.

Vad det gäller just lösenords-"attacker" så gillar jag personligen de gånger
man får tag på en stor mängd lösenord och usernamn att bara posta själva lösenorden
och sen ange att "alla som hade följande lösenord är rökta/måste byta" utan
att ange vilket lösen som gått till vilket konto.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Men fortfarande det är inte att hacka på samma sätt när man gör detta? Att hacka är väll att faktiskt ta sig in i ett system inte sno en sql databas o sen sitta och använda en avkrypterings nyckel? :S
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

SpiXx^Orginalet wrote:Men fortfarande det är inte att hacka på samma sätt när man gör detta? Att hacka är väll att faktiskt ta sig in i ett system inte sno en sql databas o sen sitta och använda en avkrypterings nyckel? :S
Att ringa upp en kille på marknads och presentera sig som IT-ansvarige och sen avkräva honom hans användarnamn och lösenord är också att hacka. Så alla sätt att ta sig in är att hacka.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

iofs, men de hack som varit har ju varit sql injektioner för att få reda på saker?
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

IcePic wrote:usernamn
:)
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Så det är såhär man gör för att skapa en tråd som flyter ut i ytligheten ::)
• ο β ε ο •
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

klaga inte på detta såhär ska det vara :D
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Självklart, men oftast får det inte vara sålänge.
Bad for them tho! ;)
• ο β ε ο •
Post Reply