Macbook Air, vad tror ni?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Macbook Air, vad tror ni?

Post by wille »

Här kommer den senaste skapelsen från framgångsmaskineriet:

Macbook Air

Apple Store

Vad tror ni, ros eller ris?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

omg att du redan bryr dig..

tjapp blir nog cool.. who knows who gives.. just give me same price as us and i'm happy
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Ser bra ut... Men typ "usbluckan" tyckte jag såg lite sådär ut att den skulle bli dålig efter att ha blivit i och utdragen några hundra gånger...
Och det att den inte har någon DVD spelare är också dåligt.. (jobbigt att ha en extern som man måste släpa med sig)..
Annars såg den bra ut... Full med trevliga finesser som apple alltid tycks ha :)
Här var det tomt...
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Jag kommer köpa en, väntar dock på nästa generation för att slippa barnsjukdomarna. Priset på SSD-diskar bör även sjunka ganska rejält till dess.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Man kan inte byta batteri på den.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Moonsky wrote:Man kan inte byta batteri på den.
Det är ju kasst förstås, inte för att jag bytt batteri på min laptop ens när det sunkade ur. I dagens löjliga slit-och-släng-ekonomi är det ändå dags att byta datorn när batteriet tagit slut.

Men det var inte det jag tänkte säga. Utan, var hittade du informationen att man inte kan byta batteri?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Måste säga att jag blev riktigt sugen. Är dessutom i behov av en ny bärbar inför sommarens tioveckorsseglats.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

kan fan köpa 8st PC för dom där pengarna och få bättre maskiner. Apple är fan dum i hela huvudet.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

ADiS wrote:kan fan köpa 8st PC för dom där pengarna och få bättre maskiner. Apple är fan dum i hela huvudet.
Länka till en sådan som har 64GB SSD-disk.

Men visst, den är snuskigt dyr, och enligt mig rätt så trist. Jag menar, 13" är inte ultraportabelt.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

ADiS wrote:kan fan köpa 8st PC för dom där pengarna och få bättre maskiner. Apple är fan dum i hela huvudet.
Jaha, så Apple är dumma i huvudet för att de har ett annat produkttänk än PC-tillverkarna? Håll dig till dina 8 st PC och låt de som vill köpa denna produkt för att de gillar den och är villiga att lägga ut pengar för den utan att man skall behöva höra dina idiotiska kommentarer. Man blir tröttare för mindre alltså.

Jag är helt klart imponerad av designen och tänket att skapa ett helt trådlöst hem. Det där med CDn är helt klart min smak, jag tror inte jag använt en skiva på hur länge som helst sen jag skaffade min iMac. Sen är miljötänket helt klart trevligt också!

Är ingen Mac-taliban men för mig så är helt klart Mac ett val för mig. Detta kanske helt klart är för att jag vare sig "hakkar data" eller spelar spel som jag brukade göra. Jag gillar estetiken och enkelheten. Integrationen med alla andra Apple-produkter /mjukvara som jag använder.

Tycker helt klart att PC är ett bra val också men inte längre för mig.
Last edited by stealth on 2008-01-15 23:16:10, edited 2 times in total.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jag är emot.
Fast mängd minne och fast batteri känns inte kul. För mig spelar tjockleken mindre roll än storleken, och den är ju inte precis liten när den 13.3" med så breda ramar runt skärmen.

Jag är mer på linjen med powerbook 12". En slimmad liten dator, som ändå har allt. Utbytbart minne, batteri. Vettig grafikkrets, dvd-spelare och ethernet. Varför har inte apple ens något som liknar den?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Big_Bird wrote:Utan, var hittade du informationen att man inte kan byta batteri?
Svårt att säga utan att veta var batteriet sitter och hur det ser ut, men jag ser i varje fall ingen potentiell batterilucka.
Image
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

stealth wrote:
ADiS wrote:kan fan köpa 8st PC för dom där pengarna och få bättre maskiner. Apple är fan dum i hela huvudet.
Jaha, så Apple är dumma i huvudet för att de har ett annat produkttänk än PC-tillverkarna? Håll dig till dina 8 st PC och låt de som vill köpa denna produkt för att de gillar den och är villiga att lägga ut pengar för den utan att man skall behöva höra dina idiotiska kommentarer. Man blir tröttare för mindre alltså.
Nej det sa jag inte, jag syftar till priset, storleken på hddn. Än idag så duger vanlig disk för mig och priset per gb i jämförelse med den där är billigare. Är också imponerad, men som sagt, de som vill slänga fram ca 25kkr får göra det.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

ADiS wrote:Nej det sa jag inte, jag syftar till priset, storleken på hddn. Än idag så duger vanlig disk för mig och priset per gb i jämförelse med den där är billigare. Är också imponerad, men som sagt, de som vill slänga fram ca 25kkr får göra det.
Varför kommenterade du då det hela, du kan ju inte jämställa SSD med vanlig hårddisk? Och varför då klaga på Apple!?

Vill fortfarande ha en länk på en portabel dator som har 64GB SSD som är så otroligt mycket billigare.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Men varför är den så jävla dyr?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

ADiS wrote:kan fan köpa 8st PC för dom där pengarna och få bättre maskiner. Apple är fan dum i hela huvudet.
Åtta såna här? 8)
http://www.dustinhome.se/pd_5010115098.aspx
Och de har ändå inte SSD-diskar som mr_tobbe sa.
Dessutom är det ingen som tvingar dig att ta den dyraste modellen. Offra SSD och du är nere på 11k (om dollarn ligger på 6.5 och Calc inte har buggat ur)

Och med en Vaio är du mer eller mindre stuck med Vista. Sony har inte, eller har inte medan jag testat vår programvara på den Vaio-modellen tillhandahållit några XP-drivare.

(Plus att den väger nästan ett halvkilo mer)

Men den går att byta batteri på. (Såg inte den där bilden på baksidan)
Även om det faktiskt är läge att påpeka att det fortfarande är teoretiskt möjligt att byta batteri genom att skruva loss bakstycket som verkade relativt enkelt fastsatt, så till jag har en säker källa så tycker jag att bilden är ett potentiellt obekräftat.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Om vi tittar på vad syftet med datorn är, så tycker jag att priset blir mer förståeligt. Syftet är att ge användarna ett totalt trådlöst alternativ. Har man dessutom en annan apple-burk i närheten (vilket möjliggör t.ex. Remote Disc eller wifi Time Machine) kan man dumpa allt man behöver spara på den appleburken, som förmodligen har tillräckligt mycket lagringsutrymme.

Ser man produkten i dess tänkta perspektiv så får den mening, dock lite smalt användningsområde enl mig.

Om jag ska ha en macbook air så måste jag ha ett gäng andra grejor för att kunna utnyttja den som jag vill.

Fast man blir sjukligt sugen på att köpa sig en enbart för att ;) *dregel*
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Debatten osar bedrövlig "X vs. Y" som jag tröttnade på någon gång under det senare 80-talet.

Personligen har jag aldrig begripit varför man slänger ut pengar på Macintosh. För mig är det lite som en religion där man väljer datorn av "övernaturliga" skäl. Jag förstod aldrig varför folk gapade om iPod, eller någon annan av deras produkter för den delen. Mac blir för mig som alla märkesdatorer.

Det enda undantaget till detta är det faktum att Mac har ett operativsystem som är *nix i grunden och lyckats få CS3 till detta. Det saknar jag.

Jag ser en snuskigt dyr vanlig, tunn laptop med en lite annorlunda touchpad.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

fisk wrote:Debatten osar bedrövlig "X vs. Y" som jag tröttnade på någon gång under det senare 80-talet.

Personligen har jag aldrig begripit varför man slänger ut pengar på Macintosh. För mig är det lite som en religion där man väljer datorn av "övernaturliga" skäl. Jag förstod aldrig varför folk gapade om iPod, eller någon annan av deras produkter för den delen. Mac blir för mig som alla märkesdatorer.

Det enda undantaget till detta är det faktum att Mac har ett operativsystem som är *nix i grunden och lyckats få CS3 till detta. Det saknar jag.

Jag ser en snuskigt dyr vanlig, tunn laptop med en lite annorlunda touchpad.
Tidigare när apple körde powerpc kan jag hålla med dig om att det var väldigt dyrt, nu känns prisnivån på maskinerna bättre. Det är knappast billigt, men inte löjligt dyrt heller om man jämför motsvarade maskiner hos andra tillverkare. Det är snarare en fråga om man hade köpt motsvarande maskin hos en annan tillverkare.

Vad gäller ipod skulle jag säga att interfacet var löjligt lättanvänt och intuitivt, det var det som gjorde den speciell för mig. Tillsammans med integrationen i itunes, som jag uppskattade. Det är väl det som brukar få folk att bli lyriska, saker som fungerar som man vill och direkt, utan att man måste förstå hur och varför.

Jag förstod hela applegrejen när jag hade en ipod och en ibook för några år sedan. Jag var tvungen att använda produkterna, för användarvänlighet och hur väl något fungerar är inget man kan läsa ur specifikationsblad eller prislapp.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

ADiS wrote:kan fan köpa 8st PC för dom där pengarna och få bättre maskiner. Apple är fan dum i hela huvudet.
Såna som du borde inte existera.

Tunna laptops kostar pengar, SSD hårddiskar kostar en förmögenhet.
Med CSN rabatt går den billigaste på 14k ungefär ;D
Tänk på att det är 1.6GHz och 1.8GHz Core2duos i den!
I en motsvarande Sony Vaio TZ (tror jag det var) så är det bara 1.2GHz ::)
Plus att den inte alls är lika tunn, så gå och fortsätt lek i PEZE sandlådan och tro att du kan få en elegantare lösning med en PEZE.

Jag vill så gärna ha en men jag har inte råd med en och är ändå rätt så nöjd med min MacBook.

EDIT:
Btw, hur många av er här inne tittade på keynoten? ;)
Jag såg både macrumorslive webupdates (jag var inte tålamodig) och sen kollade jag direkt på videon när den släpptes.

Apple har nog svårt att öveträffa det här....

EDIT2:
Mr Einstein wrote:Men varför är den så jävla dyr?
SSD HÅRDDISK!!
Last edited by enix on 2008-01-16 9:44:43, edited 4 times in total.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Caterham

Post by Caterham »

Det går tyvärr inte att byta någonting på den, ev cpu men inte uppgradera minne och inte byta ssd hårddisk.
Apple har aldrig varigt någoting för mig.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Det är skrämmande att se att alla macanvändare hoppar på adis för att han uttryckte sitt missnöje med datorer döpta efter en fruktansvärt äcklig äppelsort.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

DeCaff wrote:Det är skrämmande att se att alla macanvändare hoppar på adis för att han uttryckte sitt missnöje med datorer döpta efter en fruktansvärt äcklig äppelsort.
Ja kanske det. Men samtidigt kan man bara inte jämföra en vanlig mekanisk hårddisk med en SSD hårddisk och sen försöka påstå att en PC med samma features ungefär är billigare ::)
Det var det jag reagerade på, så med dagens priser på SSD diskar så förstår jag varför den blir så "vansinnigt dyr".
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

DeCaff wrote:Det är skrämmande att se att alla macanvändare hoppar på adis för att han uttryckte sitt missnöje med datorer döpta efter en fruktansvärt äcklig äppelsort.
Det är skrämmande att se hur alla mac-hatare hoppar till adis försvar trots att han gjorde ett skrämmande dåligt försök att jämföra äpplen med päron.

Men sånt är livet ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

DeCaff wrote:Det är skrämmande att se att alla macanvändare hoppar på adis för att han uttryckte sitt missnöje med datorer döpta efter en fruktansvärt äcklig äppelsort.
Det var från min sida snarare ett påhopp på hans underliga kommentar om att "Apple är dumma i huvudet". Jag springer inte runt och säger att Dell är dumma i huvudet bara för att jag använder Mac.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Post Reply