Macbook Air, vad tror ni?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lither wrote:
Big_Bird wrote:
lither wrote:
enix wrote:EDIT2:
Mr Einstein wrote:Men varför är den så jävla dyr?
SSD HÅRDDISK!!
Men enix, nej. Macbook Air har inte en SSD i sig by default. Dessutom är priset inte jämförbart med vad den kostar i USA. Vår moms förstör en hel del (den kostar motsvarande $1799 i USA (6,5 x 1799 = 11693,5).
iofs är man väl tvungen att köpa den i Oregon då för att slippa amerikansk sales tax som ju är som en lömsk ninja i jämförelse med momsen.
Menar du att Oregon är enda alternativet för oss svenskar? Det tror jag inte på.
Nja... jag vet inte vilka fler amerikanska delstater som saknar sales tax så jag högg bara till med Oregon.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Bara gå ut och fråga vem som helst på stan om de skulle köpa den där Air för dom där pengarna. Räkna sedan ihop alla Ja och Nej. Det finns alltid en marknad men den varierar i storlek. När jag jobbar så möter jag så otroligt många människor och ni förstår inte att det dominerar av "snåla" människor, naturligtvis så varierar åldern också.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

ADiS wrote:Bara gå ut och fråga vem som helst på stan om de skulle köpa den där Air för dom där pengarna. Räkna sedan ihop alla Ja och Nej. Det finns alltid en marknad men den varierar i storlek. När jag jobbar så möter jag så otroligt många människor och ni förstår inte att det dominerar av "snåla" människor, naturligtvis så varierar åldern också.
Om man nu är snål har ju apple flera modeller som är billigare. HP har även dyrare.
Vad är din poäng?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

lither wrote:
enix wrote:EDIT2:
Mr Einstein wrote:Men varför är den så jävla dyr?
SSD HÅRDDISK!!
Men enix, nej. Macbook Air har inte en SSD i sig by default. Dessutom är priset inte jämförbart med vad den kostar i USA. Vår moms förstör en hel del (den kostar motsvarande $1799 i USA (6,5 x 1799 = 11693,5).
ADiS wrote:Allt handlar inte om SSD HHD
Snyggaste tautologin.
Jag trodde det var BTO option modellen med 64GB SSD som ni gnällde om.
Hur fan kan ni tycka att Air är dyr by default!?
Den är ju superbillig i staterna och den är faktist billig om man har CSN eller har möjlighet att köpa den exkl moms via någon privat firma :)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

enix wrote:Den är ju superbillig i staterna och den är faktist billig om man har CSN eller har möjlighet att köpa den exkl moms via någon privat firma :)
Nog för att jag slänge ut en massa pengar på min senaste workstation laptop men jag räknar inte 13k som "faktiskt billig".
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Big_Bird wrote:
lither wrote:
Big_Bird wrote:
lither wrote:
enix wrote:EDIT2: SSD HÅRDDISK!!
Men enix, nej. Macbook Air har inte en SSD i sig by default. Dessutom är priset inte jämförbart med vad den kostar i USA. Vår moms förstör en hel del (den kostar motsvarande $1799 i USA (6,5 x 1799 = 11693,5).
iofs är man väl tvungen att köpa den i Oregon då för att slippa amerikansk sales tax som ju är som en lömsk ninja i jämförelse med momsen.
Menar du att Oregon är enda alternativet för oss svenskar? Det tror jag inte på.
Nja... jag vet inte vilka fler amerikanska delstater som saknar sales tax så jag högg bara till med Oregon.
Alaska, Delaware, Montana och New Hampshire är också alternativ.
ADiS wrote:Bara gå ut och fråga vem som helst på stan om de skulle köpa den där Air för dom där pengarna. Räkna sedan ihop alla Ja och Nej. Det finns alltid en marknad men den varierar i storlek. När jag jobbar så möter jag så otroligt många människor och ni förstår inte att det dominerar av "snåla" människor, naturligtvis så varierar åldern också.
Titta nu, ADiS, på vad du har gjort. Du har först sagt att du kan köpa åtta liknande PC:s för samma pris – detta blev dementerat. Sedan säger du att Celeron-processorer är strömsnåla – detta blev också dementerat. Och nu försöker du kränga i oss något så uppenbart att snåla människor inte vill köpa en laptop för 14 000. Nej, det säger självt att de inte vill, men det har ju inte med att göra att det är Apple som står bakom den. Vill du ha något vettigt och verklighetsförankrat säga så säg det.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Image
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Nu postades den första bilden, countdown till låsning T -9 poster.

Kan vi inte enas om att vara oense och sen gå vidare med att dräggla över denna väldigt dyra men på många sätt läckra Laptop?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Är det bara jag som tycker att den är ful? :/
Gillar inte alls den bulliga designen, för min del hade den helst fått vara jämnt tjock istället.. och vitt tangentbord istället för det fula svarta.
hej.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

ADiS wrote:Bara gå ut och fråga vem som helst på stan om de skulle köpa den där Air för dom där pengarna. Räkna sedan ihop alla Ja och Nej. Det finns alltid en marknad men den varierar i storlek. När jag jobbar så möter jag så otroligt många människor och ni förstår inte att det dominerar av "snåla" människor, naturligtvis så varierar åldern också.
Varför säljs BMW, Mercedes, Porsche etc? Det går ju flera Skoda Octavia på en Merca... Jag tycker att MBA egentligen är förvånansvärt billig, eftersom den är unik så borde Apple kunna ta fetare betalt för den. En stor grej med Apple är ju design och lite prestige, och det tappar man om man börjar kränga budgetlaptops för 5 lakan. Är det inte bra idag, att om man har lite cash och/eller är snål så finns det billiga pc-laptops för under 5000kr, men för de som har flis eller prioriterar annorlunda finns det fläskigare maskiner eller designade burkar som MBA.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Apple tar bra betalt för sin hårdvara eftersom dom knappt tar betalt för sitt OS.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Vilken sandlådenivå det var på den här diskussionen. Mactalibanerna gör verkligen själ för sina namn.

Jag har inget emot Mac, men just nu känns det inte som att det finns utrymme för en i min ekonomi. Trots BigBirds fina kalkyl så skulle jag nog vilja påstå att man kan få mer prestande för pengarna om man köper PC, eller så kanske det bara är enklare att anpassa dem efter sittbehov. Sen kan jag dessutom stolt berätta att jag redan äger världens tunnaste laptop! ( ;) )
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

syntetisk wrote:Vilken sandlådenivå det var på den här diskussionen. Mactalibanerna gör verkligen själ för sina namn.
Jag kan säga att jag inte är glad att jag står på någon sida ;)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

syntetisk wrote:Vilken sandlådenivå det var på den här diskussionen. Mactalibanerna gör verkligen själ för sina namn.
Som jag sa tidigare, det finns tyvärr folk på PC sidan som smutskastar Mac så jävla mycket (fast de knappt har rört en i mer än några minuter) som får mig att bli förbannad. Jag kan inte rå för att det finns idioter på PC sidan som håller på, någon måste ju försvara plattformen och slänga fram FAKTA rakt in i ansiktet på dom.

Ja, jag är en stolt Mactaliban, ni kan avsky mig hur mycket ni vill och tycka att jag själv är en idiot.
Jag är dock själv både Windows/Linux/OSX användare så...
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

stealth wrote:
syntetisk wrote:Vilken sandlådenivå det var på den här diskussionen. Mactalibanerna gör verkligen själ för sina namn.
Jag kan säga att jag inte är glad att jag står på någon sida ;)
Haha, trots att jag höll för inte med lillfingret och vände på meningen så fick jag inte till det ;)
enix wrote:Ja, jag är en stolt Mactaliban, ni kan avsky mig hur mycket ni vill och tycka att jag själv är en idiot.
Jag är dock själv både Windows/Linux/OSX användare så...
Jag avskyr dig inte, ta det lungt. Men jag tycker du tar det här på löjligt stort allvar och beter dig minst lika löjligt som "MAC hatarna".

Föresten så känns ordet "MacTaliban" ganska paradoxalt
Wikipedia wrote:... samt det totala förbudet mot avbildning av människor, något som i mars 2001 resulterade i förstörelsen av de två gigantiska, antika buddhastatyerna i Bamian ... Talibaner har också gjort sig kända för fanatiskt hat mot all sorts musik, som gick så långt att till och med ringklockor på cyklar betraktades som musikinstrument och förbjöds ...
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

enix wrote:
syntetisk wrote:Vilken sandlådenivå det var på den här diskussionen. Mactalibanerna gör verkligen själ för sina namn.
Som jag sa tidigare, det finns tyvärr folk på PC sidan som smutskastar Mac så jävla mycket (fast de knappt har rört en i mer än några minuter) som får mig att bli förbannad. Jag kan inte rå för att det finns idioter på PC sidan som håller på, någon måste ju försvara plattformen och slänga fram FAKTA rakt in i ansiktet på dom.

Ja, jag är en stolt Mactaliban, ni kan avsky mig hur mycket ni vill och tycka att jag själv är en idiot.
Jag är dock själv både Windows/Linux/OSX användare så...
Låt dem göra det. Mac blir lika underbart för dig fortfarande utan deras bekräftelse, eller hur?

Jag älskar verkligen min mac, och tycker det är befriande att tillhöra en liten minoritet som den stora massan knappt vet något om. Lugn och ro, lämnad ifred. :)
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

madr wrote:Låt dem göra det. Mac blir lika underbart för dig fortfarande utan deras bekräftelse, eller hur?

Jag älskar verkligen min mac, och tycker det är befriande att tillhöra en liten minoritet som den stora massan knappt vet något om. Lugn och ro, lämnad ifred. :)
Säg det som det är, du vill bara vara speciell ;D
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Jag gick på applehypen och köpte en iPod. Insåg ganska fort att det bara är en helt vanlig mp3spelare som man måste använda dryga program för att föra över filer till.

Tror inte en sekund på alla applemuppars konstanta prisande av macarna.
De är inte dåliga men så överbra som påstås? Nää...
En dator i mängden, lite bättre kanske.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Diemon! wrote:En dator i mängden, lite bättre kanske.
Det kanske är det som är grejen, de anser att Mac är det där "lilla extra". En extraslant för något extra man vill ha?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Mr Einstein wrote:
madr wrote:Låt dem göra det. Mac blir lika underbart för dig fortfarande utan deras bekräftelse, eller hur?

Jag älskar verkligen min mac, och tycker det är befriande att tillhöra en liten minoritet som den stora massan knappt vet något om. Lugn och ro, lämnad ifred. :)
Säg det som det är, du vill bara vara speciell ;D
Jamen självklart! Det är en fantastisk kick.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

fisk wrote:
Diemon! wrote:En dator i mängden, lite bättre kanske.
Det kanske är det som är grejen, de anser att Mac är det där "lilla extra". En extraslant för något extra man vill ha?
Jo, macar har ju helt klart bra kvalitétskänsla och är snygga om man gillar designen.
Men lyssar man på mactalibanerna är det ju som att lyssna på Jehovas när de pratar om Gud. :-X
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Jag sitter på PC nu men jag är grymt sugen på en Mac, dock kommer jag säkert aldrig ha råd med det :/

Ang iPod så fick jag en Nano 3G av min flickvän förra året och jag måste säga att jag fullkomligt älskar den. Haft ett par innan men aldrig så bra som Nano.

Bara av Cover Flow får man ju nästan stånd :X
我思う、ゆえに我あり
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

thimp wrote:Jag sitter på PC nu men jag är grymt sugen på en Mac, dock kommer jag säkert aldrig ha råd med det :/

Ang iPod så fick jag en Nano 3G av min flickvän förra året och jag måste säga att jag fullkomligt älskar den. Haft ett par innan men aldrig så bra som Nano.

Bara av Cover Flow får man ju nästan stånd :X
Sälj din PC eller dina PCs, spara och köp, så gjorde jag.
Inte så svårt.
Diemon! wrote:
fisk wrote:
Diemon! wrote:En dator i mängden, lite bättre kanske.
Det kanske är det som är grejen, de anser att Mac är det där "lilla extra". En extraslant för något extra man vill ha?
Jo, macar har ju helt klart bra kvalitétskänsla och är snygga om man gillar designen.
Men lyssar man på mactalibanerna är det ju som att lyssna på Jehovas när de pratar om Gud. :-X
Jag kan säga detsamma om en del Windows anhängare (framförallt gamers). Titta bara på YouTube vad mycket idioter det är som smutskastar.

Egentligen är alla OS bra på sitt sätt, vissa favoriserar en viss typ av OS bättre än andra alternativ.

Så som jag ser det:
Windows: SPEL
Mac OSX: Work
Linux/BSD: Server
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

enix wrote:
thimp wrote:Jag sitter på PC nu men jag är grymt sugen på en Mac, dock kommer jag säkert aldrig ha råd med det :/

Ang iPod så fick jag en Nano 3G av min flickvän förra året och jag måste säga att jag fullkomligt älskar den. Haft ett par innan men aldrig så bra som Nano.

Bara av Cover Flow får man ju nästan stånd :X
Sälj din PC eller dina PCs, spara och köp, så gjorde jag.
Inte så svårt.
Vad ger du mig för min 4 år gamla laptop?

Lever på CSN och försöker komma in på en skola vars hela skolavgift inte täcks av CSN så jag måste spara pengar för det. Det har trotts allt högre prio en en Mac.
我思う、ゆえに我あり
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
Post Reply