Lumpen 2008?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Vilka minnen. Men inte att förglömma är att sitta i en varm vagn en kall och regnig höstdag och se skyttesoldater framrycka i knädjup lera ^^
我思う、ゆえに我あり
difi
Posts: 17
Joined: 2004-10-10 0:47:15

Post by difi »

satt själv som ISDA (informationssystems drifledarassistent) 06/07. bästa minnet är ju lätt när P4 kaptenen kommer in och frågar om han får omgruppera sitt förband. jag har inte gjort klart det jag skulle och svarar :
"jag måste bara reboota switchen om ni vill ha samband"
iMac 3.06Ghz
zajpner
Posts: 318
Joined: 2006-04-29 13:06:32
Location: Skövde

Re: Lumpen 2008?

Post by zajpner »

xianze wrote:Hej kära 64or, tänkte bara kolla vilka fler än jag som rycker in iår?

Själv skall jag leka Sambandsgruppchef i P4, Skövde och rycker in på måndag, den 28e januari! :)

*kram*
Då kanske vi synns, jobbar nämligen som matpersonal på Måndagar och torsdagar på P4 :D

EDIT: Du har inte hårnät?
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lumpen 2008?

Post by xianze »

zajpner wrote:Då kanske vi synns, jobbar nämligen som matpersonal på Måndagar och torsdagar på P4 :D

EDIT: Du har inte hårnät?
Jag hade hårnät i början, sen blev jag trött på det förbaskade hårnätet så för 2 veckor sedan åkte håret av. ! Är på P4/5 och på min vackra namnbricka står det Lind. ;) Du får väl skrika till om du ser mig? ^^ Och ge mig mycket mat? ^^ :P

...

Nu har det gått några fler veckor och vi har hunnit öva på diverse framryckningstekniker, gräva skyttevärn, resa tält, sitta eldvakt, vara patrullerande vakt, skjuta lyspistoler, marscherat ännu mer, haft fältvanevecka, pysslat med kamouflage m.m. m.m.

Och just nu sitter jag hemma med halsfluss och 40 graders feber, skönt med permission :G ...
Lär väl inte gå över så fort direkt, har dock "långhelg" fre-mån så förhoppningsvis går det över i sinom tid.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Hej igen! Tänkte bara berätta lite vidare om mina lumpenbravader, då detta enligt mig anses relevant och fortfarande aktuellt tycker jag att en "bumpning" av tråden är ett korrekt handhavande.

Vad jag har gjort sen sist:

* Skjutit Pansarskott (9mm övnings)
* Haft skyddsvaktsutbildning
* Haft sjukvårdsutbildning
* Haft kort grundutbildning om RA180
* Haft fler skjutövningar med blandannat PEK skjutning (skjutning med införande av resultat i en PEK-bok där man övar upp sin förmåga etc.)
* Haft skyddsassistentsutbildning.. (blev utvald till skyddsassisten i min pluton vilket innebär att jag har fått utbildning på blandannat arbetsmiljölagen, ifyllande av försäkringskassan-papper, gått igenom droger och alkohol, sömn och massa annan riktigt nyttig information som man har mycket god nytta av i det civila "efterlivet" :P
* Genomfört baskerprov (och fått min basker)

Men nu tänkte jag berätta lite om mitt baskerprov :)

Det var nog faktiskt med helt gott samvete det jobbigaste jag gjort i hela mitt liv. Tis-Tor totalt 30 timmars marsch.. vi hade självklart full stridsutrustning och stridspackning på oss. (40 kg packning, AK5, stridsväst, skyddsväst) etc... Under veckan har vi ätit 1st paket dextrosol, 2st potatisar, 2st morötter, 1st lök och 1st 300g burk ravioli samt 1/5 dels kexchoklad.

Dock har man överlevt ganska så bra på vatten iallafall :)
Vi har blandannat marscherat igenom sumpmark/träsk, där vi hade vatten upp till midjehöjd, marscherat uppför ett 2km berg igenom en stig som endast bestod av lervälling/lerstig och när vi kom upp så sa våra kära befäl. ! BRA JOBBAT, DÅ GÅR VI NER IGEN!...

Under onsdagen hade vi olika stationer med övningar, blandannat ihop & isär vapen på så snabb tid som möjligt, språng i stridsutrustning, IQ-test (gick rent utsagt åt helvete då man var helt slut pga väldigt lite sömn),
Sjukvårdsprov, bedömning av avstånd på långt håll m.m.
När övningarna var avslutade på onsdagen var det tillbaka till vårat "läger"område där vi fick nya områden att leta granris etc på och sätta upp knäppetält, fick 3 timmar sömn mellan ons-tors

Under onsdagen påbörjades marschen klockan 11, och vi marscherade egentligen hela dagen fram till klockan 19 ungefär då vi påbörjade att sätta upp vårat "camp" och tända eld, äta ravioli och till sist sömn. Onsdagens marsch var väldigt vacker med helt underbara naturområden (gick på Pilgrimsleden som sträcker sig Falköping-Skövde-Mariestad etc.. etc.. Men den kan rekommenderas för den som är intresserad av sådant.

Under Torsdagen väcktes vi klockan 2 och efter ca 30 min ihoppackande av utrustningen påbörjade vi vår nattmarsch. Ca kl 6 stannade vi för 1 timmes vila och sen påbörjades dagens bravader vilket var orientering.
Vi fick en karta med 13 stationer och sträckan var 2.1 mil lång (vilket vi blev väldigt trötta av att bara läsa att den var så lång).
Dock gick vi bara 4 stationer (ca 1 mil) och i slutstationen gick Kaptenen som ledde baskerprovet upp på en Tgb 20 bil och berättade att "Ni har skött er riktigt bra, jag är mycket stolta över er, nu återstår endast en sista punkt, och det är en snabbmarsch tillbaka mot kasern, ni får nu 30 min på er att åtgärda er utrustning och snygga till er, så ni ser presentabla ut när ni marscherar in på kasernområdet igen".
Detta gjorde oss förbannat riktigt jäkla överlyckliga och vi gav i princip våra sista krafter för att marschera riktigt fort/delvis springa de sista 3 kilometrarna in på kasernområdet/pushandes på varandra så hårt som det bara gick/skrika marschsånger etc.. under denna biten käkade jag 5st dextrosol bara för att vara så jäkla upppumpad som man bara kan bli.!

Men efter ca en 20-30 min kom vi fram! In på kasernområdet! OCH DET VAR SÅ UNDERBART, DET VAR ÖVER.. !!!
Då påbörjades vården av vår personliga utrustning och övrigt materiel, när det var klart åkte vi med bussar upp till en väldigt vacker utkiksplats med utsikt över Skövde storområde och genomgick vår baskerceremoni!

Ungefär så var veckan. =) Vi sov i "knäppetält" och Bivack, knäppetält är enmanstält som ser ut som en drake ungefär, man sover på lite granris och det skyddar mot regn typ, bivack är ju vindskydd vilket faktiskt var riktigt mysigt, under den natten hade vi även öppen eld precis i anslutning till bivacken vilket var trevligt.. Dock sov jag faktiskt bäst i Knäppetältet då jag hade tagit på mig så väldans mycket kläder så jag inte frös någonting alls, samt att jag hade "burrat in" mina fötter i min stridspackning och hade det varmt och skönt i ryggsäcken =)

Men nu har man iaf sin basker! Torsdagen avslutades med baskercermoni, då vi blev uppkörda på ett berg med utsikt över skövde med omkrets och där 10st befäl stod, en höll i en flagga med "våra" symboler och Majoren höll tal, till sist kom dom väl efterlängtade orden "FÄLTMÖSSA AV, BASKER PÅ" ^^.

Jag trodde verkligen aldrig i hela mitt liv att jag skulle klara av det, men det gjorde jag. Och det känns väldigt väldigt väldigt väääldigt skönt nu efteråt, att det är över ==)

Dock är mina fötter totalt avlidna och var hos läkaren imorse och fick massa kortisonsalva och andra roligheter då jag har stora mysiga blåsor överallt på fötterna samt fina skavsår efter stridspackningen :G

Så en slutsats och sammanfattning av veckan:
Helt förbannat överjävligt jobbig med lite sömn, lite mat och mycket motion, matbiten var dock inte så jobbig då man vande sig väldigt snabbt och vatten klarar sig kroppen på länge. Man lärde sig faktiskt en hel del om hur mycket man klarar av trots att man inte tror det genom att bara tänka att man skall kämpa vidare. ! Stundtals hade vi riktigt roligt och när vi inte hade det, bet vi ihop och kämpade som ett lag. Framförallt var det en riktigt bra gruppövning. Vi i Tät 2 bestämde oss för att alla skulle klara det, och att vi alla skulle hjälpas åt för att alla skulle klara det. Så blev också fallet (förutom 2 som var hemförlovade pga skador) :/ Men alla som gjorde baskerprovet klarade det iaf i vår grupp! Vilket innebär ett stort HOORAY i sig. !

Puss på er!
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
zajpner
Posts: 318
Joined: 2006-04-29 13:06:32
Location: Skövde

Re: Lumpen 2008?

Post by zajpner »

xianze wrote:Jag hade hårnät i början, sen blev jag trött på det förbaskade hårnätet så för 2 veckor sedan åkte håret av. ! Är på P4/5 och på min vackra namnbricka står det Lind. ;) Du får väl skrika till om du ser mig? ^^ Och ge mig mycket mat? ^^ :P

...

Nu har det gått några fler veckor och vi har hunnit öva på diverse framryckningstekniker, gräva skyttevärn, resa tält, sitta eldvakt, vara patrullerande vakt, skjuta lyspistoler, marscherat ännu mer, haft fältvanevecka, pysslat med kamouflage m.m. m.m.

Och just nu sitter jag hemma med halsfluss och 40 graders feber, skönt med permission :G ...
Lär väl inte gå över så fort direkt, har dock "långhelg" fre-mån så förhoppningsvis går det över i sinom tid.
Du får väll komma på nästa Kvällsmål så kanske du kan få ett äpple extra ^^
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lumpen 2008?

Post by xianze »

zajpner wrote:Du får väll komma på nästa Kvällsmål så kanske du kan få ett äpple extra ^^
Har ni inga bananer eller apelsiner undangömda någonstans? ;)
Du får lägga upp en bild så jag vet vem du är så kan jag hälsa när jag ser dig =)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
zajpner
Posts: 318
Joined: 2006-04-29 13:06:32
Location: Skövde

Re: Lumpen 2008?

Post by zajpner »

xianze wrote:Har ni inga bananer eller apelsiner undangömda någonstans? ;)
Du får lägga upp en bild så jag vet vem du är så kan jag hälsa när jag ser dig =)
Det är ganska dåligt med bananer och sånt, ibland får vi in det samma med apelsiner. Jo skall leta upp någon fin bild :)

Edit: http://img208.imageshack.us/my.php?imag ... 259gt4.jpg
Där är jag :D, bara byta ut jackan mot en rutig skjorta och en keps som är röd :D
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Alltid roligt att läsa om folk som får förtjäna sin basker.

Från mitt baskerprov minns jag särskilt momentet "Flykt" som vi hade efter fångmomentet. Vi låg ute i skogen utan packning/vapen mitt i natten och sov. Troligtvis så drömde jag något skumt för helt plötsligt vaknar jag upp, helt paranoid, tror att fienderna är i närheten och att alla redan dragit. Väcker min stridskamrat och säger något i stil med "Vi måste dra, de kommer och alla andra har redan försvunnit", men min stridskamrat säger barskt till mig att hålla käften och sova. Då vaknar jag väl på "allvar" och fattar vad jag håller på med och somnar.

Helt klart något jag är stolt av att ha gjort och den svarta baskern ligger stolt i bokhyllan tillsammans med drivspeglar och div tomhylsor :D
我思う、ゆえに我あり
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Man kan inte vara stolt över färgen på sin basker längre då alla soldater på jägarförband får jägarbaskern.

Själv har jag min khaki basker liggandes bra i familjens allmänna hylla bredvid en mörkblå, en ljusblå och en svart.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

thimp wrote:Alltid roligt att läsa om folk som får förtjäna sin basker.

Från mitt baskerprov minns jag särskilt momentet "Flykt" som vi hade efter fångmomentet. Vi låg ute i skogen utan packning/vapen mitt i natten och sov. Troligtvis så drömde jag något skumt för helt plötsligt vaknar jag upp, helt paranoid, tror att fienderna är i närheten och att alla redan dragit. Väcker min stridskamrat och säger något i stil med "Vi måste dra, de kommer och alla andra har redan försvunnit", men min stridskamrat säger barskt till mig att hålla käften och sova. Då vaknar jag väl på "allvar" och fattar vad jag håller på med och somnar.

Helt klart något jag är stolt av att ha gjort och den svarta baskern ligger stolt i bokhyllan tillsammans med drivspeglar och div tomhylsor :D
Hehe ;) sådär gjorde några i vår grupp också.. blev helt yrvakna och såg inga, väckte andra och trodde att vi hade bråttom.. Dock sov jag riktigt bra i både bivack och knäppetält. Tror jag behövde sömnen ;) känns väldigt skönt att det är över..

Jägarbaskrarna är väl självklart hårdare, då det är en hårdare utbildning.
Men jag är iaf mycket stolt över min svarta basker då det känns som en rejäl prestation. Fine att jägarna kanske har det lite jobbigare, vem vet.. Men jag tror säkert att vi alla som genomfört ett baskerprov skulle klara av jägarnas baskerprov också, om man bara var tillräckligt taggad.

Nyhetsuppdatering ifrån veckan:
Har haft CBRN-vecka
(chemical, biological, Radiological, Nuclear)-utbildning...
Blivit "attackerad" med nervas av sarintyp ifrån luften, hämtat in prover, kastat handgranater, haft utbildning om vad som händer med kroppen. Även utfört tårgastest då vi provade våra c-dräkter med gasmask och fick gå in i ett hus där det sprutades tårgas och utföra flera övningar... min gasmask började dock läcka lite i sista upphoppet vilket gjorde förbannat ont ;) gick dock över efter ca 10-15 min.

I övrigt har vi nu gått in i plutonsskedet och bytt logement. Hade även en kompanifest igår där vi åt och drack gott och mycket :)

//xianze
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Yoggin
Posts: 239
Joined: 2004-08-10 0:15:16
Location: Dorotea
Contact:

Post by Yoggin »

Flepp wrote:
thimp wrote:Skytt på STRV122 04/05. Vilka fina minnen :D
Ja, ljudet från diesel 12an och smattrandet från 94an!
Många träd som fick offra sina liv ;D
Ah ljuva minnen. förare STRV122 02/03. Lätt det roligaste jag gjort.
There's a thin line between sanity and insanity, and I think I just snorted it.

AMD Athlon x2 4200+ @ 2.2Ghz : Asus A8N-Sli : Corsair PC3200 2x512MB : Leadtek 7800GT 256MB
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

xianze wrote:Hade även en kompanifest igår där vi åt och drack gott och mycket :)

//xianze
Var det ni som ockuperade harrys eller? Satt någon jäkla lapp om P4 (tror jag?) när vi tänkte dra dit...
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Xerbee wrote:Var det ni som ockuperade harrys eller? Satt någon jäkla lapp om P4 (tror jag?) när vi tänkte dra dit...
Nja Harrys vart öppet för alla, dock hade vi bokat Bogrens för kvällen.. (slutade dock kl 22 om jag inte missminner mig) då alla var välkomna in på fezth.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

jag kommer ihåg vårt prov. var väl i linkande stil som skrevs innan.
Dock tänkte jag inte på att det var så jobbigt under tiden (gjorde rätt mkt ute i fält under nån månad innan så..) Men jag märkte att jag hade tappat 7 kilo på 5 dagar när jag sedan kom hem.

Hade en tjock kompis som gick ner 46 kilo under våran värnplikt varan 13 var under provet.
varför 100% när 60% duger mer än väl?
zajpner
Posts: 318
Joined: 2006-04-29 13:06:32
Location: Skövde

Post by zajpner »

Xerbee wrote:
xianze wrote:Hade även en kompanifest igår där vi åt och drack gott och mycket :)

//xianze
Var det ni som ockuperade harrys eller? Satt någon jäkla lapp om P4 (tror jag?) när vi tänkte dra dit...
Bor du i Skövde? :o :P
MoRmOr2k4
Posts: 26
Joined: 2006-07-11 17:14:03

Post by MoRmOr2k4 »

Fan asså..
är så man bajsar på sig när man läser om ditt baskerprov..
Jag rykte in den 28 januari i Boden på Ingenjör kompaniet..
Vi har vårat basker prov om två veckor..

Först ska vi vara från Mån - Fre ute i fält och öva strid hela veckan
sen från Fredag kväll till och med söndag har vi baskerprovet..
Börjar redan mådåligt över att jag är så nervös :P och de blev inte bättre av att läsa de här ;)

Men riktigt bra jobbat av dig tycker jag.. Längtar tills jag får slita på mig min basker... Dock är det en mörkblå jävel :(
Intel Pentium D 930, 3,0 Ghz. Geforce 8600 GT, 2048 DDR2 533Mhz, Asus P5VDC-X, SoundBlaster Xtream Gamer
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

MoRmOr2k4 wrote:Fan asså..
är så man bajsar på sig när man läser om ditt baskerprov..
Jag rykte in den 28 januari i Boden på Ingenjör kompaniet..
Vi har vårat basker prov om två veckor..

Först ska vi vara från Mån - Fre ute i fält och öva strid hela veckan
sen från Fredag kväll till och med söndag har vi baskerprovet..
Börjar redan mådåligt över att jag är så nervös :P och de blev inte bättre av att läsa de här ;)

Men riktigt bra jobbat av dig tycker jag.. Längtar tills jag får slita på mig min basker... Dock är det en mörkblå jävel :(
Haha ;) äschdå du kan vara stolt över att du iaf gör ett baskerprov tillskillnad från andra regementen....

Var inte för nervös, ta det bara chill, tänk inte för mycket på vad som kommer att hända.. (det kommer ni märka).
Var stundtals riktigt jefla jobbigt men stundtals var det väldans nice med klarblå himmel och diverse raster.. Matbiten går över fort, var inte hungrig alls, var snarare svårt att få i sig mat.... Tänk dock på att försöka sova så mycket som möjligt dagarna innan så hjälper väl det litet =)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

xianze wrote:Tänk dock på att försöka sova så mycket som möjligt dagarna innan så hjälper väl det litet =)
absolut bästa tipset. Maten är bara jobbig under en dag sen blir magen van vid att inte få någon mat. Men som mkt innan, märktes skillnad på dem i min group som hade sovit mer dagarna innan och de som sovit mindre. t.ex dratt iväg och festat eller bara stannat uppe sent.

så om du kan sov ut mkt. btw sen när ni väl ska iväg, se till att inte packa med så mkt om de inte ger er en exakt lista att följa. vissa får exakt och vissa får göra lite hur som helst, så länge de har speciellt grejer.

ett tips är oxå att lägga dina blöta strumpor så de hänger en aning utan för dina yxor och innan för dem (dock utanför kalsonger) så de torkar och byt strumpor ofta. Gärna 3 gånger per dag. Hela din värld blir så mkt lättare med torra strumpor och skor.

med tanke på det så ta med skofett om du nu inte behöver ha med det. plus att se till att dina kängor är i toppform dagen innan ni ska iväg, om du ni har tur nog att få reda på när det är.

drick mkt. så mkt du kan om ni har möjlighet att fixa vatten. ta med klortabletter. och fyll på nästan vid varje nytt vattendrag du hittar. inga lerpölar och sånt skit dock.. =)

och en sak du absolut inte får göra. göm inte godis/mat etc på dig eller i dina grejer om dom säger till er vad ni får ha med. Vi fick som straff att bära extra vikter för olika grejer de hittade på oss. om ni har riktigt otur och har en elak kapten/löjtnat etc så kanske han grupp bestraffar er istället för en persons fel... (får man egentligen inte, men de tycks inte ha hört talas om det i armén iaf.)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Mitra wrote:absolut bästa tipset. Maten är bara jobbig under en dag sen blir magen van vid att inte få någon mat. Men som mkt innan, märktes skillnad på dem i min group som hade sovit mer dagarna innan och de som sovit mindre. t.ex dratt iväg och festat eller bara stannat uppe sent.

så om du kan sov ut mkt. btw sen när ni väl ska iväg, se till att inte packa med så mkt om de inte ger er en exakt lista att följa. vissa får exakt och vissa får göra lite hur som helst, så länge de har speciellt grejer.

ett tips är oxå att lägga dina blöta strumpor så de hänger en aning utan för dina yxor och innan för dem (dock utanför kalsonger) så de torkar och byt strumpor ofta. Gärna 3 gånger per dag. Hela din värld blir så mkt lättare med torra strumpor och skor.

med tanke på det så ta med skofett om du nu inte behöver ha med det. plus att se till att dina kängor är i toppform dagen innan ni ska iväg, om du ni har tur nog att få reda på när det är.

drick mkt. så mkt du kan om ni har möjlighet att fixa vatten. ta med klortabletter. och fyll på nästan vid varje nytt vattendrag du hittar. inga lerpölar och sånt skit dock.. =)

och en sak du absolut inte får göra. göm inte godis/mat etc på dig eller i dina grejer om dom säger till er vad ni får ha med. Vi fick som straff att bära extra vikter för olika grejer de hittade på oss. om ni har riktigt otur och har en elak kapten/löjtnat etc så kanske han grupp bestraffar er istället för en persons fel... (får man egentligen inte, men de tycks inte ha hört talas om det i armén iaf.)
^^ ;) Låter som bra tips, dom varnade oss med att vi skulle få bära extra stridsvagnsminor för varje sak dom hittade ^^ Dock hittade/ingen hade gömt något..
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Haha ja det var någon smidig en i min pluton som glömt en massa, 3 minor fick han, vad arg han var efter den veckan.

Själv glömde jag vanliga kåsan då snyltkoppen är bättre, men jag fick en larmmina för det.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
Post Reply