FEL AV: Telenor och Sony Ericsson

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

FEL AV: Telenor och Sony Ericsson

Post by patrik åkerhage »

För att förklara mitt problem bifogar jag mitt mail jag skrev till dem, frågan är, har jag inte rätt? Borde jag inte få en ny mobil, då det inte är jag som gjort fel utan telenor.

Mailet är skrivet exakt såhär:

NOGA BESKRIVET, FÖR ATT INTE GLÖMMA NÅGOT, LÄS NOGGRANT!!!

Hej, jag har lämnat in min sony ericsson w850i 3 gånger i rad för reparation, alla gånger med SAMMA fel, sista gången jag lämnade in min mobil var den 17e december.

Lämnade in mobilen där jag säger liknande (jag har bra minne över vad jag sagt dessa gånger):

21/11: ...det är nåt fel på min mobil, när jag pratar så hör mottagaren inte vad jag säger, det är brusigt och jag hör mottagaren väldigt burkigt.

7/12: Har precis fått tillbaka min mobil, nu e det samma fel igen! att det inte hörs vad som sägs från båda håll, tycker det e dåligt att man får tillbaks sin mobil från verkstaden så är den inte lagad!

17/12: Nu e detta tredje gången jag kommer in med min telefon, har lämnat in den två gånger med samma fel och fått tillbaks den utan att den har blivit lagad, så nu vill jag reklammera min telefon eftersom sony ericsson har det som garanti, att har man lämnat in sin telefon 3 gånger med SAMMA fel så skall man få en ny.

Här försäkrar jag mig också genom att fråga i butiken att så verkligen är fallet, för nu var jag irriterad över att ha lämnat in min telefon för tredje gången, det är inte kul att vara utan sin mobil, för jag kan ju inte spara sms eller nåt under all denna tid!! (nu två månaders tid!)

18/1: Börjar undra var min mobil tagit vägen, varför jag inte får min nya utlovade mobil.Så jag ringde till telenor idag för att fråga vad som hänt med min mobil, de sa då att den skulle på lagning och jag frågade varför, då jag reklammerat den för samma fel 3ggr så ska jag få en ny mobil och inte min gamla lagat, framförallt inte då jag nu väntat 1 månad sen sista gången jag lämnat in den

...då sa ni på telenor att jag skulle ringa sony ericsson, vilket jag gjorde, men de sa då att telefonen har kommit in 3 gånger, fast med två olika fel, vilket inte alls stämmer!! Och det fanns verkligen inget jag kunde göra här, de vägrade ändra sitt beslut och sa att de inte kunde göra något. Jag pratade med dem i ca 20 minuter, men det gick inte att göra något, de hade fått in felanmälan från telenor där det stod att min mobil har kommit in med två olika fel, därför är beslutet då att laga den igen

...sen när jag frågar varför detta då tagit så lång tid, kunde han såklart inte svara på detta.

Då är det alltså telenor som felaktigt har skrivit in felbeskrivning så det ser ut som att det är två olika fel, dels mikrofon, dels hörlur...så nu vänder jag mig till er igen, för jag vill att telenor gör det enda rätta och erkänner sitt misstag och hjälper mig få en ny mobil, helst nu när det tagit så lång tid, vilket är det mest irriterande i detta fallet.! Det är Telenor som fyllt i felbeskrivningen fel, inte JAG! Jag ska inte få lida för detta, för jag har gjort som man ska, jag har varit väldigt tydlig med dem i butiken och sagt att det är SAMMA FEL SOM INNAN.

Vill alltså ha en ny mobil och en ursäkt från Telenor, tycker det är väldigt dåligt hanterat detta och man väntar sig mer från ett sånt stort företag. Jag har haft Telenor och Sony Ericsson länge nu och skulle tycka det var tråkigt att byta operatör och telefon för en sådanhär sak!

Hoppas ni tar detta mail allvarligt, för det är en stor grej för mig!
Tycker ni skall ringa mig och lösa detta väldigt snart
/ MoXX
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Ja hade mailet varit stavat på ordentlig svenska och utan uppenbar argsinthet i kroppen så kanske de hade tagit ditt brev på allvar men nej, jag kan inte alls tänka mig att något seriöst företag skulle göra det. Snälla nu, läs genom mailet en gång till och uppskatta vilken ålder du når upp till. Vid en första anblick skulle jag gissat på fjorton.

Det enda ett sådant mail skulle frambringa vore om möjligt ännu sämre service. Grattis.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

HLC wrote:Ja hade mailet varit stavat på ordentlig svenska och utan uppenbar argsinthet i kroppen så kanske de hade tagit ditt brev på allvar men nej, jag kan inte alls tänka mig att något seriöst företag skulle göra det. Snälla nu, läs genom mailet en gång till och uppskatta vilken ålder du når upp till. Vid en första anblick skulle jag gissat på fjorton.

Det enda ett sådant mail skulle frambringa vore om möjligt ännu sämre service. Grattis.
Nähä...och varför inte visa att man är arg då?
Med tanke på hur de behandlar mig i telefon har jag rätt att vara arg och inte behöver jag slicka deras r_v för att jag ska få fram min synpunkt...
Men det var inte mailets utformning jag ville ha diskuterat, så skit i det istället och fokusera på vad jag frågar om, det är trots allt ingen grammatiklektion jag vill ha här.
(nu blir det väl hetsk stämning direkt här, men jag menar inget illa, vill bara veta om det kanske finns nåt jag kan göra för att poängtera att jag ska ha rätt till en ny mobil)
/ MoXX
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Vad ska du göra då? Stämma dom?
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

DeCaff wrote:Vad ska du göra då? Stämma dom?
Det har jag inte alls tänkt, anledningen till tråden är att jag undrar om jag ska kunna hävda att telenor gjort fel och därmed kunna ge mig en ny mobil, då jag haft den gamla inne på "lagning" i 2 månader utan att de i själva verket gjort ett skit för att laga den, vilket är störande som fan.
/ MoXX
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Du lär ha fått kvitto på vad dom har lagat, det fick jag efter jag lämnat in min N95 på onoff.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

DeCaff wrote:Du lär ha fått kvitto på vad dom har lagat, det fick jag efter jag lämnat in min N95 på onoff.
Jag har kvitto på en av lapparna att de bytt hörlur, det är allt! på det andra så e det bara felbeskrivningen från telenor som står med, men det är ju sak samma, det har ju varit samma fel ändå...och även om de bytte ut hörluren så kvarstod ju felet...

Det är bara att man blir så trött på sådanahär händelser, skulle man själv gjort ett litet misstag så hugger företagen på en direkt, men när det sedan är företaget själva som gör fel, då ska man behöva gå genom eld och vatten för att "bevisa" att de gjort fel och det är alltid samma sak!
"vi kan inte göra något..bla bla"....bara massa undanflykter och skit
/ MoXX
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Tja, du kan ju alltid gå till ARN.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

DeCaff wrote:Tja, du kan ju alltid gå till ARN.
Men som sagt, det blir ju så mycket jobb känns det som. Det orkar man ju bara inte med, okey om det hade varit dyra saker det handlade om, men nu e det mer en principsak och inte just att jag vill ha en ny mobil.

I butiken försäkrade jag nämligen mig om att den skulle reklammeras och han som expiderade mig lovade att det skulle bli så...det är ju lite surt då att det ska bli dessa problem trots allt. Samt att det ska ta sån tid innan det händer något, skulle jag inte ringt dem skulle de säkert kunna dra ut på det desto längre
/ MoXX
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om du får en defekt vara och den efter flera försök ändå inte fungerar eller om felet uppstår igen har du enligt konsumentköplagen rätt till ny vara eller pengarna tillbaks.

Man ska se upp så det år då du har skydd mot fabrikationsfel inte går ut innan reparationer är klara.
Om din telefon är inne på reparation, har varit på reparation innan eller har varit inne väldigt länge och det håller på att bli ett år sedan köpet, eller om garantin är längre än ett år och garantitiden håller på att gå ut, kontakta säljaren och be att få ett skriftligt löfte om förlängd garanti.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Det var i februari förra året som jag köpte min telefon, så den tiden är snart inne...men menar du att jag har rätt då att ta till konsumentköplagen?
Jag förstår bara inte vem som ska hjälpa mig med problemet.
Jag har fått svar från telenor nu, att det är dem i butiken som jag ska prata med.
Jag kan garantera att de säger att de inte kan göra något utan att jag måste vända mig till Telenors support igen, så bollas det vidare igen.

Därför sa jag att det borde Telenor själva kunna göra, de borde kunna vända sig till butiken, då de har alla fakta redan, sen prata med butiken om möjligheten till ny mobil och helt enkelt be dem ringa till mig, det ska ju inte vara för mycket begärt.
Jag som privatperson kommer inte ha ett skvatt att säga till om ifall jag skulle ta mig till butiken och klaga.
/ MoXX
User avatar
SAuna
Posts: 114
Joined: 2002-05-16 20:43:29
Location: Skåne
Contact:

Post by SAuna »

Du kan kanske ringa till din kommuns konsumentombudsman? De brukar ha lite bättra koll på sådana här grejor?
War is about peace, and to get peace you have to killa a lot of people.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

mailade dem nu efter ett tips på ett PM. Ska se vilka tips de ger mig
/ MoXX
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

Äckliga norrmänn.
Get out of here you fuckin flies!
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Det bästa i ditt fall är nog att tala med Sony Ericsson........
Jag hade väldiga problem för ett litet tag sedan och talade med någon trevlig nisse på Sony Ericsson som gav mig (efter att jag lite smått hade talat om att jag aldrig mer tänkte använda en Sony Ericsson telefon och tipsa alla jag kommer i kontakt med att inte köpa Sony Ericsson) en helt ny s700i.. det var när den precis hade kommit ut i Sverige och kostade runt 7000-8000.

Det hjälper att TJATA. !!! Men skriv så seriöst som möjligt, hota gärna lite milt och inte för hårt... Ju mer du har att komma med som kan skada företaget, desto snällare är dem.. Du kanske t.e.x är medlem i någon förening som använder mobiltelefoner? eller kanske kan påverka din eventuella arbetsplats i valet av mobiltelefoni?.. Detta gör dem livrädda :)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

patrik åkerhage wrote:det blir ju så mycket jobb känns det som.
drop it
Dyslexi
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

xianze wrote:Det bästa i ditt fall är nog att tala med Sony Ericsson........
Jag hade väldiga problem för ett litet tag sedan och talade med någon trevlig nisse på Sony Ericsson som gav mig (efter att jag lite smått hade talat om att jag aldrig mer tänkte använda en Sony Ericsson telefon och tipsa alla jag kommer i kontakt med att inte köpa Sony Ericsson) en helt ny s700i.. det var när den precis hade kommit ut i Sverige och kostade runt 7000-8000.

Det hjälper att TJATA. !!! Men skriv så seriöst som möjligt, hota gärna lite milt och inte för hårt... Ju mer du har att komma med som kan skada företaget, desto snällare är dem.. Du kanske t.e.x är medlem i någon förening som använder mobiltelefoner? eller kanske kan påverka din eventuella arbetsplats i valet av mobiltelefoni?.. Detta gör dem livrädda :)
Det verkade ju inte att hjälpa när jag satt i 25 minuter och diskuterade med en inte så lika trevlig herre från SE...han vägrade ju att ge sig vilket man förstår, jag tycker felet är mer Telenors än SE faktiskt.
/ MoXX
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

nu pratade jag precis med konsumentombudsmannen (kvinnan). Hon sade att jag faktiskt inte kan göra så mycket, då den är inlämnad för 2 olika fel, dels mikrofonen och dels högtalaren. Jag försökte förklara till henne att det är ju bara vad de i butiken har skrivit och inte alls som jag sagt. Men hon trodde att butiken inte skulle ge med sig, utan att det är två olika fel på pappret, alltså har de rätten på sin sida....

surt som fan, kan nog inte göra så mycket åt detta...ska ge det en chans, ska ner till affären idag eller imon o skälla ut dem...kanske de ger med sig, antagligen inte-
/ MoXX
Post Reply